De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen.
Moo is een digitaal bedrijf. Ze zijn gespecialiseerd in het vermarkten van foto’s van amateurs en professionelen in leuke print producten. Visitekaartjes, kerstkaartjes, stickers, je kan het zo gek niet bedenken of Moo maakt het. Omdat ze leven in de virtuele wereld is e-mailmarketing voor hen een belangrijk aspect in hun marketing. En dat ze hun huiswerk goed gemaakt hebben, bewijst deze hoofding van hun nieuwsbrief.
1 De onderwerpregel is belangrijk. Maar in heel veel webbased e-mailclients geeft men ook de eerste tekens van het e-mailbericht weer. Dat is hier subtiel opgelost met een marketingslogan als eerste tekst. Een slogan die natuurlijk inhoudelijk aansluit op de onderwerpregel.
2 De nieuwsbrief gaat vooral naar klanten. Maar een beetje guerillamarketing via de sociale media is mooi meegenomen. Daarom staan hier deze linken. Bewust op deze plaats, zodat klikken bijna automatisch gebeurt.
3 Dit is een klassieker. Maar soms wordt het toch vergeten. Niet iedere e-mailclient wil je bericht netjes weergegeven. Daarom voorziet elk goed e-mailmarketingplatform ook webbased versie van je bericht. Maar dan mag je natuurlijk niet vergeten om de link mee te geven.
4 Gegarandeerd in de inbox van de lezer terechtkomen. Het is nog steeds een uitdaging. Als je contact jouw afzendadres toevoegt aan zijn contacten, dan heb je bij de afweging van de e-mailprovider weer een streepje voor. Let ook even op het adres. Het is geen onpersoonlijk ‘no-reply’, maar wel een specifiek adres voor de nieuwsbrief.
5 Visualiteit is belangrijk in communicatie. Je logo, je brandmerk duidelijk aanwezig laten zijn in je opmaak is een must. En vermits mensen van links naar rechts en van boven naar onder lezen, hoort je logo thuis in de linkerbovenhoek. Check!
6 Vertel duidelijk aan de lezer wat je hen nu in de inbox hebt aangeboden. Bij Moo doen ze alles met een knipoog. Het is niet gewoon ‘nieuwsbrief’, wel ‘Het is de Moobrief’. Een glimlach laat een lezer gemakkelijker een boodschap onthouden.
7 Over periodiciteit is er al veel geschreven. Een gulden regel is er niet. Dat hangt af van het soort product dat je verkoopt. Wat is wel belangrijk? Dat je de lezer duidelijk laat weten voor welke periodiciteit hij gekozen heeft. Plus is het in één oogopslag duidelijk dat ie niet naar een oude e-mail zit te kijken.
8 Probeer je kring te vergroten. Dat doet Moo door haar lezers aan te moedigen om op hun beurt hun relaties op de hoogte te brengen van het bestaan van deze digitale drukker. Er wordt een persoonlijke url ter beschikking gesteld. En vooral, er wordt een beloning in het vooruitzicht gesteld.
9 Mocht de ‘call to action’ onder 8 nog niet duidelijk genoeg geweest zijn, dan is er deze knop. In het logisch verlengde van aanbieding, is de neiging tot klikken nauwelijks te bedwingen, dachten we zo. Klik!