Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’.
In die bevraging werd bij vrijwel alle Nederlandse e-shops gepeild en bovendien ook getest hoe zij omgingen met hun e-mail. Het leverde onthutsende cijfers op. We zetten even de opvallendste op een rij en geven tegelijkertijd wat tips.
14% van de retailers komt zijn belofte tot verzending van e-mailings niet na
Een verkoop is het ideale moment om het e-mailadres van de klant te vragen. Je hebt het immers nodig om de bevestiging van de transactie te sturen. Het is dan een kleine moeite om je nieuwe klant even te laten aanvinken dat hij of zij je nieuwsbrief wil ontvangen. Doe dan niet zoals de 14 procent van de Nederlandse retailers die door de mand vielen.
Zorg er dan voor dat je nieuwe contact ook daadwerkelijk een nieuwsbrief krijgt. Misschien kan je hier voor een stukje automatisme inbouwen. Met een goed e-mailmarketingplatform kan je al onmiddellijk een e-mail in de toekomst plannen. Deze kan standaard klaar staan. Wijs daarna het nieuwe e-mailadres dadelijk toe aan de juiste e-mailmarketinglijst. Alleen met de juiste brug tussen je e-shop en je e-mailplatform ben je zeker van je zaak.
8% gebruikt een onduidelijke afzendernaam
De afzendernaam is belangrijk. Laat zien dat je nieuwsbrief van je e-shop komt. Het heeft geen zin om je te willen verstoppen met een nietszeggende naam. Als er geen klik van het eerste moment is, dan loop je het risico dat je niet gelezen wordt. Je contact weet immers dat hij zich ingeschreven heeft op jouw nieuwsbrief. En nu we toch tips aan het geven zijn…
Laat de afzender zeker niet beginnen met ‘no-reply’. Je doet afbreuk aan de herkenbaarheid en je loopt opnieuw kans op irritatie. Bovendien beginnen grotere e-mailclients zoals Gmail en Hotmail dit soort van afzenders als spam te behandelen. Trouwens, wat is er verkeerd aan je lezers te laten reageren op je nieuwsbrief?
20% hanteert een veel te lage e-mailfrequentie
Een welkomstbericht en dan jaarlijks een e-mailuiting ter gelegenheid van het eindejaar, het koopjesmoment bij uitstek. En dan valt het stil… Dan ben je natuurlijk dief van je eigen portemonnee. Elke e-mailcampagne levert conversie op. En dat staat dan weer gelijk aan omzet. Als je de juiste berichten uitstuurt, dan zal je passieve klanten zeker kunnen verleiden met een aankoop. Daarom is het belangrijk om een e-mailstrategie uit te bouwen voor de e-mailadressen die je verzamelt bij de check-out van je e-shop.
Zet maandelijks een product in de kijker en bouw daar een nieuwsbrief rond. Eventueel kan je via je e-mailmarketingplatform dit product in de kijker diversifiëren in functie van de vroegere aankopen. Daarnaast moet je ook goed observeren. Is je contact actief en klikt hij op je berichten door? Dan zit je op de goede frequentie. Mindert zijn activiteit, dan heb je allicht de grens van het juiste ritme overschreden. Wordt er nooit doorgeklikt, dan zou je de inhoud van de nieuwsbrief eens kritisch moeten bekijken.
30% gebruikt een onduidelijke, niet concrete onderwerpregel
Als je tien maanden op rij een e-mail de wereld instuurt met ‘De nieuwsbrief’ als onderwerpregel, dan vraag je er om. Wie ben je? Wat bied je aan? Waarom moet je nieuwsbrief gelezen worden? Gelukkig ziet twee derde van de onderzochte populatie daar wel het nut van in! Je onderwerpregel is je uithangbord.
Begin met te vertellen welke e-shop je bent. Ga dan vervolgens even in dertig tekens uitweiden over het fantastische nieuws dat je voor je klant hebt. Je krijgt gegarandeerd een hogere leesdichtheid. En in het kielzog van die leesacties komen de conversies als vanzelf!