In dit artikel ontdek je hoe je ervoor kan zorgen dat je publiek ook de content ontvangt die het wilt én dus relevant vindt. Stel je je eveneens de vraag waar de balans ligt tussen informatieve en commerciële mailings? Lees dan zeker verder.
Laten we eerlijk zijn: als marketeers willen we voornamelijk leads creëren. Al onze communicatie-inspanningen zijn er op gericht om ons product en de bedrijfsnaam weer onder de aandacht te brengen.
Het liefst zouden we onze nieuwsbrief openen met de boodschap: BUY! BUY! BUY!, maar omdat spamfilters (en consumenten trouwens ook) dat verafschuwen, kiezen we voor een meer subtieler aanpak. Informatieve nieuwsbrieven zijn daar een goed voorbeeld van, maar dé vraag die ieder van ons zich stelt, blijft de kop opsteken: hoe kunnen we daar in hemelsnaam een verkoop uit genereren?
Wat willen je abonnees?
De idee achter informatieve mails is dat je relevante content aanbiedt op maat van de abonnee. Veel werk zou je denken, maar met de juiste aanpak kan je je achteraf kost en moeite besparen. Maak van de inschrijving gebruik om te achterhalen waar de interesse van je abonnees ligt. Stel reeds op het formulier de juiste vragen en voorzie een checkbox waar je de abonnees de keuze geeft tussen informatieve en/of promotionele mails.
Winstgevend?
Als een abonnee kiest voor informatieve mailings, wil dat niet zeggen dat je hem alle commerciële content moet ontzeggen. Als de abonnee aangeeft dat hij geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt, dan kan je hem ook belonen door af en toe ook een speciale promotie te voorzien. Lifecyclemarketing kan hier een goede leidraad zijn.
Subtiel
Het is trouwens niet zo dat je voortdurend een concrete actie moet voorzien in je mailing om te verkopen. Informatieve mailings zorgen ervoor dat je bedrijfsnaam nog eens opduikt en dat je de interactie met de abonnee (wil) aangaan. De grote meerwaarde daarvan is dat je productnaam niet uit de lucht komt vallen.
Bovendien kan je ook onmiddellijk een verkoop genereren met behulp van informatieve mail. Die truc heet ‘contextual selling’. Dat houdt in dat je je producten op een aantrekkelijke manier gaat koppelen aan je e-mailcontent. De sleutel is om de informatie zo op te stellen dat je product heel nuttig wordt voor de ontvanger zodat hij op de mailing reageert.