Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje.

Een geëigend inhoudelijk formaat gebruiken voor een specifieke boodschap is al een eerste stap in een goede gedifferentieerde e-marketing. In de offline wereld ga je immers geen krant drukken om een uitnodiging voor een receptie te versturen. En je gaat een nieuwsbrief niet op een A6 kartonnetje samendrukken. De krant wordt alle dagen verwacht bij de lezer, de uitnodiging dan weer niet.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief kan zowel een informerende als een promotioneel karakter hebben. Het wordt niet alleen het best gebruikt om je expertise te etaleren, maar ook om je bestaan onder de aandacht te houden van de klant of prospect. Daarnaast kan je vanuit commercieel oogpunt je digitale nieuwsbrief inzetten om de relatie met de klanten te onderhouden, de verkoop wat aan te jagen en zelfs om het verkeer naar je webstek wat op te krikken. Een specifieke HTML lay-out zal deze nieuwsbrief herkenbaar maken in de ogen van de geabonneerde lezer.

Actie

Het is belangrijk om in je nieuwsbrief de nodige mogelijkheden tot actie in te bouwen. ‘Lees het volledige verhaal’ is de meest gebruikte mogelijkheid. Maar heb je bijvoorbeeld ook al eens gedacht aan een ‘Stuur door naar een collega of een vriend’ actie? Nu je je best hebt gedaan om je kennis zo goed mogelijk te etaleren mag het best wat ruimer verspreid worden.

Promo

Waar een nieuwsbrief inhoudelijk wat zwaarder ligt en dus best met een lage frequentie kan verzonden worden, is een promotionele boodschap een korter en dus regelmatiger uit te sturen bericht. Deze e-mails die men (twee)wekelijks zou kunnen versturen, focussen meer op je producten, tijdelijke promoties en commerciële acties. Verkoop aanjagen en zowel on- als offline verkeer genereren zijn de belangrijkste doelstellingen. Mogelijke suggesties voor actie kunnen in de sfeer van ‘klik hier om te kopen’ liggen tot een aanjager voor een winkelbezoek: ‘knip uit en breng mee naar de winkel’.

Evenement

Een evenement vergt natuurlijk een zeer specifieke e-mail communicatie. Er is niet alleen de eerste e-mail waarmee je de klanten en prospecten op uitnodigt. Er zijn nog een reeks andere e-mails die in deze categorie moeten voorzien worden. Een e-mail om te herinneren, eentje om de inschrijving te bevestigen, eentje voor het verzenden van de routebeschrijving, eentje voor de laatste stoelen aan de man of vrouw te brengen… Je ziet dat een digitale evenementen organisatie al dadelijk heel wat traffic op gang brengt. En de actie van de gebruiker, wel die is inherent verbonden aan de inhoud van deze e-mails.

Herkenbaar

Het is belangrijk om de lay-out van deze communicatie wel herkenbaar, maar tegelijk sober te houden. Herkenbaar is dat het logo of de huisstijl van het evenement moet terugkeren. Maar anderzijds maar de opmaak niet te zwaar mag zijn om te voorkomen dat uw berichten in allerlei filters te blijven plakken. En hoe digitaal de wereld ook geworden is, denk er aan dat de meeste bezoekers van een evenement graag alles uitgeprint op zak hebben. Als bewijs wanneer er iemand op hun stoel zit.

Aankondiging

En dan moeten we nog even een laatste snelle communicatievorm opvoeren. Net zoals de media bij een belangrijke gebeurtenis, een nieuwsflash doorsturen zal ook jij wel af en toe een uitzonderlijk nieuwsje hebben. Een nieuw product dat gelanceerd wordt, een herinnering aan een afspraak, een update van je dienst, … je kan het zo gek niet bedenken. Maar je mag het ook niet te gek maken. De periodiciteit van deze boodschappen is eerder uitzonderlijk en natuurlijk variabel. Hou het ook zo. Anders verliest deze snelle boodschap al haar kracht. Dat je het ook eenvoudig houdt op het vlak van lay-out is eigenlijk een opendeur intrappen. Want uitzonderlijk nieuws, dat snel de markt in moet, daar moet je niet uren aan lay-outen. Gewoon een template achter de hand houden!

aug 27, 2009Ann Flipkens
Previous storyWees niet te happig!Next storyWees kort en bondig in je e-mail
Home De juiste e-mail voor de job
14 jaar geleden E-mailmarketing394
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. i
    14 jaar geleden

    Leuke blog, een ding is heel jammer en zorgt ervoor dat lezers snel weg zijn: je moet telkens de artikels openklikken. Niets zo irritant. Ook nergens een inschrijfmodule voor jullie nieuwsbrief aanwezig?

  2. Etienne Colla
    14 jaar geleden

    Beste,

    Hartelijk dank voor je reactie.
    De inschrijfmodule hebben we ondertussen reeds toegevoegd. Dat was een terechte opmerking.
    Wat de artikels betreft wou ik je even vragen welk alternatief jij zou voorstellen? Het eerste artikel opgeklikt? Alle artikels opengeklikt?
    We willen hier zeker rekening mee houden.

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

E-marketeers krijgen een ‘zen moment’

Vaak worden we overdag onderbroken in ons geconcentreerd denken en werken. Het ‘ping’ geluid van de binnenkomende e-mail is natuurlijk één van die aandachtstrekkers. En een beetje geprikkelde internaut wil dan snel even nakijken of er een belangrijke boodschap in de wacht staat. mei 20, 2010Thomas Vangelooven

Content, Reporting

Hoe diep duik je in de (content) statistiek?

E-mailmarketing is het best meetbare instrument dat je je in de wereld van de marketing kunt dromen. Bij goede e-mailplatformen wordt werkelijk alles geregistreerd en is alles beschikbaar in de vorm van rapporten. Vandaag willen we geen open deur intrappen, maar we willen wel even testen of je wel degelijk diep graaft. jun 8, 2012Ann […]

List Building

Drijf je opt-ins op met een omvattende strategie

De Zweedse meubelfabrikant Ikea heeft eind vorig jaar uitgepakt met een wedstrijd om de opt-ins voor e-mail op te voeren. De crossmediale strategie, die daarmee gepaard ging, heeft zijn effect niet gemist. feb 9, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing

Acht argumenten om nú met e-mailmarketing te starten

E-mailmarketing blijft een sterk communicatiemiddel. Voor diegenen die nog niet overtuigd zijn, geven we hier acht argumenten waarom je er best vandaag nog mee start! nov 12, 2010Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Werk 7 leert dat e-mail ook automatisch kan!

Timing, maar ook reactiesnelheid zijn twee aspecten die relevante content nog relevanter maken. Als je e-mailmarketingstrategie beide elementen kan combineren, dan zit je gebeiteld. Het zevende werk van Flexmail besteedt hier aandacht aan. aug 6, 2013Ann Flipkens

Tips

Verkorte url’s wegens korte houdbaarheidsdatum niet aan te raden voor e-mail

Soms is een doorlink naar een bepaalde pagina op je webstek een ingewikkelde en lange formulering. Niet handig om te onthouden. En toch kan het absoluut belangrijk zijn dat de lezer van je nieuwsbrief net die ene url onthoudt. aug 11, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Tips, Trends

Kruip voor relevantie in een mijngang!

Als je in onderzoek over e-mailmarketing snuistert, dan komt de relevantie van je bericht toch altijd weer bovendrijven. Er wordt zelfs gesuggereerd dat contacten na een niet relevante e-mail soms gewoon afhaken. De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze opgediend wordt, maar het is alleszins een aandachtspunt voor de e-marketeer. nov […]

Content, List Building

E-mail als start van een gesprek

Automatisch gegenereerde e-mails krijgen vaak als afzender een e-mailadres mee in de vorm van ‘noreply@xyz.com’. Reageren wordt blijkbaar soms niet op prijs gesteld. jul 17, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail