Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!

Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen

Het franse Michel Et Augustin is een groeiend en hip bedrijf dat zich ergens tussen de zuivel, de koekjes en de gezonde fruitsnacks situeert. Naar producten toe kunnen ze moeilijk één duidelijke smoel opzetten. Op vlak hun e-mailnieuwsbrieven doen ze dat wel, met een grote knipoog naar het leven.

bananierVooreerst – en dat zet de toon – spreken ze niet van een ‘nieuwsbrief’, maar wel van een ‘feuille de bananier’. En daarmee is de toon gezet. We stippen een paar opmerkelijke elementen aan in een voorbeeld dat in onze inbox viel.

1 De header zet de toon

Geen stijf gedoe dit keer. Dat is het bedrijfslogo dat logischerwijs bovenaan staat ook al niet. Dus zien we links al een knipoog naar de zuivelproducten met de koe dit tussen de citroenen opduikt en rechts, jawel, de bananenboom. Maar de rand rondom het bericht is al even belangrijk. In deze nieuwsbrief, pardon dit bananenblad, worden verschillende producten aangeprezen. We starten met vruchtenlimonade. En dus wordt de boodschap ingekaderd met citroenen. Zak je verder af krijg je nog caramelblokjes en hazelnoten te zien.

2 Het lettertype geeft een hippe swift

Als je uit de band wil springen, kies dan ook voor een hip lettertype. Uiteraard ga je dat dan in de vorm van een afbeelding moeten doen, want anders krijg je dat nooit goed getoond aan de zijde van de lezer. En niet alleen het lettertype is afwijkend van de standaard. De kleur – het fuchsia roze zorgt in het bericht voor de nodige kapstokken – maar ook naar inhoud wordt de ‘running gag’ doorgetrokken. Geen “citronade in de rekken”, wel “het bruist in de keuken van de bananerie”. Heb je ook gezien dat de e-marketeers hun nieuwsbrieven nummeren? Het maakt dat ze nog dat tikkeltje meer verzamelhebbedingen worden.

3 We nummeren

Een e-mailbericht bevat meestal meer dan één boodschap. In alle handboeken e-mailmarketing spreekt men steeds over drie tot vier stuks. Verder wordt je meestal niet gelezen. Tenzij je het natuurlijk nog hipper dan hip maakt. Maar dan moet je ook duidelijk de elementen van elkaar scheiden. Hier krijgt elke subtitel gewoon vlakweg een nummer mee. En dit bananenblad heeft vier onderwerpen. Niet alleen gescheiden door een genummerde tussenkop, maar ook door een andere hippe lay-out.

4 Levensecht

Niet alleen de producten zijn hip, maar ook de mensen die het maken en verkopen. Dat is een rode draad doorheen heel de communicatie van MichelEtAugustin’. Dus zal je op tijd en stond de medewerkers op niet traditionele wijze te zien krijgen. En wordt er ineens een blik achter de productieschermen gegund. Net alsof het een bewijs is: we maken dit speciaal voor jullie!

5 Van virtueel naar realiteit

In deze nieuwsbrief wordt ook de band gelegd naar het dagelijkse consumentenleven. Onder het motto we bestaan echt worden er niet alleen proeverijen georganiseerd, maar wordt er ook nog verslag van uitgebracht. Gewoon om het hippe imago hoog te houden. En tegelijkertijd wordt er uitgenodigd voor een volgend evenement.

6 Een echte oproep

Tja, conversie, daar doen de bananenmannen het ook voor. De complete e-mail zit vol met diverse links om het doorklikken te bevorderen. Je moet maar even het origineel oproepen. Maar wie onderaan beland is, die komt op de oproep uit. Daar worden de rollen omgekeerd, de lezer krijgt zijn kans om ideeën te spuien, recepten in te leveren en zelfs de ambiance te komen proeven in het bedrijf zelf. Alles netjes gevolgd door de instructies met bijhorende kanalen.

7 Een footer om duimen en vingers af te likken

Persoonlijker kan het niet. Iedere medewerker in een cartooneske stijl siert de footer. Mensen van vlees en bloed, zoals u en ik, staan achter MichelEtAugistin. En op een subtiele manier wordt de know-how meegegeven. Zoek maar even de chefs patissier op! En heeft u ook de alternatieve methode gezien om uit te schrijven?

Nog meer gekke voorbeelden? Je kan hier de complete collectie bekijken!

jan 16, 2015Ann Flipkens
Previous story3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!Next story5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen
Home Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen
8 jaar geleden Inspiratie!366
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Flexmail MasterClass overtuigt opnieuw

De Flexmail MasterClass van vorige donderdag was opnieuw een succes. In intieme kring zetten Jacqueline Mahieux van Flexmail en gastspreker Kris Pattyn van Koppa hun visie uiteen over e-mail marketing. nov 24, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie

Kan je de lezer wel bijhouden?

Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent. jan 8, 2010Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Personalisatie

Reclamefolder via e-mail

Supermarkten testen momenteel de digitale snelweg uit om hun wekelijkse folder bij de klanten te bezorgen. Dat berichtte ‘Het Laatste Nieuws’op donderdag 9 juli. jul 10, 2009Thomas Vangelooven

MasterClass e-mail marketing groeit!

De MasterClass van dinsdag 20 april was een groot succes. Meer dan twintig geïnteresseerden daagden op in Link21 in Herentals om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends binnen e-mailmarketing. Daarnaast werd er ook volop gediscussieerd over het gebruik van blacklists, spamfilters en lettertypes. apr 27, 2010Ann Flipkens

List Building, Social media

Zet sociale media in om je e-marketinglijst te laten groeien

Hoe meer e-mail adressen verzamelen voor mijn e-marketinglijst. Het is een steeds weerkerende vraag. Misschien is de oogst niet zo groot met een opt-in formulier op je website. Waarom niet een tikkeltje meesurfen op het succes van de sociale media om wat nieuwe groei stimulansen te geven aan je e-marketing database? mei 14, 2010Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Tips

10 stappen voor een schitterende opt-in (2)

Om aan e-mailmarketing te doen heb je absoluut nood aan e-mailadressen.Eén van de mogelijke bronnen om je lijst te vullen zijn de bezoekers van je webite. Een inschrijfformulier is het meest gebruikte middel.Vandaag geven we graag de laatste 5 tips hoe je het maximale effect kan bereiken. mrt 9, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Testing, Tips

Nieuws blijft het doen in e-mailmarketing

Het Amerikaanse Mailermailer heeft in 2009 al het e-mailverkeer dat via haar platform passeerde geanalyseerd. Ruim 900 miljoen onderwerplijnen verder filterden ze er de volgende woordenwolk uit. okt 27, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail