Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken.
Enkele weken geleden brak op Twitter een boeiende discussie uit op #emailin5years. Verschillende e-mailexperten van groot naar klein gaven er hun visie weer. We presenteren hier graag een bloemlezing.
Mobiel
Zal de toekomst e-mail in de mobiele wereld liggen? Wel, er zijn verschillende e-mailgoeroes die er op tippen dat in de toekomst er een ‘alleen via mobiel’ e-mailspeler op de markt zal zijn. Men goochelt met grote getallen: meer dan 100 miljoen gebruikers. Men verwacht een sterke binding tussen een e-mailaccount en wat vandaag een ‘Google/Windows wallet’ of ‘Apple Passbook’ zijn. Binnen vijf jaar zullen mensen hun ogen opentrekken als jij je e-mail nog op een computer wil checken.
Afleverratio’s
Het blijft een moeilijke. Je e-mail in de juiste inbox afleveren en elke vorm van spamfilter voorbij zeilen. Volgens enkele goeroes zal er straks geen sprake meer zijn van een spambox. Of ze zal zo goed verstopt zijn, dat een doorsnee gebruiker zich niet meer van haar bestaan bewust zal zijn. Anderzijds spreken andere e-marketeers over een slimme e-mail. Eentje die haar weg zoekt naar de juiste bestemmeling. Je stuurt een e-mail over de nieuwste reis naar e-mailadres A. De e-mail draagt een aantal kenmerken met zich mee die een expert systeem laat beslissen om niet in A zijn inbox af te leveren, maar wel in B. Omdat A steevast dergelijke e-mails doorstuurt.
De toekomst van de inbox
Daar zal volgens de deelnemers aan de discussie, steeds minder het principe gelden van laatst ingekomen, dus bovenaan de lijst. Neen, hoe nauwer de band met je geadresseerde hoe hoger je zal scoren. Binnen vijf jaar zal de leesdichtheid van je e-mailberichten je positie in de inbox bepalen. E-mailclients worden nog slimmer. Ze krijgen wie weet een tikkeltje ‘kunstmatige intelligentie’ mee. Anderen gokken erop dat het principe van de unieke inbox zal verdwijnen. Geadresseerden zullen meerdere boxen hebben. Eentje voor het werk, eentje voor privé, eentje voor de hobby. Maar ze zullen wel via hetzelfde e-mailadres aangesproken worden.
Levende e-mail
E-mailberichten zullen binnen vijf jaar nog meer de vorm van een ‘levende’ tekst krijgen. Enerzijds zal het moment van openen bepalen wat je leest. Nooit meer oude en vervallen aanbiedingen voor je neus. Telkens het actuele aanbod. Het bericht past zich aan. Nog anderen zien ook een zekere vorm van structurering van de e-mailberichten met een soort tags. Net zoals xml in een rss-feed. Dat betekent ook dat de inhoud van een e-mailbericht straks ook rechtstreeks in kennisdatabanken kunnen getrokken worden. Eentje die bij je geadresseerde op zijn mobiele telefoon staat. Misschien dat hij vandaag niet met reizen van doen heeft. Maar als ie morgen op zijn mobiel zoekt…
Lees het tweede deel van dit artikel