We kunnen hier niet genoeg op hameren. Elke e-mailboodschap die je uitstuurt moet relevant zijn voor de ontvanger. Relevantie zorgt er voor dat je gelezen wordt. Lezen leidt tot een mogelijke conversie. Maar niet gelezen worden leidt op langere termijn naar een grotere kans op schade. Je reputatie als afzender wordt, of je dit wil of niet, door e-mailplatformen zoals Google en Hotmail afgeleid uit de leesdichtheid van je e-mailberichten. Ligt deze lager dan het gemiddelde, dan krijg je bij hen dezelfde behandeling als reguliere spam.
Personaliseer
Personaliseren is meer dan je e-mailcontact met de naam aanspreken. Dat trucje kennen ze ondertussen ook wel. Neen, je moet een stapje verder gaan. Je beschikt, zeker als het over bestaande klanten gaat, over heel wat informatie van je contact. Wat heeft hij of zij gekocht? Waar liggen zijn interesses? Waarover is er door hem of haar ooit informatie opgevraagd? Waar klikt je contact steevast op door? Als je deze informatie gebruikt om je e-mailbericht te maken, dan heb je zeker zijn aandacht. Maar tegelijkertijd ben je zo steeds relevant. Meer info lees je ook in deze blog.
Kijk naar je timing
Laat de klant mee bepalen wanneer je een bericht stuurt. Een wekelijkse nieuwsbrief die amper gelezen wordt zal op zeker ogenblik al haar aantrekkingskracht verloren hebben… Misschien is het dan hét moment om van strategie te veranderen. Laat de actie van de klant je e-mailmarketing triggeren. Heeft hij of zij ergens iets in een bestelmandje gedropt? Heeft je contactpersoon in de klantenzone een bepaald document geraadpleegd? Het ideale moment om automatisch een aangepaste nieuwsbrief te laten vertrekken. Vermits je vers in het hoofd van je lezer zit, is de open- en lees ratio gegarandeerd hoger!