Relevantie en waarde zijn de twee sleutelwoorden van efficiënte e-mailmarketing. Maar als je abonnee niet de moeite doet om je e-mail te openen of te lezen, dan mist de e-mail zijn doel. Volg daarom deze tips om hem bij de les te houden.
Als we alle tips samenvatten, draait het allemaal om één ding: herkenning. Als de abonnee jouw e-mail herkent, en hij weet dat je enkel relevante en waardevolle informatie verspreidt, dan zal hij meer geneigd zijn om je e-mail te openen. Ben je nog niet mee? Geen nood, we ontrafelen enkele technieken in deze blogpost.
Opt-in
De opt-in of de inschrijving op de nieuwsbrief is niet alleen wettelijk verplicht, het biedt ook kansen om de abonnee naar behoren te informeren over de opzet van je mailing. Zorg er daarom voor dat je reeds bij de opt-in een reden aangeeft, waarom de abonnee er baat bij heeft om zich in te schrijven.
Je kan het nut van je mailing ook benadrukken door in het bevestigingsbericht nog eens te vermelden wat de abonnee precies van je mag verwachten. Dat kan dan zo klinken:
“Bedankt voor uw inschrijving. U mag zich binnenkort verwachten aan unieke promoties van uw favoriete producten per e-mail”.
Visualiseer
Een huisstijl toevoegen in je e-mail zorgt meteen voor herkenbaarheid. Zodra de abonnee je e-mail opent, weet hij precies van wie hij afkomstig is. Omdat een huisstijl pas doeltreffend is van de tweede keer dat je een e-mail verstuurt, is het geen slecht idee om een voorbeeld van je e-mail bij de opt-in te zetten. Zo heeft de abonnee bij de opt-in al een idee hoe jouw e-mail eruit gaat zien en treedt de herkenning bij het eerste bericht al op.
Welkomstbericht
Je doelgroep is het meest alert zodra ze zich ingeschreven heeft op je nieuwsbrief. Houd die aandacht dan ook vast door meteen een welkomstbericht te versturen. Zo heeft de ontvanger een idee van je toekomstige mailings. Je kan ook gebruik maken van het torenhoge openratio om het doel van je mailings te versterken door er waarde aan toe te voegen (bijvoorbeeld een kortingsbon).
Geïnteresseerd in professionele e-mailmarketing? Ontdek welke oplossingen Flexmail voor u heeft.