Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Trends

Drop eens wat sociale media in de inbox

E-mailmarketing en sociale media, dat is een dunne lijn om te bewandelen. Hoe vaak ga je in een e-mail bericht hier de nadruk op leggen? Duo doet het even grondig. In één van de opvolging berichten na inschrijving op hun e-marketing lijst, brengen ze de nieuwe contacten ook ineens de sociale kanalen onder de aandacht.
duosocial1Het zijn de basisbegrippen van de goede praktijk in e-mailmarketing dat je altijd wel ergens de iconen van je sociale kanalen meeneemt. Vaak is dat niet meer dan een flauw afgekookt icoontje in de ‘footer’ van een e-mailbericht. Wil je dat kanaal ook mee in je digitale mix naar boven laten drijven, dan moet je wel straffer uit de hoek komen.

Het is eenvoudig om je e-mailcontacten ineens uit te nodigen om ook een connectie te maken met je sociale kanalen. Waarom daar niet ineens een volledig e-mail bericht aan te wijden. Natuurlijk moet je ook wel de nodige doorslaande argumenten op tafel leggen. En ook voor de passende kanalen kiezen die bij je product en imago passen. Dat deed het schoenmerk Duo met brio!

1 Uiteraard blijft de klassieke opening aanwezig. Zelfs al zet je in op de sociale media, herkenbaarheid is nog steeds het belangrijkste waar je in e-mailmarketing moet op mikken. Dat impliceert dat je een grote groep ‘believers’ rondom je verzamelt die aan de opener van je e-mailbericht genoeg hebben om je boodschap te lezen. Er zijn er allicht ook die op de lange duur daardoor een beetje afgestoten worden, maar eigenlijk is dat geen verlies, het zijn reeds met stip de kandidaat uitschrijvers.

2 Het onderwerp van je e-mailbericht. Die vertelt duidelijk waar je naar toe wil. Hier is het al even eenvoudig als helder: Spring naar de sociale kanalen. Het bereidt tegelijkertijd ook de volgende stap – de grote Call-to-Action voor.

3 De CTA is hier bewust in woorden uitgedrukt. Als je een trits sociale media inzet, dan kan je met één enkele knop niet meer toekomen. Dus kan je beter de uitleg voor de knoppen geven, om daarna de diverse kanalen op een rij te presenteren. Er wordt ook iets beloofd. Als je in dit verhaal stapt, dan geven we je ook blikken achter de schermen – wie is er niet nieuwsgierig? – en stijltips – op televisie zijn er genoeg programma’s op dit vlak om te weten dat de lezers daar gevoelig voor zijn – om er maar enkele te noemen.

4 De kanalen staan hier op een rijtje. Het e-mailcontact kan kiezen of ze allemaal proeven. Alleen zet men hier niet de klassieke logo’s op een rijtje, men laat ook in een achtergrond de pagina zien waar men gaat terecht komen. Opvallend bij drie van de vier zijn de beelden die rijkelijk zichtbaar zijn. Facebook, Pinterest en Instagram sluiten nauw aan bij het beeldrijke idee van de mode. En Twitter dan? Wel, daar krijgen we dan weer outfits gepost met schoenen ‘van’. Let ook op de grootte van de CTA’s. Ze staan over de complete breedte van het bericht en vormen tegelijkertijd ook de hoofdmoot van dat bericht.

5 Hier probeert men de virtuele wereld aan de reële wereld te koppelen. Nadat de contacten in de virtuele etalage gestapt zijn, probeert men ze ook duidelijk te maken dat de schoenen ook in het echt te zien zijn. En ook te kopen natuurlijk. Een CTA die in werkelijkheid fysiek uitgevoerd moet worden, hebben we nog maar zelden gezien.

6 Als klanten en prospecten op een verkenningstocht door de virtuele wereld van je merk zijn geweest, is het mogelijk dat ze met vragen zitten. En daar sluit dan de derde CTA van dit bericht op aan. Niet alleen wordt duidelijk aangegeven dat vragen stellen mogelijk is, maar wordt ook ineens een e-mailadres en enkele rechtstreekse nummers vrijgegeven. Het getuigt van openheid. Het enige spijtige is het feit dat het e-mailadres niet aanklikbaar is en zo je e-mailclient opent. Zonde om op het laatste moment net die ene reactie te missen…

nov 27, 2014Ann Flipkens
Previous storyMet vijf actieknoppen naar conversie zoekenNext storyStaar je niet blind op leesratio’s, vanaf nu worden het kijkratio's!
Home Drop eens wat sociale media in de inbox
8 jaar geleden E-mailmarketing, Inspiratie!, Social media, Trends143
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Geblokkeerde beelden in e-mail blijven afknappers

Geblokkeerde beelden blijven een pijnpunt voor e-mailmarketeers. Volgens een onderzoek van MarketingSherpa verschijnen slechts 33 procent van de foto’s bij het simpelweg openen van een e-mail. In 2006 was dat nog 55 procent. sep 29, 2010Ann Flipkens

E-commerce, E-mailmarketing, Tips

In drie stappen naar succes!

E-commerce en e-mailmarketing raken elkaar steeds vaker. Met re-marketing tracht men vaak vroegere bezoekers en kopers van een webshop terug te lokken. Vaak gebeurt dit met automatisch gegenereerde e-mailberichten. feb 22, 2014Ann Flipkens

Design, Strategie

Steek energie in je CTA, maar met mate!

Je digitale nieuwsbrief of je e-mailmarketing is eigenlijk niet meer, maar zeker niet minder, dan een drager voor de ‘call-to-action’ (CTA). Je spreekt je contacten aan, in de zoete hoop dat ze conversie geven. Dat kan omzet zijn, maar het kan even goed de verwachting invullen dat ze je Facebookpagina leuk gaan vinden mrt 27, […]

E-mailmarketing, List Building

Keer je salesteam binnenste buiten!

Een gedreven e-marketeer, die heeft één grote passie: de eeuwigdurende jacht naar goede e-mailadressen. Een correct opt-in formulier is natuurlijk de basis. Maar dat is natuurlijk niet de enige zaligmakende methode. Er is nog je salesteam! jun 29, 2012Ann Flipkens

182,9 miljard!

  Zoveel e-mails werden er in 2013 wereldwijd dagelijks verzonden. Dat werd uitgezocht door de Californische ‘Radicati Group’. jan 31, 2014Michelle Dassen

Design, E-mailmarketing

Leid de ogen van je lezer

Grote lettertypes, kleurtjes alom met nog wat extra plaatjes als kers op de taart… Het kan misschien wel de aandacht trekken, maar als je dat op een ongeorganiseerde wijze doet, dan zal je contact ook op een ongeorganiseerde wijze je boodschap lezen. jul 6, 2012Thomas Vangelooven

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail