Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Tips

Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail

Een nieuwe trend in de markt zorgt ervoor dat de dubbele opt-in wordt veranderd naar een single. In dit artikel leggen we uit waarom Flexmail toch voor dubbel opt-in als standaard blijft kiezen.

Waarom een opt-in?

Prefrence center van Flexmail

Bij voorkeuren kan de klant zelf kiezen waarover hij informatie wil ontvangen.

Uitbouwen van e-mailmarketinglijsten blijft een werk van lange adem. Diverse opt-informulieren op websites proberen dat werk lichter te maken. Bij een single opt-in riskeer je onbeschermd te zijn tegen spambots en een verhoging van het aantal bounces.  Door het preference center te gebruiken kan je heel makkelijk aangeven waar de klant zich voor inschrijft. Op deze manier kan de klant zelf beslissen waar hij informatie van wil of niet meer wil ontvangen.

Een ander voordeel is dat wanneer je alleen naar geïnteresseerde klanten stuurt, je niet meer moet betalen aan klanten die je content niet willen.

Dubbel of enkel?

  • Bij een enkele opt-in ben je ingeschreven voor een mailing door éénmaal een e-mailadres achter te laten.
  • Bij een dubbele opt-in geeft de (potentiële) klant effectief toestemming voor het ontvangen van de nieuwsbrief of mailcampagne. Dat doen ze door een bevestigingsmail te sturen.

Hoe werkt dat?

De bezoeker laat zijn e-mailadres achter op de website of via sociale media. Daarna volgt een mail met daarin een link om de inschrijving te valideren. Hiermee sluit je uit dat andere personen jou kunnen inschrijven zonder dat je hier weet van hebt. Vaak is dit een simpele mail met daarin een link om te bevestigen –  in de vorm van platte tekst is dan zeker geen uitzondering.

Is een dubbele opt-in verplicht?

Voorlopig is een dubbel opt-informulier niet verplicht in België en Nederland. In Duitsland is dat wel zo. Toch raden we bij Flexmail steeds aan hier ook al te opteren voor deze extra stap, zeker met de GDPR in het vooruitschiet.

Duidelijke Call to Action

Maak steeds duidelijk wat je met het e-mailadres zal doen. Gebruik daarvoor een duidelijke CTA. Zo kan je de klant duidelijk maken waar hij zich aan kan verwachten. Dat kan gaan van promotionele e-mails tot een wekelijkse nieuwsbrief.

okt 26, 2017Tom Vansant
Previous storyFlexmail synchroniseert met PiesyncNext storyFlexmail wint 'Fastest-growing company 2017 in sector Communicatie'
Home Dubbele opt-in: een blijver voor Flexmail
5 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Tipse-mailmarketing, e-mailmarketing tips, nieuwsbrieven, opt-in1,188
Tom Vansant
Website
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing

Wel of geen e-mail attachment?

Zondag 11 maart is er een opmerkelijke verjaardag te vieren. Het is dan 20 jaar geleden dat een Amerikaanse professor de allereerste bijlage toevoegde aan een e-mailbericht. Vandaag is een bijlage de normaalste zaak van de wereld. Alleen bij e-mailmarketing moeten we er anders over denken. mrt 9, 2012Ann Flipkens

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Moeten we terug naar de goede oude tekstversie?

Heel wat internetplatformen bouwen steeds verder aan hun filters om binnenkomende e-mail af te handelen. Ook de afbeeldingen, die je in een e-mailbericht stopt, worden door die filters beoordeeld. jun 15, 2012Thomas Vangelooven

Tips, Trends

Zet een pin in je e-mail!

In het landschap van de sociale media is Pinterest een groeier. Vaak zetten we in ons e-mailverkeer een button voor Facebook en LinkedIn. Nu wordt het stilaan tijd om er een button van Pinterest aan toe te voegen. sep 13, 2013Thomas Vangelooven

Social media

Sociale mediatips voor durvers: een best practice

Meer doen met sociale media staat hoog in het prioriteitenlijstje van e-marketeers. Maar de vraag ‘wat gaan we er mee doen’ blijft vaak hangende. Een best practice kan altijd inspiratie geven voor je volgende brainstormsessie. Hier leer je meer over de strategie van Danone. feb 3, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Waar ligt je focus?

Het gros van de e-mailmarketeers focussen nog steeds op de aangroei van hun adreslijsten. Dat is natuurlijk een eerste vereiste voor een succesvolle e-mailmarketing. Maar is het niet beter je focus van tijd tot tijd te verschuiven? okt 31, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Reporting

E-uitval als management parameter voor je e-marketinglijst?

Iedereen heeft het over conversie, doorklikratio’s en leesdichtheid. Daarmee wordt het succes van een e-mailcampagne afgemeten. Maar zouden dezelfde gegevens ook niet de basis van een parameter kunnen vormen waarbij je de gezondheid van een e-maillijst afweegt? Of er is de handicap van e-mailadressen die geen conversie meer geven. Of er is verlies aan activiteit […]

Content, Design, E-mailmarketing, Tips

E-mailmarketingtips voor kleine bedrijven en starters

MarketingProfs geeft een aantal eenvoudige e-mailmarketingtips voor kleine bedrijven die je nieuwsbrief een boost kunnen geven. Wij voegen intussen daad bij het woord. feb 10, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail