Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Trends

E-mail en storytelling, een perfect match

Content en nog eens content, dat was de kreet van iedere e-marketeer die je de voorbije jaren ondervroeg. En dat zal ie nog jaren roepen. Want een lezer van een e-mailbericht, die wil reeds lang geen platte verkoop meer, die wil iets leren. Maar vandaag vult men deze kreet al even vaak aan: die content verpakken we graag  in de vorm van storytelling.

inspiratie_storytelling_emailmarketing storytelling_emailmarketingVerhaaltjes vertellen, het klinkt een beetje pejoratief. Maar dat is het nu net niet. Content of een boodschap die in een verhaal komt, wordt immers langer onthouden. Want mensen zien letterlijk de content bewegen in de omgeving. Als we in dat verhaal ook nog eens een held zien, waar we onszelf mee kunnen vereenzelvigen, dan pas beklijft de boodschap voor heel lang.

E-commerce bedrijf Zalando is bij het opbouwen van het voorbeeld dat we vandaag in onze blog presenteren, mee op deze trend gesprongen. Tel met ons mee af tot vijf.

1 De klassieke opener

Wat je ook doet, een e-mailbericht start altijd met een reeks bekende elementen. Gewoon voor de herkenbaarheid. Welke methodiek je ook inzet, ze blijven steeds weer terugkomen. Uiteraard is er het logo, zijn er de categorieën in de vorm van een menu, net alsof het zo van de website is geplukt, zijn er de klassieke meldingen over lezen via een browser en afmelden van de nieuwsbrief. Wat wel anders is dan de andere voorbeelden die over ons scherm rollen, is dat men hier niet de sociale media bovenaan heeft geplaatst, wel de app’s die de onderneming rijk is.

2 De opener van de story

Vermits het bericht gericht is op dames die uiteindelijk hun kleerkast moeten vullen, beginnen we met een groepsfoto van vier dames. Een eerste herkenningspunt voor de vrouwelijke lezer. Maar het zijn niet zomaar lukraak gekozen dames. Het gaat om vier inspirerende vrouwen, vertelt de inleiding van het verhaal. En de eerste stap naar herkenning is gezet. Het is immers de bedoeling om de lezer zo snel mogelijk zich te laten vereenzelvigen met de opgevoerde figuren.

3 De eerste CTA

De eerste Call-to-Action is niet verkoopgericht. Dat is belangrijk als je de techniek van storytelling aanwendt. Je moet eerst het verhaal tot haar recht laten komen, voor je nog maar denkt aan verkopen. Want de lezer moet voeling krijgen en in haar – in geval – fantasie een wereld te creëren waar je producten en diensten in thuishoren.

4 De eerste held

Dan krijgt de eerste dame open podium in het e-mailbericht. Er is een naam, maar ook een functie en nog wat extra achtergrond. Het identificeren kan nu starten. De informatie is uiteraard summier, zoals het in een e-mail hoort. De detail is uiteraard achter een doorklik verstopt. De sfeer wordt opgeroepen met tekst, kledingstukken en een foto van een look, wel in, een decor. De graffiti staat er niet voor niets. Zo wordt ineens duidelijk dat storytelling ,iet alleen een kwestie van woorden is.

5 De tweede CTA

Hier is de CTA eentje van een andere orde. Niet in de stijl van het verder lezen van het verhaal. Wel in het aanschaffen van de look, dat je er snel uit kan zien als de held die je gekozen hebt. Want na Veronika volgen er uiteraard nog een reeks andere helden die hun stijl presenteren…

Van 6 tot…

We hebben ons voorbeeld niet verder genummerd, want de structuur is verder heel erg analoog. Dus passeren er nog een maatschappelijke ondernemer, een actrice en zangeres en een kunstenares de revue. De helden worden zo breed mogelijk gekozen om een klik te maken die uiteindelijk leidt tot een doorklik en conversie. Want daar doen we voor. Nog een belangrijke notitie, Zalando trekt deze story ook door in de andere vormen van marketing. Zo passeren de helden van vandaag ook over het televisiescherm. Niet alleen de look, maar het zijn kunnen gekopieerd worden. En zo wordt dit e-mail bericht ook een opfrisser van het geheugen. Want sprookjes die vertel je meer dan één keer!

sep 4, 2016Michelle Dassen
Previous storyFlexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacyNext storyStuur eens een etalage op!
Home E-mail en storytelling, een perfect match
6 jaar geleden Cases, Inspiratie!, Personalisatie, Strategie, Trends340
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, List Building

Vraag hulp aan je lezers

Je bericht bovenaan in de inbox krijgen, dat is de droom van iedere e-marketeer. Van de grote webbased e-mail aanbieders is bekend dat zij een dikke vinger in de pap houden bij het sorteren van de inkomende e-mails. Zo dik, dat er op internet verschillende lijstjes circuleren met aandachtspunten. We zetten er graag een aantal […]

E-mailcliënt mikt op senioren

Mediabedrijven vinden steeds meer de weg naar de 65-plussers. Makkelijk hanteerbare mobiele telefoons moeten senioren overhalen om actief deel te nemen aan de technologische vooruitgang. Ook de e-mailcliënt Red Stamp Mail ziet brood in die doelgroep. dec 29, 2010Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Priority inbox nieuwe uitdaging

Er is een nieuwe uitdaging voor de e-marketeers. Na het overleven van de spamfilters van de diverse e-mailplatformen is er nu de priority inbox. De idee is best een beetje vergelijkbaar met de vroegere priority zegel van de post. Je bericht wordt sneller verwerkt en als eerste gesorteerd. sep 3, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Testing, Tips

Nieuws blijft het doen in e-mailmarketing

Het Amerikaanse Mailermailer heeft in 2009 al het e-mailverkeer dat via haar platform passeerde geanalyseerd. Ruim 900 miljoen onderwerplijnen verder filterden ze er de volgende woordenwolk uit. okt 27, 2010Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Tips

‘Geen onderwerp’ is dooddoener voor e-mailmarketing

Onderschat nooit het belang van een goede onderwerpregel. Een perfect opgebouwd e-mailbericht kan in de vergeetput verdwijnen door de vermelding ‘geen onderwerp’. Met een bondige en relevante onderwerpregel zet je daarentegen je abonnees aan tot lezen. nov 10, 2010Michelle Dassen

E-mailmarketing

Is het stilaan niet een beetje te veel van het goede?

In elke sector raakt de efficiëntie van digitale communicatie langzaam maar zeker beschadigd door het overdadig gebruik. Dat leert ons een onderzoek van Deloitte. feb 16, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing

De juiste e-mail voor de job

E-mailmarketing kan verschillende vormen aannemen. Je kan niet dezelfde standaard insteek gebruiken voor verschillende boodschappen in combinatie met verschillende groepen potentiële lezers. We zetten graag even wat mogelijkheden op een rijtje. aug 27, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Aflevering van e-mailcampagnes soms bedroevend laag

Een onderzoek heeft uitgewezen dat in Amerika en Canada één vijfde van de uitgezonden e-mail de ‘inbox’ van de geadresseerde niet bereikt.Als de post één brief op vijf niet zou uitreiken, dan zou de voogdijminister, met pek en veren overladen, uit de hoofdstad verjaagd worden. aug 3, 2009Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail