Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Design

Drie valkuilen van e-mailontwerp

In de vorige blogpost hebben we drie tips meegegeven voor het ontwerpen van een e-mailcampagne. Vandaag willen we je waarschuwen voor de veel voorkomende valkuilen. Ontdek ze in dit artikel. 


E-mailontwerp wordt vaak als bijkomstig beschouwd omdat e-marketeers al hun inspanningen concentreren op de groei van de mailinglijst, problemen met de afleverbaarheid en de creatie van content om hun ROI te optimaliseren.

Nochtans kan een adequaat design helpen op die drie vlakken: een visueel aantrekkelijke e-mail heeft meer kans om gedeeld te worden, bepaalde ontwerptechnieken kunnen je e-mail uit handen van de spamfilter houden en een duidelijk gestructureerde tekst met een verleidelijke call-to-action kan een impact op je ROI hebben.

1. Onderschat HTML niet

Niet iedere e-mailclient interpreteert de HTML-code op dezelfde manier en de meerderheid van de programma’s zal niet de stijl opladen zoals jij hem bedoeld had. Sommige programma’s, waaronder Thunderbird, geven bijna foutloze ondersteuning voor je design. Andere, zoals Lotus Notes, verlenen nagenoeg geen ondersteuning.

Houd rekening met het feit dat e-mailclients JavaScript om veiligheidsredenen verwijderen en dat Cascading Style Sheets (CSS) best inline gebruikt wordt in plaats van blokstijl.

Omdat je niet weet hoe de e-mailclient van de ontvanger reageert op je e-mailontwerp, kan je je vertrouwen leggen in HTML-codes. Ben je niet handig met het programmeertaaltje? Flexmail voorziet een gebruiksvriendelijke HTML-editor waarmee je je e-mailcampagne in een handomdraai kan ontwerpen. Je kan van een blanco blad beginnen, of een keuze maken uit vijftig verschillende HTML-templates. Bovendien kan je met de Smart Builder zelf je bericht ontwerpen, waarna de Smart Builder jouw ontwerp omzet naar de meest ideale HTML-code.

2. Gooi de inhoudstabel niet overboord

Hoewel kort en krachtig één van de eerste lessen is voor een efficiënte e-mailcampagne, is het soms onvermijdelijk om meer content toe te voegen dan wordt aangeraden. Hoe meer content de e-mail bevat, hoe belangrijker structuur wordt. Als je boodschap over verschillende alinea’s verspreid wordt, kan je best een inhoudstabel voorzien. Zorg er dan wel voor dat die aantrekkelijk is en dat de tussentitels uitnodigen tot lezen.

Om de e-mail gebruiksvriendelijker te maken, kan je de puntjes in de inhoudstabel linken aan de bijbehorende tekst. Zo kunnen de ontvangers moeiteloos springen naar de alinea’s die zij belangrijk vinden.

3. Vergeet de actieknop niet

Elke e-mail moet een call-to-action bevatten, ongeacht of je nu wilt dat de lezers op een link klikken, je ze een nieuwe dienst of product wilt voorstellen of gewoon nieuws en updates wilt delen. Je kan die best bovenaan de e-mail plaatsen, zodat je ontvangers hem zeker zien en het opzet van je e-mailcampagne mee hebben.

jul 22, 2011Ann Flipkens
Previous storyLeer hier hoe je een stap voor kan zijn op de e-mail cliëntNext storyDe mythe van gepersonaliseerde onderwerpregels
Home Drie valkuilen van e-mailontwerp
11 jaar geleden Design272
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
context, E-commerce, E-mailmarketing, Wetgeving

Wat betekent nieuwe Europese Privacy regel voor e-mailmarketing?

Het gebeurde, na vier jaar werk, bijna geruisloos. Het Europees Parlement heeft onlangs nieuwe regels goedgekeurd die burgers meer controle geven over het digitale gebruik van hun persoonsgegevens. We kijken even naar de gevolgen op het vlak van e-mailmarketing. apr 15, 2016Thomas Vangelooven

Thema-mailings

Ben jij klaar voor de eindejaarsfeesten?

De eindejaarsfeesten komen stilaan in het vizier. Dat betekent een drukke periode voor e-marketeers die de juiste promotie nog op de juiste plek willen krijgen. In deze blog geven we je een aantal tips mee om er het beste van te maken. nov 9, 2011Michelle Dassen

Content, Design, E-mailmarketing, Mobile, Strategie, Testing, Tips

Vijf veranderingen om op de voet te volgen

E-mailmarketing is een wereld die voortdurend in beweging is. Technologie groeit en verandert. Providers scherpen hun inzichten aan en gebruikers komen met nieuwe ideeën aandragen. We zetten graag nog eens vijf van die veranderingen op een rij. jan 18, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Persoonlijke e-mail, kan dat oprecht?

We werken toch zo graag met persoonlijke berichten in onze e-mailmarketing. We zetten de naam van het contact in onze aanhef en we creëren een gemoedelijke sfeer. En daarmee gaan we scoren en de conversie tot ongekende hoogtes brengen. sep 25, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

Een sprekend beeld voor je boodschap

Dit bericht van een telecomoperator  kregen we in onze inbox. De boodschap is eenvoudig, de wijze waarop ze gebracht werd was omgekeerd evenredig verrassend. dec 11, 2014Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Denk nog eens na over de afzender

Alle elementen binnen e-mailmarketing zijn van belang. Je contact neemt maar enkele seconden de tijd om te beslissen of hij je e-mailbericht zal lezen. Volgens het Amerikaanse Epsilon zou 65 procent van de potentiële lezers naar het afzendadres kijken om te beslissen of ze het e-mailbericht gaan lezen. feb 1, 2013Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

Zend eens een catalogus

De juiste boodschap op het juiste moment. Dat is de standaardregel. Segmentering is daar een logisch gevolg van. Je dropt alleen het interesseveld bij een contact in de inbox. Vandaag willen we hier eens grondig van afwijken. feb 5, 2013Ann Flipkens

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

Geef een helder signaal

Al te vaak krijg je e-mailmarketing berichten waar alle toeters en bellen uit de kast getrokken worden. Maar het is dan nog niet duidelijk wat er precies van de lezer verwacht wordt. mrt 21, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail