Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing

Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten.  De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons.

De impact op e-mailmarketing is, op een detail na, beperkt. De basis regel in Europa is dat je steeds de mogelijkheid moet krijgen je cookies uit te zetten. Dat regel je op niveau van je webbrowser. In Nederland heeft men het omgekeerd. Gebruikers moeten expliciet toestemming geven om cookies te gebruiken. Let wel, het gaat hier om cookies met persoonlijke gegevens.

Geen basisprobleem
E-mailmarketing zoals we vandaag bedrijven heeft in principe niets te maken met die cookies. We versturen alleen maar e-mails richting de lezer die zich ingeschreven heeft op een e-marketinglijst. Als je er voor zorgt dat je in de kleine lettertjes opneemt dat je kan traceren of hij al dan niet zijn e-mail leest, dan ben je in regel. Er is immers een impliciete toestemming. Stuur je gedifferentieerde berichten naar je lezersgroep, dan heeft de wet geen impact. De gegevens vertrekken immers vanuit een databank.

Het addertje
Maar er zit een addertje onder het gras verborgen. En dat start op het ogenblik dat een lezer op een link klikt. Het gedrag dat je correspondent daarna vertoont op een landingspagina of je website, mag niet meer geregistreerd en dus gebruikt worden om de profielen van je e-marketinglijst aan te scherpen. Tenzij de lezer hiervoor expliciet toestemming geeft. We weten allemaal dat dit slechts door een fractie van onze relaties zal gebeuren.

Het tegengif
De enige mogelijkheid om deze relevante informatie toch te verzamelen, zal  je in de nauwkeurigheid van de links in je e-mailbericht moeten zoeken. Waar je vroeger met een ‘meer info’ een landingspagina met extra keuzemogelijkheden serveerde, zal je dit anders moeten aanpakken. De keuzemogelijkheden moeten nu als extra links in je e-mailboodschap gegoten worden. Het klik gedrag op je bericht zal dan de aanscherping van je profielen moeten voeden.

sep 14, 2012Ann Flipkens
Previous storyDifferentieer je mobiel publiekNext storyStaat je merk sterk in je e-mailbericht?
Home De Nederlandse cookiewet en e-mailmarketing
10 jaar geleden Wetgevingcookie, cookiewet, e-marketing302
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Events, Tips

Congres- en beursseizoen van start: 4 tips om je doelgroep naar je event te lokken

Het congres- en beursseizoen is weer van start gegaan. Marketeers krijgen weer talloze kansen aangeboden om zich bij te schaven in hun sector en er op los te netwerken. Voor organisatoren is het dé gelegenheid bij uitstek om hun product in de schijnwerpers te zetten en de leads op te drijven. Hier vind je een […]

E-mailmarketing, Strategie

Vier hoofdzonden van e-mailmarketing

Zoals vele e-mailmarketeers wel weten, kan er vanalles misgaan met je nieuwsbrief. Linken die op lege pagina uitkomen, tipfouten of cruciale afbeeldingen die niet correct laden, zijn dagelijkse kost voor de e-mailmarketeer. Maar doordat we te hard focussen op de ‘details’, durven we wel eens het groter plaatje, namelijk het klantenengagement, uit het oog te […]

Mobile, Trends

Mobiel internet in België: de cijfers

Mobiel is de toekomst van digitale marketing. Dat moeten we in gespecialiseerde bladen, seminaries en congressen aanhoren. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met het mobiel internetverkeer in België? Hier vind je de cijfers zwart op wit. jan 27, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail