Het franse Michel Et Augustin is een groeiend en hip bedrijf dat zich ergens tussen de zuivel, de koekjes en de gezonde fruitsnacks situeert. Naar producten toe kunnen ze moeilijk één duidelijke smoel opzetten. Op vlak hun e-mailnieuwsbrieven doen ze dat wel, met een grote knipoog naar het leven.
Vooreerst – en dat zet de toon – spreken ze niet van een ‘nieuwsbrief’, maar wel van een ‘feuille de bananier’. En daarmee is de toon gezet. We stippen een paar opmerkelijke elementen aan in een voorbeeld dat in onze inbox viel.
1 De header zet de toon
Geen stijf gedoe dit keer. Dat is het bedrijfslogo dat logischerwijs bovenaan staat ook al niet. Dus zien we links al een knipoog naar de zuivelproducten met de koe dit tussen de citroenen opduikt en rechts, jawel, de bananenboom. Maar de rand rondom het bericht is al even belangrijk. In deze nieuwsbrief, pardon dit bananenblad, worden verschillende producten aangeprezen. We starten met vruchtenlimonade. En dus wordt de boodschap ingekaderd met citroenen. Zak je verder af krijg je nog caramelblokjes en hazelnoten te zien.
2 Het lettertype geeft een hippe swift
Als je uit de band wil springen, kies dan ook voor een hip lettertype. Uiteraard ga je dat dan in de vorm van een afbeelding moeten doen, want anders krijg je dat nooit goed getoond aan de zijde van de lezer. En niet alleen het lettertype is afwijkend van de standaard. De kleur – het fuchsia roze zorgt in het bericht voor de nodige kapstokken – maar ook naar inhoud wordt de ‘running gag’ doorgetrokken. Geen “citronade in de rekken”, wel “het bruist in de keuken van de bananerie”. Heb je ook gezien dat de e-marketeers hun nieuwsbrieven nummeren? Het maakt dat ze nog dat tikkeltje meer verzamelhebbedingen worden.
3 We nummeren
Een e-mailbericht bevat meestal meer dan één boodschap. In alle handboeken e-mailmarketing spreekt men steeds over drie tot vier stuks. Verder wordt je meestal niet gelezen. Tenzij je het natuurlijk nog hipper dan hip maakt. Maar dan moet je ook duidelijk de elementen van elkaar scheiden. Hier krijgt elke subtitel gewoon vlakweg een nummer mee. En dit bananenblad heeft vier onderwerpen. Niet alleen gescheiden door een genummerde tussenkop, maar ook door een andere hippe lay-out.
4 Levensecht
Niet alleen de producten zijn hip, maar ook de mensen die het maken en verkopen. Dat is een rode draad doorheen heel de communicatie van MichelEtAugustin’. Dus zal je op tijd en stond de medewerkers op niet traditionele wijze te zien krijgen. En wordt er ineens een blik achter de productieschermen gegund. Net alsof het een bewijs is: we maken dit speciaal voor jullie!
5 Van virtueel naar realiteit
In deze nieuwsbrief wordt ook de band gelegd naar het dagelijkse consumentenleven. Onder het motto we bestaan echt worden er niet alleen proeverijen georganiseerd, maar wordt er ook nog verslag van uitgebracht. Gewoon om het hippe imago hoog te houden. En tegelijkertijd wordt er uitgenodigd voor een volgend evenement.
6 Een echte oproep
Tja, conversie, daar doen de bananenmannen het ook voor. De complete e-mail zit vol met diverse links om het doorklikken te bevorderen. Je moet maar even het origineel oproepen. Maar wie onderaan beland is, die komt op de oproep uit. Daar worden de rollen omgekeerd, de lezer krijgt zijn kans om ideeën te spuien, recepten in te leveren en zelfs de ambiance te komen proeven in het bedrijf zelf. Alles netjes gevolgd door de instructies met bijhorende kanalen.
7 Een footer om duimen en vingers af te likken
Persoonlijker kan het niet. Iedere medewerker in een cartooneske stijl siert de footer. Mensen van vlees en bloed, zoals u en ik, staan achter MichelEtAugistin. En op een subtiele manier wordt de know-how meegegeven. Zoek maar even de chefs patissier op! En heeft u ook de alternatieve methode gezien om uit te schrijven?
Nog meer gekke voorbeelden? Je kan hier de complete collectie bekijken!