Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Trends

De toekomst van e-mailmarketing (I)

Een nieuw jaar is vaak een gedroomd moment om even richting de toekomst te kijken. E-mailmarketing van vandaag verschilt danig van wat gisteren gangbaar was. Daarom is het ook leuk om naar morgen te kijken.
toekomst
Enkele weken geleden brak op Twitter een boeiende discussie uit op #emailin5years. Verschillende e-mailexperten van groot naar klein gaven er hun visie weer. We presenteren hier graag een bloemlezing.

Mobiel

Zal de toekomst e-mail in de mobiele wereld liggen? Wel, er zijn verschillende e-mailgoeroes die er op tippen dat in de toekomst er een ‘alleen via mobiel’ e-mailspeler op de markt zal zijn. Men goochelt met grote getallen: meer dan 100 miljoen gebruikers. Men verwacht een sterke binding tussen een e-mailaccount en wat vandaag een ‘Google/Windows wallet’ of  ‘Apple Passbook’ zijn. Binnen vijf jaar zullen mensen hun ogen opentrekken als jij je e-mail nog op een computer wil checken.

Afleverratio’s

Het blijft een moeilijke. Je e-mail in de juiste inbox afleveren en elke vorm van spamfilter voorbij zeilen. Volgens enkele goeroes zal er straks geen sprake meer zijn van een spambox. Of ze zal zo goed verstopt zijn, dat een doorsnee gebruiker zich niet meer van haar bestaan bewust zal zijn. Anderzijds spreken andere e-marketeers over een slimme e-mail. Eentje die haar weg zoekt naar de juiste bestemmeling. Je stuurt een e-mail over de nieuwste reis naar e-mailadres A. De e-mail draagt een aantal kenmerken met zich mee die een expert systeem laat beslissen om niet in A zijn inbox af te leveren, maar wel in B. Omdat A steevast dergelijke e-mails doorstuurt.

De toekomst van de inbox

Daar zal volgens de deelnemers aan de discussie, steeds minder het principe gelden van laatst ingekomen, dus bovenaan de lijst. Neen, hoe nauwer de band met je geadresseerde hoe hoger je zal scoren. Binnen vijf jaar zal de leesdichtheid van je e-mailberichten je positie in de inbox bepalen. E-mailclients worden nog slimmer. Ze krijgen wie weet een tikkeltje ‘kunstmatige intelligentie’ mee. Anderen gokken erop dat het principe van de unieke inbox zal verdwijnen. Geadresseerden zullen meerdere boxen hebben. Eentje voor het werk, eentje voor privé, eentje voor de hobby. Maar ze zullen wel via hetzelfde e-mailadres aangesproken worden.

Levende e-mail

E-mailberichten zullen binnen vijf jaar nog meer de vorm van een ‘levende’ tekst krijgen. Enerzijds zal het moment van openen bepalen wat je leest. Nooit meer oude en vervallen aanbiedingen voor je neus. Telkens het actuele aanbod. Het bericht past zich aan. Nog anderen zien ook een zekere vorm van structurering van de e-mailberichten met een soort tags. Net zoals xml in een rss-feed. Dat betekent ook dat de inhoud van een e-mailbericht straks ook rechtstreeks in kennisdatabanken kunnen getrokken worden. Eentje die bij je geadresseerde op zijn mobiele telefoon staat. Misschien dat hij vandaag niet met reizen van doen heeft. Maar als ie morgen op zijn mobiel zoekt…

Lees het tweede deel van dit artikel

jan 2, 2013Ann Flipkens
Previous storyBloopers die je kunt vermijden...Next storyDe toekomst van e-mailmarketing (II)
Home De toekomst van e-mailmarketing (I)
10 jaar geleden E-mailmarketing, Trendse-mailmarketing, e-mailmarketingtrends453
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

De perfecte welkomstboodschap (deel II)

We vertelden al in de vorige blog dat een nieuwe inschrijving in een e-marketinglijst alle aandacht verdient. Tegelijkertijd kan je al je eerste stappen van je e-marketing loslaten op het verse e-mailadres. De vijf tips die we vandaag geven, sluiten hier nauw bij aan… mei 29, 2012Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Targeting

Vier segmentatietactieken om je vingers bij af te likken

Segmentatie is het modewoord voor e-mailmarketeers in 2012. Door de opmars van location based services (lbs)  en de nood aan relevante boodschappen, is er geen ontkomen meer aan. In dit artikel vind je enkele tactieken om de interesses van je doelgroep te ontfutselen. jan 6, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

Je moet natuurlijk steeds origineler uit de hoek komen om je e-mailcontacten nog te kunnen verwonderen. Veel e-marketeers grijpen graag naar een verjaardag om de contacten aan te spreken. We zetten graag een paar mogelijkheden op een rij. En dan zal je zien dat er meer mogelijk is, dan een klassieke verjaardagskaart! jan 11, 2013Michelle […]

Tips, Trends

Zet een pin in je e-mail!

In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen. sep 13, 2013Thomas Vangelooven

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

List Building

Hoe creëer je overzicht in je onoverzichtelijke B2B-gegevens?

Beurzen en netwerkevenementen zijn dé gelegenheden voor het verzamelen van B2B-gegevens. Door de jaren heen hebben marketeers honderden tot soms zelfs duizenden contacten gelegd. Dat zijn natuurlijk een hoop visitekaartjes. In deze blog geven we een aantal tips hoe je orde kan scheppen in de chaos. jan 18, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail