Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, E-commerce, E-mailmarketing

E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen

Dat je aan een e-shop een uitgekiende e-mailstrategie verbindt, dat lijkt wel erg logisch. Maar blijkbaar is het niet evident om dit op de juiste manier aan te pakken. Dat leert een recent onderzoek van het Nederlandse blad ‘Retailtrends’.

In die bevraging werd bij vrijwel alle Nederlandse e-shops gepeild en bovendien ook getest hoe zij omgingen met hun e-mail. Het leverde onthutsende cijfers op. We zetten even de opvallendste op een rij en geven tegelijkertijd wat tips.

14% van de retailers komt zijn belofte tot verzending van e-mailings niet na

Een verkoop is het ideale moment om het e-mailadres van de klant te vragen. Je hebt het immers nodig om de bevestiging van de transactie te sturen. Het is dan een kleine moeite om je nieuwe klant even te laten aanvinken dat hij of zij je nieuwsbrief wil ontvangen. Doe dan niet zoals de 14 procent van de Nederlandse retailers die door de mand vielen.

Zorg er dan voor dat je nieuwe contact ook daadwerkelijk een nieuwsbrief krijgt. Misschien kan je hier voor een stukje automatisme inbouwen. Met een goed e-mailmarketingplatform kan je al onmiddellijk een e-mail in de toekomst plannen. Deze kan standaard klaar staan. Wijs daarna het nieuwe e-mailadres dadelijk toe aan de juiste e-mailmarketinglijst. Alleen met de juiste brug tussen je e-shop en je e-mailplatform ben je zeker van je zaak.

8% gebruikt een onduidelijke afzendernaam

De afzendernaam is belangrijk. Laat zien dat je nieuwsbrief van je e-shop komt. Het heeft geen zin om je te willen verstoppen met een nietszeggende naam. Als er geen klik van het eerste moment is, dan loop je het risico dat je niet gelezen wordt. Je contact weet immers dat hij zich ingeschreven heeft op jouw nieuwsbrief. En nu we toch tips aan het geven zijn…

Laat de afzender zeker niet beginnen met ‘no-reply’. Je doet afbreuk aan de herkenbaarheid en je loopt opnieuw kans op irritatie. Bovendien beginnen grotere e-mailclients zoals Gmail en Hotmail dit soort van afzenders als spam te behandelen. Trouwens, wat is er verkeerd aan je lezers te laten reageren op je nieuwsbrief?

20% hanteert een veel te lage e-mailfrequentie

Een welkomstbericht en dan jaarlijks een e-mailuiting ter gelegenheid van het eindejaar, het koopjesmoment bij uitstek. En dan valt het stil… Dan ben je natuurlijk dief van je eigen portemonnee. Elke e-mailcampagne levert conversie op. En dat staat dan weer gelijk aan omzet. Als je de juiste berichten uitstuurt, dan zal je passieve klanten zeker kunnen verleiden met een aankoop. Daarom is het belangrijk om een e-mailstrategie uit te bouwen voor de e-mailadressen die je verzamelt bij de check-out van je e-shop.

Zet maandelijks een product in de kijker en bouw daar een nieuwsbrief rond. Eventueel kan je via je e-mailmarketingplatform dit product in de kijker diversifiëren in functie van de vroegere aankopen. Daarnaast moet je ook goed observeren. Is je contact actief en klikt hij op je berichten door? Dan zit je op de goede frequentie. Mindert zijn activiteit, dan heb je allicht de grens van het juiste ritme overschreden. Wordt er nooit doorgeklikt, dan zou je de inhoud van de nieuwsbrief eens kritisch moeten bekijken.

30% gebruikt een onduidelijke, niet concrete onderwerpregel

Als je tien maanden op rij een e-mail de wereld instuurt met ‘De nieuwsbrief’ als onderwerpregel, dan vraag je er om. Wie ben je? Wat bied je aan? Waarom moet je nieuwsbrief gelezen worden? Gelukkig ziet twee derde van de onderzochte populatie daar wel het nut van in! Je onderwerpregel is je uithangbord.

Begin met te vertellen welke e-shop je bent. Ga dan vervolgens even in dertig tekens uitweiden over het fantastische nieuws dat je voor je klant hebt. Je krijgt gegarandeerd een hogere leesdichtheid. En in het kielzog van die leesacties komen de conversies als vanzelf!

mrt 16, 2012Ann Flipkens
Previous storyE-mailmarketing, waarom doen we het?Next storyGeef een helder signaal
Home E-commerce en e-mailmarketing, vier valkuilen om niet in te trappen
8 jaar geleden Cases, E-commerce, E-mailmarketingconversie, dynamische mailinglijsten, e-mailmarketing, e-mailmarketing tips, mailinglijst, marketinglijsten, nieuwsbrief, segmentatie284
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Cases, Events, Tips

Grote belangstelling voor Flexmail Summer School

Deze week vond de eerste editie van de Flexmail Summer School plaats. Onmiddellijk mogen we spreken van een geslaagde editie. Een tot de nok toe gevulde zaal met leergierige toehoorders luisterden naar de workshops die gebracht werden door Silvie Mussen van Flexmail en Kris Pattyn van Koppa Digitale Media. aug 30, 2012Thomas Vangelooven

Mobile, Trends

Mobiel internet in België: de cijfers

Mobiel is de toekomst van digitale marketing. Dat moeten we in gespecialiseerde bladen, seminaries en congressen aanhoren. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met het mobiel internetverkeer in België? Hier vind je de cijfers zwart op wit. jan 27, 2012Ann Flipkens

E-commerce, Personalisatie, Targeting, Tips

Wacht niet te lang

E-mailmarketing kan ook een ondersteunende houding aannemen tegenover de webshop van het bedrijf. Daarbij moet je niet alleen denken aan een promo om nieuwe producten aan te kondigen. dec 19, 2012Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Cases, Design, E-mailmarketing, Strategie, Tips

“Smart Builder” neemt je alle zorgen uit handen!

Het schrijven van een pakkende e-mail is een kunst. Maar dit bericht op een mooie manier opmaken zonder te zondigen tegen de spelregels van goede HTML praktijk, is zo mogelijk nog een grotere uitdaging. Met de “Smart Builder” die we deze week lanceerden heb je nu voortaan slechts één probleem. Het schrijven van een pakkende […]

Cases, Design, Thema-mailings, Tips

Volg deze gids en blink uit in de e-mailgekte

Met de eindejaarsfeesten voor de deur wordt de concurrentie tussen bedrijven opgevoerd. Als e-mailmarketeer slaag je erin om de klant rechtstreeks te bereiken, maar daar hebben je concullega’s ook vast aan gedacht. Ontdek hier hoe je kan opvallen tussen alle andere e-mails. dec 7, 2011Ann Flipkens

Content, Design, Strategie, Tips

Staat je merk sterk in je e-mailbericht?

Herkenning is in marketing een belangrijk element. Ook in e-mailmarketing geldt het principe dat een sterk merk staat voor een goede conversie. Maar hoe krijg je dit in die digitale wereld voor elkaar? Graag zetten we enkele tips op een rijtje. sep 19, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Gebruik echte mensen in je e-mail

Als je door het televisie aanbod zapt, dan is de kans groot dat je binnen de 2 seconden door hebt dat wat voor je neus afspeelt reclame is. Waarom? De cognitieve herkenning van te afgeborstelde mensen en steeds weerkerende beelden die de realiteit mooier maken, laten in het onderbewuste een belletje rinkelen. okt 19, 2012Thomas […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail