Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Trends

Drop eens wat sociale media in de inbox

E-mailmarketing en sociale media, dat is een dunne lijn om te bewandelen. Hoe vaak ga je in een e-mail bericht hier de nadruk op leggen? Duo doet het even grondig. In één van de opvolging berichten na inschrijving op hun e-marketing lijst, brengen ze de nieuwe contacten ook ineens de sociale kanalen onder de aandacht.
duosocial1Het zijn de basisbegrippen van de goede praktijk in e-mailmarketing dat je altijd wel ergens de iconen van je sociale kanalen meeneemt. Vaak is dat niet meer dan een flauw afgekookt icoontje in de ‘footer’ van een e-mailbericht. Wil je dat kanaal ook mee in je digitale mix naar boven laten drijven, dan moet je wel straffer uit de hoek komen.

Het is eenvoudig om je e-mailcontacten ineens uit te nodigen om ook een connectie te maken met je sociale kanalen. Waarom daar niet ineens een volledig e-mail bericht aan te wijden. Natuurlijk moet je ook wel de nodige doorslaande argumenten op tafel leggen. En ook voor de passende kanalen kiezen die bij je product en imago passen. Dat deed het schoenmerk Duo met brio!

1 Uiteraard blijft de klassieke opening aanwezig. Zelfs al zet je in op de sociale media, herkenbaarheid is nog steeds het belangrijkste waar je in e-mailmarketing moet op mikken. Dat impliceert dat je een grote groep ‘believers’ rondom je verzamelt die aan de opener van je e-mailbericht genoeg hebben om je boodschap te lezen. Er zijn er allicht ook die op de lange duur daardoor een beetje afgestoten worden, maar eigenlijk is dat geen verlies, het zijn reeds met stip de kandidaat uitschrijvers.

2 Het onderwerp van je e-mailbericht. Die vertelt duidelijk waar je naar toe wil. Hier is het al even eenvoudig als helder: Spring naar de sociale kanalen. Het bereidt tegelijkertijd ook de volgende stap – de grote Call-to-Action voor.

3 De CTA is hier bewust in woorden uitgedrukt. Als je een trits sociale media inzet, dan kan je met één enkele knop niet meer toekomen. Dus kan je beter de uitleg voor de knoppen geven, om daarna de diverse kanalen op een rij te presenteren. Er wordt ook iets beloofd. Als je in dit verhaal stapt, dan geven we je ook blikken achter de schermen – wie is er niet nieuwsgierig? – en stijltips – op televisie zijn er genoeg programma’s op dit vlak om te weten dat de lezers daar gevoelig voor zijn – om er maar enkele te noemen.

4 De kanalen staan hier op een rijtje. Het e-mailcontact kan kiezen of ze allemaal proeven. Alleen zet men hier niet de klassieke logo’s op een rijtje, men laat ook in een achtergrond de pagina zien waar men gaat terecht komen. Opvallend bij drie van de vier zijn de beelden die rijkelijk zichtbaar zijn. Facebook, Pinterest en Instagram sluiten nauw aan bij het beeldrijke idee van de mode. En Twitter dan? Wel, daar krijgen we dan weer outfits gepost met schoenen ‘van’. Let ook op de grootte van de CTA’s. Ze staan over de complete breedte van het bericht en vormen tegelijkertijd ook de hoofdmoot van dat bericht.

5 Hier probeert men de virtuele wereld aan de reële wereld te koppelen. Nadat de contacten in de virtuele etalage gestapt zijn, probeert men ze ook duidelijk te maken dat de schoenen ook in het echt te zien zijn. En ook te kopen natuurlijk. Een CTA die in werkelijkheid fysiek uitgevoerd moet worden, hebben we nog maar zelden gezien.

6 Als klanten en prospecten op een verkenningstocht door de virtuele wereld van je merk zijn geweest, is het mogelijk dat ze met vragen zitten. En daar sluit dan de derde CTA van dit bericht op aan. Niet alleen wordt duidelijk aangegeven dat vragen stellen mogelijk is, maar wordt ook ineens een e-mailadres en enkele rechtstreekse nummers vrijgegeven. Het getuigt van openheid. Het enige spijtige is het feit dat het e-mailadres niet aanklikbaar is en zo je e-mailclient opent. Zonde om op het laatste moment net die ene reactie te missen…

nov 27, 2014Ann Flipkens
Previous storyMet vijf actieknoppen naar conversie zoekenNext storyStaar je niet blind op leesratio’s, vanaf nu worden het kijkratio's!
Home Drop eens wat sociale media in de inbox
6 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Trends99
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, E-mailmarketing, Social media

Op zoek naar ‘deelbare’ content?

Platformen zoals Facebook en LinkedIn zijn ontzettend dankbaar voor marketeers. Als contacten de boodschap lezen en delen op hun profiel, dan vermenigvuldigt de marketeer het bereik van de boodschap. Veel extra moeite of kost hoeft hij er zelfs niet in te steken. Enige voorwaarde is dat hij voor ‘deelbare’ content zorgt. nov 2, 2012Michelle Dassen

Cases, Design, Inspiratie!, Personalisatie, Social media, Strategie, Tips

Automatische service e-mail, 10 keer goed!

E-mail moet niet altijd deel uitmaken van een grote marketing campagne. Binnen de verschillende processen rondom je prospecten en je klanten zijn er heel wat geëigende momenten om een automatisch e-mailbericht te lanceren. Een verkoop in een winkel is het ideale moment om offline om te zetten in online. jul 11, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Meer dan één keer linken?

Conversie, daar doen we het voor. Elke e-mail die vertrekt heeft als uiteindelijk doel de ontvanger van de boodschap tot actie te bewegen. Om uiteindelijk tot een hogere omzet te komen. De inhoud van het bericht moet de lezer er toe aanzetten op de voorziene link te klikken. mrt 26, 2010Thomas Vangelooven

Mobile

Is jouw e-mailcampagne geschikt voor mobiele dragers?

Met steeds meer nieuwe platformen om je e-mail te openen en te lezen, wordt het hoog tijd voor e-mailmarketeers om een gedifferentieerde strategie voor de verschillende kanalen te bedenken. Smartphones prijken bovenaan de lijst. mrt 2, 2011Michelle Dassen

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

Design, Strategie

Steek energie in je CTA, maar met mate!

Je digitale nieuwsbrief of je e-mailmarketing is eigenlijk niet meer, maar zeker niet minder, dan een drager voor de ‘call-to-action’ (CTA). Je spreekt je contacten aan, in de zoete hoop dat ze conversie geven. Dat kan omzet zijn, maar het kan even goed de verwachting invullen dat ze je Facebookpagina leuk gaan vinden mrt 27, […]

Design, Mobile, Reporting, Trends

Is jouw contact een mobiele lezer?

Wordt het tijd voor je organisatie om een e-mail template voor smartphones te implementeren? Laat je niet leiden door de lokroep van internationale trendwatchers. Je kan die vraag immers volledig zelf beantwoorden. dec 17, 2012Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,747

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail