Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Tips

Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen

De ‘principles of persuasion’ van psychologieprofessor Robert Cialdini is interessante lectuur voor marketeers. Kort samengevat gaat het boek over zes methoden om iemand te overtuigen actie te ondernemen. In deze blog bespreken we alvast de eerste drie principes en geven we je tips om ze online in te zetten.


De ‘principles of persuasion’ is een soort van receptenboek voor succesvolle marketing. Volgens de hoogleraar zijn consumenten te verleiden als één of meer ingrediënten aan bod komen in je marketingtactiek.

Wederkerigheid

Cialdini gaat ervan uit dat consumenten meer geneigd zijn om met je in zee te gaan als je ze in het verleden al een dienst bewezen hebt. Voor onlinemarketing betekent dit dat consumenten waarde hechten aan extra service.

Als de consument bijvoorbeeld ingeschreven is op de nieuwsbrief en/of facebookpagina van een doe-het-zelfzaak waarvan hij regelmatig klustips ontvangt, dan zal hij bij zijn volgende renovatieproject sneller geneigd zijn om bij die zaak de benodigdheden aan te kopen.

Schaarsheid

Deze tactiek doet het elke keer weer. Als een product schaars of uniek is, dan lokt dat het verlangen bij de consumenten uit. In onlinemarketing creëer je dat gevoel door te benadrukken dat het om een ‘limited edition’ gaat of er een deadline aan toe te voegen. Als je bijvoorbeeld een seminarie organiseert, stuur dan een mailing uit met de onderwerpregel: ‘nog maar x plaatsen beschikbaar’.

Commitment

In het sociale mediatijdperk is ‘commitment’ een niet te onderschatten tactiek. Volgens Cialdini heeft de eerste interactie van de klant met je onderneming een invloed op de toekomstige interacties. Door het organiseren van een wedstrijd, reacties vragen op je foto’s of blogartikels of het versturen van een nieuwsbrief geef je de klant een reden om met je onderneming te communiceren, ook als hij geen aankoop doet.

Benieuwd naar de volgende drie principes? Klik dan hier

jan 11, 2012Ann Flipkens
Previous storyHoe lok je je bezoekers naar je website? Tips voor teasersNext storyNog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)
Home Drie krachtige strategieën om de klant te overtuigen
11 jaar geleden E-mailmarketing, Tipsconsumentenpsychologie, conversie, e-mailmarketing, e-mailmarketingtips, e-marketing, onlinemarketing, onlinemarketingtips, principles of persuasion, psychologie, Robert Cialdini496
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Social media

Kruip eens in de huid van de sociale media

Sociale media en e-mailmarketing zijn twee goede vrienden. Sociale media zijn de perfecte platformen om je opt-ins te verzamelen of om je content van je e-mailberichten te laten landen. Facebook, LinkedIn en anderen kunnen sterke partners zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook vrienden verzamelen op diezelfde fanpagina’s of profielen. jun 6, 2012Thomas Vangelooven

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

Testing

Natuurlijk test je de onderwerpregel!

Als er iets getest wordt in e-mailmarketing, dan is het wel de onderwerpregel. Kijk maar even naar jezelf. Maar de onderwerpregel is maar slechts één van de mogelijke onderdelen van je e-mailstrategie die je kan testen. En volgens een onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa is het niets eens het meest rendabele om te doen. sep […]

List Building

Wat als de extensie van het e-mailadres verandert?

Op 1 augustus 2012 vervallen de e-mailadressen van @wanadoo.nl en @orange.nl. De Nederlandse internetaanbieder Online zal deze adressen gaan omvormen naar @online.nl. Dit is het gevolg van de overeenkomst die Online sloot met de oorspronkelijke eigenaars van de domeinnamen. Voor e-marketeers is er werk aan de winkel. jul 19, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

E-mailmarketing, Strategie, Targeting, Tips

Hoe vaak is te vaak?

Wat is de beste frequentie? Hoe vaak moet je een e-mail zenden naar je contact vooraleer het te vaak is? Een juist antwoord op deze vraag bestaat niet. Helaas varieert dit van bericht tot bericht en van product tot product. Maar voor de beginners in het vak willen we graag nog eens enkele vuistregels meegeven. […]

Strategie

Organiseer je e-mailmarketing met het gebruikersbeheer

E-mailmarketing is een opdracht waar vaak meerdere medewerkers in het bedrijf mee bezig zijn. Om te verzekeren dat er een soort van ‘controle’ wordt ingebouwd, kan je met e-mailmarketingplatform Flexmail de gebruikers beheren.   okt 28, 2011Michelle Dassen

Tips, Trends

Zet een pin in je e-mail!

In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen. sep 13, 2013Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,615

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,908

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail