Vandaag, op de Franse nationale feestdag, lanceert de Duitse postdienst in het licht van de toekomstige liberalisering van de brievenmarkt een nieuwe dienst onder de naam van “e-post”. Het systeem is er op gericht om de klassieke brief zoveel mogelijk elektronisch te maken en dus logistieke kosten te sparen. Duitsers kunnen nu een gratis gecertificeerd e-post adres aanvragen en bovendien nog prijzen winnen ook. Iets wat zelfs Google nog niet voorgedaan heeft.
Het principe is eenvoudig. De gebruiker krijgt een nieuw e-mailadres dat aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. De volledige naam en voornaam vormen de basis en bij gelijke namen wordt dit aangevuld met een volgnummer. Pietje.Puk@gmail.com kan niet meer. Vervolgens wordt dit e-mail adres vastgeklonken aan een fysieke persoon die zich identificeert in het postkantoor. Anoniem e-mailen zit er dus ook niet meer in.
Versleuteld platform
E-mail berichten versturen en ontvangen kan alleen maar via het platform van de Deutsche Post. Er is geen e-mailclient meer nodig. En in het concept van de Deutsche Post kan een e-mailclient zelfs niet meer. De berichten die vertrekken bij de afzender worden versleuteld – briefgeheim blijft blijkbaar ook in de e-post een rol spelen – en worden ontcijferd op het ogenblik van het lezen aan de zijde van de ontvanger. Is de ontvanger nog niet gekend in het systeem, dan print de post de brief lokaal af en brengt die onder envelop ter bestemming. Nu nog gratis, maar volgens ons niet lang meer.
Gesloten
Het is een gesloten systeem. Indien de dienst massaal aanslaat, dan vormt dit niet alleen een (kleine) bedreiging voor e-mail platformen als Google, Hotmail en Yahoo, maar zullen e-marketeers ook even moeten nadenken over hun werkwijze. Want één van de verkoopsargumenten van de Deutsche Post is dat je met dit systeem definitief komaf kan maken met ongewenste e-mail. Bovendien kunnen andere e-mailaccounts ook met hetzelfde platform gelezen worden. Het is nog niet duidelijk of het inbedden van je externe e-mail accounts op termijn bijvoorbeeld ook je Gmail e-mail adres een soort van certificering meegeeft. Met alle controlemechanismen er bovenop natuurlijk.
Beoordeling
Deutsche Post is niet over één nacht ijs gegaan. Er liep al geruime tijd een test met Allianz, Mercedes-Benz Motorsport und Deutscher Fußball Bund (DFB), ADAC, LOTTO, DekaBank, Zurich Versicherung. Allemaal bedrijven met grote klantengroepen. Want het systeem staat of valt met het aantal gebruikers. Maar eens het draait, dan is het een zegen voor e-marketeers die vanuit een opt-in situatie werken. Een gecertificeerde afzender stuurt gewenste post naar ontvanger zonder dat een computerprogramma zich moet afvragen of het spam is of niet. Want daar knelt meestal het schoentje. De spamfilter die een verkeerde beoordeling maakt!