Het is natuurlijk verleidelijk. Met geld kan je veel problemen oplossen. Ook de traag groeiende e-marketinglijsten kan je er mee te baas. Maar hoe verleidelijk ook, je laat het beter achterwege. We vertellen je nog eens waarom.
Er zijn twee manieren waarmee je e-mailadressen kan kopen. Vooreerst zijn er de e-mailbrokers die e-mailadressen verhandelen als ware het jonge erwtjes. Daarnaast zijn er firma’s die zelf over lijsten beschikken en deze via een marketingtool ter beschikking stellen.
Versleten adres
Over de eerste categorie kunnen we snel en duidelijk klaarheid scheppen. Je kent de herkomst van die gekochte adressen niet. Je weet helemaal niet of die lijsten via een opt-in tot stand zijn gekomen. Zeker niet voor een nieuwsbrief van jouw merk of product. Dan had het contact wel rechtstreeks op jouw webstek zijn e-mailadres achtergelaten. En je weet al evenmin hoeveel keer deze e-mailadressen al door de molen zijn gedraaid.
Dag reputatie
Het aantal bounces zal op deze gekochte e-marketinglijst behoorlijk groot zijn. Bovendien zullen de contacten achter de e-mailadressen ondertussen al een groot aantal keren ongevraagde e-mail binnengekregen hebben. De vuilbak of de spambox is ondertussen hun meest vertrouwde reflex. En dat merken de grote internet providers ook. Je afzender reputatie is in één klap naar de maan.
Dienstverlening
De dienstverlening die marketingbedrijven die in het bezit zijn van marketinglijsten aanbieden, vormen een ander verhaal. Zij verkrijgen meestal een reeks van e-mailadressen die via een gemengde opt-in – kruis aan als je geen aanbiedingen van geselecteerde derden wilt ontvangen – verkregen werden. Zij gaan de slag met deze e-mailadressen en vragen daar geld voor.
Prijs?
Zij benaderen deze lijsten met de vraag of ze geïnteresseerd zijn in jouw nieuwsbrief. In eerste instantie niet verkeerd. Maar meestal koppelen ze daar een wedstrijd aan vast. En we weten allemaal dat wedstrijden kortstondige liefdes voor je merk opleveren. Zo betaal je twee keer. En de dienstverlener, en het prijzengeld veranderen van eigenaar zonder enige garantie op een goed adres.
Geen prijs!
Maar er is nog een reden om voorzichtig te zijn. Veel van die e-mailadres marketingbedrijven hebben een intern getrouwheidsprogramma. Finaal werkt dit volgens hetzelfde principe als een wedstrijd. Alleen geven zij aan een e-mailadres punten als ze ergens op een actie reageren. Punten die vertaald worden in een beloning. En dan is het handig om een reserveadres op te geven, dat je nergens anders voor gebruikt. En dan ben je nog geen stap verder.