Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting, Tips

Drie maal een opt-in om van te leren

Het blijft een klassieker om met een formulier op een website e-mailadressen te verzamelen. Je kan kiezen voor de snelle aanpak waarbij je gewoon het e-mailadres vraagt en verder de toekomstige abonnee niet laat nadenken. Maar je kan het ook anders aanpakken.

De huidige e-mailmarketing is immers niet meer gebaseerd op grote hoeveelheden waarbij identieke berichten naar het complete bestand gestuurd worden.
De huidige e-mailmarketing is immers niet meer gebaseerd op grote hoeveelheden waarbij identieke berichten naar het complete bestand gestuurd worden. Enerzijds zijn de meeste internetproviders daar zeer gevoelig voor, waardoor de rechtstreekse doorgang naar de primaire inbox gehinderd wordt. Anderzijds zijn alle e-mailmarketing platformen tegenwoordig standaard uitgerust om e-mail te differentiëren.

Als je alleen een e-mailadres vraagt, dan ben je vertrokken voor een moeilijke en lange evenwichtsoefening. Je moet immers het klik- en leesgedrag van het nieuwe e-mailadres gedurende een tijdje observeren om zijn of haar profiel te leren kennen. Maar je kan deze stap al voor een stuk zetten als je het opt-in formulier ontwerpt. Alleen mag je natuurlijk niet te ver gaan, want als de drempel te hoog wordt, dan haakt men af voor het e-mailadres in je bezit raakt. We zetten even drie wat uitgebreidere voorbeelden op een rij.

FrancetvOpt-in FranceTV

In deze opt-in stelt men de nieuwe abonnee voor een eenvoudige keuze. Wil je een dagelijkse nieuwsbrief, of alleen een beste der beste eens per week? De lezer kan eveneens al voor een stuk kiezen welke inhoud hij wil. Dagelijks zal het over schoonheid, welzijn of inrichting gaan. De wekelijkse nieuwsbrief levert linken naar actua filmpjes. De lezer kan uiteraard ook beide aankruisen.

Het geeft niet de complete ziel van de inschrijver bloot, maar het wordt zo wel mogelijk iets gerichter te mailen. Hier houdt men het verder eenvoudig, alleen nog een e-mailadres invullen en op verzenden klikken. De knop heeft nog een extra pijltje om actie te suggereren. In de kleine lettertjes worden ineens de abonnees gerustgesteld dat Francetv niet lichtzinnig omgaat het het ingeleverde adres. Het is een eerder klassiekere aanpak.

 

Opt-in ZappybabyZappybaby

Bij Zappybaby kiest men voor een modernere en dubbele aanpak. Het formulier is een stuk aantrekkelijker in opmaak. Het oog wil immers ook wel wat. In vergelijking met het voorbeeld van Francetv wordt de lezer dadelijk verleid met een cadeautje. Ook hier weer volgt dadelijk een uitleg over wat de lezer kan krijgen. Differentiëren gebeurt hier niet op vlak van frequentie of inhoud, wel vanuit de persoonlijke situatie van de inschrijver.

Er is een kinderwens, de baby is onderweg of is al geboren. Het is een ander vertrekpunt, maar evenzeer eentje om e-mailberichten op maat te versturen. In dit formulier vraagt men een tikkeltje meer gegevens. Naast het e-mailadres wil men ook graag de naam kennen. Let ook even op de actieknop. De boodschap wijkt af van het klassieke abonneer of schrijf in. Met ‘cadeautjes uitpakken’ en ‘we spammen mama’s nooit’ wordt dadelijk een gezellige indruk opgeroepen.

 

BarcelonaOpt-in Barcelona

Op de toeristische website van Barcelona zet men nog een stapje verder dan beide vorige varianten. Hier zet men eveneens zoals bij Francetv een aantal opties op een rij. Opvallend is dat er nog geen invulvelden te zien zijn. Deze komen pas te voorschijn nadat de nieuwe abonnee een keuze gemaakt heeft. De in te vullen velden hebben een gemeenschappelijke stam waarbij naam en uiteraard e-mailadres verplicht is. Maar dan differentieert het opt-in formulier zelf.

Afhankelijk van de gemaakte keuze wordt er naar meer informatie gepolst. Het zijn geen verplichte velden, maar verfijnen uiteraard het profiel van de nieuwe lezer. Deze methode hadden we nog niet gezien en is best het proberen waard. Je kan zo a la carte werken met beperktere datasets. Let ook op de kleine lettertjes onderaan. Ook dit zie je steeds meer. De nieuwe lezer wordt geacht akkoord te gaan met de voorwaarden. Het is een verplicht veld.

aug 25, 2015Ann Flipkens
Previous storyDe transformatie van e-mailmarketing naar marketing automationNext storyTopic van de maand: Marketing Automation
Home Drie maal een opt-in om van te leren
5 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting, Tips361
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Wij willen korting!

Nieuw contacten in je e-marketinglijsten, daar gaan we nog steeds voor. Alleen, hoe kan je al die potentiële contacten verleiden om in te schrijven? mei 16, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie

Kan je de lezer wel bijhouden?

Twee onderzoeken brachten iets merkwaardig aan het licht. Als je denkt het goede e-mailadres in je lijst opgenomen te hebben, dan blijkt dat je half jaar later al achter de feiten aan het aanhollen bent. jan 8, 2010Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Vijf gewetensvragen bij een e-mailtemplate

Een template inzetten voor je e-mailmarketing is een verstandige keuze. Je kan immers snel een professioneel ogend bericht de wereld insturen. Bovendien heb je totaal geen zorgen over de conformiteit naar huisstijl en leesbaarheid. We hebben vandaag vijf gewetensvragen om even bij stil te staan. Het enige doel? Er voor zorgen dat de keuze voor […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

Design

HTML-berichten slaan aan

De meeste abonnees geven de voorkeur aan HTML-berichten. De (creatieve) mogelijkheden en de flexibiliteit van HTML zijn de smaakmakers. Maar voor je je creativiteit de vrije loop laat, denk dan aan de gouden regel: less is more.  mei 11, 2011Thomas Vangelooven

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-Mailbarometer :: Content blijft koning!

De e-mailbarometer van Flexmail heeft haar eerste update achter de rug. In een vorig verhaal gingen we in op het algemene profiel van de Belgische e-marketeer. Vandaag focussen we op de intentie om e-mail als marketing instrument in te zetten. mrt 20, 2015Michelle Dassen

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,665

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail