Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Inspiratie!, Social media

Doe eens naïef in 5 stappen

Heel vaak – of beter meestal – krijg je e-mailberichten in de inbox waar elk punt en elke komma gewikt en gewogen is. Copywriters lieten het beste van hunzelf zien en de A/B-testing werd uitgepuurd tot en met. Tot dit voorbeeld in onze inbox viel.
schleifenfaenger
Schleifenfaenger is de creatie van Laura Hertel. De kracht van digitale media kent ze reeds lang, want ze blogt al jaren over mode en haar persoonlijk leven. En nu ze een nieuwe zaak voor bruidskledij op maat is begonnen, zet ze uiteraard ook e-mailmarketing in. Wees gerust dat ze van de nodige gelikte voorbeelden is voorzien door diverse modemerken. En toch trekt ze nu net een andere kaart.

1 Dat zie je al in de intro van haar e-mailbericht. Ze spreekt de lezer aan, zoals ze die al jaren aanspreekt op haar blog. Het is persoonlijk en laat duidelijk zien dat zij het is die tot de ingeschrevene van de nieuwsbrief spreekt. Een mens van vlees en bloed en geen copywriter die diezelfde mens nabootst. De tekst zelf geeft een naïef gevoel, maar tegelijkertijd wekt het een zekere vorm van sympathie op. We gaan verder met lezen en dat is de essentie van een opener in  e-mailmarketing.

2 Dat ze wortels heeft in de wereld van de sociale media laat ze ook duidelijk zien. Ook voor haar Schleifenfaenger heeft ze dadelijk alle kanalen ingezet. En in haar nieuwsbrief gaat ze die ook sterk in de verf zetten, nog voor ze enige andere conversie betracht. Het aanbod is groot, want er is een hashtag, een blog, Facebook en Instagram. Het complete sociale mediaverhaal wordt niet afgewerkt met de klassieke icoontjes. Het is doorlopende tekst met de nodige linken voor de conversie. En er wordt ook ineens beloofd wat er te beleven valt op de sociale muren van Schleifenfaenger. Afbeeldingen van bruidskledij. Het product laten zien is een eerste vereiste om het te kunnen verkopen!

3 Schleifenfaenger heeft ondertussen ook een netwerk uitgebouwd rond haar producten. Fotografen zijn tuk op haar ontwerpen en gebruiken ze in foto shoots. Dus doet ze hier één-tweetjes… Want bij elke trouw hoort een fotograaf. Dus zet ze die in de verf voor haar eigen klanten, de toekomstige bruiden. Dat is één, de twee moet van de omgekeerde richting komen. De fotografen gaan natuurlijk moeten vertellen waar de bruidskledij vandaan komt. En die sturen uiteraard ook mailings uit naar te fotograferen objecten, zoals toekomstige bruiden.

4 Na het welkom, de sociale media en het netwerk, komt Schleifenfaenger nu pas in haar nieuwsbrief aan de verkoop. Volgens de regels van de kunst van e-mailmarketing rijkelijk laat. Want de kans dat de lezer niet eens zo ver komt is groot. Men zegt altijd dat je het voornaamste vooraan moet zetten. Wel, vanuit de filosofie van dit e-mailbericht staat het voornaamste vooraan. Namelijk de wereld van Schleifenfaenger en haar persoonlijke toets. En die krijg je meteen nog eens extra in een link: de handleiding tot een persoonlijk bruidskleed.

5 De afsluiter is al even eenvoudig als de opener van dit bericht. Een persoonlijke handtekening laat weer zien dat er iemand echt achter het bericht zit. En verder op een heldere manier de contactgegevens met de openingsuren laten de mensen zien dat de mode ontwerpster bereikbaar is. Een vaak gemaakte redenering bij e-mailmarketing is dat men exclusief digitaal wil en moet werken. Neen, een niet te onderschatten vorm van conversie – hoe meet je zo iets? – ligt eenvoudig in de stap van de klant naar het fysieke verkooppunt. Zeker niet uit het oog verliezen!

Kort samengevat…

1 Spreek mensen persoonlijk aan, niet op een gelikte manier.
2 Promoot op een originele manier je sociale kanalen.
3 Bouw met je nieuwsbrief aan je netwerk.
4 Beoog niet altijd verkoop als conversie.
5 Conversie kan ook offline gebeuren!

okt 22, 2015Ann Flipkens
Previous storyEen beetje zwarte humor in 6 stappenNext storyFlexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015
Home Doe eens naïef in 5 stappen
5 jaar geleden Cases, Content, Inspiratie!, Social media136
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

De veranderende wereld van de computers

De wereld van de computers is compleet aan het veranderen. En dat heeft ook zo haar gevolgen voor het e-mailgebruik en in het verlengde daarvan je e-marketingstrategie. apr 12, 2013Thomas Vangelooven

Content, List Building, Thema-mailings, Tips

Drie berichten die het engagement van de abonnee stimuleren

Sommige e-marketeers of ondernemingen maken de fout om steeds e-mails met dezelfde soort content te versturen naar de doelgroep. Maar als je steeds hetzelfde gerecht voorgeschoteld krijgt, hoe lekker dat ook mag zijn, geraak je dat na een tijd ook beu. Zo werkt het ook met e-mailmarketing.  aug 17, 2011Ann Flipkens

EU bindt strijd aan met e-mail clients

Het Europees Parlement heeft maatregelen aangenomen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dat voorstel kan ook een bom leggen onder de priority inbox van Gmail, die e-mails rangschikt op basis van de relevantie voor de gebruiker. dec 22, 2010Thomas Vangelooven

List Building

Vermijd valkuilen bij opt-in lijsten

Goede e-mail marketing start met een goed bestand met correcte en geïnteresseerde e-mail adressen. Dat klinkt eenvoudig, maar toch blijken vele website beheerders en internet marketeers in enkele klassieke valkuilen te trappen. Op een webinar noteerden we deze ideeën van Ken Magill. jun 1, 2009Ann Flipkens

Content, Tips

Twee denkstappen voor je een e-mail schrijft!

Een e-mailbericht moet je echt afstemmen op de ontvanger. Daar ligt het geheim van een goede conversie. De ontvanger aan het lezen krijgen is de eerste stap. Maar de ontvanger laten lezen wat hij wil lezen, dat is de kunst! sep 28, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Thema-mailings

Het succes van e-mailmarketing zit in de voorbereiding

We stelden het in deze blog reeds meermaals. Zelfs met het beste e-mail marketingplatform ben je nog niet zeker van succes. De zegswijze dat e-mailmarketing minstens evenveel ‘transpiratie als inspiratie’ vereist is hier zeker op haar plaats. Het eerste van de twaalf werken van Flexmail schenkt hieraan ruime aandacht. jan 29, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Lezers slaan de inleiding van je e-mail over!

Dacht je soms dat iedere geadresseerde je e-mail van voor tot achter uitpluist? Het resultaat van een onderzoek van Jakob Nielsen’s Alertbox zal je snel uit deze droom halen. Maar tegelijkertijd kan je deze wetenschap omzetten in een groot voordeel. Je weet immers wat je prospect zal bekijken! okt 13, 2009Ann Flipkens

List Building, Targeting

Segmenteer je mailinglijsten voor meer relevantie

We hebben het al eens gezegd en we blijven het herhalen: de sleutel tot succes is ‘relevantie’. Het segmenteren van je e-maillijsten aan de hand van een aantal criteria maakt je bericht relevanter voor de doelgroep én optimaliseert je klantenrelatie. feb 23, 2011Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,755

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail