Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen.
In dit onderzoek werd een lijst van tien mogelijke kanalen gepresenteerd aan een uitgebreid staal van consumenten, netjes verdeeld tussen mannen en vrouwen, babyboomers, generatie x en y. Er werd gevraagd om die kanalen – met bijhorende randvoorwaarden aan te tikken, waarbij ze zich het meest comfortabel voelen. Meerdere antwoorden mochten aangekruist worden. Dus moet je het resultaat in deze grafiek zeker lezen in combinatie met de verschillende mogelijkheden.
E-mail primair
Als het gaat over e-mail, de website, de sociale media of fysieke locaties, dan wint e-mail met verve. Dat cijfer moet je wel even zelf optellen. E-mail tegen een zelfgekozen frequentie (49%) en e-mail tegen een opgelegde frequentie (24%) vormen samen een mooie score van 73 procent van de respondenten. Een mooie onderscheiding, maar het is toch even schrikken dat de klassieke post toch nog 50 procent scoort. De website en de sociale media blijken als kanaal serieus achter te blijven.
Toch kiezen
Als het over frequentie gaat, dan krijgen we hier in deze enquête toch wel een mooie les. De mogelijkheid om zelf de frequentie te kiezen wordt dubbel zo vaak aan geklikt als de andere. Dat het merk de kans krijgt om zelfstandig te beslissen wanneer ze in de inbox van lezer belanden, blijkt minder geapprecieerd te worden. Hetgeen iets is dat doorsnee (e-)marketeers blijkbaar nog niet begrepen. Wat is het bewijs? Aan 455 onder hen werd hetzelfde lijstje gepresenteerd, maar dan als mogelijkheden om de consument te benaderen.
Wij kiezen toch?
Waar de consumenten het ontvangen van e-mail op het door de consument gekozen moment met een score van 49 procent bedachten, deden de marketeers dat met slechts 14%, een zeer significant verschil. Omgekeerd, het sturen van e-mailberichten op het moment dat de e-marketeer het nuttig vindt, werd door hen gescoord op 76%. Ook hier een zeer groot verschil met de 24% procent van de consumenten. Maar uiteindelijk vinden beiden e-mail een zeer geschikt kanaal.
En de sociale media
Waar de consumenten toch nog behoorlijk gecharmeerd waren voor de klassieke post, blijken de e-marketeers de sociale media met niet minder dan 77% op het hoogste schavot te plaatsen. Die laatste kregen van de consumenten slechts een karige 20 % toebedeeld. Uiteraard is marketing een spel van geven en nemen. Het perfecte kanaal voor iedereen bestaat duidelijk niet. Maar dit onderzoek leert ons vooral dat we goed moeten luisteren naar onze (potentiële) klanten.
Inschrijfformulieren
Misschien wordt het tijd om onze opt-in formulieren nog eens te bekijken. Want die zijn vandaag de dag, zeer sober geworden. Want we hebben geleerd dat we de drempel zo laag mogelijk moeten leggen. Alleen maar het e-mailadres vragen is nu de gemene deler. We moeten zeker niet terugkeren naar de situatie van een paar jaar geleden, toen we de inschrijver de hemd van het lijf vroegen. Maar een keuzevak over de frequentie is blijkbaar zeker niet verkeerd. Want anders worden die 49% al snel potentiële uitschrijvers… En dat willen we toch net vermijden?