Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, Targeting

De juiste content voor het juiste publiek

In dit artikel ontdek je hoe je ervoor kan zorgen dat je publiek ook de content ontvangt die het wilt én dus relevant vindt. Stel je je eveneens de vraag waar de balans ligt tussen informatieve en commerciële mailings? Lees dan zeker verder.

Laten we eerlijk zijn: als marketeers willen we voornamelijk leads creëren. Al onze communicatie-inspanningen zijn er op gericht om ons product en de bedrijfsnaam weer onder de aandacht te brengen.

Het liefst zouden we onze nieuwsbrief openen met de boodschap: BUY! BUY! BUY!, maar omdat spamfilters (en consumenten trouwens ook) dat verafschuwen, kiezen we voor een meer subtieler aanpak. Informatieve nieuwsbrieven zijn daar een goed voorbeeld van, maar dé vraag die ieder van ons zich stelt, blijft de kop opsteken: hoe kunnen we daar in hemelsnaam een verkoop uit genereren?

Wat willen je abonnees?
De idee achter informatieve mails is dat je relevante content aanbiedt op maat van de abonnee. Veel werk zou je denken, maar met de juiste aanpak kan je je achteraf kost en moeite besparen. Maak van de inschrijving gebruik om te achterhalen waar de interesse van je abonnees ligt. Stel reeds op het formulier de juiste vragen en voorzie een checkbox waar je de abonnees de keuze geeft tussen informatieve en/of promotionele mails.

Winstgevend?
Als een abonnee kiest voor informatieve mailings, wil dat niet zeggen dat je hem alle commerciële content moet ontzeggen. Als de abonnee aangeeft dat hij geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt, dan kan je hem ook belonen door af en toe ook een speciale promotie te voorzien. Lifecyclemarketing kan hier een goede leidraad zijn.

Subtiel

Het is trouwens niet zo dat je voortdurend een concrete actie moet voorzien in je mailing om te verkopen. Informatieve mailings zorgen ervoor dat je bedrijfsnaam nog eens opduikt en dat je de interactie met de abonnee (wil) aangaan. De grote meerwaarde daarvan is dat je productnaam niet uit de lucht komt vallen.

Bovendien kan je ook onmiddellijk een verkoop genereren met behulp van informatieve mail. Die truc heet ‘contextual selling’. Dat houdt in dat je je producten op een aantrekkelijke manier gaat koppelen aan je e-mailcontent. De sleutel is om de informatie zo op te stellen dat je product heel nuttig wordt voor de ontvanger zodat hij op de mailing  reageert.

jul 2, 2012Michelle Dassen
Previous storyKeer je salesteam binnenste buiten!Next storyLeid de ogen van je lezer
Home De juiste content voor het juiste publiek
10 jaar geleden Content, Targetingcommerciële mailings, content, content voor e-mail, contentmarketing, e-mailmarketing, informatieve mailings, leads genereren824
Michelle Dassen
Twitter
Comments: 2
  1. Davy Tollenaere
    10 jaar geleden

    Een artikel waar ik helemaal mee akkoord ga, maar die in de praktijk jammer genoeg te weinig wordt toegepast.

    Een goede manier om informatieve mailings te sturen en toch er een commerciële boodschap bij te betrekken is bijvoorbeeld een samenvatting van je x-aantal blogposts te sturen. Deze kunnen dan volledig gelezen worden op je site.

    Voorzie dan op deze pagina’s dan je commerciële boodschap, die misschien zelfs gepersonaliseerd is. Op deze manier heb je je aandacht al van de e-mail naar je website verschoven, waar je meer mogelijkheden hebt om te overtuigen dan in een e-mail. Zeker het proberen waard!

    Succes!

    Davy Tollenaere
    Online Marketing Consultant

    • Silvie
      10 jaar geleden

      Ik denk dat informatieve mailings nog te vaak in de schuif van vele B2C-marketeers liggen. Toch kan het bijzonder waardevol zijn om de keuze aan te bieden tussen commerciële en informatieve nieuwsbrieven, simpelweg omdat sommige consumenten nu eenmaal gruwelen van cold hard selling. Een informatieve mailing geeft de idee om niet meteen ROI op te leveren, maar door inventief te zijn, kan het dus wel!

      Bedankt dus voor de tip, Davy. Zeker waardevol.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips, Trends

Vijf misverstanden over video in e-mailberichten

Met de komst van HTML 5 ging de wereld van de e-mailmarketing langzaam maar zeker open voor video. Recent onderzoek wijst uit dat bewegend beeld de conversie ratio’s alleen maar ten goede komen. Toch leven er over het meegeven van video in e-mail behoorlijk wat misverstanden. nov 30, 2012Ann Flipkens

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail