Dat Google op een eigenzinnige manier omgaat met de e-mails die we versturen en ontvangen, is al lang geweten. Naast de sortering in tabbladen is Gmail begonnen aan de uitrol van een nieuwe knop.
Gmail sorteert je e-mail. Wat belangrijk is, dat staat prominent in de inbox. Wat maar enigszins naar marketing riekt, maar net niet te overdreven is, wordt genadeloos onder tabblad promoties gesorteerd. Geen goede zaak voor de e-marketeers. In de primaire inbox geraken is nu zeer moeilijk geworden. Tenzij je contact je aangemerkt heeft als een vriend, zal je onder promoties blijven zitten. Vandaar dat je tegenwoordig steeds meer e-mailberichten als eerste met een vraag tot vriendschap komen, nog voor ze aan het verkooppraatje beginnen.
Vandaag rolt Gmail in deze promoties tab een nieuw knop ‘uitschrijven’ uit. Deze zal bovenaan verschijnen wanneer je zo een promomail opent. Zo kan een gebruiker van Gmail snel uitschrijven zonder helemaal naar de onderzijde van het e-mailbericht te moeten scrollen. Iets waar wij e-marketeers uiteraard niet vrolijk van worden. Anderzijds is er aan elk nadeel misschien ook wel een klein voordeel verbonden. De gebruikers gaan nu eerder uitschrijven dan je reguliere e-mailbericht als spam te rapporteren.
Geen spam meer
Iets wat in het verleden al eens meer gebeurde. En dan was je als e-marketeer nog erger af. Want dan kwam geen enkele van je berichten, eens de spamfilter je een hoge aandachtswaarde had toegekend op geen enkele plek meer toe.Met gemengde gevoelens kijken we naar deze balans tussen twee kwalen. Het bewijst nog maar eens dat je, zelfs als je als e-marketeer je huiswerk goed maakt, die buitenwereld steeds een factor blijft waar je rekening mee moet blijven houden!