Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Denk nog eens na over de afzender

Alle elementen binnen e-mailmarketing zijn van belang. Je contact neemt maar enkele seconden de tijd om te beslissen of hij je e-mailbericht zal lezen. Volgens het Amerikaanse Epsilon zou 65 procent van de potentiële lezers naar het afzendadres kijken om te beslissen of ze het e-mailbericht gaan lezen.

g213144_u59545_SteveJobs1
Een ander Amerikaans bedrijf, Returnpath heeft bij eigen onderzoek vastgesteld dat 55 procent van de internauten het e-mailbericht zonder blikken of blozen opent als de afzender een bekende is. Daarom is het zeker niet onbelangrijk om goed na te denken over het afzender adres. Dat bestaat eigenlijk uit twee delen. Enerzijds is er de ‘display name’ die in de meeste e-mailclients wordt weergegeven. Anderzijds is er het ‘reply adres’ waar de reacties op terugkeren. Een goed e-mailplatform staat toe om beiden apart in te geven. En waar moet je dan mee rekening houden?

Gekende naam
Zorg voor een duidelijk verband tussen de inschrijving en je afzenderadres. Gebruik een naam die de lezer kent. Daarom is het belangrijk dat je contact deze al eens is tegengekomen tijdens de opt-in procedure. Vaak is dat naam van je bedrijf of je webstek. Algemene namen als redactie, nieuws of service zeggen niets.

Vermijd persoonsnamen
Een ontvanger kent je bedrijf of je product. Een medewerker is voor hem de nobele onbekende. Dat geeft een klik. Bovendien verdwijnen ondernemers al eens uit een bedrijf of veranderen ze van functie. En dan zou opeens een andere naam als afzender verschijnen. Niet bevorderlijk als je de lezer hebt aangespoord om een bepaald adres als vertrouwd aan te vinden. De enige uitzondering op de regel? Als je bijvoorbeeld ‘Steve Jobs’ zou heten, dan weet iedereen waar de e-mail vandaan komt.

Niet te lang
Hoewel de gebruikersinterface van de diverse (webbased) e-mailclients verschillen, moet je er niet te hard op rekenen dat een afzendadres veel plek krijgt op het scherm. Je beperkt jezelf best in het aantal tekens. De ervaring leert dat 20 letters, @ inbegrepen de bovengrens is. Wil je toch langer, zorg er dan voor dat de essentie – lees de herkenbaarheid – vooraan zit.

feb 1, 2013Ann Flipkens
Previous storyHet succes van e-mailmarketing zit in de voorbereidingNext storyZend eens een catalogus
Home Denk nog eens na over de afzender
10 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tipsafzender, afzenderadres116
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Als e-marketeer in het adresboek terechtkomen?

Het wordt als een `mission impossible` aanzien. Maar je contact zo ver zien te krijgen dat hij je toevoegt aan zijn adresboek, is de natte droom van iedere marketeer. apr 4, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail