Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting, Tips

Drie maal een opt-in om van te leren

Het blijft een klassieker om met een formulier op een website e-mailadressen te verzamelen. Je kan kiezen voor de snelle aanpak waarbij je gewoon het e-mailadres vraagt en verder de toekomstige abonnee niet laat nadenken. Maar je kan het ook anders aanpakken.

De huidige e-mailmarketing is immers niet meer gebaseerd op grote hoeveelheden waarbij identieke berichten naar het complete bestand gestuurd worden.
De huidige e-mailmarketing is immers niet meer gebaseerd op grote hoeveelheden waarbij identieke berichten naar het complete bestand gestuurd worden. Enerzijds zijn de meeste internetproviders daar zeer gevoelig voor, waardoor de rechtstreekse doorgang naar de primaire inbox gehinderd wordt. Anderzijds zijn alle e-mailmarketing platformen tegenwoordig standaard uitgerust om e-mail te differentiëren.

Als je alleen een e-mailadres vraagt, dan ben je vertrokken voor een moeilijke en lange evenwichtsoefening. Je moet immers het klik- en leesgedrag van het nieuwe e-mailadres gedurende een tijdje observeren om zijn of haar profiel te leren kennen. Maar je kan deze stap al voor een stuk zetten als je het opt-in formulier ontwerpt. Alleen mag je natuurlijk niet te ver gaan, want als de drempel te hoog wordt, dan haakt men af voor het e-mailadres in je bezit raakt. We zetten even drie wat uitgebreidere voorbeelden op een rij.

FrancetvOpt-in FranceTV

In deze opt-in stelt men de nieuwe abonnee voor een eenvoudige keuze. Wil je een dagelijkse nieuwsbrief, of alleen een beste der beste eens per week? De lezer kan eveneens al voor een stuk kiezen welke inhoud hij wil. Dagelijks zal het over schoonheid, welzijn of inrichting gaan. De wekelijkse nieuwsbrief levert linken naar actua filmpjes. De lezer kan uiteraard ook beide aankruisen.

Het geeft niet de complete ziel van de inschrijver bloot, maar het wordt zo wel mogelijk iets gerichter te mailen. Hier houdt men het verder eenvoudig, alleen nog een e-mailadres invullen en op verzenden klikken. De knop heeft nog een extra pijltje om actie te suggereren. In de kleine lettertjes worden ineens de abonnees gerustgesteld dat Francetv niet lichtzinnig omgaat het het ingeleverde adres. Het is een eerder klassiekere aanpak.

 

Opt-in ZappybabyZappybaby

Bij Zappybaby kiest men voor een modernere en dubbele aanpak. Het formulier is een stuk aantrekkelijker in opmaak. Het oog wil immers ook wel wat. In vergelijking met het voorbeeld van Francetv wordt de lezer dadelijk verleid met een cadeautje. Ook hier weer volgt dadelijk een uitleg over wat de lezer kan krijgen. Differentiëren gebeurt hier niet op vlak van frequentie of inhoud, wel vanuit de persoonlijke situatie van de inschrijver.

Er is een kinderwens, de baby is onderweg of is al geboren. Het is een ander vertrekpunt, maar evenzeer eentje om e-mailberichten op maat te versturen. In dit formulier vraagt men een tikkeltje meer gegevens. Naast het e-mailadres wil men ook graag de naam kennen. Let ook even op de actieknop. De boodschap wijkt af van het klassieke abonneer of schrijf in. Met ‘cadeautjes uitpakken’ en ‘we spammen mama’s nooit’ wordt dadelijk een gezellige indruk opgeroepen.

 

BarcelonaOpt-in Barcelona

Op de toeristische website van Barcelona zet men nog een stapje verder dan beide vorige varianten. Hier zet men eveneens zoals bij Francetv een aantal opties op een rij. Opvallend is dat er nog geen invulvelden te zien zijn. Deze komen pas te voorschijn nadat de nieuwe abonnee een keuze gemaakt heeft. De in te vullen velden hebben een gemeenschappelijke stam waarbij naam en uiteraard e-mailadres verplicht is. Maar dan differentieert het opt-in formulier zelf.

Afhankelijk van de gemaakte keuze wordt er naar meer informatie gepolst. Het zijn geen verplichte velden, maar verfijnen uiteraard het profiel van de nieuwe lezer. Deze methode hadden we nog niet gezien en is best het proberen waard. Je kan zo a la carte werken met beperktere datasets. Let ook op de kleine lettertjes onderaan. Ook dit zie je steeds meer. De nieuwe lezer wordt geacht akkoord te gaan met de voorwaarden. Het is een verplicht veld.

aug 25, 2015Ann Flipkens
Previous storyDe transformatie van e-mailmarketing naar marketing automationNext storyTopic van de maand: Marketing Automation
Home Drie maal een opt-in om van te leren
7 jaar geleden Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Strategie, Targeting, Tips364
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Geen onderdeel van een categorie

Stuur een factuur met een sterke CTA

De digitalisering is niet te stuiten. Voor de papieren factuur lijken de dagen stilaan geteld te zijn. Zeker in een B2B omgeving wordt een factuur steeds vaker als een pdf per e-mail verstuurd. We zien dat ook aan onze eigen in-box. De ene keer is dat een zo goed als leeg bericht met een bijlage. […]

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, GDPR, Privacy, Wetgeving

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

Disclaimer:  Dit artikel kan niet beschouwd worden als juridisch advies voor je bedrijf in het klaarmaken voor EU data privacy wetgeving zoals de GDPR. Wat het wel geeft is achtergrondinformatie om je de GDPR- wetgeving beter te doen begrijpen. Deze juridische informatie is niet hetzelfde als juridisch advies. We raden aan om een advocaat onder […]

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

Content, Strategie, Testing, Tips

Nog eens drie wijze lessen over onderwerpregels

Een goede onderwerpregel maakt het verschil tussen gelezen worden dan wel naar de vuilbak verwezen worden. Daarom kan men aan dit kleine deuropenertje niet genoeg aandacht besteden. Dat de onderwerpregel vooral kort moet zijn – 50 tekens roept men meestal – is geweten. Maar moet je de volle lengte wel gebruiken? jun 18, 2010Ann Flipkens

List Building, Tips

Staar je niet blind op de teller van de opt-in e-mailadressen!

Digitale marketeers focussen zich graag op de groei van hun e-mailinglijsten. En dat is niet verwonderlijk. Een goed gevulde en gezonde inschrijvingslijst op een nieuwsbrief is de sleutel tot een succesvol e-marketing verhaal. jul 31, 2009Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-Mailbarometer :: Content blijft koning!

De e-mailbarometer van Flexmail heeft haar eerste update achter de rug. In een vorig verhaal gingen we in op het algemene profiel van de Belgische e-marketeer. Vandaag focussen we op de intentie om e-mail als marketing instrument in te zetten. mrt 20, 2015Michelle Dassen

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail