We willen graag conversie op onze e-mailberichten. En conversie die onmiddellijk geld in het laatje brengt, geniet verreweg de grootste voorkeur. Het kleurt aardig de grafieken in onze spreadsheets. Maar volgen we daarom altijd de juiste tactiek?
Een goed e-mailbericht begint met een pakkende onderwerpregel. Vervolgens trek je de lezer door naar een pakkende intro en titel. Nadien som je wat extra voordelen voor je product of dienstverlening op en hopla we zijn aan de ‘Call to Action’ toegekomen. Deze roept iets in de trend van ‘koop mij’ of bestel direct’.
Niet zeker
We moeten ons goed beseffen dat de contacten aan de andere zijde van het web pas op deze knop zullen klikken als hij of zij overtuigd is om te kopen. Anders zal, uitzonderingen daargelaten, de knop ongemoeid gelaten worden. Als je e-mail dus in eerste instantie niet overtuigd heeft, dan zal er geen impuls verkoop plaatsvinden en blijven de grafieken op je spreadsheet helaas achterop hinken.
Eén voor één
Daarom suggereren we het principe van de krokodil in je achterhoofd te houden. Een kroko heeft een grote bek en eet graag veel. Dus ook veel verkooptransacties. Alleen zal ook dit groene waterbeest moeten passen als je alles tegelijk en in de breedte in zijn bek steekt. Eén voor één, en het dier kan veel hebben.
Denk in de lengte
Daarom is het belangrijk dat je in je e-mailmarketing ook stapsgewijs te werk gaat in je boodschap. Je kan misschien wel ergens een rechtstreekse verkoopbutton voorzien, maar je moet nu al, in plaats van de breedte, ook al aan de lengte gaan denken. Dus voorzie je een andere ‘Call to Action’. Deze is vanuit het oogpunt van de onzekere consument, minder gevaarlijk. Maak een ‘Meer info’ knop.
Eerste voordelen
Deze meer info brengt je contact op een landingspagina waar je extra info kan brengen. Dat geeft een eerste voordeel. Nu heb je misschien geen geld in de kassa, maar je weet tenminste wie er ‘echt’ potentieel in je product is geïnteresseerd. Het tweede voordeel is dat ze aandachtig je extra uitleg gaan lezen. Je kan dus wat diepgravende argumenten naar voor schuiven.
Tot in de pdf toe
En tenslotte komt dan opnieuw de ‘Call to Action’. De kans dat er nu in verhouding meer op de ‘bestel direct’ knop wordt geklikt is gegarandeerd gestegen. Voor de twijfelaars kan je misschien nog een extraatje voorzien in de vorm van een infobrochure of een whitepaper. Zorg ervoor dat deze digitaal beschikbaar zijn. En vergeet niet dat je ook in een pdf een doorklikbare button kunt voorzien. Lang leve de Krokodil!