Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Tips

De winnaar is de slimste, niet de grootste

Als je aan een doorsnee e-marketeer vraagt waarmee je hem het gelukkigst maakt, dan is het antwoord vaak ‘een zo groot mogelijke lijst met e-mailadressen’. Een andere e-marketeer die zichzelf slim noemt, zou het anders formuleren.
evalueren
Uiteraard start alles met het ter beschikking hebben van e-mailadressen. Daar bestaat geen discussie over. Dus maken we via verschillende kanalen – offline en online – verschillende toegangspoorten, waarlangs we e-mailadressen in onze e-maillijsten laten binnendruppelen. Vaak houden we ook nog het kanaal bij waarlangs we het adres binnenkregen. Uiteraard allemaal volgens een correcte opt-in procedure. Maar, hoe langer een adres in een databank zit, hoe minder relevant de oorsprong van dat adres wordt.

Mensen veranderen

Kijk naar jezelf, de persoon die je vandaag bent, scheelt gegarandeerd een stuk van wie je gisteren was. In de digitale wereld gaat alles nog eens een stuk sneller dan snel. Reken hier maar op een jaartje dat de herkomst relevant blijft. Daarna moet je actie ondernemen. Want de toevallige inschrijver kan nu net je hevigste klant of fan geworden zijn. Je klant die zich inschreef op een verkooppunt, kan vandaag misschien een ex-klant zijn. Daarvoor werd het principe van de differentiatie uitgevonden. Dat klopt, want een klant moet een andere boodschap krijgen dan een niet-klant.

Mensen veranderen voortdurend

Maar eens je de differentiatie hebt gemaakt in je lijst, hoe lang is het geleden dat je deze nog eens geverifieerd hebt? Zijn alle e-mailadressen in de e-marketinglijst met de titel klant, nog steeds klant? Of in een B2B omgeving, is de persoon die achter een e-mail schuil gaat nog steeds werkzaam in het bedrijf? Hoe vaak blijft een e-mailadres niet bestaan en wordt deze opgevangen door een collega? Die dan je e-mail rechtstreeks doorschuift naar zijn vuilbak? Dit zijn dan alleen nog maar de meest voor de hand liggende argumenten.

Mensen houden niet van herhaling

We gaan nog een stap verder in onze redenering. Stel, je hebt een zuivere lijst van niet klanten en niet ex-klanten. Dat heb je afgecheckt tegenover je verkoopsysteem. De lijst is verder alleen afkomstig van één bepaalde bron, neem bijvoorbeeld het optin formulier op je website. Moeten de contacten die jaar geleden inschreven, exact dezelfde informatie krijgen als deze die de dag zelf inschreven voor je e-marketinglijst? Herhalen gaat vervelen en verveling leidt tot niet meer lezen. Zo eenvoudig ligt het in e-mailmarketing. Dus zelfs in een zuivere lijst is het belangrijk om een onderscheid te maken naar reeds doorgeschoven kennis.

Daarom is het goed om voor je eigen onderneming een degelijk beheersplan op te stellen voor de e-marketinglijsten…

Hoe frequent moeten de adressen in de e-maillijsten opnieuw geëvalueerd worden op hun status? Jaarlijks of een andere frequentie? Welke statussen willen we overigens hanteren?
Hoe gelaagd in de tijd gaan we te werk? Wat zijn onze inhoudelijke cyclussen die we hanteren versus een bepaalde lijst. Wanneer treedt herhaling op? Splitsen we na een maand? Een jaar? Of hanteren we andere tijdstippen? Splitsen we, of verhuizen we adressen van de ene deellijst naar de andere?
Moet een verhaal lijn met bijhorende e-marketing gelijk zijn met één enkele e-marketinglijst? Indien neen, als we combineren, hoe vers moet de revaluatie van de statussen van de adressen zijn?
Wat is het moment en zijn de voorwaarden om hygiënisch onderhoud te plegen? Een adres dat een jaar niet meer gereageerd heeft, wordt dat een weggooier of een houder? Dan wel met verhuis van lijst?

Lijsten verbinden met CRM

Je ziet, er zijn genoeg vragen om te beantwoorden. En als je er even over door filosofeert, dan is dit onderhoud puur in het belang van de conversie. Want zo zal je niet alleen e-marketing kracht verspillen, maar ook korter en gerichter op de bal kunnen spelen met je content. Wil je het helemaal snel doen? Dan moet je kijken hoe je je e-mailmarketingplatform kan koppelen aan je CRM. Daar kan je één en ander automatisch laten verlopen. Met een workflow kan je een nieuwe klant aan de juiste e-maillijst toevoegen. Je moet je dan niet meer bekommeren om die status. Maar je moet wel evenzeer je beheersplan opstellen. Want van daaruit zal je alle workflows moeten aansturen. We zijn benieuwd om een paar voorbeelden van onze lezers te zien!

jan 8, 2016Thomas Vangelooven
Previous story12 inhoudselementen om in je e-marketing plan te verwerkenNext storyEen e-mail met een vreemde boodschap
Home De winnaar is de slimste, niet de grootste
7 jaar geleden Tips175
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Design, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

Neem eens een artiest onder de arm

E-mailmarketing is meer dan alleen maar een goede onderwerpregel en uitgebalanceerde tekst. Het oog moet ook door beeld geprikkeld worden. Want een goed beeld vertelt niet alleen het stuk van het verhaal, maar bij veel van je contacten blijft het ook beter hangen. mei 7, 2015Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Flexmail TV, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Het ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?

Je hebt je ongetwijfeld al eens afgevraagd wanneer je best jouw campagne zou uitsturen. In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV geven we onze visie op de mythe van dinsdag en donderdag prijs. jun 25, 2014Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing

Hoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers

Conversie is het sleutelwoord bij een succesvolle campagne. Leuk, je contacten lezen je nieuwsbrief. Maar natuurlijk wil je niet dat het daar ophoudt. Het wordt pas echt interessant als je lezers door gaan klikken naar andere externe informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers ook effectief op die pagina’s terechtkomen? Wervende en verleidelijke […]

Geen onderdeel van een categorie

Flexmail behaalt zilver voor de Best performing Belgian tool Award

Op 26 november 2015 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met zilver in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. nov 30, 2015Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Tips

Hoe ‘droog’ is uw bevestiging?

Als iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief, krijgt hij meestal een e-mail bevestiging. Soms wordt er gevraagd om even op een link te klikken om de inschrijving daadwerkelijk te bevestigen. “Dank voor de inschrijving, klik hier om te bevestigen”, klinkt meestal droog… jul 2, 2009Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings, Tips

Hoe pak jij je contacten in voor de feestdagen?

De eindejaarsfeesten zijn in aantocht. Het is voor e-marketeers één van de spannendste tijden. Vooral omdat het aantal campagnes dan traditioneel stijgt, maar ook omdat door de grote concurrentie het nog belangrijker is om je te onderscheiden. nov 20, 2013Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Tips

10 stappen voor een schitterende opt-in (2)

Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen.Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je webite. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel.Vandaag geven we graag de laatste 5 tips hoe je het maximale effect kan bereiken. mrt 9, 2010Ann Flipkens

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail