Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’.

In die bevraging werd bij vrijwel alle Nederlandse e-shops gepeild en bovendien ook getest hoe zij omgingen met hun e-mail. Het leverde onthutsende cijfers op. We zetten even de opvallendste op een rij en geven tegelijkertijd wat tips.

14% van de retailers komt zijn belofte tot verzending van e-mailings niet na

Een verkoop is het ideale moment om het e-mailadres van de klant te vragen. Je hebt het immers nodig om de bevestiging van de transactie te sturen. Het is dan een kleine moeite om je nieuwe klant even te laten aanvinken dat hij of zij je nieuwsbrief wil ontvangen. Doe dan niet zoals de 14 procent van de Nederlandse retailers die door de mand vielen.

Zorg er dan voor dat je nieuwe contact ook daadwerkelijk een nieuwsbrief krijgt. Misschien kan je hier voor een stukje automatisme inbouwen. Met een goed e-mailmarketingplatform kan je al onmiddellijk een e-mail in de toekomst plannen. Deze kan standaard klaar staan. Wijs daarna het nieuwe e-mailadres dadelijk toe aan de juiste e-mailmarketinglijst. Alleen met de juiste brug tussen je e-shop en je e-mailplatform ben je zeker van je zaak.

8% gebruikt een onduidelijke afzendernaam

De afzendernaam is belangrijk. Laat zien dat je nieuwsbrief van je e-shop komt. Het heeft geen zin om je te willen verstoppen met een nietszeggende naam. Als er geen klik van het eerste moment is, dan loop je het risico dat je niet gelezen wordt. Je contact weet immers dat hij zich ingeschreven heeft op jouw nieuwsbrief. En nu we toch tips aan het geven zijn…

Laat de afzender zeker niet beginnen met ‘no-reply’. Je doet afbreuk aan de herkenbaarheid en je loopt opnieuw kans op irritatie. Bovendien beginnen grotere e-mailclients zoals Gmail en Hotmail dit soort van afzenders als spam te behandelen. Trouwens, wat is er verkeerd aan je lezers te laten reageren op je nieuwsbrief?

20% hanteert een veel te lage e-mailfrequentie

Een welkomstbericht en dan jaarlijks een e-mailuiting ter gelegenheid van het eindejaar, het koopjesmoment bij uitstek. En dan valt het stil… Dan ben je natuurlijk dief van je eigen portemonnee. Elke e-mailcampagne levert conversie op. En dat staat dan weer gelijk aan omzet. Als je de juiste berichten uitstuurt, dan zal je passieve klanten zeker kunnen verleiden met een aankoop. Daarom is het belangrijk om een e-mailstrategie uit te bouwen voor de e-mailadressen die je verzamelt bij de check-out van je e-shop.

Zet maandelijks een product in de kijker en bouw daar een nieuwsbrief rond. Eventueel kan je via je e-mailmarketingplatform dit product in de kijker diversifiëren in functie van de vroegere aankopen. Daarnaast moet je ook goed observeren. Is je contact actief en klikt hij op je berichten door? Dan zit je op de goede frequentie. Mindert zijn activiteit, dan heb je allicht de grens van het juiste ritme overschreden. Wordt er nooit doorgeklikt, dan zou je de inhoud van de nieuwsbrief eens kritisch moeten bekijken.

30% gebruikt een onduidelijke, niet concrete onderwerpregel

Als je tien maanden op rij een e-mail de wereld instuurt met ‘De nieuwsbrief’ als onderwerpregel, dan vraag je er om. Wie ben je? Wat bied je aan? Waarom moet je nieuwsbrief gelezen worden? Gelukkig ziet twee derde van de onderzochte populatie daar wel het nut van in! Je onderwerpregel is je uithangbord.

Begin met te vertellen welke e-shop je bent. Ga dan vervolgens even in dertig tekens uitweiden over het fantastische nieuws dat je voor je klant hebt. Je krijgt gegarandeerd een hogere leesdichtheid. En in het kielzog van die leesacties komen de conversies als vanzelf!

mrt 16, 2012Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketing, waarom doen we het?Next storyGeef een helder signaal
Home E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen
11 jaar geleden Cases, E-commerce, E-mailmarketingconversie, dynamische mailinglijsten, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, mailinglijst, marketinglijsten, nieuwsbrief, segmentatie338
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases

Case study: HoLaPress Communicatie

Flexmail heeft vandaag meer dan 2.000 klanten in binnen- en buitenland. Net over de grens, in Valkenswaard, is één van de grootste klanten gevestigd. HoLaPress Communicatie verstuurt meer dan één miljoen e-mails per jaar met het e-mailmarketingplatform. okt 26, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Trends

Een QR-code om je e-marketinglijst aan te spekken

Je ziet ze tegenwoordig overal. De vierkantjes met blokjes zijn langzaam maar zeker een hype geworden. Waarom zou je met je e-mailmarketing niet meezeilen op dat succes? apr 6, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Heb je al nagedacht over je UVP?

Je ‘unique value proposition’ moet je toekomstige leden van je e-marketing lijst overtuigen hun e-mailadres achter te laten. Dit klinkt heel erg logisch. Maar heb je er zelf al over nagedacht? okt 10, 2012Ann Flipkens

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

E-commerce, List Building, Tips

Schrijf eens een echte brief!

Het uitbouwen van een goede en relevante adressenlijst is een kritische succesfactor voor e-mailmarketing. Dat is een open deur intrappen. Maar besef je dat soms in je commerciële omgeving potentiële, maar slapende e-mailadressen zitten? En hoe krijg je ze actief? feb 22, 2012Thomas Vangelooven

List Building, Strategie, Tips

Tip: Al je voordelen op een landingspagina

Elk e-mailbericht heeft haar vormelijke kenmerken. De uitschrijflink is hiervan een geschikt voorbeeld. Een link naar een contactpagina zie je steeds vaker verschijnen. Maar nog een beetje meer experimenteren op dit vlak kan nooit kwaad. dec 14, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Kan je ‘gratis’ en ‘free’ toch riskeren in je bericht?

Spamfilters kunnen soms het leven van een e-marketeer lastig maken. Bepaalde woorden scoren negatiever dan andere als deze filters hun werk doen. Dat ‘viagra’ per definitie als verdacht wordt aangemerkt, daar zal niemand bezwaar tegen hebben. okt 26, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail