Alle Europese landen conformeren zich langzaam maar zeker aan de Europse richtlijn over het gebruik van cookies. Het gaat hier om de bescherming van de privacy van de internauten. De Nederlandse wetgeving die sinds het begin van de zomer van kracht is, is de strengste van Europa. En heeft dus ook gevolgen voor ons.
De impact op e-mailmarketing is, op een detail na, beperkt. De basis regel in Europa is dat je steeds de mogelijkheid moet krijgen je cookies uit te zetten. Dat regel je op niveau van je webbrowser. In Nederland heeft men het omgekeerd. Gebruikers moeten expliciet toestemming geven om cookies te gebruiken. Let wel, het gaat hier om cookies met persoonlijke gegevens.
Geen basisprobleem
E-mailmarketing zoals we vandaag bedrijven heeft in principe niets te maken met die cookies. We versturen alleen maar e-mails richting de lezer die zich ingeschreven heeft op een e-marketinglijst. Als je er voor zorgt dat je in de kleine lettertjes opneemt dat je kan traceren of hij al dan niet zijn e-mail leest, dan ben je in regel. Er is immers een impliciete toestemming. Stuur je gedifferentieerde berichten naar je lezersgroep, dan heeft de wet geen impact. De gegevens vertrekken immers vanuit een databank.
Het addertje
Maar er zit een addertje onder het gras verborgen. En dat start op het ogenblik dat een lezer op een link klikt. Het gedrag dat je correspondent daarna vertoont op een landingspagina of je website, mag niet meer geregistreerd en dus gebruikt worden om de profielen van je e-marketinglijst aan te scherpen. Tenzij de lezer hiervoor expliciet toestemming geeft. We weten allemaal dat dit slechts door een fractie van onze relaties zal gebeuren.
Het tegengif
De enige mogelijkheid om deze relevante informatie toch te verzamelen, zal je in de nauwkeurigheid van de links in je e-mailbericht moeten zoeken. Waar je vroeger met een ‘meer info’ een landingspagina met extra keuzemogelijkheden serveerde, zal je dit anders moeten aanpakken. De keuzemogelijkheden moeten nu als extra links in je e-mailboodschap gegoten worden. Het klik gedrag op je bericht zal dan de aanscherping van je profielen moeten voeden.