Waardevolle en relevante content moet niet altijd verwijzen naar het volstoppen van je e-mail met aanbiedingen en promoties. Om het vertrouwen van de abonnee te winnen én te behouden, is afwisseling tussen commerciële en non-commerciële content een must. Met andere woorden: doe soms ook eens normaal.
Als je abonnees het gevoel hebben dat je hen altijd iets wilt aansmeren, dan loop je het risico dat ze na verloop van tijd afhaken. In dit artikel geven we daarom vier soorten content mee, die voor leuke en gezonde afwisseling kunnen zorgen in je e-mailmarketing.
Nieuwsbrief
Of je nu wekelijks of eerder maandelijks een nieuwsbrief uitstuurt, het is een uitstekend kanaal om verschillende soorten content in kwijt te kunnen. Artikels, nuttige tips, aanbevelingen, getuigenissen, informatie over een evenement, je kan het zo gek niet bedenken. Naast al die relevante en afwisselende informatie is er ook ruimte voor aanbiedingen. Zo herinner je je abonnees eraan dat je meer bent dan alleen een verkoopagent.
Wat voor informatie deel je precies in de nieuwsbrief? Als je een interessant perspectief hebt op ontwikkelingen in je sector, baanbrekend nieuws of een overzicht op trends, is dat mooi meegenomen content om de e-mail te spijzen.
Persoonlijke post
Verstuur jij al e-mails om je abonnees te feliciteren met hun verjaardag of hen te bedanken voor hun aankoop of vertrouwen? Zo niet, dan is dat een gemiste kans. Dergelijke e-mails zijn een gelegenheid om de abonnee persoonlijk aan te spreken en een dialoog op te starten. Ook eindejaars- en Valentijnswensen zijn erg doeltreffend.
De waarde van dit soort content is niet te onderschatten. Eigenlijk zijn ze redelijk eenvoudig aan te maken en krijg je er tegelijkertijd enorm veel voor terug. Abonnees beschouwen de e-mails namelijk als attent en alert. Daarmee investeer je in je reputatie als verzender.
Opvolg e-mails
Wist je al dat opvolg e-mails tot tien keer meer rendement kunnen halen dan traditionele e-mailmarketingpost? De verklaring schuilt in het simpel feit dat opvolg e-mails een reactie zijn op recente acties of unieke eigenschappen van de abonnee en dus ultrapersoonlijk zijn.
Reminders voor een evenement, bedankmails na een aankoop of een opvolg e-mail na het achterlaten van een digitale winkelkar zijn dus van wezenlijk belang voor je e-mailmarketing.
Varia
Educatieve en informatieve e-mails zijn ook een leuke afwisseling van de dagelijkse kost. Een wekelijkse tip of hint kan je heel wat bijval bezorgen. Ook entertainment scoort goed. Heb je een leuk filmpje gevonden over je product of sector, breng je abonnees daar dan ook van op de hoogte. Ben je bijvoorbeeld IT-verkoper, dan kan je al wat inspiratie halen uit dit filmpje. Slaat het aan, dan bestaat de kans dat je abonnee de link nog deelt via sociale media en jouw dus verder promoot.
Bottom-line
De algemene regel is en blijft dat personalisering een troef voor de e-marketeer is het succes van de campagne te stimuleren. Segmentatietechnieken zijn dus van wezenlijk belang. Aarzel niet en surf naar de website van Flexmail om alle mogelijkheden van professionele e-mailmarketing te ontdekken.