Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!

Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen

Het franse Michel Et Augustin is een groeiend en hip bedrijf dat zich ergens tussen de zuivel, de koekjes en de gezonde fruitsnacks situeert. Naar producten toe kunnen ze moeilijk één duidelijke smoel opzetten. Op vlak hun e-mailnieuwsbrieven doen ze dat wel, met een grote knipoog naar het leven.

bananierVooreerst – en dat zet de toon – spreken ze niet van een ‘nieuwsbrief’, maar wel van een ‘feuille de bananier’. En daarmee is de toon gezet. We stippen een paar opmerkelijke elementen aan in een voorbeeld dat in onze inbox viel.

1 De header zet de toon

Geen stijf gedoe dit keer. Dat is het bedrijfslogo dat logischerwijs bovenaan staat ook al niet. Dus zien we links al een knipoog naar de zuivelproducten met de koe dit tussen de citroenen opduikt en rechts, jawel, de bananenboom. Maar de rand rondom het bericht is al even belangrijk. In deze nieuwsbrief, pardon dit bananenblad, worden verschillende producten aangeprezen. We starten met vruchtenlimonade. En dus wordt de boodschap ingekaderd met citroenen. Zak je verder af krijg je nog caramelblokjes en hazelnoten te zien.

2 Het lettertype geeft een hippe swift

Als je uit de band wil springen, kies dan ook voor een hip lettertype. Uiteraard ga je dat dan in de vorm van een afbeelding moeten doen, want anders krijg je dat nooit goed getoond aan de zijde van de lezer. En niet alleen het lettertype is afwijkend van de standaard. De kleur – het fuchsia roze zorgt in het bericht voor de nodige kapstokken – maar ook naar inhoud wordt de ‘running gag’ doorgetrokken. Geen “citronade in de rekken”, wel “het bruist in de keuken van de bananerie”. Heb je ook gezien dat de e-marketeers hun nieuwsbrieven nummeren? Het maakt dat ze nog dat tikkeltje meer verzamelhebbedingen worden.

3 We nummeren

Een e-mailbericht bevat meestal meer dan één boodschap. In alle handboeken e-mailmarketing spreekt men steeds over drie tot vier stuks. Verder wordt je meestal niet gelezen. Tenzij je het natuurlijk nog hipper dan hip maakt. Maar dan moet je ook duidelijk de elementen van elkaar scheiden. Hier krijgt elke subtitel gewoon vlakweg een nummer mee. En dit bananenblad heeft vier onderwerpen. Niet alleen gescheiden door een genummerde tussenkop, maar ook door een andere hippe lay-out.

4 Levensecht

Niet alleen de producten zijn hip, maar ook de mensen die het maken en verkopen. Dat is een rode draad doorheen heel de communicatie van MichelEtAugustin’. Dus zal je op tijd en stond de medewerkers op niet traditionele wijze te zien krijgen. En wordt er ineens een blik achter de productieschermen gegund. Net alsof het een bewijs is: we maken dit speciaal voor jullie!

5 Van virtueel naar realiteit

In deze nieuwsbrief wordt ook de band gelegd naar het dagelijkse consumentenleven. Onder het motto we bestaan echt worden er niet alleen proeverijen georganiseerd, maar wordt er ook nog verslag van uitgebracht. Gewoon om het hippe imago hoog te houden. En tegelijkertijd wordt er uitgenodigd voor een volgend evenement.

6 Een echte oproep

Tja, conversie, daar doen de bananenmannen het ook voor. De complete e-mail zit vol met diverse links om het doorklikken te bevorderen. Je moet maar even het origineel oproepen. Maar wie onderaan beland is, die komt op de oproep uit. Daar worden de rollen omgekeerd, de lezer krijgt zijn kans om ideeën te spuien, recepten in te leveren en zelfs de ambiance te komen proeven in het bedrijf zelf. Alles netjes gevolgd door de instructies met bijhorende kanalen.

7 Een footer om duimen en vingers af te likken

Persoonlijker kan het niet. Iedere medewerker in een cartooneske stijl siert de footer. Mensen van vlees en bloed, zoals u en ik, staan achter MichelEtAugistin. En op een subtiele manier wordt de know-how meegegeven. Zoek maar even de chefs patissier op! En heeft u ook de alternatieve methode gezien om uit te schrijven?

Nog meer gekke voorbeelden? Je kan hier de complete collectie bekijken!

jan 16, 2015Ann Flipkens
Previous story3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!Next story5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen
Home Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen
8 jaar geleden Inspiratie!370
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Strategie, Tips

Ooit aan een mini serie gedacht?

E-mail adressen verzamelen is een belangrijk facet in e-marketing. We weten allen dat iedere mogelijke kandidaat voor het ingeven van een e-mailadres soms aarzelt. Want eens zijn adres gegeven, moet hij weer actie ondernemen om uitgeschreven te raken… mrt 30, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting

Open de gate naar de inbox van je doelgroep

We spenderen zoveel tijd om ieder klein detail van onze campagne op punt te krijgen. We willen sprekende beelden en we malen uren over dat ene lettertype, bijpassende kleuren en de juiste hoeveelheid witruimte. We steken zoveel bloed, zweet en tranen in onze e-mails. En dan is er natuurlijk niets meer hartverscheurend dan erachter te […]

Meer dan een onderwerpregel en een CTA!

Er staan voor e-marketeers nog enkele drukke weken voor de boeg. De eindejaarsfeesten zijn ideale momenten om via e-shops in extremis nog een laatste pakje aan te schaffen. En hoe breng je volk naar de e-shops? Via e-mail berichten natuurlijk! dec 11, 2013Michelle Dassen

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips (deel 2)

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier (opnieuw) een aantal best practices op een rijtje. feb 4, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Tips

Gij zult niet storen

E-mail marketing is een snel een eenvoudig middel om naar conversie te streven. De verleiding is dan ook groot om tussendoor nog een extra campagne de deur uit te gooien. Alleen loert altijd de grens van de irritatie om de hoek. nov 6, 2013Thomas Vangelooven

Testing

Wat moet ik denken van mijn open ratio?

Als goede e-marketeer bestudeer je na elke e-mailcampagne de cijfertjes. Hoeveel mensen hebben mijn boodschap gelezen? En dan zie je een open ratio die meevalt of tegenvalt. Maar blijkt wel wat lijkt? We praten beginners en zelfs gevorderden graag even bij. feb 3, 2010Thomas Vangelooven

Een verhaal om aan te vullen

Iedereen gebruikt in e-marketing op tijd en stond wel eens een formulier om gegevens te verzamelen. Zelfs werken met verplichte velden staat nog niet garant voor een volledig correct ingevuld formulier. Niet alle ‘Pietjes Pukken’ uit de wereld kan je met controle opvangen. En of een voornaam nu echt een voornaam is, dan wel een […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,758

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail