Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Inspiratie!

Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen

Het franse Michel Et Augustin is een groeiend en hip bedrijf dat zich ergens tussen de zuivel, de koekjes en de gezonde fruitsnacks situeert. Naar producten toe kunnen ze moeilijk één duidelijke smoel opzetten. Op vlak hun e-mailnieuwsbrieven doen ze dat wel, met een grote knipoog naar het leven.

bananierVooreerst – en dat zet de toon – spreken ze niet van een ‘nieuwsbrief’, maar wel van een ‘feuille de bananier’. En daarmee is de toon gezet. We stippen een paar opmerkelijke elementen aan in een voorbeeld dat in onze inbox viel.

1 De header zet de toon

Geen stijf gedoe dit keer. Dat is het bedrijfslogo dat logischerwijs bovenaan staat ook al niet. Dus zien we links al een knipoog naar de zuivelproducten met de koe dit tussen de citroenen opduikt en rechts, jawel, de bananenboom. Maar de rand rondom het bericht is al even belangrijk. In deze nieuwsbrief, pardon dit bananenblad, worden verschillende producten aangeprezen. We starten met vruchtenlimonade. En dus wordt de boodschap ingekaderd met citroenen. Zak je verder af krijg je nog caramelblokjes en hazelnoten te zien.

2 Het lettertype geeft een hippe swift

Als je uit de band wil springen, kies dan ook voor een hip lettertype. Uiteraard ga je dat dan in de vorm van een afbeelding moeten doen, want anders krijg je dat nooit goed getoond aan de zijde van de lezer. En niet alleen het lettertype is afwijkend van de standaard. De kleur – het fuchsia roze zorgt in het bericht voor de nodige kapstokken – maar ook naar inhoud wordt de ‘running gag’ doorgetrokken. Geen “citronade in de rekken”, wel “het bruist in de keuken van de bananerie”. Heb je ook gezien dat de e-marketeers hun nieuwsbrieven nummeren? Het maakt dat ze nog dat tikkeltje meer verzamelhebbedingen worden.

3 We nummeren

Een e-mailbericht bevat meestal meer dan één boodschap. In alle handboeken e-mailmarketing spreekt men steeds over drie tot vier stuks. Verder wordt je meestal niet gelezen. Tenzij je het natuurlijk nog hipper dan hip maakt. Maar dan moet je ook duidelijk de elementen van elkaar scheiden. Hier krijgt elke subtitel gewoon vlakweg een nummer mee. En dit bananenblad heeft vier onderwerpen. Niet alleen gescheiden door een genummerde tussenkop, maar ook door een andere hippe lay-out.

4 Levensecht

Niet alleen de producten zijn hip, maar ook de mensen die het maken en verkopen. Dat is een rode draad doorheen heel de communicatie van MichelEtAugustin’. Dus zal je op tijd en stond de medewerkers op niet traditionele wijze te zien krijgen. En wordt er ineens een blik achter de productieschermen gegund. Net alsof het een bewijs is: we maken dit speciaal voor jullie!

5 Van virtueel naar realiteit

In deze nieuwsbrief wordt ook de band gelegd naar het dagelijkse consumentenleven. Onder het motto we bestaan echt worden er niet alleen proeverijen georganiseerd, maar wordt er ook nog verslag van uitgebracht. Gewoon om het hippe imago hoog te houden. En tegelijkertijd wordt er uitgenodigd voor een volgend evenement.

6 Een echte oproep

Tja, conversie, daar doen de bananenmannen het ook voor. De complete e-mail zit vol met diverse links om het doorklikken te bevorderen. Je moet maar even het origineel oproepen. Maar wie onderaan beland is, die komt op de oproep uit. Daar worden de rollen omgekeerd, de lezer krijgt zijn kans om ideeën te spuien, recepten in te leveren en zelfs de ambiance te komen proeven in het bedrijf zelf. Alles netjes gevolgd door de instructies met bijhorende kanalen.

7 Een footer om duimen en vingers af te likken

Persoonlijker kan het niet. Iedere medewerker in een cartooneske stijl siert de footer. Mensen van vlees en bloed, zoals u en ik, staan achter MichelEtAugistin. En op een subtiele manier wordt de know-how meegegeven. Zoek maar even de chefs patissier op! En heeft u ook de alternatieve methode gezien om uit te schrijven?

Nog meer gekke voorbeelden? Je kan hier de complete collectie bekijken!

jan 16, 2015Ann Flipkens
Previous story3 megatrends in e-mailmarketing om in het oog te houden!Next story5 elementen die je in 2015 best uit je e-mailmarketing strategie laat vallen
Home Doe eens gek met je nieuwsbrief in 7 stappen
6 jaar geleden Inspiratie!349
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om te stelen

Van tijd tot tijd valt er zo een parel in onze inbox, waaruit we dadelijk bruikbare ideetjes oprapen. Een nieuwe televisie-app verenigt in een e-mailbericht een trits klassieke elementen. dec 19, 2014Thomas Vangelooven

Reporting

De meetcijfers for dummies

Start je net met e-mailmarketing? Dan klinken al die data, die een e-mailmarketingplatform vrijgeeft over je e-mailcampagne, vast nuttig. Maar als nieuwkomer is het niet evident om meteen te weten wat de cijfers je precies zeggen. Hier een gids.  mei 18, 2011Michelle Dassen

Trends, Wetgeving

E-mailadres voortaan in het bevolkingsregister

Iedere burger in dit land is geregistreerd in het bevolkingsregister. Naam, geboortedatum, adresgegeven en de huwelijkse staat zijn de voornaamste gegevens. Dit wordt bekroond met een uniek nummer. Vanaf nu komt er een nieuw element bij: een e-mailadres. feb 5, 2014Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Vijf tips voor e-mails die abonnees willen delen

Sociale media zijn een zegen voor de e-mailmarketeer. Zonder dat hij er veel moeite voor moet doen, wordt de content gedeeld met het netwerk van de abonnee. Dat betekent een enorme boost in het bereik én eventueel een aantal extra inschrijvingen. Maar hoe krijg je je abonnee zo ver om je content te delen?  sep […]

Strategie, Targeting, Tips

Jaag het gebruikersengagement de hoogte in met deze tips

Het verbeteren van het engagement van de gebruiker is de op één na hoogste prioriteit van e-mailmarketeers in 2011. Maar hoe pak je dat aan? Flexmail zet hier een aantal best practices op een rijtje. feb 2, 2011Thomas Vangelooven

Testing

Houd jij het uur in het oog?

Het beste tijdstip om commerciële e-mail te verzenden, is niet alleen afhankelijk van de dag, ook het uur van de dag heeft een impact op het open ratio. Het e-mailmarketingbedrijf Pure 360 heeft alle informatie in de onderstaande infographic gestoken.  sep 9, 2011Thomas Vangelooven

Tips

Moedig lijstgroei aan met een wedstrijd

Het overkomt ons allemaal. Ook de beste e-mailmarketeers onder ons worden van tijd tot tijd geconfronteerd met krimpende mailinglijsten door bounces, uitschrijvingen en spamklachten. Het organiseren van een wedstrijd kan het tij snel doen keren.  sep 23, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing

Beheer je eigenlijk je e-mailcampagnes?

E-mailmarketing is een handig en snel instrument. Zo snel dat je soms het risico loopt jezelf voorbij te hollen. Vandaar even een kort gewetensonderzoek. Lanceer jij ook een nieuwe campagne naar een dezelfde doelgroep, zonder even de vorige geanalyseerd te hebben? mei 7, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,659

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail