Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie

E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.

Dat is het besluit van een recent onderzoek van het Amerikaanse MarketingSherpa eind 2015, waarbij gepeild werd hoe een consument het liefst aanbiedingen zou ontvangen.

In dit onderzoek werd een lijst van tien mogelijke kanalen gepresenteerd aan een uitgebreid staal van consumenten, netjes verdeeld tussen mannen en vrouwen, babyboomers, generatie x en y. Er werd gevraagd om die kanalen – met bijhorende randvoorwaarden aan te tikken, waarbij ze zich het meest comfortabel voelen. Meerdere antwoorden mochten aangekruist worden. Dus moet je het resultaat in deze grafiek zeker lezen in combinatie met de verschillende mogelijkheden.
hoe_willen_consumenten_email_ontvangen
E-mail primair

Als het gaat over e-mail, de website, de sociale media of fysieke locaties, dan wint e-mail met verve. Dat cijfer moet je wel even zelf optellen. E-mail tegen een zelfgekozen frequentie (49%) en e-mail tegen een opgelegde frequentie (24%) vormen samen een mooie score van 73 procent van de respondenten. Een mooie onderscheiding, maar het is toch even schrikken dat de klassieke post toch nog 50 procent scoort. De website en de sociale media blijken als kanaal serieus achter te blijven.

Toch kiezen

Als het over frequentie gaat, dan krijgen we hier in deze enquête toch wel een mooie les. De mogelijkheid om zelf de frequentie te kiezen wordt dubbel zo vaak aan geklikt als de andere. Dat het merk de kans krijgt om zelfstandig te beslissen wanneer ze in de inbox van lezer belanden, blijkt minder geapprecieerd te worden. Hetgeen iets is dat doorsnee (e-)marketeers blijkbaar nog niet begrepen. Wat is het bewijs? Aan 455 onder hen werd hetzelfde lijstje gepresenteerd, maar dan als mogelijkheden om de consument te benaderen.

Wij kiezen toch?

Waar de consumenten het ontvangen van e-mail op het door de consument gekozen moment met een score van 49 procent bedachten, deden de marketeers dat met slechts 14%, een zeer significant verschil. Omgekeerd, het sturen van e-mailberichten op het moment dat de e-marketeer het nuttig vindt, werd door hen gescoord op 76%. Ook hier een zeer groot verschil met de 24% procent van de consumenten. Maar uiteindelijk vinden beiden e-mail een zeer geschikt kanaal.

En de sociale media

Waar de consumenten toch nog behoorlijk gecharmeerd waren voor de klassieke post, blijken de e-marketeers de sociale media met niet minder dan 77% op het hoogste schavot te plaatsen. Die laatste kregen van de consumenten slechts een karige 20 % toebedeeld. Uiteraard is marketing een spel van geven en nemen. Het perfecte kanaal voor iedereen bestaat duidelijk niet. Maar dit onderzoek leert ons vooral dat we goed moeten luisteren naar onze (potentiële) klanten.

Inschrijfformulieren

Misschien wordt het tijd om onze opt-in formulieren nog eens te bekijken. Want die zijn vandaag de dag, zeer sober geworden. Want we hebben geleerd dat we de drempel zo laag mogelijk moeten leggen. Alleen maar het e-mailadres vragen is nu de gemene deler. We moeten zeker niet terugkeren naar de situatie van een paar jaar geleden, toen we de inschrijver de hemd van het lijf vroegen. Maar een keuzevak over de frequentie is blijkbaar zeker niet verkeerd. Want anders worden die 49% al snel potentiële uitschrijvers… En dat willen we toch net vermijden?

mrt 3, 2016Thomas Vangelooven
Previous storyPik in op de media!Next storyEen e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!
Home E-mail als eerste kanaal, maar contact wil wel kiezen.
7 jaar geleden context, E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Strategie158
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Strategie, Targeting, Tips

Een e-mail met een driedubbele bodem

E-mailmarketing kan je in vele vormen bedrijven. Van een nieuwsbrief en een commerciële verkoopactie tot een transactionele of een service bericht. Elke vorm is goed om je klant of prospect te bereiken. Maar waarom niet eens wat vormen met elkaar mengen? mei 22, 2015Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Testing, Tips

Nieuws blijft het doen in e-mailmarketing

Het Amerikaanse Mailermailer heeft in 2009 al het e-mailverkeer dat via haar platform passeerde geanalyseerd. Ruim 900 miljoen onderwerplijnen verder filterden ze er de volgende woordenwolk uit. okt 27, 2010Ann Flipkens

Wetgeving

Zakelijk spamverbod in Nederland bijna van kracht

Vanaf 1 oktober mag u dus alleen nog mails of faxen versturen als u daar toestemming voor heeft bij de ontvanger, of wanneer het een bestaande relatie betreft. sep 17, 2009Michelle Dassen

Content, Design, E-commerce, E-mailmarketing

Genereer trafiek naar je webshop met een duidelijke boodschap

E-mailmarketing is een belangrijke bron voor winkelketens om klanten naar de (web-)winkel te lokken. Eerder gaven we al een voorbeeld van Hunkemöller. Vandaag gaan we dieper in op de do’s en dont’s aan de hand van een e-mailcampagne van Yukka. mrt 25, 2011Thomas Vangelooven

Cases, Inspiratie!, Tips

Hoe Touring in 8 stappen haar promotie aankondigt

Een besparing is een goed uitgangspunt om een aanbieding te lanceren. Dat geldt voor alle marketingkanalen, maar zeker ook voor e-mailmarketing. Als de werkende mens in de ochtendfile via het radionieuws heeft mogen vernemen wat allemaal de komende tijd duurder gaat worden, dan is een besparing van ruim 200 euro een goede trigger voor eenieder […]

Design, Hoe begin je met e-mailmarketing, Tips

Zoek de drie verschillen, met en zonder afbeeldingen!

Het is een bekend fenomeen. Bij heel wat e-mailclients staan de afbeeldingen standaard op uit. Met de alt-tag kan je altijd één en ander recht zetten. Maar het blijft behelpen. Daarom willen we je dit voorbeeld van de befaamd e-marketeers van moo.com niet onthouden. jul 12, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips

Trap niet in de openstaande valkuilen, dat leert werk XI

Eindelijk is de e-mail die je naar je prospecten wil sturen af. Het heeft even wat zweet gekost, maar de tekst zit goed. De afbeeldingen zijn mooi en die nieuwe achtergrondkleur oogt trendy. Dus druk ik snel op de verzendknop. Je zal reactie krijgen, wees gerust. Maar zal je de reactie krijgen die je bericht […]

E-mailmarketing, Strategie, Testing, Thema-mailings

Tijdsdruk en testen gaan niet samen…

Het einde van het jaar nadert en voor heel wat e-marketeers zijn dat nu net spannende dagen. En dan is blijkbaar het gevaar groot om even ‘snel snel’ de bulk weg te werken en een paar grote zonden te plegen tegen de spelregels van een goede e-mailmarketing praktijk. dec 5, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail