Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

De juiste stappen naar conversie!

We willen graag conversie op onze e-mailberichten. En conversie die onmiddellijk geld in het laatje brengt, geniet verreweg de grootste voorkeur. Het kleurt aardig de grafieken in onze spreadsheets. Maar volgen we daarom altijd de juiste tactiek?

Een goed e-mailbericht begint met een pakkende onderwerpregel. Vervolgens trek je de lezer door naar een pakkende intro en titel. Nadien som je wat extra voordelen voor je product of dienstverlening op en hopla we zijn aan de ‘Call to krokodil1Action’ toegekomen. Deze roept iets in de trend van ‘koop mij’ of bestel direct’.

Niet zeker

We moeten ons goed beseffen dat de contacten aan de andere zijde van het web pas op deze knop zullen klikken als hij of zij overtuigd is om te kopen. Anders zal, uitzonderingen daargelaten, de knop ongemoeid gelaten worden. Als je e-mail dus in eerste instantie niet overtuigd heeft, dan zal er geen impuls verkoop plaatsvinden en blijven de grafieken op je spreadsheet helaas achterop hinken.

Eén voor één

Daarom suggereren we het principe van de krokodil in je achterhoofd te houden. Een kroko heeft een grote bek en eet graag veel. Dus ook veel verkooptransacties. Alleen zal ook dit groene waterbeest moeten passen als je alles tegelijk en in de breedte in zijn bek steekt. Eén voor één, en het dier kan veel hebben.

Denk in de lengte

Daarom is het belangrijk dat je in je e-mailmarketing ook stapsgewijs te werk gaat in je boodschap. Je kan misschien wel ergens een rechtstreekse verkoopbutton voorzien, maar je moet nu al, in plaats van de breedte, ook al aan de lengte gaan denken. Dus voorzie je een andere ‘Call to Action’. Deze is vanuit het oogpunt van de onzekere consument, minder gevaarlijk. Maak een ‘Meer info’ knop.

Eerste voordelen

Deze meer info brengt je contact op een landingspagina waar je extra info kan brengen. Dat geeft een eerste voordeel. Nu heb je misschien geen geld in de kassa, maar je weet tenminste wie er ‘echt’ potentieel in je product is geïnteresseerd. Het tweede voordeel is dat ze aandachtig je extra uitleg gaan lezen. Je kan dus wat diepgravende argumenten naar voor schuiven.

Tot in de pdf toe

En tenslotte komt dan opnieuw de ‘Call to Action’. De kans dat er nu in verhouding meer op de ‘bestel direct’ knop wordt geklikt is gegarandeerd gestegen. Voor de twijfelaars kan je misschien nog een extraatje voorzien in de vorm van een infobrochure of een whitepaper. Zorg ervoor dat deze digitaal beschikbaar zijn. En vergeet niet dat je ook in een pdf een doorklikbare button kunt voorzien. Lang leve de Krokodil!

mei 17, 2013Ann Flipkens
Previous storySlaan of zalven om een gebruiker te activeren?Next storyWas dit nuttig?
Home De juiste stappen naar conversie!
7 jaar geleden E-mailmarketing, Tips1,195
Ann Flipkens
Twitter
Comments: 2
  1. Klaas W
    6 jaar geleden

    Op wat voor manier kun je de text op jouw call to action knop testen? Ik wil wel eens weten of de “koop nu” meer of juist minder conversie heeft dan bijvoorbeeld “meer info”

    • Michelle Dassen
      6 jaar geleden

      Dag Klaas! Je kan dit testen met behulp van multivariate testing. Eerst stel je de grootte van je testgroep in. Je verschillende versies worden dan na het versturen van je campagne om de beurt aan de eerste openers getoond, tot de grootte van je testgroep bereikt is. De call to action die de meeste kliks ontving, zal dan getoond worden aan de contacten die hierna je berichte openen.
      In deze playbook vind je meer informatie over het gebruik van MV testing in Flexmail

De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building

Drijf je opt-ins op met een omvattende strategie

De Zweedse meubelfabrikant Ikea heeft eind vorig jaar uitgepakt met een wedstrijd om de opt-ins voor e-mail op te voeren. De crossmediale strategie, die daarmee gepaard ging, heeft zijn effect niet gemist. feb 9, 2011Ann Flipkens

Tips

Schilder met de alt-tag

Werken met afbeeldingen in een e-mailbericht is altijd een beetje gokken. Zeker als je als je de complete boodschap in prentjes wil verpakken. Heel wat e-mailclients hebben immers de optie ‘afbeeldingen voorvertonen’ standaard af staan. Toch is er een truc om over die drempel heen te stappen. apr 25, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Social media

Facebook als bron van nieuwe contacten

Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn. apr 10, 2013Ann Flipkens

Reporting, Tips

Blijft je conversie achter? Vijf tips om dit uit te zoeken

Een e-mailcampagne stuur je uit in de zoete hoop dat die voor 100 procent gelezen wordt. Alleen dan is natuurlijk de kans op conversie het hoogst. Misschien is dit een onrealistische verwachting. Daarom is het goed om je lijsten te toetsen aan een benchmark binnen je sector. Merk je dan dat een bepaalde e-maillijst achter […]

E-mailmarketing, Events

Flexmail verkozen tot “Best performing Belgian tool”op de Digital Marketing Awards!

Op 17 november 2016 werd Flexmail tijdens de Digital Marketing Awards bekroond met goud in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak, service en groei stonden hierbij centraal. nov 24, 2016Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, List Building, Personalisatie

Levenscyclus klant stuurt je e-mailmarketing

Heb je er reeds aan gedacht om de levenscyclus van je klant als rode draad doorheen je e-mailmarketing inspanningen te laten lopen? In een vorige bijdrage op deze blog refereerden we reeds naar e-mailadressen die na verloop van tijd je e-mail ongelezen laten. Nochtans hebben ze ooit in een opt-in hun coördinaten achtergelaten. aug 10, […]

Cases, Inspiratie!

Stuur een stappenplan

Het blijft in e-mailmarketing zoeken naar originele vormen om je boodschap over te brengen. Je moet steeds vaker opboksen tegen een overbevolking in een inbox. Daar bestaan twee remedies tegen, hou je bericht origineel en overzichtelijk. Het voorbeeld van ‘vlees in the box’ beantwoordt hier volledig aan. apr 3, 2015Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

De ideale e-mailcampagne in praktijk: de do’s

De tips en tricks, die in de Flexmailblog worden meegegeven, zijn een handig vertrekpunt voor de e-mailmarketeer. Maar hoe ziet de ideale e-mailcampagne er nu precies uit? mrt 4, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail