Naast de webbased e-mailclients zijn de mobiele lezers ook stevig aan hun opmars bezig. Dat creëert opnieuw een extra uitdaging voor de e-marketeer. Want e-mailberichten lezen op het kleine scherm is nu eenmaal anders dan op het reguliere computerscherm.
Het kleine scherm zorgt voor een dubbele uitdaging. Enerzijds moet je rekening houden met verkleinde lettertjes. Het is niet evident dat elk HTML-bericht bij het lezen zomaar kan vergroot worden met de standaard tools van de smartphone. Anderzijds zijn er dan nog de landingspagina’s. Een pagina die er goed uitziet op een iPhone, zal daarom nog niet correct overkomen op een Blackberry. Om die reden is het goed om even dit stappenplan als leidraad te nemen.
Stap 1 Krijg inzicht in je mobiel publiek
Mobiele e-mailclients en browsers gaan anders om met je HTML dan de reguliere computers. Onderling zijn die smartphones ook nog eens verschillend van aard. Daarom is het goed dat je een inzicht verwerft welke toestellen je lezers gebruiken om je e-mailbericht te lezen. Zo voorkom je dat je een bericht of een landingspagina genereert dat goed leest op elk platform, uitgezonderd het meest populaire onder je lezers. Je berichten test je dan ook op elk platform waar je lezers gebruik van maken.
Stap 2 Creëer een template voor mobiele lezers
Je kan hier twee mogelijke strategieën ontwikkelen. Ofwel speel je op veilig en ga je met zeer eenvoudige pagina’s werken. Het spreekt vanzelf dat dit de succesratio van je conversie serieus zal benadelen. Want in die eenvoud ga je serieuze concessies moeten doen aan je oorspronkelijke ontwerp. Of je neemt een specialist onder de arm die exact op de hoogte is van de specifieke beperkingen maar ook mogelijkheden van e-marketing op smartphones. Zij kunnen je allicht aan een goede template helpen.
Stap 3 Differentieer je mobiele lezers
Let wel op. Een optimale template voor iPhone is niet gegarandeerd optimaal voor Android toestellen. En de kans is levensgroot dat je voor elk type apparaat naar een andere specialist moet stappen. In elk geval steunen alle mobiele templates op dezelfde principes. Mobiele e-mailberichten en landingspagina’s zijn eenvoudiger en kleiner in omvang dan wat bij de standaard de gewoonte is. En een mobiele internetverbinding is trager dan een breedband aansluiting. Op het vlak van de landingspagina kan je wel handig inspelen op de mogelijkheid om met de browser het lezend apparaat te detecteren. Zo kan je voor iedere type lezer de juiste pagina serveren.