De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten.
De ‘principles of persuasion’ is een soort van receptenboek voor succesvolle marketing. Volgens de hoogleraar zijn consumenten te verleiden als één of meer ingrediënten aan bod komen in je marketingtactiek.
Wederkerigheid
Cialdini gaat ervan uit dat consumenten meer geneigd zijn om met je in zee te gaan als je ze in het verleden al een dienst bewezen hebt. Voor onlinemarketing betekent dit dat consumenten waarde hechten aan extra service.
Als de consument bijvoorbeeld ingeschreven is op de nieuwsbrief en/of facebookpagina van een doe-het-zelfzaak waarvan hij regelmatig klustips ontvangt, dan zal hij bij zijn volgende renovatieproject sneller geneigd zijn om bij die zaak de benodigdheden aan te kopen.
Schaarsheid
Deze tactiek doet het elke keer weer. Als een product schaars of uniek is, dan lokt dat het verlangen bij de consumenten uit. In onlinemarketing creëer je dat gevoel door te benadrukken dat het om een ‘limited edition’ gaat of er een deadline aan toe te voegen. Als je bijvoorbeeld een seminarie organiseert, stuur dan een mailing uit met de onderwerpregel: ‘nog maar x plaatsen beschikbaar’.
Commitment
In het sociale mediatijdperk is ‘commitment’ een niet te onderschatten tactiek. Volgens Cialdini heeft de eerste interactie van de klant met je onderneming een invloed op de toekomstige interacties. Door het organiseren van een wedstrijd, reacties vragen op je foto’s of blogartikels of het versturen van een nieuwsbrief geef je de klant een reden om met je onderneming te communiceren, ook als hij geen aankoop doet.
Benieuwd naar de volgende drie principes? Klik dan hier