Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Reporting

Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?

Real-time en diepgaande analyse is één van de voordelen die e-mail marketing op een speciale plaats zet tussen al het marketing geweld in de commerciële wereld. Het is ook iets wat marketing professionals nachten kan wakker houden…

Je krijgt wel heel wat cijfers, maar wat moet je er mee? Lig je binnen een behoorlijke afstand van de benchmark en vooral wat leren we er uit om de volgende campagne nog beter te maken?

Meten

Marketeers zullen altijd wel aandacht hebben voor de meetresultaten van de campagne. Maar wanneer is het beste ogenblik om de cijfers te bekijken? Na 24 en na 48 uur worden meestal de uitgekozen momenten. Later zal een op de dag van de e-mailcampagne afwezige geadresseerd, misschien nog zijn ‘ontvangen en gelezen’ status toevoegen, maar wezenlijk gaan de cijfers niet meer verschillen.

Klassiekers

Daarbij krijgen de aflever ratio en de doorklik ratio meestal de meeste aandacht van de e-marketeer. Zij willen absoluut weten of de geadresseerde de e-mail gekregen heeft en eventueel op de boodschap verder geklikt heeft. Hoge cijfers op deze twee aspecten klasseren een campagne dadelijk bij de succesvolle.

Hypothese

Maar is dit ook zo? Stel, je hebt, puur hypothetisch, twee vergelijkbare e-mail campagnes. De eerste scoort 100 op afleveren en op doorklikken. Maar resulteert uiteindelijk in nul omzet. De tweede campagne scoort op aflevering 50, op doorklik 10 en brengt een omzet van 10.000 euro in de kassa. Welke van beide e-mail campagnes is de succesvolste?

ROI

Ratio’s als ROI (Return on Investment) en de conversie ratio vallen bij een analyse dikwijls tussen wal en schip. Wat raar is voor marketing meisjes en jongens. Hun inspanningen zijn er vooral op gericht om verkoop te genereren, niet om het aantal ontvangers van een boodschap te tellen. Bij het plaatsen van een advertentie in de krant kan je ook niet tellen hoeveel van de lezers daadwerkelijk naar je advertentie gekeken hebben. Ook daar gaat men groei in omzet en marktpenetratie als beoordelende factor gebruiken.

Benchmark

Maar dan ben je nog niet rond. De vele cijfers die een marketingcampagne genereert zijn te goed om na één campagne te laten verstoffen. Kijk je na een langere periode nog terug naar de vele ratio’s, maar nu getotaliseerd over heel wat campagnes? Nochtans zijn cijfers op langere termijn de enige goede grondstof om aan benchmarking te doen. Wat is het gemiddelde resultaat waar ik van kan uitgaan als ik een e-mailcampagne opzet? Op welk vlakt scoort een campagne afwijkend ten overstaande van de benchmark om deze lagere opbrengst te verklaren? Of misschien wel de hogere opbrengst?

Want eens je die truc begrepen hebt, dan is de sky de limit!

aug 7, 2009Michelle Dassen
Previous storyMijmeringen over bankeninstellingen en e-mail marketingNext storyVerkorte url’s wegens korte houdbaarheidsdatum niet aan te raden voor e-mail
Home Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?
11 jaar geleden Reporting83
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building

Dag Hotmail, welkom aan Outlook.com

Als we dachten dat op het vlak van de webbased e-mail de posities op de markt ingenomen waren, dan waren we grondig fout. Met de strategische beslissing om Hotmail om te vormen naar Outlook.com heeft Microsoft de aanval ingezet op Gmail. En het is meer dan alleen maar een naamsverandering! aug 2, 2012Ann Flipkens

Cases, Inspiratie!, Strategie, Trends

Een beetje zwarte humor in 6 stappen

E-mailmarketing moet niet altijd bloedserieus zijn. Een vette knipoog blijft soms wat langer hangen dan een droge zakelijke tekst. Je kan kiezen voor een openlijke grap… okt 15, 2015Michelle Dassen

Design, E-mailmarketing, Tips

Kies voor een sobere e-mail in menustijl!

Voor een e-marketeer is het steeds weer balanceren op een slappe koord. Wat kies ik uit mijn ongelofelijke rijkdom aan informatie om in mijn e-mailbericht te stoppen? Wat is nog net aanvaardbaar voor de lezer en wanneer wordt het ‘te veel’? aug 17, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips, Trends

Gericht schieten, het nieuwste werk van Flexmail

De zomervakantie mag dan wel lonken, maar bij Flexmail trekt men de draad onverminderd verder door. Net voor de zomer trakteren we de e-marketeer met ons zesde werk: ‘neem de juiste doelgroep in het vizier‘ jul 4, 2013Ann Flipkens

Content, Tips

Laat je prospect helpen bij het samenstellen van je nieuwsbrief

Content, content, het blijft het ordewoord van de dag. Hoe relevanter de inhoud van je nieuwsbrief is, hoe beter dat deze gelezen wordt. En hoe groter de kans is dat je met deze prospect zaken kan doen. Het Amerikaanse Business Insider heeft nu een nieuwe methode geïntroduceerd. jul 9, 2010Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Zend eens een catalogus

De juiste boodschap op het juiste moment. Dat is de standaardregel. Segmentering is daar een logisch gevolg van. Je dropt alleen het interesseveld bij een contact in de inbox. Vandaag willen we hier eens grondig van afwijken. feb 5, 2013Ann Flipkens

Inspiratie!, Tips

Vijf ideeën om je opt-in formulier te pimpen!

Dit formulier pikten we op in onze zoektocht naar goede ideeën voor een performante e-marketing strategie. Het ziet er wat oubollig uit, maar laat je niet misleiden. Hier is duidelijk nagedacht hoe je een contact het best kan bedienen. Laat ons er dus van leren… aug 29, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!

Mijn eerste week als stagiair bij Flexmail.

12 weken stage lopen. Het lijkt lang voor studenten en dat zal in sommige gevallen ook wel zo zijn. Voor mij daarentegen was het in een vingerknip vrijdag, stond ik met een glas in de hand op de teamdrink en zat mijn eerste stageweek erop. Waarom Flexmail? Ik koos ervoor om te solliciteren bij Flexmail […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail