De Zweedse meubelfabrikant Ikea heeft eind vorig jaar uitgepakt met een wedstrijd om de opt-ins voor e-mail op te voeren. De crossmediale strategie, die daarmee gepaard ging, heeft zijn effect niet gemist.
Het belang van een correcte en vrijwillige opt-in zal geen e-marketeer ontkennen. Het kan echter geen kwaad om de inschrijvingen op te drijven door er een strategie aan vast te hangen.
Wedstrijd
Ikea heeft een omvattende strategie uitgedokterd, die de opt-ins gevoelig de hoogte injoeg. In een eerste stap organiseerde de meubelfabrikant een “Life Improvement Sabbatical Contest”. Klanten werden daarbij aangemoedigd om te stemmen voor hun favoriete kandidaat. Daar was een account en dus een inschrijving voor nodig.
Reclamecampagne
De wedstrijd maakte deel uit van een groter initiatief, dat onder meer bestond uit in-store seminaries, een werknemerswedstrijd en een grootschalige reclamecampagne.
Goed doel
Zowel een advertentie in populaire magazines zoals ‘O, The Oprah Magazine’ als de connectie met het goede doel ‘Save the Children’, waarbij Ikea één dollar doneerde voor elke stem, trok de campagne. SuccesDe campagne bleek een groot succes. “Het gewenste aantal opt-ins werd bereikt en een groot deel daarvan hebben de IKEA catalogus aangevraagd,” vertelt Ikea-woordvoerster Vera Leigh Sadloch.