Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen.

In dit onderzoek werd een lijst van tien mogelijke kanalen gepresenteerd aan een uitgebreid staal van consumenten, netjes verdeeld tussen mannen en vrouwen, babyboomers, generatie x en y. Er werd gevraagd om die kanalen – met bijhorende randvoorwaarden aan te tikken, waarbij ze zich het meest comfortabel voelen. Meerdere antwoorden mochten aangekruist worden. Dus moet je het resultaat in deze grafiek zeker lezen in combinatie met de verschillende mogelijkheden.
hoe_willen_consumenten_email_ontvangen
E-mail primair

Als het gaat over e-mail, de website, de sociale media of fysieke locaties, dan wint e-mail met verve. Dat cijfer moet je wel even zelf optellen. E-mail tegen een zelfgekozen frequentie (49%) en e-mail tegen een opgelegde frequentie (24%) vormen samen een mooie score van 73 procent van de respondenten. Een mooie onderscheiding, maar het is toch even schrikken dat de klassieke post toch nog 50 procent scoort. De website en de sociale media blijken als kanaal serieus achter te blijven.

Toch kiezen

Als het over frequentie gaat, dan krijgen we hier in deze enquête toch wel een mooie les. De mogelijkheid om zelf de frequentie te kiezen wordt dubbel zo vaak aan geklikt als de andere. Dat het merk de kans krijgt om zelfstandig te beslissen wanneer ze in de inbox van lezer belanden, blijkt minder geapprecieerd te worden. Hetgeen iets is dat doorsnee (e-)marketeers blijkbaar nog niet begrepen. Wat is het bewijs? Aan 455 onder hen werd hetzelfde lijstje gepresenteerd, maar dan als mogelijkheden om de consument te benaderen.

Wij kiezen toch?

Waar de consumenten het ontvangen van e-mail op het door de consument gekozen moment met een score van 49 procent bedachten, deden de marketeers dat met slechts 14%, een zeer significant verschil. Omgekeerd, het sturen van e-mailberichten op het moment dat de e-marketeer het nuttig vindt, werd door hen gescoord op 76%. Ook hier een zeer groot verschil met de 24% procent van de consumenten. Maar uiteindelijk vinden beiden e-mail een zeer geschikt kanaal.

En de sociale media

Waar de consumenten toch nog behoorlijk gecharmeerd waren voor de klassieke post, blijken de e-marketeers de sociale media met niet minder dan 77% op het hoogste schavot te plaatsen. Die laatste kregen van de consumenten slechts een karige 20 % toebedeeld. Uiteraard is marketing een spel van geven en nemen. Het perfecte kanaal voor iedereen bestaat duidelijk niet. Maar dit onderzoek leert ons vooral dat we goed moeten luisteren naar onze (potentiële) klanten.

Inschrijfformulieren

Misschien wordt het tijd om onze opt-in formulieren nog eens te bekijken. Want die zijn vandaag de dag, zeer sober geworden. Want we hebben geleerd dat we de drempel zo laag mogelijk moeten leggen. Alleen maar het e-mailadres vragen is nu de gemene deler. We moeten zeker niet terugkeren naar de situatie van een paar jaar geleden, toen we de inschrijver de hemd van het lijf vroegen. Maar een keuzevak over de frequentie is blijkbaar zeker niet verkeerd. Want anders worden die 49% al snel potentiële uitschrijvers… En dat willen we toch net vermijden?

mrt 3, 2016Thomas Vangelooven
Previous storyPik in op de media!Next storyEen e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!
Home E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.
7 jaar geleden context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie158
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Personalisatie, Tips

Persoonlijke e-mail, kan dat oprecht?

We werken toch zo graag met persoonlijke berichten in onze e-mailmarketing. We zetten de naam van het contact in onze aanhef en we creëren een gemoedelijke sfeer. En daarmee gaan we scoren en de conversie tot ongekende hoogtes brengen. sep 25, 2013Ann Flipkens

List Building, Personalisatie, Tips

Zorg dat een welkom een echt welkom is!

Het is snel gebeurd. Je komt een interessante website tegen die een leuke nieuwsbrief aankondigt. Inschrijven dan maar. En zoals het hoort, werd de inschrijving netjes bevestigd. feb 20, 2014Ann Flipkens

Thema-mailings

De klok tikt voor e-marketeers

De helft van de e-marketeers meent dat het tijdstip voor het sturen van een e-mail een belangrijke factor is voor het succes van je campagne. Uit een aantal studies naar dat fenomeen blijkt de periode in het jaar, de weekdagen en het tijdstip van de dag wisselende resultaten opleveren. okt 20, 2010Ann Flipkens

Meer dan een onderwerpregel en een CTA!

Er staan voor e-marketeers nog enkele drukke weken voor de boeg. De eindejaarsfeesten zijn ideale momenten om via e-shops in extremis nog een laatste pakje aan te schaffen. En hoe breng je volk naar de e-shops? Via e-mail berichten natuurlijk! dec 11, 2013Michelle Dassen

Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

Afleverbaarheid, Design, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Trends

Trend, e-mailclient wordt een gateway

Een groot aandeel van het e-mailverkeer dat bij bedrijven vertrekt hoort thuis in de categorie van de transactionele berichten. Een bevestiging van een verkoop, een melding van de incheck voor het vliegtuig, een herinnering aan een jaarlijks onderhoud. sep 25, 2015Thomas Vangelooven

List Building

Zijn uitschrijvers echt uitschrijvers?

Je stelt met zorg een e-mail lijst samen binnen je klantenkring. Of je beschikt over een mooie opt-in module op je webstek. Je ziet je mailinglijst aangroeien. Maar je ziet ook regelmatig dat e-mailadressen uitgeschreven worden. Heeft u zich al eens afgevraagd waarom deze adressen verdwijnen? jun 29, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, List Building, Strategie, Tips

Een pop-up werkt. Hier het bewijs!

Allicht heb je al gemerkt dat je lees- of koopervaring op een website soms – of eerder vaak – onderbroken wordt door een opt-in pop-up. Meestal in een vorm van een Lightbox, net zoals er ook eentje ingezet wordt om een foto te tonen. dec 10, 2015Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail