Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing

De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing

Vastgoedmakelaars zoeken je droomhuis, verkopen je thuis vol herinneringen aan de juiste persoon of verhuren het appartement dat je met veel liefde renoveerde. De sector is echter erg competitief dus moeten makelaars opvallen. Daarnaast vertrouwen ze erg op referenties en perceptie. Daarom is goed uitgedachte, transparante communicatie onontbeerlijk voor hen. In dit artikel geef ik wat tips en tricks voor makelaars om met goede e-mailmarketing klanten aan te trekken én te behouden.

Waarom e-mailmarketing?Sleutel op de deur

E-mailmarketing is het communicatiemiddel met uitstek om relaties op te bouwen en te onderhouden. E-mail is een niet dwingend communicatiemiddel. Je benadert het contact met e-mail maar hij kiest zelf of hij het leest, wanneer hij dat doet, of hij ingaat op je calls to action,…  Daarnaast kan je automation gebruiken om een dialoog te creëren met je contacten terwijl je je concentreert op andere taken. Lees hier meer over hoe je marketing automation toepast.

Tips om e-mail adressen verzamelen?

  • Zorg ervoor dat contacten zich via de website kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Je kan bijvoorbeeld werken met een pop-upvenster, een inschrijf button op de homepagina, een contactpagina,…
  • Zorg ervoor dat het contact weet waarvoor je zijn gegevens gebruikt. Dat boezemt vertrouwen in bij het contact en is vanaf 25 mei 2018 verplicht dankzij de GDPR-wet.
  • Vraag niet te veel info over het contact, dat schrikt af. Je hebt genoeg met een e-mail adres en een naam. In de vastgoedsector is het ook interessant om de woonplaats van het contact te kennen om hem gerichte content te sturen.
  • Geef mensen ook persoonlijk de kans om zich in te schrijven op je nieuwsbrieven. Wanneer je een huist toont, een kennismakingsgesprek hebt,.. Zorg er wel altijd voor dat het niet dwingend is. Leg uit wat je hen zal sturen, geef hen het formulier maar zorg dat ze weten dat het geen verplichting is. Ga bijvoorbeeld een koffie of een sleutel halen. Zo beslist het contact zelf en heb jij geen lijst vol ongeïnteresseerde contacten.
  • Het is ook altijd een goed idee om sociale media in te schakelen. Je kan daar een call to action plaatsen om klanten zich te laten inschrijven op de nieuwsbrief.

Opbouw van je e-mail

Het is belangrijk dat je e-mail een mooie mix is van info, entertainment en een aantrekkelijk verkooppraatje, in die volgorde.

  • Info is content die je deelt om je contact iets bij te brengen, hem te helpen. Je kan bijvoorbeeld een nieuwe regelgeving voor verhuurders, een interessant nieuwsartikel over de lokale markt, een leuke video over verbouwingen,… delen. Op die manier laat je aan het contact zien dat je met je vak bezig bent en klaar staat om te helpen.
  • In je communicatie kan je af en toe ook een leuke insteker gebruiken. Stuur bijvoorbeeld een e-mail met felicitaties wanneer je contact jarig is of stuur een uitnodiging voor een lokaal evenement. Dat maakt de e-mail wat minder zwaar.
  • Niets zo vervelend dan een e-mail krijgen waarin de schrijver alleen maar probeert te verkopen. Bouw je e-mail juist op.

 

Type e-mails

Welkom mailshanddruk e-mailmarketing

Dat is het eerste e-mail contact. Je stuurt de e-mail meteen nadat je contact zich inschreef en dat zorgt voor een binnenkomer van formaat. Je stelt je kort voor, laat het contact weten wat voor communicatie hij van je kan verwachten en je zorgt voor een duidelijke call to action. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een gratis intakegesprek voor te stellen.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is de meest consequente communicatie. Het heeft een min of meer vast tijdstip en een vast stramien. Let bij nieuwsbrieven erop dat:

  • Hij leesbaar is in enkele minuten. Maak hem niet te lang want dan haken mensen af.
  • Hij drie tot vijf topics bevat. Met deze getallen is er voor iedereen wat wils.
  • Je relevante, deelbare content gebruikt bijvoorbeeld nieuwe projecten, interessante artikels,…
Promomails

Promomails zijn een onderdeel van je e-mailverkeer. Er is ook niks mis met promomails zolang ze variëren in onderwerp en regelmatig worden afgewisseld met content e-mails als nieuwsbrieven en andere nurturing communicatie. Daarnaast kan ik niet genoeg herhalen dat je creatief moet zijn in je e-mail communicatie en eruit moet springen.

Vroegere klanten

Een groot deel van de klanten komt bij een makelaar terecht op aanraden van vrienden, kennissen, buren of noem maar op. Daarom is het belangrijk dat je top of mind blijft bij oude klanten. Je gaat hen niet even frequent sturen als je andere contacten maar je onderhoudt wel best de relatie.

Stuur hen bijvoorbeeld elk jaar je kerstkaart. Je kan hen ook sturen op een jubileum. Bijvoorbeeld je klanten wonen een jaar in het huis dat je voor hen uitzocht. Een extra tip hier is personaliseer je e-mails. Maak tijdens de verkoop een kantnotitie waarover je hen kan aanspreken. Hierdoor zien klanten dat je echt betrokken bent en dat je het beste voor hen wilt. Daarnaast blijf je top of mind en wees maar zeker dat jij de eerste makelaar bent waar de klant aan denkt als iemand hem vraagt voor een aanbeveling.

Zij doen het goed

De leukste verhuis

Zimmo verhuis

Vastgoedzoekertjessite Zimmo viert haar fusie met Hebbes en laat de klant meegenieten.

  • Deze actie was gericht aan de B2B klanten van Zimmo, de makelaars.
  • Eerst en vooral is het een leuke, creatieve actie die op en top relevant is binnen de sector.
  • Zimmo zet de fusie in de kijker terwijl ze iets weggeven aan hun klanten. Het is goed voor hun imago en voor de klantenbinding.
  • De e-mail is mix van lead nurturing en entertainment. Het bedrijf deelt een eigen ervaring met de klant maar met een positieve spin. Dat werkt.
Gericht communiceren met een vleugje sales

Dewaele nieuwsbrief

Dewaele deelt haar nieuwsbrief met verhuurders.

  • In de e-mail zie je relevante content die een stukje sales sandwiched.
  • Dewaele segmenteert erg goed. Met deze mail bereiken ze verhuurders. Zo krijgt iedereen content waar hij iets mee kan.
  • De mail bevat duidelijke call to actions.
  • Dewaele nieuwsbrieven hebben een stijlvol, uniform design.
De feestvreugde delen

Jansen kerstkaart

Jansen Real Estate deelt haar kerstwensen met de klanten.

  • Een kerstkaart is een leuke attentie voor de klanten. Het toont aan dat het bedrijf begaan is met zijn klanten, wat goed is voor de klantenbinding.
  • Met deze e-mail doen ze daarnaast nog aan lead nurturing en blijven ze top of mind bij de huidige en vroegere klanten.

 

Vastgoed is een mooie sector met veel mogelijkheden, je moet ze enkel vinden. Gebruik onze tips en ga op zoek naar de e-mailmarketing strategie die werkt voor jou. 

 

mei 23, 2018Lynn Steukers
Previous storyDe toeristische sector: Een vleugje zon in je mailboxNext storyDe onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing
Home De vastgoedsector: Bouwen aan je klantenbestand met e-mailmarketing
5 jaar geleden Cases, Content, context, E-commerce, E-mailmarketing85
Lynn Steukers
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

Opmerkelijk: ruim 4 op 10 opent een spam e-mail!

Een onderzoek dat het Amerikaanse MAAWG – Messaging Anti-Abuse Working Group – in Noord Amerika en Europa liet uitvoeren kwam tot deze opmerkelijke vasstelling. Van de bevraagde internauten gaf 43 procent aan dat ze een e-mailbericht waarvan ze zagen dat het spam was toch openden. apr 2, 2010Michelle Dassen

En wat vindt het panel van jouw e-mail?

Yahoo verliet reeds voor een deel de algoritmes voor het wegen van een e-mai bericht op de spam weegschaal. Microsoft doet het nu ook. Zij hebben hiervoor de ‘panellists’ in het leven geroepen. dec 1, 2009Ann Flipkens

Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!

Dit formulier pikten we op in onze zoektocht naar goede ideeën voor een performante e-marketing strategie. Het ziet er wat oubollig uit, maar laat je niet misleiden. Hier is duidelijk nagedacht hoe je een contact het best kan bedienen. Laat ons er dus van leren… aug 29, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing

Tot welk type e-mailbeheerder hoort jouw lezer?

De makers van Windows Live Hotmail hebben recent op de ‘EmailInsider Summit’ een boom opgezet over de types e-mail gebruikers: stapelaars,klasseerders en opruimers. Ze kwamen tot deze indeling na gesprekken met Live Hotmail gebruikers, naast een trits gebruikers van ‘andere e-mailclients’ zoals ze heerlijk eufemistisch omschreven. jun 4, 2010Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

5 keer het product centraal bij UI Stencils

In e-mailmarketing zien we langzaam maar zeker de eenvoud, de rust van de lay-out en de focus op één welbepaald product als trend weerkeren. In het voorbeeld van vandaag is dat niet anders. UI stencils is gespecialiseerd in het maken van mallen om schermen voor digitale media in ontwerp te schetsen. feb 6, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie

Hoeveel digitale nieuwsbrieven staan in je boekenrek?

Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat je snel een nieuwe nieuwsbrief kan creëren en op je doelpubliek kan loslaten. Het is niet alleen snel. Het kan ook op een eenvoudige wijze. En zo kun je nog meer je doelgroep gesegmenteerd aanspreken. apr 24, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

Neen, e-mailmarketing is niet goedkoop!

We zagen in een e-mailbericht een webplatform haar uiterste best doen om ons te bekeren tot het gebruik van e-mailberichten om onze marketing te bedrijven. E-mailmarketing is goedkoop was de onderwerpregel die ons moest verleiden. Dat heeft gewerkt, maar verder lazen we alleen maar argumenten die een vals beeld ophingen. jun 11, 2010Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail