Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten.


De ‘principles of persuasion’ is een soort van receptenboek voor succesvolle marketing. Volgens de hoogleraar zijn consumenten te verleiden als één of meer ingrediënten aan bod komen in je marketingtactiek.

Wederkerigheid

Cialdini gaat ervan uit dat consumenten meer geneigd zijn om met je in zee te gaan als je ze in het verleden al een dienst bewezen hebt. Voor onlinemarketing betekent dit dat consumenten waarde hechten aan extra service.

Als de consument bijvoorbeeld ingeschreven is op de nieuwsbrief en/of facebookpagina van een doe-het-zelfzaak waarvan hij regelmatig klustips ontvangt, dan zal hij bij zijn volgende renovatieproject sneller geneigd zijn om bij die zaak de benodigdheden aan te kopen.

Schaarsheid

Deze tactiek doet het elke keer weer. Als een product schaars of uniek is, dan lokt dat het verlangen bij de consumenten uit. In onlinemarketing creëer je dat gevoel door te benadrukken dat het om een ‘limited edition’ gaat of er een deadline aan toe te voegen. Als je bijvoorbeeld een seminarie organiseert, stuur dan een mailing uit met de onderwerpregel: ‘nog maar x plaatsen beschikbaar’.

Commitment

In het sociale mediatijdperk is ‘commitment’ een niet te onderschatten tactiek. Volgens Cialdini heeft de eerste interactie van de klant met je onderneming een invloed op de toekomstige interacties. Door het organiseren van een wedstrijd, reacties vragen op je foto’s of blogartikels of het versturen van een nieuwsbrief geef je de klant een reden om met je onderneming te communiceren, ook als hij geen aankoop doet.

Benieuwd naar de volgende drie principes? Klik dan hier

jan 11, 2012Ann Flipkens
Previous storyHoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasersNext storyNog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)
Home Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen
10 jaar geleden E-mailmarketing, Tipsconsumentenpsychologie, conversie, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, e-marketing, onlinemarketing, onlinemarketingtips, principles of persuasion, psychologie, Robert Cialdini496
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

List Building, Personalisatie, Reporting, Strategie, Targeting, Testing

Wanneer moet je je bericht versturen?

Het juiste bericht op het juiste moment. Dat is de kunst! Een kunst die garant kan staan voor een hoge conversie. Eén van de parameters is het tijdstip waarop je de mailing loslaat op je doelgroep. nov 14, 2012Michelle Dassen

List Building, Strategie, Thema-mailings

Het is nu al Kerstmis!

Tenminste voor de emarketeers die er van houden hun huiswerk grondig te maken. Sinterklaas is eigenlijk bijna gepasseerd. Dus het wordt tijd om je e-mailcampagnes voor de kerstdagen al te plannen. okt 24, 2012Ann Flipkens

Flexmailwebsite goed onthaald op DMF 2011

Enkele dagen voor DMF 2011, dé vakbeurs voor interactieve marketing, heeft Flexmail de nieuwe website gelanceerd. Zo konden we meteen al polsen naar de meningen bij de bezoekers van de beurs. De feedback was veelbelovend. okt 13, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing

Hoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasers

Conversie is het sleutelwoord bij een succesvolle campagne. Leuk, je contacten lezen je nieuwsbrief. Maar natuurlijk wil je niet dat het daar ophoudt. Het wordt pas echt interessant als je lezers door gaan klikken naar andere externe informatie. Hoe kan je ervoor zorgen dat je lezers ook effectief op die pagina’s terechtkomen? Wervende en verleidelijke […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen. Waarom een opt-in? Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. […]

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,132

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail