Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden.

nieuwstedelijk_detailDe wat oudere lezer herinnert zich allicht nog wel de nieuwsbrieven van de verenigingen die op een type machine werden gemaakt en dan vermenigvuldigd op een stencilmachine. Veel lay-out mogelijkheden waren er niet. De moderne apparaten konden amper een rechttoe, rechtaan foto aan en voor kadertjes en andere lay-out werd er gespeeld met – en +. Maar ze brachten toch bij de lezer hun boodschap over.

Het Nieuwstedelijk – een nieuw theatergezelschap haalde haar inspiratie in deze oude nieuwsbrieven voor haar eigen digitale versie. Het is wonderlijk hoe communicatief het allemaal overkomt. We zetten even de elementen op een rij.

Het lettertype is geweldig ‘old fashioned’, maar duidelijk leesbaar. Met de letters wordt gespeeld in de dikte  of in de helling. Meer is het niet. De titel is dus zelfs even groot als de doorlopende tekst. Maar leest door de rechtlijnige structuur van de nieuwsbrief lekker door. Je moet de volledige versie maar eens doorlezen. Het valt zelfs niet eens op dat er geen verschil in grootte is.

Met vette letters worden accenten gelegd. Geen kleuren, geen buttons en bewegende gifafbeeldingen. Wat aandacht nodig heeft wordt in hetzelfde vette lettertype weergegeven.  Aanvullingen staan tussen zeer traditionele haakjes. Net zoals er vroeger opstellen geschreven werden. Het komt vertrouwd over.

De nieuwe media zijn toch aanwezig. Maar niet rechtstreeks in het e-mailbericht gekleefd. Ze worden toegangelijk gemaakt via ingebouwde linken. Maar die blinken ook weer uit in hun eenvoud. Maar daardoor wordt de call-to-action die naar de link verwijst des te sterker. Bovendien worden de linken doorheen de volledige nieuwsbrief op dezelfde wijze opgebouwd: hier beluisteren, hier reserveren, hier nalezen, … een “hier” die onderstreept is en de lezer weet al wat er komt.

De blokken van de berichten in de e-mail zijn allen gelijk. Een rustige foto, een titel, een inleiding, een uitweiding en vervolgens de eventuele CTA’s. Hoewel de nieuwsbrief naar de maatstaven die men in e-mailmarketing hanteert met vijf berichten vrij lang is, nodigt het toch uit om door te lezen. Omwille van de rustige lay-out, omwille van de repetitieve opbouw , maar vooral doordat alles in een enkele kolom staat. Je oog wordt niet afgeleid.

Lay-out met leestekens doen toch het werk. De stippellijn zorgt voor een nette scheiding en met – en ǀ wordt onderaan zowaar nog een uitschrijfknop gemaakt. Soms is “minder” eigenlijk “meer”!

jun 26, 2015Ann Flipkens
Previous storyNederland : afleverratio’s van het hoogste niveauNext storyVertel een verhaal met bewegend en statisch beeld
Home Doe een keer retro
7 jaar geleden Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends396
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Het gros van het e-mail verkeer is spam

Het Amerikaanse Messagelabs ziet tijdens haar core-activiteit behoorlijk wat e-mail verkeer uit de hele wereld op haar servers passeren. En dit leidt tot een onthutsende vaststelling. Hoewel sinds vorige maand een daling van 2,1 procent werd waargenomen, blijft wereldwijd de spam ratio op 86,4 procent hangen. okt 26, 2009Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Wetgeving

Een e-mail met een vreemde boodschap

E-mailberichten bestuderen is onze hobby. Daarom zijn we altijd blij als er exemplaren in onze handen vallen waaruit we kunnen leren. Omdat ze het goed doen, of omdat het beter kan. Deze B2B nieuwsbrief trok onze speciale aandacht. Er zijn wat lessen om te leren… jan 15, 2016Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Gouden medaille voor e-mail volgens Amerikaans onderzoek

Onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center heeft aangetoond dat e-mail op dit ogenblik het belangrijkste werk instrument is, voor eenieder die professioneel aan de slag is. jan 24, 2015Thomas Vangelooven

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

E-mailmarketing, Testing, Tips

Nieuws blijft het doen in e-mailmarketing

Het Amerikaanse Mailermailer heeft in 2009 al het e-mailverkeer dat via haar platform passeerde geanalyseerd. Ruim 900 miljoen onderwerplijnen verder filterden ze er de volgende woordenwolk uit. okt 27, 2010Ann Flipkens

Testing

De hoge prijs van een schoonheidsfoutje

Elke geopende e-mail is een kans om als merk met de ontvanger te communiceren.  Tegelijkertijd is het ook een kans om je merkreputatie op te bouwen. Slordigheden kunnen die reputatie snel om zeep helpen.  sep 21, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,435

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,764

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail