Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen.

Tip 1: Geef voordeel

Werk je in de B2C-sfeer, dan is het zeker de moeite waard om met ‘speciale aanbiedingen’ te werken. Kortingen, exclusieve producten voor lezers van de nieuwsbrief, gratis verzending als ze de code uit de nieuwsbrief mee invullen in de bestelbon, enz. Telkens een goede reden om je nieuwsbrief in het oog te houden.

In een B2B omgeving werkt voorgaande tactiek iets minder goed. In dergelijke omgeving kan je zeker scoren met exclusieve content, die bovendien ook nog relevant is ook. Dan mag je wel niet de fout maken om deze info ook via alle andere mogelijke kanalen ter beschikking te stellen. Je moet de ogen van je contact gericht houden op de nieuwsbrief.

Tip 2: Faciliteer je contact

Eén van de meest voorkomende redenen wanneer iemand uit je e-maillijst verdwijnt, is zeker niet te zoeken in het aantal uitschrijvingen. Wel in het feit dat de contactpersoon zijn e-mailadres gewijzigd is. Mensen veranderen van werk en dan verandert het e-mailadres eveneens. In de B2C omgeving gebeurt dit dikwijls als een nieuwe ISP opeens hip wordt.

Contacten verwittigen wel hun vrienden, maar vergeten in de euforie jou als verzender van de nieuwsbrief op de hoogte te brengen. Daarom is het ook belangrijk om naast de verplichte uitschrijf link, ook een link in de e-mail mee te geven waar mensen hun e-mailadres kunnen aanpassen. Het spreekt vanzelf dat die duidelijk zichtbaar moet zijn. Bega dan wel niet de zonde om van de gelegenheid gebruik te maken je contact zijn hele leven te vragen.

Tip 3: Zorg voor een open einde

Zorg er voor dat de inhoud van je nieuwsbrief geen eindigheid in zich draagt. Je trekt een contact naar je nieuwsbrief voor een bepaald onderwerp. Je bent bijvoorbeeld een interimbureau. Je contact schrijft zich in omdat hij of zij werkt zoekt. Eens je contact een job heeft, heeft je nieuwsbrief geen nut meer.

Jouw contact zal zich allicht niet uitschrijven, maar hij zal je nieuwsbrief ook niet meer openen, tenzij je voor een open einde hebt gezorgd. Als je vanaf dag één nog relevante informatie meegeeft die nuttig is, naast het vinden van een job. Denk daarbij aan onderwerpen zoals hoe ontplooi je je carrière? Nuttige info bij het volgen van een voortgezette opleiding of hoe bereid ik me voor op het evaluatiegesprek dat mijn baas wil houden? De kans is groot dat je contact de nieuwsbrief blijft lezen. En zo sta je als eerste in de rij als je contact terug werk zoekt.

apr 18, 2012Ann Flipkens
Previous storyE-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?Next storyZoek de twee verschillen!
Home Drie tips om je lezer actief te houden
11 jaar geleden Content, List Building, Reporting, Tipsactieve e-mailadressen, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips355
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

E-commerce, List Building

Welke lijstgroeitechniek past bij jouw sector?

Lijstgroei houdt vele e-mailmarketeers uit hun slaap. Wanneer een contactendatabase stagneert, kan dat wel eens hetzelfde betekenen voor de verkoop omdat nieuwe abonnees vaak actiever zijn dan oudere. Ontdek hier de drie meest efficiënte technieken. jan 25, 2012Michelle Dassen

Content, Personalisatie, Strategie, Targeting

Dag Kris, je automodel staat nu in de kijker

De onderwerpregel is één van de belangrijkste elementen van je e-mailbericht. Met deze zinsnede moet je immers je lezer verleiden. Het is niet voor niets dat e-marketeers steeds weer op zoek gaan naar een originele invalshoek. nov 23, 2012Thomas Vangelooven

Strategie

Organiseer je e-mailmarketing met het gebruikersbeheer

E-mailmarketing is een opdracht waar vaak meerdere medewerkers in het bedrijf mee bezig zijn. Om te verzekeren dat er een soort van ‘controle’ wordt ingebouwd, kan je met e-mailmarketingplatform Flexmail de gebruikers beheren.   okt 28, 2011Michelle Dassen

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing

G4S: “Flexmail is de basis van onze e-communicatie geworden”

G4S is wereldleider op het vlak van beveiligings- en veiligheidsoplossingen. Met meer dan 6.400 medewerkers in België en 625.000 in 125 landen is het een omvangrijke onderneming waar goed georganiseerde communicatie de levenslijn vormt voor een goede werking. Sinds 7 maanden werkt de Belgische afdeling met e-mailmarketingplatform Flexmail. feb 8, 2012Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail