De helft van de e-marketeers meent dat het tijdstip voor het sturen van een e-mail een belangrijke factor is voor het succes van je campagne. Uit een aantal studies naar dat fenomeen blijkt de periode in het jaar, de weekdagen en het tijdstip van de dag wisselende resultaten opleveren.
E-mailmarketing slaat het meest aan op het eerste uur van de werkdag. Daar zijn de meeste studies het roerend eens. Uit een onderzoek van Pure360 blijkt dat 16,5 procent van de ontvangers de e-mail opent tussen 9 en 10 uur ‘s ochtends. Voor financiële e-mails is blijkbaar de namiddag een beter tijdstip. Zulke berichten halen dan zelfs een openingspercentage van 42,6 procent.
Kerstpakje
Mailings van retail handelaars scoren bijzonder goed in bepaalde periodes van het jaar. Zo haalt de tweede kerstdag recordhoogtes met cijfers boven de 50 procent. E-mails tot twee weken voor Kerstdag scoren ook opvallend goed. De kopers van het pakje onder de kerstboom halen hun inspiratie uit de inbox.
De dagen voor moeder- en vaderdag bereiken traditioneel ook een groot publiek. Relevante inhoud en aanbiedingen zijn hier het beslissend element voor het slagen van de marketingcampagne.
Weekdag
Als we de beste weekdagen om te e-mailen onder de loep nemen, zien we dat de hoogste leescijfers zich op woensdag met 27 procent situeren. Maandag en donderdag volgt op de voet met 26 procent. Het merendeel van de marketeers verzendt echter het liefst een e-mail marketing campagne op dinsdag. Donderdag en maandag volgen.
De doorklikratio is het opnieuw het hoogst op woensdag en donderdag met een gemiddelde van vijf procent. Dat percentage piekt tijdens werkdagen om 9 uur en 16 uur, met een gemiddeld doorklikratio van 7 procent. Let dus op wanneer je een e-mailbericht de wereld instuurt!