Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden.

nieuwstedelijk_detailDe wat oudere lezer herinnert zich allicht nog wel de nieuwsbrieven van de verenigingen die op een type machine werden gemaakt en dan vermenigvuldigd op een stencilmachine. Veel lay-out mogelijkheden waren er niet. De moderne apparaten konden amper een rechttoe, rechtaan foto aan en voor kadertjes en andere lay-out werd er gespeeld met – en +. Maar ze brachten toch bij de lezer hun boodschap over.

Het Nieuwstedelijk – een nieuw theatergezelschap haalde haar inspiratie in deze oude nieuwsbrieven voor haar eigen digitale versie. Het is wonderlijk hoe communicatief het allemaal overkomt. We zetten even de elementen op een rij.

Het lettertype is geweldig ‘old fashioned’, maar duidelijk leesbaar. Met de letters wordt gespeeld in de dikte  of in de helling. Meer is het niet. De titel is dus zelfs even groot als de doorlopende tekst. Maar leest door de rechtlijnige structuur van de nieuwsbrief lekker door. Je moet de volledige versie maar eens doorlezen. Het valt zelfs niet eens op dat er geen verschil in grootte is.

Met vette letters worden accenten gelegd. Geen kleuren, geen buttons en bewegende gifafbeeldingen. Wat aandacht nodig heeft wordt in hetzelfde vette lettertype weergegeven.  Aanvullingen staan tussen zeer traditionele haakjes. Net zoals er vroeger opstellen geschreven werden. Het komt vertrouwd over.

De nieuwe media zijn toch aanwezig. Maar niet rechtstreeks in het e-mailbericht gekleefd. Ze worden toegangelijk gemaakt via ingebouwde linken. Maar die blinken ook weer uit in hun eenvoud. Maar daardoor wordt de call-to-action die naar de link verwijst des te sterker. Bovendien worden de linken doorheen de volledige nieuwsbrief op dezelfde wijze opgebouwd: hier beluisteren, hier reserveren, hier nalezen, … een “hier” die onderstreept is en de lezer weet al wat er komt.

De blokken van de berichten in de e-mail zijn allen gelijk. Een rustige foto, een titel, een inleiding, een uitweiding en vervolgens de eventuele CTA’s. Hoewel de nieuwsbrief naar de maatstaven die men in e-mailmarketing hanteert met vijf berichten vrij lang is, nodigt het toch uit om door te lezen. Omwille van de rustige lay-out, omwille van de repetitieve opbouw , maar vooral doordat alles in een enkele kolom staat. Je oog wordt niet afgeleid.

Lay-out met leestekens doen toch het werk. De stippellijn zorgt voor een nette scheiding en met – en ǀ wordt onderaan zowaar nog een uitschrijfknop gemaakt. Soms is “minder” eigenlijk “meer”!

jun 26, 2015Ann Flipkens
Previous storyNederland : afleverratio’s van het hoogste niveauNext storyVertel een verhaal met bewegend en statisch beeld
Home Doe een keer retro
5 jaar geleden Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends362
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Niet zonder bijbedoeling!

Een e-mail sturen naar je prospecten en je klanten doe je niet zo maar omdat het ‘mooi’ weer is. De term ROI valt net iets te veel om dit te veronderstellen. E-mailmarketing heeft in heel wat bedrijven een onmiskenbare plaats gekregen in het grotere marketing geheel. En net zoals elk marketing instrument met een bepaald […]

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken! jan 27, 2010Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid

Priority Inbox doet zijn werk

Priority Inbox voor de e-mailcliënt Gmail, die in augustus dit jaar zijn intreden deed, heeft de rommelige inbox van velen getransformeerd tot een meer opereerbare tool. Bij de lancering verkondigde Google al daarmee een succesverhaal in handen te hebben. Vandaag heeft het de cijfers om dat te staven. dec 8, 2010Michelle Dassen

Tips

Laat je e-marketinglijst groeien!

Slechts een minderheid van de e-marketeers zien hun e-marketinglijsten op een snelle manier groeien. De grootste groep is tegenwoordig al lang blij, als de lijsten niet krimpen. Een e-marketinglijst samenstellen is hard labeur. Daarom is het goed om weten waar je het best je energie insteekt. jan 14, 2014Ann Flipkens

Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer

Vorige week hielden we al een weddenschap (E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop) dat de denkpiste van de digitale postzegel de komende weken opnieuw de kop zou opsteken. Dit weekend werd bekend dat Yahoo Research werkt aan Centmail, een anti spam project. Je betaalt een cent aan een goed doel en in je […]

Moeiteloze één-op-ééncommunicatie met Contact Related Content

Segmentatie is heilzaam binnen de e-mailmarketingsector. Iedere hedendaagse e-marketeer begrijpt dat de consument van vandaag graag op zijn wenken wordt bediend. Hij wil niet zoek geraken in een kluwen van informatie. Hij eist content op maat op een dienblaadje. okt 19, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,750

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail