Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Enquêtes, Strategie, Trends

De kwaliteit van de lijst staat voorop!

Welke strategie hanteer je als het op je e-mailmarketinglijst aankomt? Dit is het onderwerp van het onderzoek dat dit jaar in de eerste week van januari werd uitgevoerd door het Amerikaanse Ascend2. Vers van de pers en straks zeker stof om te vergelijken met de Belgische e-mailbarometer.

Het onderzoek werd gevoerd via een korte enquête onder 50.000 professioneel werkenden in de wereld van de e-marketing. Het is een evenwichtige mix aan grote en kleine bedrijven met een nadruk op de wereld van de B2B. Opmerkelijk is dat niet het vergroten van de e-maillijst het eerste doel is van alle bevraagde professionelen.

Eerst de kwaliteit

Hoog met 70 procent staat het verbeteren van de kwaliteit van de lijst voorop. E-marketeers in de wereld beginnen gelukkig stilaan te begrijpen dat de marketingslag niet gewonnen wordt met de grootste lijst, wel met de meest kwalitatieve. Het hebben van een e-mailadres – zelfs via een opt-in is geen garantie dat het sturen van een e-mailbericht resultaat oplevert. Integendeel, het kan zelfs contraproductief zijn. We hoeven maar even het spook van de geadresseerden die massaal je boodschap naar de spambox slepen voor ogen te houden. Periodiek stevig wieden en bij aanvoer van nieuwe adressen goed overwegen of ze in de e-maillijst thuishoren is dus de boodschap. Samen met 70 procent van de professionelen.

belangrijkstedoelenemaillijststrategieDan de conversie

De drie volgende doelen zijn eigenlijk verbonden met het eerste doel en ook nog eens onderling met elkaar. Uiteraard willen we zoveel mogelijk conversie krijgen uit onze e-mailmarketing. Conversie kan maar ontstaan als e-mail daadwerkelijk gelezen (39%)  wordt en er ook doorgeklikt (38%) wordt. Dat betekent dat we ook sterk aandacht gaan moeten geven aan het e-mailbericht dat we gaan sturen naar de met zorg samengesteld e-maillijst. De tijd van met hagel schieten op de doelgroep is echt wel voorbij. Zeker als 56 procent van de bevraagden financieel betere resultaten willen bereiken. Pas op de vijfde plaats komt de bezorgdheid om de lijst met nieuwe e-mailadressen te laten groeien. Een paar jaar terug zagen we bij onderzoek van MarketingSherpa bijna het omgekeerde plaatje. Hoe een wereld kan veranderen. Hetzelfde onderzoek wees overigens ook uit dat de helft van de lijsten toch blijft groeien.

Sleet voorkomen

De grafiek toont ook een nieuwe trend. Met negen procent is het doel om het afslijten van de e-maillijst tegen te gaan, ook een bezorgdheid aan het worden. Als je je eigen e-marketinglijsten scherp in het oog houdt, dan zal je het ook merken. Lijsten, zelfs goed onderhouden die met relevante content bediend worden en daarom door de contacten ook geroemd worden, kalven toch iedere keer weer een beetje af. Elke zending levert enkele, soms zelfs slechts één enkele uitschrijver op. En in verloop van tijd krimpt, ondanks alle inspanningen, je lijst toch. De reden van uitschrijven kan divers zijn en vaak los van al je inspanningen. Als je een lokale zaak hebt, dan kan een verhuis of een verandering van werk al een voldoende reden zijn om uit te schrijven. En daar moet ook een strategie voor ontwikkeld worden.

Strategie ontwikkelen

Als je niet weet waar je naar toe wil, dan weet je ook niet wanneer je aankomt. Een oude boutade die ons vooral leert dat we misschien wel willen verbeteren op het vlak van kwaliteit van onze e-marketinglijst, maar er geen bewuste strategie voor achter de hand houden. Dat bleek in ieder geval zo te zijn voor net niet de helft (49%) van de bevraagden. Dus, dit is het eerste wat moet aangepakt worden. Hoe inspelen op het nalaten van de periodieke hygiëne van de lijst? Hoe gaan we een nieuw ingekomen adres beoordelen en eventueel scoren? Hoe gaan we de segmentatie van onze lijst in het oog houden? Hoe vaak moet de reden om in een segment ondergebracht te worden geëvalueerd worden. Het zijn maar enkele punten waarover best een beleid uitgezet wordt. Anders zal het eerste doel slechts een droom blijven!

jan 22, 2016Ann Flipkens
Previous storyThe magic of web trackingNext storyStaat de essentie boven de vouw?
Home De kwaliteit van de lijst staat voorop!
7 jaar geleden E-mailmarketing, Enquêtes, Strategie, Trends125
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie

Specifieke doelstellingen als leidraad voor e-mailmarketing: een stappenplan

Het definiëren van een specifiek objectief voor specifieke e-mail content is een belangrijke leidraad voor je e-mailcorrespondentie. Hoe beter de content je doelstellingen reflecteert, hoe beter het publiek het doel van je e-mailcommunicatie kan onderscheiden. nov 5, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud. sep 25, 2015Thomas Vangelooven

Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons. sep […]

Strategie, Trends

Trends en aandachtspunten in e-mailmarketing anno 2013

E-mailmarketing staat steeds weer voor de uitdaging om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar ook om vernieuwend uit de hoek te komen. Bovendien zijn de mogelijke hobbels op de digitale weg steeds weer anders. Het Amerikaanse MarketingSherpa vroeg aan meer dan 1.000 e-marketeers waar nu de uitdagingen liggen die hun bezig houden. […]

Facebook plant e-mailplatform

De populaire sociale netwerksite Facebook is van plan om een e-mailplatform te bouwen en zo concurrenten Gmail, Yahoo Mail en AOL Mail uit te schakelen. Als ze in hun opzet slagen, dan staat de e-mailmarketeers  van morgen een nieuwe enorme uitdaging te wachten. feb 9, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Denk nog eens na over de afzender

Alle elementen binnen e-mailmarketing zijn van belang. Je contact neemt maar enkele seconden de tijd om te beslissen of hij je e-mailbericht zal lezen. Volgens het Amerikaanse Epsilon zou 65 procent van de potentiële lezers naar het afzendadres kijken om te beslissen of ze het e-mailbericht gaan lezen. feb 1, 2013Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

E-marketeers rekenen op een extern platform

We hadden al een vermoeden, maar de resultaten van de Email Barometer, het jaarlijkse nationale e-mailmarketing onderzoek in België, hebben een duidelijke bevestiging opgeleverd. E-marketeers rekenen op een goed extern e-mailplatform om hun digitale marketing te voeren. apr 12, 2014Ann Flipkens

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail