Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen.

Waarom een opt-in?

Prefrence center van Flexmail

Bij voorkeuren kan de klant zelf kiezen waarover hij informatie wil ontvangen.

Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Bij een single opt-in riskeer je onbeschermd te zijn tegen spambots en een verhoging van het aantal bounces.  Door het preference center te gebruiken kan je heel makkelijk aangeven waar de klant zich voor inschrijft. Op deze manier kan de klant zelf beslissen waar hij informatie van wil of niet meer wil ontvangen.

Een ander voordeel is dat wanneer je alleen naar geïnteresseerde klanten stuurt, je niet meer moet betalen aan klanten die je content niet willen.

Dubbel of enkel?

  • Bij een enkele opt-in ben je ingeschreven voor een mailing door éénmaal een e-mailadres achter te laten.
  • Bij een dubbele opt-in geeft de (potentiële) klant effectief toestemming voor het ontvangen van de nieuwsbrief of mailcampagne. Dat doen ze door een bevestigingsmail te sturen.

Hoe werkt dat?

De bezoeker laat zijn e-mailadres achter op de website of via sociale media. Daarna volgt een mail met daarin een link om de inschrijving te valideren. Hiermee sluit je uit dat andere personen jou kunnen inschrijven zonder dat je hier weet van hebt. Vaak is dit een simpele mail met daarin een link om te bevestigen –  in de vorm van platte tekst is dan zeker geen uitzondering.

Is een dubbele opt-in verplicht?

Voorlopig is een dubbel opt-informulier niet verplicht in België en Nederland. In Duitsland is dat wel zo. Toch raden we bij Flexmail steeds aan hier ook al te opteren voor deze extra stap, zeker met de GDPR in het vooruitschiet.

Duidelijke Call to Action

Maak steeds duidelijk wat je met het e-mailadres zal doen. Gebruik daarvoor een duidelijke CTA. Zo kan je de klant duidelijk maken waar hij zich aan kan verwachten. Dat kan gaan van promotionele e-mails tot een wekelijkse nieuwsbrief.

okt 26, 2017Tom Vansant
Previous storyFlexmail synchroniseert met PiesyncNext storyFlexmail wint 'Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie'
Home Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail
4 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketing tips, nieuwsbrieven, opt-in1,140
Tom Vansant
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’. mrt 16, 2012Ann Flipkens

De juiste inbox!

In de blog ‘Heb jij wel het juiste e-mailadres?’ refereerden we toen naar een onderzoek van het Engelse Contactlab. Zij leerden dat als je alle e-mailadressen in de Europese gemeenschap uitsmeerde over de volledige bevolking, dat iedere Europeaan op dat moment gemiddeld 2,3 e-mailadressen heeft. Recent onderzoek van BlueHornet in Amerika bevestigt nogmaals dit cijfer. […]

E-mailmarketing, List Building, Tips

Recupereer de verstrooide inschrijvers

We leven nu eenmaal in een jachtige wereld en daar spelen multimedia heerlijk op in. Maar als je je aandacht tegelijkertijd over drie plekken (smartphone, tablet en de wereld rondom je) moet verdelen, dan is een tikfout in de stijl van @teelnet.be of @gmail.cmo snel gemaakt… aug 10, 2012Ann Flipkens

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,257

Een animated gif als een conversie aanjager

3,171

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,109

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail