Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting

De meetcijfers for dummies

Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids. 

Elk behoorlijke e-mailmarketingplatform geeft verschillende meetcijfers mee die wat meer zeggen over het succes van je e-mailcampagne. De juiste interpretatie van die gegevens is dus van cruciaal belang om je e-mailmarketing op punt te stellen.

Afleverratio

Het cijfer zegt iets over de kwaliteiten van je e-mailmarketingplatform. Die moet ervoor zorgen dat je e-mailcampagne de nodige technische ondersteuning heeft om in de inbox van je database te belanden. Het cijfer moet de 100 procent benaderen. Zo niet, doet het e-mailmarketingplatform zijn werk niet.

Open ratio

Het open ratio vertelt iets over het aantal mensen, die je e-mail daadwerkelijk openen. De maatstaf is afhankelijk van sector tot sector. Om je toch een idee te geven, schommelen de percentages tussen de 17 en de 28 procent. Benadert jouw open ratio het cijfer van de sector, dan is je e-mailmarketing succesvol.

Scoor je onder dat percentage, dan moet je eens nadenken over de factoren die een invloed hebben op de open ratio, zoals de onderwerpregel of het afleverratio.

Doorklikratio

Het percentage helpt je om te begrijpen of je content en je linken oproepen tot actie. Een goed open ratio is zeker van belang, maar als niemand op je e-mail reageert, dan mist je e-mailmarketing zijn doel. Ben je niet tevreden met het doorklikratio, experimenteer dan met de content of de linken.

Uitschrijfratio

Uit het uitschrijfratio kan je veel leren. Als er recent veel abonnees zich uitschrijven, dan wil dat zeggen dat je berichten niet de gewenste doelgroep bereiken. Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen. Als je uitschrijfratio onheilspellend wordt, durf dan experimenten met je content of pas je verzendfrequentie aan.

Bent u op zoek naar technische ondersteuning om je afleverratio te optimaliseren. Flexmail biedt de oplossing.

mei 18, 2011Michelle Dassen
Previous storyGeef je abonnees de touwtjes in handenNext storyVerhoog je afleverpercentage met een SPF-record
Home De meetcijfers for dummies
12 jaar geleden Reporting285
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Content

Een inschrijver in een e-marketing lijst rekent ook op een ROI

Klanten willen meer terug krijgen van e-mail marketeers dan dat tot nu de gewoonte is. Prospecten willen voordelen in ruil voor hun e-mailadres. jul 13, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing

Het positieve gevolg van een sputterende economie

E-mailmarketing heeft deze in tijden van een achterblijvende economie een enorme groeischeut gekregen. Maar is er nog een ander positieve invloed dan de wet der grote getallen? We kwamen deze grafiek uit een onderzoek van Forrester Research over het vierde kwartaal van 2009 tegen. mrt 24, 2010Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Tips

Het belang van een goed kapstokbeleid

In e-mailmarketing is het belangrijk om de aandacht van de lezer te trekken. Om je boodschap te lezen. Liefst zo gedetailleerd mogelijk. Maar we beseffen maar al te goed dat we die aandacht moeten delen met met de vruchten van andere e-marketeers. Daarom moeten we er ook rekening mee houden dat we soms het met […]

List Building, Strategie, Targeting

Opbouwen van een contactendatabase: kwaliteit vs kwantiteit

E-mailmarketing start altijd bij het opbouwen van een contactendatabase. Houd daarbij rekening dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Lees hier hoe je een kwalitatieve adressenlijst opbouwt. mrt 11, 2011Thomas Vangelooven

Tips

Interactie vergoeden met punten

Conversie, we schreven het reeds meermaals, daar doen we het om. Maar conversie lukt pas goed als je de prospect of klant aan het lezen krijgt. En na dat lezen moet ook het doorklikken volgen. InterContinental Hotels Group heeft er een nieuwe tactiek voor in het leven geroepen. okt 13, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail