Met de eindejaarsfeesten in aantocht klinkt het vaak in de media dat naast de winkels tijdens de koopzondagen, de webshops de nodige drukke tijden kennen. Alleen, hoe zal je als e-marketeer je klant weghouden uit de winkelstraat en tegelijkertijd op je webshop laten landen.
Het antwoord is heel erg eenvoudig. Door e-mailmarketing in te zetten natuurlijk. Het Amerikaanse Monetate, zelf actief in de marketing, onderzocht de verschillende digitale kanalen die tot e-commerce kunnen leiden. Ze doen dit trouwens al een paar jaar en wat blijkt? Kwartaal na kwartaal scoort e-mail met de hoogste conversieratio’s.
Waarom geen sociale media?
Sociale media scoren het laagst. Dat is ook vrij logisch. Vooreerst moet je eerst de potentiële klanten fan laten worden van je sociale aanwezigheid. Dat vergt al de nodige inspanning. Vervolgens is het vaak moeilijk om je potentiële klanten via een rechtstreekse link te verleiden om naar een webshop te gaan. Sociale media zijn er immers om iets leuk te vinden, niet om geld uit te geven.
Waarom geen zoekmachine?
Met 1,79 procent scoort een zoekmachine zeker niet verkeerd. Adverteren via een Google of een Bing rendeert. Maar niet zoveel als e-mailmarketing. De verklaring is daar heel eenvoudig. Je bent er niet alleen. Via een zoekopdracht naar pakweg de killer cadeau voor het lief, sta je als het een beetje tegenvalt tussen een paar andere advertenties en de vele gratis links. Dus speelt een geluksfactor – er wordt doorgeklikt naar je webshop – een grote, misschien zelfs een iets te grote rol.
Daarom wel e-marketing!
De eerste reden is zeer eenvoudig. Eens het oog van je contact op je boodschap valt, dan heb je echt een vorm van exclusiviteit. Geen vrienden die afleiden met ‘leukvinders’ allerhande, geen andere aanbieders die om aandacht zitten te smeken. Verder heb je – indien er een verleden is – reeds de juiste aanbiedingen voor de neus van je contact geschoven. Zo belandt hij rechtstreeks op de juiste pagina van je webshop. De kans dat de ‘koop nu’ button aangeklikt wordt is ineens levensgroot!