Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’.

In die bevraging werd bij vrijwel alle Nederlandse e-shops gepeild en bovendien ook getest hoe zij omgingen met hun e-mail. Het leverde onthutsende cijfers op. We zetten even de opvallendste op een rij en geven tegelijkertijd wat tips.

14% van de retailers komt zijn belofte tot verzending van e-mailings niet na

Een verkoop is het ideale moment om het e-mailadres van de klant te vragen. Je hebt het immers nodig om de bevestiging van de transactie te sturen. Het is dan een kleine moeite om je nieuwe klant even te laten aanvinken dat hij of zij je nieuwsbrief wil ontvangen. Doe dan niet zoals de 14 procent van de Nederlandse retailers die door de mand vielen.

Zorg er dan voor dat je nieuwe contact ook daadwerkelijk een nieuwsbrief krijgt. Misschien kan je hier voor een stukje automatisme inbouwen. Met een goed e-mailmarketingplatform kan je al onmiddellijk een e-mail in de toekomst plannen. Deze kan standaard klaar staan. Wijs daarna het nieuwe e-mailadres dadelijk toe aan de juiste e-mailmarketinglijst. Alleen met de juiste brug tussen je e-shop en je e-mailplatform ben je zeker van je zaak.

8% gebruikt een onduidelijke afzendernaam

De afzendernaam is belangrijk. Laat zien dat je nieuwsbrief van je e-shop komt. Het heeft geen zin om je te willen verstoppen met een nietszeggende naam. Als er geen klik van het eerste moment is, dan loop je het risico dat je niet gelezen wordt. Je contact weet immers dat hij zich ingeschreven heeft op jouw nieuwsbrief. En nu we toch tips aan het geven zijn…

Laat de afzender zeker niet beginnen met ‘no-reply’. Je doet afbreuk aan de herkenbaarheid en je loopt opnieuw kans op irritatie. Bovendien beginnen grotere e-mailclients zoals Gmail en Hotmail dit soort van afzenders als spam te behandelen. Trouwens, wat is er verkeerd aan je lezers te laten reageren op je nieuwsbrief?

20% hanteert een veel te lage e-mailfrequentie

Een welkomstbericht en dan jaarlijks een e-mailuiting ter gelegenheid van het eindejaar, het koopjesmoment bij uitstek. En dan valt het stil… Dan ben je natuurlijk dief van je eigen portemonnee. Elke e-mailcampagne levert conversie op. En dat staat dan weer gelijk aan omzet. Als je de juiste berichten uitstuurt, dan zal je passieve klanten zeker kunnen verleiden met een aankoop. Daarom is het belangrijk om een e-mailstrategie uit te bouwen voor de e-mailadressen die je verzamelt bij de check-out van je e-shop.

Zet maandelijks een product in de kijker en bouw daar een nieuwsbrief rond. Eventueel kan je via je e-mailmarketingplatform dit product in de kijker diversifiëren in functie van de vroegere aankopen. Daarnaast moet je ook goed observeren. Is je contact actief en klikt hij op je berichten door? Dan zit je op de goede frequentie. Mindert zijn activiteit, dan heb je allicht de grens van het juiste ritme overschreden. Wordt er nooit doorgeklikt, dan zou je de inhoud van de nieuwsbrief eens kritisch moeten bekijken.

30% gebruikt een onduidelijke, niet concrete onderwerpregel

Als je tien maanden op rij een e-mail de wereld instuurt met ‘De nieuwsbrief’ als onderwerpregel, dan vraag je er om. Wie ben je? Wat bied je aan? Waarom moet je nieuwsbrief gelezen worden? Gelukkig ziet twee derde van de onderzochte populatie daar wel het nut van in! Je onderwerpregel is je uithangbord.

Begin met te vertellen welke e-shop je bent. Ga dan vervolgens even in dertig tekens uitweiden over het fantastische nieuws dat je voor je klant hebt. Je krijgt gegarandeerd een hogere leesdichtheid. En in het kielzog van die leesacties komen de conversies als vanzelf!

mrt 16, 2012Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketing, waarom doen we het?Next storyGeef een helder signaal
Home E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen
11 jaar geleden Cases, E-commerce, E-mailmarketingconversie, dynamische mailinglijsten, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, mailinglijst, marketinglijsten, nieuwsbrief, segmentatie335
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie

Organiseer je e-mailmarketing met het gebruikersbeheer

E-mailmarketing is een opdracht waar vaak meerdere medewerkers in het bedrijf mee bezig zijn. Om te verzekeren dat er een soort van ‘controle’ wordt ingebouwd, kan je met e-mailmarketingplatform Flexmail de gebruikers beheren.   okt 28, 2011Michelle Dassen

Content, Targeting, Tips

Stuur eens een cursus uit!

Met e-mailmarketing kan je veel meer dan occasioneel een e-mailbericht versturen. En zelfs dat e-mailbericht kan meer vormen aannemen dan dat je denkt. Waarom niet eens een cursus organiseren met je e-mailplatform? mrt 28, 2012Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Nog drie krachtige tips om de klant te overtuigen (deel 2)

Met de ‘principles of persuasion’ heeft Robert Cialdini, de Amerikaanse hoogleraar in de Psychologie, een handleiding geschreven om consumenten te overtuigen een aankoop te doen. Onmisbare lectuur voor de e-marketeer dus. jan 13, 2012Ann Flipkens

Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

E-mailmarketing is oorlog voeren

Het is een straffe uitspraak die we ons graag permitteren. De aandacht krijgen van je e-mailcontact doe je niet in één klap. Conversie creëren is de volgende veldslag. In twaalf stappen legt het team van Flexmail je graag uit hoe je het best ten oorlog trekt. jan 8, 2013Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Social media

Maak van Facebook Timeline een opportuniteit

Er is de voorbije dagen veel commotie ontstaan over de verplichte invoering van de Timeline Template van Facebook. Vanuit het oogpunt van je e-mailmarketingstrategie kan je met Timeline toch je voordeel doen. mrt 30, 2012Ann Flipkens

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail