Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen.

Waarom een opt-in?

Prefrence center van Flexmail

Bij voorkeuren kan de klant zelf kiezen waarover hij informatie wil ontvangen.

Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Bij een single opt-in riskeer je onbeschermd te zijn tegen spambots en een verhoging van het aantal bounces.  Door het preference center te gebruiken kan je heel makkelijk aangeven waar de klant zich voor inschrijft. Op deze manier kan de klant zelf beslissen waar hij informatie van wil of niet meer wil ontvangen.

Een ander voordeel is dat wanneer je alleen naar geïnteresseerde klanten stuurt, je niet meer moet betalen aan klanten die je content niet willen.

Dubbel of enkel?

  • Bij een enkele opt-in ben je ingeschreven voor een mailing door éénmaal een e-mailadres achter te laten.
  • Bij een dubbele opt-in geeft de (potentiële) klant effectief toestemming voor het ontvangen van de nieuwsbrief of mailcampagne. Dat doen ze door een bevestigingsmail te sturen.

Hoe werkt dat?

De bezoeker laat zijn e-mailadres achter op de website of via sociale media. Daarna volgt een mail met daarin een link om de inschrijving te valideren. Hiermee sluit je uit dat andere personen jou kunnen inschrijven zonder dat je hier weet van hebt. Vaak is dit een simpele mail met daarin een link om te bevestigen –  in de vorm van platte tekst is dan zeker geen uitzondering.

Is een dubbele opt-in verplicht?

Voorlopig is een dubbel opt-informulier niet verplicht in België en Nederland. In Duitsland is dat wel zo. Toch raden we bij Flexmail steeds aan hier ook al te opteren voor deze extra stap, zeker met de GDPR in het vooruitschiet.

Duidelijke Call to Action

Maak steeds duidelijk wat je met het e-mailadres zal doen. Gebruik daarvoor een duidelijke CTA. Zo kan je de klant duidelijk maken waar hij zich aan kan verwachten. Dat kan gaan van promotionele e-mails tot een wekelijkse nieuwsbrief.

okt 26, 2017Tom Vansant
Previous storyFlexmail synchroniseert met PiesyncNext storyFlexmail wint 'Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie'
Home Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail
3 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketing tips, nieuwsbrieven, opt-in982
Tom Vansant
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

Content, Thema-mailings, Tips

Hoe verstuur jij dit jaar je zakelijke kerstkaarten?

Rond de feestdagen heeft iedereen het razend druk. Toch is dit de ideale periode om nog eens extra aan je klanten en partners te denken. Dankzij Flexmail steek je op een snelle en eenvoudige manier je kerstkaart in elkaar. dec 1, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing

E-mailmarketing, waarom doen we het?

Het Amerikaanse marketingsherpa houdt al jaren de vinger aan de pols in e-marketingland. Met hun onderzoek leggen zij regelmatig de wortels bloot van nieuwe trends in e-mailmarketing. Zo hebben ze bij ‘Chief Marketing Officers’ gepeild naar het waarom. mrt 14, 2012Ann Flipkens

Respecteer de comfortzone van je e-contact!

In onze vorige blog haalden we een interessante grafiek boven van het Amerikaanse Blue Hornet. Zij onderzochten waarom consumenten hun e-mailadres achterlaten op een e-marketinglijst. Ze wilden eenvoudigweg extra korting in de inbox. Maar in diezelfde wetenschappelijke enquête peilden ze begin dit jaar ook bij die consumenten naar de hoeveelheid aan informatie die ze bereid […]

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,674

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail