Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tips

9 sleutelelementen voor elk bericht

De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen.

Moo is een digitaal bedrijf. Ze zijn gespecialiseerd in het vermarkten van foto’s van amateurs en professionelen in leuke print producten. Visitekaartjes, kerstkaartjes, stickers, je kan het zo gek niet bedenken of Moo maakt het. Omdat ze leven in de virtuele wereld is e-mailmarketing voor hen een belangrijk aspect in hun marketing. En dat ze hun huiswerk goed gemaakt hebben, bewijst deze hoofding van hun nieuwsbrief.

1 De onderwerpregel is belangrijk. Maar in heel veel webbased e-mailclients geeft men ook de eerste tekens van het e-mailbericht weer. Dat is hier subtiel opgelost met een marketingslogan als eerste tekst. Een slogan die natuurlijk inhoudelijk aansluit op de onderwerpregel.

2 De nieuwsbrief gaat vooral naar klanten. Maar een beetje guerillamarketing via de sociale media is mooi meegenomen. Daarom staan hier deze linken. Bewust op deze plaats, zodat klikken bijna automatisch gebeurt.

3 Dit is een klassieker. Maar soms wordt het toch vergeten. Niet iedere e-mailclient wil je bericht netjes weergegeven. Daarom voorziet elk goed e-mailmarketingplatform ook webbased versie van je bericht. Maar dan mag je natuurlijk niet vergeten om de link mee te geven.

4 Gegarandeerd in de inbox van de lezer terechtkomen. Het is nog steeds een uitdaging. Als je contact jouw afzendadres toevoegt aan zijn contacten, dan heb je bij de afweging van de e-mailprovider weer een streepje voor. Let ook even op het adres. Het is geen onpersoonlijk ‘no-reply’, maar wel een specifiek adres voor de nieuwsbrief.

5 Visualiteit is belangrijk in communicatie. Je logo, je brandmerk duidelijk aanwezig laten zijn in je opmaak is een must. En vermits mensen van links naar rechts en van boven naar onder lezen, hoort je logo thuis in de linkerbovenhoek. Check!

6 Vertel duidelijk aan de lezer wat je hen nu in de inbox hebt aangeboden. Bij Moo doen ze alles met een knipoog. Het is niet gewoon ‘nieuwsbrief’, wel ‘Het is de Moobrief’. Een glimlach laat een lezer gemakkelijker een boodschap onthouden.

7 Over periodiciteit is er al veel geschreven. Een gulden regel is er niet. Dat hangt af van het soort product dat je verkoopt. Wat is wel belangrijk? Dat je de lezer duidelijk laat weten voor welke periodiciteit hij gekozen heeft. Plus is het in één oogopslag duidelijk dat ie niet naar een oude e-mail zit te kijken.

8 Probeer je kring te vergroten. Dat doet Moo door haar lezers aan te moedigen om op hun beurt hun relaties op de hoogte te brengen van het bestaan van deze digitale drukker. Er wordt een persoonlijke url ter beschikking gesteld. En vooral, er wordt een beloning in het vooruitzicht gesteld.

9 Mocht de ‘call to action’ onder 8 nog niet duidelijk genoeg geweest zijn, dan is er deze knop. In het logisch verlengde van aanbieding, is de neiging tot klikken nauwelijks te bedwingen, dachten we zo. Klik!

nov 9, 2012Ann Flipkens
Previous storySprookje over sinterklaasNext storyWanneer moet je je bericht versturen?
Home 9 sleutelelementen voor elk bericht
10 jaar geleden Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tipse-mailmarketing tips, nieuwsbrief, nieuwsbrieven, onderwerpregel1,077
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail