Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Inspiratie!, Social media

Doe eens naïef in 5 stappen

Heel vaak – of beter meestal – krijg je e-mailberichten in de inbox waar elk punt en elke komma gewikt en gewogen is. Copywriters lieten het beste van hunzelf zien en de A/B-testing werd uitgepuurd tot en met. Tot dit voorbeeld in onze inbox viel.
schleifenfaenger
Schleifenfaenger is de creatie van Laura Hertel. De kracht van digitale media kent ze reeds lang, want ze blogt al jaren over mode en haar persoonlijk leven. En nu ze een nieuwe zaak voor bruidskledij op maat is begonnen, zet ze uiteraard ook e-mailmarketing in. Wees gerust dat ze van de nodige gelikte voorbeelden is voorzien door diverse modemerken. En toch trekt ze nu net een andere kaart.

1 Dat zie je al in de intro van haar e-mailbericht. Ze spreekt de lezer aan, zoals ze die al jaren aanspreekt op haar blog. Het is persoonlijk en laat duidelijk zien dat zij het is die tot de ingeschrevene van de nieuwsbrief spreekt. Een mens van vlees en bloed en geen copywriter die diezelfde mens nabootst. De tekst zelf geeft een naïef gevoel, maar tegelijkertijd wekt het een zekere vorm van sympathie op. We gaan verder met lezen en dat is de essentie van een opener in  e-mailmarketing.

2 Dat ze wortels heeft in de wereld van de sociale media laat ze ook duidelijk zien. Ook voor haar Schleifenfaenger heeft ze dadelijk alle kanalen ingezet. En in haar nieuwsbrief gaat ze die ook sterk in de verf zetten, nog voor ze enige andere conversie betracht. Het aanbod is groot, want er is een hashtag, een blog, Facebook en Instagram. Het complete sociale mediaverhaal wordt niet afgewerkt met de klassieke icoontjes. Het is doorlopende tekst met de nodige linken voor de conversie. En er wordt ook ineens beloofd wat er te beleven valt op de sociale muren van Schleifenfaenger. Afbeeldingen van bruidskledij. Het product laten zien is een eerste vereiste om het te kunnen verkopen!

3 Schleifenfaenger heeft ondertussen ook een netwerk uitgebouwd rond haar producten. Fotografen zijn tuk op haar ontwerpen en gebruiken ze in foto shoots. Dus doet ze hier één-tweetjes… Want bij elke trouw hoort een fotograaf. Dus zet ze die in de verf voor haar eigen klanten, de toekomstige bruiden. Dat is één, de twee moet van de omgekeerde richting komen. De fotografen gaan natuurlijk moeten vertellen waar de bruidskledij vandaan komt. En die sturen uiteraard ook mailings uit naar te fotograferen objecten, zoals toekomstige bruiden.

4 Na het welkom, de sociale media en het netwerk, komt Schleifenfaenger nu pas in haar nieuwsbrief aan de verkoop. Volgens de regels van de kunst van e-mailmarketing rijkelijk laat. Want de kans dat de lezer niet eens zo ver komt is groot. Men zegt altijd dat je het voornaamste vooraan moet zetten. Wel, vanuit de filosofie van dit e-mailbericht staat het voornaamste vooraan. Namelijk de wereld van Schleifenfaenger en haar persoonlijke toets. En die krijg je meteen nog eens extra in een link: de handleiding tot een persoonlijk bruidskleed.

5 De afsluiter is al even eenvoudig als de opener van dit bericht. Een persoonlijke handtekening laat weer zien dat er iemand echt achter het bericht zit. En verder op een heldere manier de contactgegevens met de openingsuren laten de mensen zien dat de mode ontwerpster bereikbaar is. Een vaak gemaakte redenering bij e-mailmarketing is dat men exclusief digitaal wil en moet werken. Neen, een niet te onderschatten vorm van conversie – hoe meet je zo iets? – ligt eenvoudig in de stap van de klant naar het fysieke verkooppunt. Zeker niet uit het oog verliezen!

Kort samengevat…

1 Spreek mensen persoonlijk aan, niet op een gelikte manier.
2 Promoot op een originele manier je sociale kanalen.
3 Bouw met je nieuwsbrief aan je netwerk.
4 Beoog niet altijd verkoop als conversie.
5 Conversie kan ook offline gebeuren!

okt 22, 2015Ann Flipkens
Previous storyEen beetje zwarte humor in 6 stappenNext storyFlexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015
Home Doe eens naïef in 5 stappen
7 jaar geleden Cases, Content, Inspiratie!, Social media137
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

7 leerpunten om een e-mailbericht performant te maken

E-mailmarketing werkt altijd. Zolang je maar genoeg berichten verspreidt, krijg je toch steeds conversie. Maar dat is het verkeerde uitgangspunt. Elk adres waar je bericht binnenvalt, zou een grote kans op succes moeten betekenen. En dat doe je niet met standaardberichten, wel met doordachte communicatie. Vandaag geven we 7 tips weg om een gewoon bericht […]

Flexmail innoveert op Ondernemers 2011

Meer dan tienduizend (aspirant-) ondernemers zijn afgelopen week naar Tours en Taxis in Brussel afgezakt voor de beurs Ondernemen 2011. Op de tweedaagse beurs, die veel aandacht besteedde aan e-commerce en e-marketing, mocht Flexmail natuurlijk niet ontbreken. apr 6, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Social media, Strategie, Tips, Trends

Knoop sociale media vast aan je e-mailmarketing

Elk kanaal heeft haar merite. Maar voor een maximum bereik en rendement moet je beide samen, gestructureerd inzetten. Dat leert het tiende werk van Flexmail ons. nov 13, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing

65 procent van je lezers schrijft zich regelmatig uit!

Nu in deze dagen de wereld van de digitale marketing zich vooral bekreunt over wat een correcte opt-in is, verbaast het Amerikaanse Epsilon ons met een ander cijfer. Ruim 65 procent van je lezers schrijft zich zomaar uit. okt 2, 2009Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, List Building, Strategie, Tips, Trends

Een transactionele e-mail gepimpt

Iedereen heeft al eens een withepaper, presentatie of een ander digitaal presentje gedownload van een website. Vaak ging dat gepaard met een e-mailbericht waarin de link werd vervat, of volgde er een ander bericht om te peilen naar verdere vragen of noden. Meestal waren dit zeer technische en dus ook saaie berichten. sep 22, 2016Michelle […]

EU bindt strijd aan met e-mail clients

Het Europees Parlement heeft maatregelen aangenomen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dat voorstel kan ook een bom leggen onder de priority inbox van Gmail, die e-mails rangschikt op basis van de relevantie voor de gebruiker. dec 22, 2010Thomas Vangelooven

Een nachtmerrie voor de e-mail marketeer

Vorige week hielden we al een weddenschap (E-mail wordt in de toekomst allicht minder goedkoop) dat de denkpiste van de digitale postzegel de komende weken opnieuw de kop zou opsteken. Dit weekend werd bekend dat Yahoo Research werkt aan Centmail, een anti spam project. Je betaalt een cent aan een goed doel en in je […]

E-mailmarketing, List Building, Targeting, Tips

Schrijf je soms een abonnee in lange winterslaap uit?

Wij houden graag onze e-marketinglijsten zo gevuld mogelijk. Ieder e-mailadres is een extra kans op conversie. Maar soms moeten we toch tegen onze natuur ingaan en zelf een adres uitschrijven. We zetten even enkele argumenten op een rijtje… jan 16, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,618

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,909

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail