Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing

De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing

Vastgoedmakelaars zoeken je droomhuis, verkopen je thuis vol herinneringen aan de juiste persoon of verhuren het appartement dat je met veel liefde renoveerde. De sector is echter erg competitief dus moeten makelaars opvallen. Daarnaast vertrouwen ze erg op referenties en perceptie. Daarom is goed uitgedachte, transparante communicatie onontbeerlijk voor hen. In dit artikel geef ik wat tips en tricks voor makelaars om met goede e-mailmarketing klanten aan te trekken én te behouden.

Waarom e-mailmarketing?Sleutel op de deur

E-mailmarketing is het communicatiemiddel met uitstek om relaties op te bouwen en te onderhouden. E-mail is een niet dwingend communicatiemiddel. Je benadert het contact met e-mail maar hij kiest zelf of hij het leest, wanneer hij dat doet, of hij ingaat op je calls to action,…  Daarnaast kan je automation gebruiken om een dialoog te creëren met je contacten terwijl je je concentreert op andere taken. Lees hier meer over hoe je marketing automation toepast.

Tips om e-mail adressen verzamelen?

  • Zorg ervoor dat contacten zich via de website kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Je kan bijvoorbeeld werken met een pop-upvenster, een inschrijf button op de homepagina, een contactpagina,…
  • Zorg ervoor dat het contact weet waarvoor je zijn gegevens gebruikt. Dat boezemt vertrouwen in bij het contact en is vanaf 25 mei 2018 verplicht dankzij de GDPR-wet.
  • Vraag niet te veel info over het contact, dat schrikt af. Je hebt genoeg met een e-mail adres en een naam. In de vastgoedsector is het ook interessant om de woonplaats van het contact te kennen om hem gerichte content te sturen.
  • Geef mensen ook persoonlijk de kans om zich in te schrijven op je nieuwsbrieven. Wanneer je een huist toont, een kennismakingsgesprek hebt,.. Zorg er wel altijd voor dat het niet dwingend is. Leg uit wat je hen zal sturen, geef hen het formulier maar zorg dat ze weten dat het geen verplichting is. Ga bijvoorbeeld een koffie of een sleutel halen. Zo beslist het contact zelf en heb jij geen lijst vol ongeïnteresseerde contacten.
  • Het is ook altijd een goed idee om sociale media in te schakelen. Je kan daar een call to action plaatsen om klanten zich te laten inschrijven op de nieuwsbrief.

Opbouw van je e-mail

Het is belangrijk dat je e-mail een mooie mix is van info, entertainment en een aantrekkelijk verkooppraatje, in die volgorde.

  • Info is content die je deelt om je contact iets bij te brengen, hem te helpen. Je kan bijvoorbeeld een nieuwe regelgeving voor verhuurders, een interessant nieuwsartikel over de lokale markt, een leuke video over verbouwingen,… delen. Op die manier laat je aan het contact zien dat je met je vak bezig bent en klaar staat om te helpen.
  • In je communicatie kan je af en toe ook een leuke insteker gebruiken. Stuur bijvoorbeeld een e-mail met felicitaties wanneer je contact jarig is of stuur een uitnodiging voor een lokaal evenement. Dat maakt de e-mail wat minder zwaar.
  • Niets zo vervelend dan een e-mail krijgen waarin de schrijver alleen maar probeert te verkopen. Bouw je e-mail juist op.

 

Type e-mails

Welkom mailshanddruk e-mailmarketing

Dat is het eerste e-mail contact. Je stuurt de e-mail meteen nadat je contact zich inschreef en dat zorgt voor een binnenkomer van formaat. Je stelt je kort voor, laat het contact weten wat voor communicatie hij van je kan verwachten en je zorgt voor een duidelijke call to action. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een gratis intakegesprek voor te stellen.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is de meest consequente communicatie. Het heeft een min of meer vast tijdstip en een vast stramien. Let bij nieuwsbrieven erop dat:

  • Hij leesbaar is in enkele minuten. Maak hem niet te lang want dan haken mensen af.
  • Hij drie tot vijf topics bevat. Met deze getallen is er voor iedereen wat wils.
  • Je relevante, deelbare content gebruikt bijvoorbeeld nieuwe projecten, interessante artikels,…
Promomails

Promomails zijn een onderdeel van je e-mailverkeer. Er is ook niks mis met promomails zolang ze variëren in onderwerp en regelmatig worden afgewisseld met content e-mails als nieuwsbrieven en andere nurturing communicatie. Daarnaast kan ik niet genoeg herhalen dat je creatief moet zijn in je e-mail communicatie en eruit moet springen.

Vroegere klanten

Een groot deel van de klanten komt bij een makelaar terecht op aanraden van vrienden, kennissen, buren of noem maar op. Daarom is het belangrijk dat je top of mind blijft bij oude klanten. Je gaat hen niet even frequent sturen als je andere contacten maar je onderhoudt wel best de relatie.

Stuur hen bijvoorbeeld elk jaar je kerstkaart. Je kan hen ook sturen op een jubileum. Bijvoorbeeld je klanten wonen een jaar in het huis dat je voor hen uitzocht. Een extra tip hier is personaliseer je e-mails. Maak tijdens de verkoop een kantnotitie waarover je hen kan aanspreken. Hierdoor zien klanten dat je echt betrokken bent en dat je het beste voor hen wilt. Daarnaast blijf je top of mind en wees maar zeker dat jij de eerste makelaar bent waar de klant aan denkt als iemand hem vraagt voor een aanbeveling.

Zij doen het goed

De leukste verhuis

Zimmo verhuis

Vastgoedzoekertjessite Zimmo viert haar fusie met Hebbes en laat de klant meegenieten.

  • Deze actie was gericht aan de B2B klanten van Zimmo, de makelaars.
  • Eerst en vooral is het een leuke, creatieve actie die op en top relevant is binnen de sector.
  • Zimmo zet de fusie in de kijker terwijl ze iets weggeven aan hun klanten. Het is goed voor hun imago en voor de klantenbinding.
  • De e-mail is mix van lead nurturing en entertainment. Het bedrijf deelt een eigen ervaring met de klant maar met een positieve spin. Dat werkt.
Gericht communiceren met een vleugje sales

Dewaele nieuwsbrief

Dewaele deelt haar nieuwsbrief met verhuurders.

  • In de e-mail zie je relevante content die een stukje sales sandwiched.
  • Dewaele segmenteert erg goed. Met deze mail bereiken ze verhuurders. Zo krijgt iedereen content waar hij iets mee kan.
  • De mail bevat duidelijke call to actions.
  • Dewaele nieuwsbrieven hebben een stijlvol, uniform design.
De feestvreugde delen

Jansen kerstkaart

Jansen Real Estate deelt haar kerstwensen met de klanten.

  • Een kerstkaart is een leuke attentie voor de klanten. Het toont aan dat het bedrijf begaan is met zijn klanten, wat goed is voor de klantenbinding.
  • Met deze e-mail doen ze daarnaast nog aan lead nurturing en blijven ze top of mind bij de huidige en vroegere klanten.

 

Vastgoed is een mooie sector met veel mogelijkheden, je moet ze enkel vinden. Gebruik onze tips en ga op zoek naar de e-mailmarketing strategie die werkt voor jou. 

 

mei 23, 2018Lynn Steukers
Previous storyDe toeristische sector: Een vleugje zon in je mailboxNext storyDe onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing
Home De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing
4 jaar geleden Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing85
Lynn Steukers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Reporting

Even enkele definities opfrissen

Elk goed e-mailplatform levert na het versturen van een e-marketing campagne een reeks gegevens terug in de vorm van ‘bounces’, ‘open rates’ en nog meer dergelijke parameters. Iedereen weet wel ongeveer wat deze inhouden, maar als je even rond vraagt krijg je toch overal een net weer een andere definitie te horen. We zetten het […]

Design, E-mailmarketing, Tips

Een landingspagina geeft hogere ROI!

Je lezers van je mailing tot actie aanzetten, dat is dé uitdaging van elke vorm van e-marketing. Je mailing respons verhoogt merkbaar als je je klanten laat doorklikken naar een landingspagina. Enkele praktische tips voor de leergierige e-marketeer! okt 15, 2009Ann Flipkens

Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content

De mythe van gepersonaliseerde onderwerpregels

‘X, we hebben een aanbieding voor jou’. Hoe vaak tref jij een gelijkaardige onderwerpregel in je mailbox aan waar jouw naam wordt ingevuld op de plaats van de X? Misschien betrap je jezelf er op om de onderwerpregel van je e-mailcampagne op die manier op te stellen. Deze blogpost onthult het nut of het onnut […]

E-mailmarketing, Mobile, Tips, Trends

E-mailmarketing start aan de kassa!

We vinden het doodnormaal als we via een webshop een product kopen, er na het verwerken van het winkelkarretjes, een uitwisseling van e-mails start. Waarom dat principe niet overplanten naar de klassieke winkel? sep 6, 2013Michelle Dassen

Design, E-mailmarketing, Mobile, Personalisatie, Strategie, Trends

3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!

E-mailmarketing is een mooie kruising tussen technologie en marketing. Dat impliceert dat e-mailmarketing steeds in beweging is. De e-mails die we tien jaar geleden verstuurden zijn lelijke eendjes in vergelijking met al het moois wat een gemiddeld e-marketing platform vandaag aflevert. jan 9, 2015Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Hoe welkom is je e-mail nieuwsbrief?

Een steeds sneller groeiend informatieaanbod maakt lezers een tikkeltje huiverig om nog eens in te tekenen op een extra nieuwsbrief. Daarnaast is er steeds de vrees dat het e-mailadres wel eens misbruikt zou kunnen worden. jul 7, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Een e-mail lijst moet je af en toe snoeien

Een sierplant laat je niet jaar in jaar uit ongemoeid groeien. Want iedereen weet dat ongecontroleerd groeien snel overgaat in verwilderen. Elk jaar, op een rustig moment de snoeischaar bijhalen levert een mooie struik op. Het klinkt misschien raar, maar de zomer is het ideale moment om je eigen mailinglijsten te snoeien. jul 1, 2009Thomas […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail