“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”.
Een goede opbrengst
Wanneer je de zaken grondig aanpakt levert een e-mail campagne nog steeds geweldige resultaten op. “Bovendien is de ROI perfect meetbaar”, stelt Steven Roe. Dat is in tijden waar iedereen de mond vol heeft van de economische crisis van onschatbare waarde.
Eerste keus
Iedere onderneming, klein en groot heeft al eens geproefd van e-mail marketing. En iedereen heeft intuïtief wel een keer aangevoeld dat het kan werken. Een bevraging aan 3000 marketing verantwoordelijken uit de Fortune top 1000 lijst van bedrijven naar de best presterende marketing kanalen antwoordde 80,4 procent e-mail. Het tweede kanaal, namelijk zoek optimalisatie volgt op grote afstand, namelijk slechts 56,2 procent.
Investeer
De reden waarom e-mail marketing nog niet de hoge vlucht neemt die het echt zou verdienen, komt volgens Steven Roe omdat heel wat verkoopsverantwoordelijken met de valse gedachte leven dat hun huidig e-mail programma geweldig is. Al presteert het ondermaats. Zelfs die slechte e-mail software genereert nog steeds resultaat. Al blijft je e-mail in de spam filter hangen, al weet je niet wie ‘wel of niet’ je bericht gelezen heeft, al kan je met moeite riskeren wat html mee te sturen… Denk dan eens wat het resultaat zou zijn, mocht men budget vrij maken om een goed e-mail platform aan te schaffen. De resultaten zouden als een raket de hoogte inschieten.
Verder kijken
E-mail marketeers die even buiten de lijnen durven kleuren, hebben reeds lang begrepen dat marketing lang geen monoloog meer is. “Neen”, stelt Steven Roe, “e-mail marketing is één van de weinige kanalen waar de prospect je gevraagd heeft iets van je bedrijf, product of jezelf te laten horen. In deze wereld van het nu en direct is e-mail de geknipte communicatievorm om snel en adequaat te reageren op elke reactie die de ontvanger van de e-mail te weeg brengt”. Bovendien kan je je e-mail campagne gedoseerd uitsturen. Naargelang de reactie van iedere brok aangeschreven prospecten kan je je boodschap verfijnen. Om zo je resultaat te verhogen. Dat kan je niet met een advertentie in de krant. Eens gedrukt is de boodschap voor iedere lezer onherroepelijk vastgelegd.
Val op
Want de opdracht je e-mail boodschap te verfijnen, is zeker geen loze boodschap. Nu stilaan iedereen e-mail erkent als de ideale weg om de commerciële contacten te benaderen is de ‘inbox’ nogal druk bevolkt. Vermits velen zo maar berichten de digitale wereld insturen zonder oog te hebben voor de klassieke valkuilen, is het mogelijk om een intelligente e-mail strategie te ontwikkelen die je boven de anderen laat uitsteken. En dit tegen een lage kost per contact. Een e-mail campagne is nog steeds een topper op de rangschikking van de marketing afdeling die de ROI uitrekent. En daarom zal e-mail een blijver zijn in de marketing mix.