Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tips

9 sleutelelementen voor elk bericht

De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen.

Moo is een digitaal bedrijf. Ze zijn gespecialiseerd in het vermarkten van foto’s van amateurs en professionelen in leuke print producten. Visitekaartjes, kerstkaartjes, stickers, je kan het zo gek niet bedenken of Moo maakt het. Omdat ze leven in de virtuele wereld is e-mailmarketing voor hen een belangrijk aspect in hun marketing. En dat ze hun huiswerk goed gemaakt hebben, bewijst deze hoofding van hun nieuwsbrief.

1 De onderwerpregel is belangrijk. Maar in heel veel webbased e-mailclients geeft men ook de eerste tekens van het e-mailbericht weer. Dat is hier subtiel opgelost met een marketingslogan als eerste tekst. Een slogan die natuurlijk inhoudelijk aansluit op de onderwerpregel.

2 De nieuwsbrief gaat vooral naar klanten. Maar een beetje guerillamarketing via de sociale media is mooi meegenomen. Daarom staan hier deze linken. Bewust op deze plaats, zodat klikken bijna automatisch gebeurt.

3 Dit is een klassieker. Maar soms wordt het toch vergeten. Niet iedere e-mailclient wil je bericht netjes weergegeven. Daarom voorziet elk goed e-mailmarketingplatform ook webbased versie van je bericht. Maar dan mag je natuurlijk niet vergeten om de link mee te geven.

4 Gegarandeerd in de inbox van de lezer terechtkomen. Het is nog steeds een uitdaging. Als je contact jouw afzendadres toevoegt aan zijn contacten, dan heb je bij de afweging van de e-mailprovider weer een streepje voor. Let ook even op het adres. Het is geen onpersoonlijk ‘no-reply’, maar wel een specifiek adres voor de nieuwsbrief.

5 Visualiteit is belangrijk in communicatie. Je logo, je brandmerk duidelijk aanwezig laten zijn in je opmaak is een must. En vermits mensen van links naar rechts en van boven naar onder lezen, hoort je logo thuis in de linkerbovenhoek. Check!

6 Vertel duidelijk aan de lezer wat je hen nu in de inbox hebt aangeboden. Bij Moo doen ze alles met een knipoog. Het is niet gewoon ‘nieuwsbrief’, wel ‘Het is de Moobrief’. Een glimlach laat een lezer gemakkelijker een boodschap onthouden.

7 Over periodiciteit is er al veel geschreven. Een gulden regel is er niet. Dat hangt af van het soort product dat je verkoopt. Wat is wel belangrijk? Dat je de lezer duidelijk laat weten voor welke periodiciteit hij gekozen heeft. Plus is het in één oogopslag duidelijk dat ie niet naar een oude e-mail zit te kijken.

8 Probeer je kring te vergroten. Dat doet Moo door haar lezers aan te moedigen om op hun beurt hun relaties op de hoogte te brengen van het bestaan van deze digitale drukker. Er wordt een persoonlijke url ter beschikking gesteld. En vooral, er wordt een beloning in het vooruitzicht gesteld.

9 Mocht de ‘call to action’ onder 8 nog niet duidelijk genoeg geweest zijn, dan is er deze knop. In het logisch verlengde van aanbieding, is de neiging tot klikken nauwelijks te bedwingen, dachten we zo. Klik!

nov 9, 2012Ann Flipkens
Previous storySprookje over sinterklaasNext storyWanneer moet je je bericht versturen?
Home 9 sleutelelementen voor elk bericht
8 jaar geleden Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tipse-mailmarketing tips, nieuwsbrief, nieuwsbrieven, onderwerpregel1,045
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media

Laat je e-mail voeden door sociale media!

E-mail is natuurlijk in eerste instantie het uitgelezen instrument om content in de inbox van je contact te brengen. Maar je kan je e-mailmarketing ook laten voeden door een ander luik in je e-marketingstrategie: de sociale media! mrt 7, 2012Ann Flipkens

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

Mobile, Trends

Mobiel internet in België: de cijfers

Mobiel is de toekomst van digitale marketing. Dat moeten we in gespecialiseerde bladen, seminaries en congressen aanhoren. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met het mobiel internetverkeer in België? Hier vind je de cijfers zwart op wit. jan 27, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

Design

Respecteer de linkermarge!

Als je een e-mailbericht opmaakt, dan moet je met behoorlijk wat parameters rekening houden. Is de ‘call to action’ goed in de verf gezet, hebben de figuren allemaal een alternatieve tekst meegekregen? Vandaag voegen we een nieuwe aan de lijst toe. Hebben we de linkermarge gerespecteerd? jun 20, 2012Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail