Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting

De meetcijfers for dummies

Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids. 

Elk behoorlijke e-mailmarketingplatform geeft verschillende meetcijfers mee die wat meer zeggen over het succes van je e-mailcampagne. De juiste interpretatie van die gegevens is dus van cruciaal belang om je e-mailmarketing op punt te stellen.

Afleverratio

Het cijfer zegt iets over de kwaliteiten van je e-mailmarketingplatform. Die moet ervoor zorgen dat je e-mailcampagne de nodige technische ondersteuning heeft om in de inbox van je database te belanden. Het cijfer moet de 100 procent benaderen. Zo niet, doet het e-mailmarketingplatform zijn werk niet.

Open ratio

Het open ratio vertelt iets over het aantal mensen, die je e-mail daadwerkelijk openen. De maatstaf is afhankelijk van sector tot sector. Om je toch een idee te geven, schommelen de percentages tussen de 17 en de 28 procent. Benadert jouw open ratio het cijfer van de sector, dan is je e-mailmarketing succesvol.

Scoor je onder dat percentage, dan moet je eens nadenken over de factoren die een invloed hebben op de open ratio, zoals de onderwerpregel of het afleverratio.

Doorklikratio

Het percentage helpt je om te begrijpen of je content en je linken oproepen tot actie. Een goed open ratio is zeker van belang, maar als niemand op je e-mail reageert, dan mist je e-mailmarketing zijn doel. Ben je niet tevreden met het doorklikratio, experimenteer dan met de content of de linken.

Uitschrijfratio

Uit het uitschrijfratio kan je veel leren. Als er recent veel abonnees zich uitschrijven, dan wil dat zeggen dat je berichten niet de gewenste doelgroep bereiken. Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen. Als je uitschrijfratio onheilspellend wordt, durf dan experimenten met je content of pas je verzendfrequentie aan.

Bent u op zoek naar technische ondersteuning om je afleverratio te optimaliseren. Flexmail biedt de oplossing.

mei 18, 2011Michelle Dassen
Previous storyGeef je abonnees de touwtjes in handenNext storyVerhoog je afleverpercentage met een SPF-record
Home De meetcijfers for dummies
11 jaar geleden Reporting274
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Inspiratie!, Strategie, Trends

Filosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie

Deze blog ontstond naar een klein berichtje in de krant. Google heeft weer iets nieuws bedacht. Op zijn gmail platform gaat het aan de gebruikers antwoorden voorstellen. Wat kunnen we hier uit leren op het vlak van e-mailmarketing? nov 6, 2015Ann Flipkens

Cases, Tips

Krabbel even nonchalant op je eigen e-mailbericht

Origineel uit de hoek komen, een boodschap brengen en tegelijkertijd leesbaar zijn. Het is een kunst die e-marketeers zichzelf maar al te graag eigen maken. okt 30, 2015Ann Flipkens

Events, Inspiratie!, Strategie, Tips, Trends

“It’s a salesting”, wat?

“It’s a salesting”, wat? Nee, het blijkt geen typefout te zijn maar de essentie van Revenue Boulevard. Op 26 februari waren mijn collega’s sales en ik aanwezig op dé conferentie die de focus legt op de convergentie van sales en marketing. Helemaal klaar om onze activiteiten te laten samensmelten of toch om de nodige kennis […]

Afleverbaarheid, List Building

Een e-mail lijst moet je af en toe snoeien

Een sierplant laat je niet jaar in jaar uit ongemoeid groeien. Want iedereen weet dat ongecontroleerd groeien snel overgaat in verwilderen. Elk jaar, op een rustig moment de snoeischaar bijhalen levert een mooie struik op. Het klinkt misschien raar, maar de zomer is het ideale moment om je eigen mailinglijsten te snoeien. jul 1, 2009Thomas […]

E-mailmarketing, Strategie

Kan je de lezer wel bijhouden?

Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent. jan 8, 2010Ann Flipkens

Cases, Content, context, E-commerce, Inspiratie!

De toeristische sector: Een vleugje zon in je mailbox

Wondermooie witte stranden, pittoreske taferelen , eeuwenoude architectuur. De toeristische sector heeft alles in huis om haar klanten te doen smachten naar vakantie met één beeld. Alleen de beelden laten spreken is echter niet genoeg om de klant te overtuigen om voor jouw reisbureau te kiezen. Je moet de klant warm maken, overtuigen om de […]

Cases, E-commerce, E-mailmarketing, Thema-mailings

Zomervakantie in aantocht: heb je nog wat te vertellen?

De zomervakantie en de soldenperiode zijn vandaag officieel van start gegaan. Waarschijnlijk werk je in allerijl verder om je e-mailcampagnes met je vakantiegroeten de deur uit te jagen. Heb je nog tijd om origineel te zijn?  jul 1, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing

E-mailmarketing zonder handen

Wil je in een e-marketing omgeving meer aandacht trekken, dan is er maar één mogelijke oplossing: méér relevante e-mailberichten uitsturen. Let op: de nadruk ligt niet op meer, maar wel op relevant. Het blindelings uitsturen van e-mail in grote getallen werkt nog steeds, maar levert zeker niet het hoogste rendement. sep 17, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail