Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken.
toekomst
Enkele weken geleden brak op Twitter een boeiende discussie uit op #emailin5years. Verschillende e-mailexperten van groot naar klein gaven er hun visie weer. We presenteren hier graag een bloemlezing.

Mobiel

Zal de toekomst e-mail in de mobiele wereld liggen? Wel, er zijn verschillende e-mailgoeroes die er op tippen dat in de toekomst er een ‘alleen via mobiel’ e-mailspeler op de markt zal zijn. Men goochelt met grote getallen: meer dan 100 miljoen gebruikers. Men verwacht een sterke binding tussen een e-mailaccount en wat vandaag een ‘Google/Windows wallet’ of  ‘Apple Passbook’ zijn. Binnen vijf jaar zullen mensen hun ogen opentrekken als jij je e-mail nog op een computer wil checken.

Afleverratio’s

Het blijft een moeilijke. Je e-mail in de juiste inbox afleveren en elke vorm van spamfilter voorbij zeilen. Volgens enkele goeroes zal er straks geen sprake meer zijn van een spambox. Of ze zal zo goed verstopt zijn, dat een doorsnee gebruiker zich niet meer van haar bestaan bewust zal zijn. Anderzijds spreken andere e-marketeers over een slimme e-mail. Eentje die haar weg zoekt naar de juiste bestemmeling. Je stuurt een e-mail over de nieuwste reis naar e-mailadres A. De e-mail draagt een aantal kenmerken met zich mee die een expert systeem laat beslissen om niet in A zijn inbox af te leveren, maar wel in B. Omdat A steevast dergelijke e-mails doorstuurt.

De toekomst van de inbox

Daar zal volgens de deelnemers aan de discussie, steeds minder het principe gelden van laatst ingekomen, dus bovenaan de lijst. Neen, hoe nauwer de band met je geadresseerde hoe hoger je zal scoren. Binnen vijf jaar zal de leesdichtheid van je e-mailberichten je positie in de inbox bepalen. E-mailclients worden nog slimmer. Ze krijgen wie weet een tikkeltje ‘kunstmatige intelligentie’ mee. Anderen gokken erop dat het principe van de unieke inbox zal verdwijnen. Geadresseerden zullen meerdere boxen hebben. Eentje voor het werk, eentje voor privé, eentje voor de hobby. Maar ze zullen wel via hetzelfde e-mailadres aangesproken worden.

Levende e-mail

E-mailberichten zullen binnen vijf jaar nog meer de vorm van een ‘levende’ tekst krijgen. Enerzijds zal het moment van openen bepalen wat je leest. Nooit meer oude en vervallen aanbiedingen voor je neus. Telkens het actuele aanbod. Het bericht past zich aan. Nog anderen zien ook een zekere vorm van structurering van de e-mailberichten met een soort tags. Net zoals xml in een rss-feed. Dat betekent ook dat de inhoud van een e-mailbericht straks ook rechtstreeks in kennisdatabanken kunnen getrokken worden. Eentje die bij je geadresseerde op zijn mobiele telefoon staat. Misschien dat hij vandaag niet met reizen van doen heeft. Maar als ie morgen op zijn mobiel zoekt…

Lees het tweede deel van dit artikel

jan 2, 2013Ann Flipkens
Previous storyBloopers die je kunt vermijden...Next storyDe toekomst van e-mailmarketing (II)
Home De toekomst van e-mailmarketing (I)
10 jaar geleden E-mailmarketing, Trendse-mailmarketing, e-mailmarketingtrends452
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Targeting

Nooit meer gemiste kansen met autoresponder

Zodra je abonnee actief met je nieuwsbrief aan de slag gaat, bijvoorbeeld door te klikken op een link, krijg je heel wat gegevens binnen over de interesses van de klant. E-mailmarketing is iets moois, maar hoe groter je mailinglijst wordt, hoe moeilijker het is om iedereen op te volgen. Hoe vaak heb jij niet gevloekt […]

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Mobile, Reporting, Tips, Trends

Differentieer je mobiel publiek

Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm. sep 12, 2012Ann Flipkens

Thema-mailings, Tips

Win het gevecht met de terugkerende vakantieganger

Je kent het fenomeen. Je komt terug van vakantie en je inbox puilt uit van de ongelezen berichten. Je overloopt kritisch de binnengekomen berichten en bent al iets vlotter in het verwijderen van ongelezen e-mails. Wat niet belangrijk lijkt of geen herkenning oproept, gaat meestal onherroepelijk de vuilbak in. Als jij als e-marketeer deze operatie […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail