Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Content, Inspiratie!, Social media

Doe eens naïef in 5 stappen

Heel vaak – of beter meestal – krijg je e-mailberichten in de inbox waar elk punt en elke komma gewikt en gewogen is. Copywriters lieten het beste van hunzelf zien en de A/B-testing werd uitgepuurd tot en met. Tot dit voorbeeld in onze inbox viel.
schleifenfaenger
Schleifenfaenger is de creatie van Laura Hertel. De kracht van digitale media kent ze reeds lang, want ze blogt al jaren over mode en haar persoonlijk leven. En nu ze een nieuwe zaak voor bruidskledij op maat is begonnen, zet ze uiteraard ook e-mailmarketing in. Wees gerust dat ze van de nodige gelikte voorbeelden is voorzien door diverse modemerken. En toch trekt ze nu net een andere kaart.

1 Dat zie je al in de intro van haar e-mailbericht. Ze spreekt de lezer aan, zoals ze die al jaren aanspreekt op haar blog. Het is persoonlijk en laat duidelijk zien dat zij het is die tot de ingeschrevene van de nieuwsbrief spreekt. Een mens van vlees en bloed en geen copywriter die diezelfde mens nabootst. De tekst zelf geeft een naïef gevoel, maar tegelijkertijd wekt het een zekere vorm van sympathie op. We gaan verder met lezen en dat is de essentie van een opener in  e-mailmarketing.

2 Dat ze wortels heeft in de wereld van de sociale media laat ze ook duidelijk zien. Ook voor haar Schleifenfaenger heeft ze dadelijk alle kanalen ingezet. En in haar nieuwsbrief gaat ze die ook sterk in de verf zetten, nog voor ze enige andere conversie betracht. Het aanbod is groot, want er is een hashtag, een blog, Facebook en Instagram. Het complete sociale mediaverhaal wordt niet afgewerkt met de klassieke icoontjes. Het is doorlopende tekst met de nodige linken voor de conversie. En er wordt ook ineens beloofd wat er te beleven valt op de sociale muren van Schleifenfaenger. Afbeeldingen van bruidskledij. Het product laten zien is een eerste vereiste om het te kunnen verkopen!

3 Schleifenfaenger heeft ondertussen ook een netwerk uitgebouwd rond haar producten. Fotografen zijn tuk op haar ontwerpen en gebruiken ze in foto shoots. Dus doet ze hier één-tweetjes… Want bij elke trouw hoort een fotograaf. Dus zet ze die in de verf voor haar eigen klanten, de toekomstige bruiden. Dat is één, de twee moet van de omgekeerde richting komen. De fotografen gaan natuurlijk moeten vertellen waar de bruidskledij vandaan komt. En die sturen uiteraard ook mailings uit naar te fotograferen objecten, zoals toekomstige bruiden.

4 Na het welkom, de sociale media en het netwerk, komt Schleifenfaenger nu pas in haar nieuwsbrief aan de verkoop. Volgens de regels van de kunst van e-mailmarketing rijkelijk laat. Want de kans dat de lezer niet eens zo ver komt is groot. Men zegt altijd dat je het voornaamste vooraan moet zetten. Wel, vanuit de filosofie van dit e-mailbericht staat het voornaamste vooraan. Namelijk de wereld van Schleifenfaenger en haar persoonlijke toets. En die krijg je meteen nog eens extra in een link: de handleiding tot een persoonlijk bruidskleed.

5 De afsluiter is al even eenvoudig als de opener van dit bericht. Een persoonlijke handtekening laat weer zien dat er iemand echt achter het bericht zit. En verder op een heldere manier de contactgegevens met de openingsuren laten de mensen zien dat de mode ontwerpster bereikbaar is. Een vaak gemaakte redenering bij e-mailmarketing is dat men exclusief digitaal wil en moet werken. Neen, een niet te onderschatten vorm van conversie – hoe meet je zo iets? – ligt eenvoudig in de stap van de klant naar het fysieke verkooppunt. Zeker niet uit het oog verliezen!

Kort samengevat…

1 Spreek mensen persoonlijk aan, niet op een gelikte manier.
2 Promoot op een originele manier je sociale kanalen.
3 Bouw met je nieuwsbrief aan je netwerk.
4 Beoog niet altijd verkoop als conversie.
5 Conversie kan ook offline gebeuren!

okt 22, 2015Ann Flipkens
Previous storyEen beetje zwarte humor in 6 stappenNext storyFlexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015
Home Doe eens naïef in 5 stappen
7 jaar geleden Cases, Content, Inspiratie!, Social media137
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Communiceren in tijden van crisis

We hebben lang en hard nagedacht of we een e-mailcommunicatie zouden uitsturen rond onze dienstverlening in tijden van Covid-19. Hierbij alvast een geruststelling: ons team is er volledig op voorzien om van thuis uit te kunnen werken. Er is geen enkele impact op de continuïteit van onze diensten en onze support is nog altijd bereikbaar […]

Plaats eens een advertentie in je bericht

E-mailmarketing is voortdurend op zoek naar conversie. We doen dat door een in het oog springende e-mail te ontwerpen met een kei van een ‘Call To Action’. Hier en daar zien we een nieuwe trend opduiken… jan 25, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Ooit van e-mail vermoeidheid gehoord?

Plots worden je e-mail nieuwsbrieven minder druk gelezen. Het lijkt wel alsof je contacten in slaap zijn gevallen. Tenzij al je contacten tegelijkertijd op vakantie vertrokken zijn, is er echter iets anders aan hand. Misschien zijn ze een beetje e-mail moe. jul 8, 2009Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing

Outlook onder vuur…

Er is via Twitter een petitie opgestart om Microsoft aan te sporen in de volgende versie van het e-mail programma Outlook geen Word als viewer en opsteller te gebruiken, maar wel een HTML-verterende module. Al enkele duizenden internauten tekenden reeds de petitie. jun 24, 2009Ann Flipkens

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Cases, Tips, Trends

Experiment: hoe veel info geef jij in je nieuwsbrief?

Het is altijd een vorm van afwegen. Geef je veel of weinig info in je e-mailbericht? Waar zit het verzadigingspunt. Hoeveel moet je vertellen om een lezer tot een doorklik te verleiden? Maar vooral, wat doe je om de hoogste conversie te krijgen? mrt 14, 2014Ann Flipkens

Social media

Drie sociale mediastrategieën op maat van de e-mailmarketeer

Ondanks onheilspellende voorspellingen dat sociale media de dooddoener zijn van e-mail, zien we dat de twee kanalen harmonieus langs elkaar leven. De vooruitziende e-mailmarketeer gebruikt e-mail én sociale media om zijn boodschap extra draagkracht te geven. De echte innovatieve e-marketeer neemt een volgende stap. Hier ontdekt u hoe hij dat doet. okt 21, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Een goed jaar, dat hebben we nodig!

‘Fijne Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar’ is momenteel het meest gebruikte onderwerp bij e-mailberichten die in de inbox binnenstromen. Niet alleen bedrijven, maar ook particulieren hebben zich op deze trend gestort. dec 30, 2009Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,435

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,764

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail