Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken.
toekomst
Enkele weken geleden brak op Twitter een boeiende discussie uit op #emailin5years. Verschillende e-mailexperten van groot naar klein gaven er hun visie weer. We presenteren hier graag een bloemlezing.

Mobiel

Zal de toekomst e-mail in de mobiele wereld liggen? Wel, er zijn verschillende e-mailgoeroes die er op tippen dat in de toekomst er een ‘alleen via mobiel’ e-mailspeler op de markt zal zijn. Men goochelt met grote getallen: meer dan 100 miljoen gebruikers. Men verwacht een sterke binding tussen een e-mailaccount en wat vandaag een ‘Google/Windows wallet’ of  ‘Apple Passbook’ zijn. Binnen vijf jaar zullen mensen hun ogen opentrekken als jij je e-mail nog op een computer wil checken.

Afleverratio’s

Het blijft een moeilijke. Je e-mail in de juiste inbox afleveren en elke vorm van spamfilter voorbij zeilen. Volgens enkele goeroes zal er straks geen sprake meer zijn van een spambox. Of ze zal zo goed verstopt zijn, dat een doorsnee gebruiker zich niet meer van haar bestaan bewust zal zijn. Anderzijds spreken andere e-marketeers over een slimme e-mail. Eentje die haar weg zoekt naar de juiste bestemmeling. Je stuurt een e-mail over de nieuwste reis naar e-mailadres A. De e-mail draagt een aantal kenmerken met zich mee die een expert systeem laat beslissen om niet in A zijn inbox af te leveren, maar wel in B. Omdat A steevast dergelijke e-mails doorstuurt.

De toekomst van de inbox

Daar zal volgens de deelnemers aan de discussie, steeds minder het principe gelden van laatst ingekomen, dus bovenaan de lijst. Neen, hoe nauwer de band met je geadresseerde hoe hoger je zal scoren. Binnen vijf jaar zal de leesdichtheid van je e-mailberichten je positie in de inbox bepalen. E-mailclients worden nog slimmer. Ze krijgen wie weet een tikkeltje ‘kunstmatige intelligentie’ mee. Anderen gokken erop dat het principe van de unieke inbox zal verdwijnen. Geadresseerden zullen meerdere boxen hebben. Eentje voor het werk, eentje voor privé, eentje voor de hobby. Maar ze zullen wel via hetzelfde e-mailadres aangesproken worden.

Levende e-mail

E-mailberichten zullen binnen vijf jaar nog meer de vorm van een ‘levende’ tekst krijgen. Enerzijds zal het moment van openen bepalen wat je leest. Nooit meer oude en vervallen aanbiedingen voor je neus. Telkens het actuele aanbod. Het bericht past zich aan. Nog anderen zien ook een zekere vorm van structurering van de e-mailberichten met een soort tags. Net zoals xml in een rss-feed. Dat betekent ook dat de inhoud van een e-mailbericht straks ook rechtstreeks in kennisdatabanken kunnen getrokken worden. Eentje die bij je geadresseerde op zijn mobiele telefoon staat. Misschien dat hij vandaag niet met reizen van doen heeft. Maar als ie morgen op zijn mobiel zoekt…

Lees het tweede deel van dit artikel

jan 2, 2013Ann Flipkens
Previous storyBloopers die je kunt vermijden...Next storyDe toekomst van e-mailmarketing (II)
Home De toekomst van e-mailmarketing (I)
10 jaar geleden E-mailmarketing, Trendse-mailmarketing, e-mailmarketingtrends453
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Trends

Vijf inzichten voor de toekomst!

In de resultaten van de ‘Marketing Sherpa Email Summit 2012’ vonden we enkele leuke inzichten die e-mailmarketing in de toekomst zullen beïnvloeden. We willen ze u zeker niet onthouden… mei 11, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. okt 26, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten. jan 11, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail