Facebook heeft het opnieuw gedaan. Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg heeft een nieuw berichtensysteem bedacht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan e-communicatie.
Voor de e-mailmarketeer is het daarom belangrijk om bij de les te blijven. Ondanks de onheilspellende titel van dit blogbericht is e-mail in deze vorm nog lang niet dood. Het is wel in beweging.
Nieuw?
Facebook heeft niet zozeer een volledig nieuw berichtensysteem ontwikkeld, het heeft simpelweg de bestaande communicatievormen samengebundeld. De dienst integreert e-mail, Facebookberichten, Facebookchat, SMS en alle andere manieren waarop mensen met elkaar communiceren. Ook kunnen de gebruikers een eigen adres aanmaken dat op @facebook.com eindigt. Kortom, de dienst lijkt op e-mail maar is socialer dan hoe we het nu kennen.
Nieuwe generatie
De idee voor het nieuwe berichtensysteem komt er na gesprekken met middelbare school studenten. Daaruit blijkt dat jongeren eerder een SMS sturen of een Facebookbericht dan e-mail.
Het nieuwe communicatiemiddel is dan ook geïnspireerd op een chatfunctie. Daardoor worden de berichten deel van een gesprek. Als e-marketeer moeten we die evolutie goed opvolgen. Als Facebook in zijn opzet slaagt, zal e-mail ook een nieuwe richting moeten inslaan.
Het volstaat dan niet langer om louter een e-mail te versturen, zonder een respons terug te verlangen. Een e-mail marketing bericht moet een dialoog met de abonnee aanwakkeren. Kortom, er is een nieuwe generatie e-mail marketing in aantocht.
Strategie
Dat betekent niet dat de gekende e-marketingstrategieën meteen overboord gegooid moeten worden. Ze dienen echter wel aangepast te worden. De e-marketeer moet een manier vinden om nog korter op de bal te spelen. Zo creeërt hij ook kansen, omdat de e-marketeer meer gelegenheid heeft om de aandacht van de potentiële klant vast te houden. Met gerichte vragen kan hij bovendien persoonlijke informatie verzamelen, die bij traditionele e-mail aan hem voorbij gaat.