Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

De schaduwzijde van e-mailmarketing

Bedrijven, die op onrechtmatige wijze klantengegevens verwerven, geven een slechte naam aan de eerlijke e-mailmarketeer. Zulke wanpraktijken categoriseren meteen alle commerciële e-mails onder de noemer: spam. 

De verhalen zijn gekend. Een bedrijf deelt een gratis product uit in ruil voor ‘enkele’ privé-gegevens. Met een korte schijnbaar onschuldige vraag verwerft het bedrijf ook de toestemming om eens in je adressenlijst te neuzen en een uitnodiging te sturen naar je MSN- of Facebookvrienden.

Zo verging het begin deze maand een Nederlands bedrijf dat op het internet gratis fietslichten uitdeelde aan Nederlanders en Belgen. Dat de actie succesvol was, daar liet de teller geen twijfel over bestaan. Per uur gingen er zowat drieduizend stuks de deur uit. Intussen sloeg het bedrijf munt uit het verwerven van de privé-gegevens.

Risico

Het risico bestaat erin dat die informatie voor onrechtmatige doeleinden gebruikt wordt. Consumentenfora in Nederland waarschuwden al voor welbekende ‘spam-aanvallen’. Iedereen die zijn e-mailadres had ingegeven, loopt het risico om de komende weken met ongewenste reclame bestookt te worden.

Onwelkom

Zulke lokpraktijken zijn niet alleen schadelijk voor consumenten, ze zijn ook nog eens onwelkom voor de e-mailmarketeer, die zijn welverdiende contacten wil onderhouden. Professionals weten immers dat alleen een bewuste opt-in van de consument van enige waarde is. Als de consument uit vrije wil abonneert, dan is hij ook daadwerkelijk geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.

Sensibiliseren

Toch is de actie van het Nederlandse bedrijf niet in strijd met de regels. Van zodra de gebruikers toestemming geven om zijn gegevens te gebruiken, is het bedrijf vrij om die door te verkopen aan andere bedrijven. Een sensibiliseringscampagne is hier misschien wel op zijn plaats. Consumenten weten immers niet altijd waar ze precies toestemming voor geven.

jan 19, 2011Ann Flipkens
Previous storySpammers weer in actie na kort recesNext storyDe harde waarheid van e-mailmarketing: acht seconden om de ontvanger te informeren
Home De schaduwzijde van e-mailmarketing
12 jaar geleden Geen categorie139
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Priority Inbox doet zijn werk

Priority Inbox voor de e-mailcliënt Gmail, die in augustus dit jaar zijn intreden deed, heeft de rommelige inbox van velen getransformeerd tot een meer opereerbare tool. Bij de lancering verkondigde Google al daarmee een succesverhaal in handen te hebben. Vandaag heeft het de cijfers om dat te staven. dec 8, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing

E-mail, of hoe je tegen een minimale kost, maximaal omzet kan halen

De meest waardevolle klanten heb je reeds in je vingertippen zitten. Met e-mailmarketing haal je het beste uit deze zakelijke relaties. sep 11, 2009Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Zijn de links in je bericht echt voor de hand liggend?

E-mailmarketing heeft een duidelijk doel. Dat is contacten zo ver krijgen dat er actie ondernomen wordt. Dus moet je call to action duidelijk zijn. Maar is dat voldoende? apr 19, 2013Thomas Vangelooven

Cases, Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Strategie, Tips

Think outside the e-mail: hoe theSkimm haar nieuwsbrief onderscheidt met content

Het is de utopie voor iedere marketeer dat lezers zijn nieuwsbrief zien als een onmisbare bron van informatie die ze elders niet terugvinden. Een professionele visual is uiteraard cruciaal, maar waarmee je nieuwsbrief echt valt of staat is de inhoud. Volgens Quartz Insights gebruikt 60% van de managers e-nieuwsbrieven als één van de drie dagelijkse […]

Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Neem eens een artiest onder de arm

E-mailmarketing is meer dan alleen maar een goede onderwerpregel en uitgebalanceerde tekst. Het oog moet ook door beeld geprikkeld worden. Want een goed beeld vertelt niet alleen het stuk van het verhaal, maar bij veel van je contacten blijft het ook beter hangen. mei 7, 2015Ann Flipkens

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Is het stilaan niet een beetje te veel van het goede?

In elke sector raakt de efficiëntie van digitale communicatie langzaam maar zeker beschadigd door het overdadig gebruik. Dat leert ons een onderzoek van Deloitte. feb 16, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail