Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids.
Elk behoorlijke e-mailmarketingplatform geeft verschillende meetcijfers mee die wat meer zeggen over het succes van je e-mailcampagne. De juiste interpretatie van die gegevens is dus van cruciaal belang om je e-mailmarketing op punt te stellen.
Afleverratio
Het cijfer zegt iets over de kwaliteiten van je e-mailmarketingplatform. Die moet ervoor zorgen dat je e-mailcampagne de nodige technische ondersteuning heeft om in de inbox van je database te belanden. Het cijfer moet de 100 procent benaderen. Zo niet, doet het e-mailmarketingplatform zijn werk niet.
Open ratio
Het open ratio vertelt iets over het aantal mensen, die je e-mail daadwerkelijk openen. De maatstaf is afhankelijk van sector tot sector. Om je toch een idee te geven, schommelen de percentages tussen de 17 en de 28 procent. Benadert jouw open ratio het cijfer van de sector, dan is je e-mailmarketing succesvol.
Scoor je onder dat percentage, dan moet je eens nadenken over de factoren die een invloed hebben op de open ratio, zoals de onderwerpregel of het afleverratio.
Doorklikratio
Het percentage helpt je om te begrijpen of je content en je linken oproepen tot actie. Een goed open ratio is zeker van belang, maar als niemand op je e-mail reageert, dan mist je e-mailmarketing zijn doel. Ben je niet tevreden met het doorklikratio, experimenteer dan met de content of de linken.
Uitschrijfratio
Uit het uitschrijfratio kan je veel leren. Als er recent veel abonnees zich uitschrijven, dan wil dat zeggen dat je berichten niet de gewenste doelgroep bereiken. Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen. Als je uitschrijfratio onheilspellend wordt, durf dan experimenten met je content of pas je verzendfrequentie aan.
Bent u op zoek naar technische ondersteuning om je afleverratio te optimaliseren. Flexmail biedt de oplossing.