Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing

E-mail is een blijver in de marketing mix

“Veel marketeers zijn zich er niet van bewust dat je met e-mail programma’s meer kan”, stelt Steven Roe, directeur Business Development bij het Amerikaanse BrightWave Marketing. “Maar dan moet je wel voorbij de inbox raken”.

De laatste tien jaar smeten heel wat digitale marketing jongens en meisjes al hun energie op de nieuwe web 2.0 toestanden. Complete ‘Second Life’ eilanden werden gebouwd en diverse Facebook toepassingen werden ontwikkeld. Maar gaandeweg moesten de snelle jongens en meisjes vaststellen dat de communicatieve impact niet om over naar huis te schrijven was. En dit terwijl een geweldig marketing instrument bijna ‘ziende blind’ over het hoofd gezien werd. Want ook marketeers e-mailen dagelijks.

Een goede opbrengst

Wanneer je de zaken grondig aanpakt levert een e-mail campagne nog steeds geweldige resultaten op. “Bovendien is de ROI perfect meetbaar”, stelt Steven Roe. Dat is in tijden waar iedereen de mond vol heeft van de economische crisis van onschatbare waarde.

Eerste keus

Iedere onderneming, klein en groot heeft al eens geproefd van e-mail marketing. En iedereen heeft intuïtief wel een keer aangevoeld dat het kan werken. Een bevraging aan 3000 marketing verantwoordelijken uit de Fortune top 1000 lijst van bedrijven naar de best presterende marketing kanalen antwoordde 80,4 procent e-mail. Het tweede kanaal, namelijk zoek optimalisatie volgt op grote afstand, namelijk slechts 56,2 procent.

Investeer

De reden waarom e-mail marketing nog niet de hoge vlucht neemt die het echt zou verdienen, komt volgens Steven Roe omdat heel wat verkoopsverantwoordelijken met de valse gedachte leven dat hun huidig e-mail programma geweldig is. Al presteert het ondermaats. Zelfs die slechte e-mail software genereert nog steeds resultaat. Al blijft je e-mail in de spam filter hangen, al weet je niet wie ‘wel of niet’ je bericht gelezen heeft, al kan je met moeite riskeren wat html mee te sturen… Denk dan eens wat het resultaat zou zijn, mocht men budget vrij maken om een goed e-mail platform aan te schaffen. De resultaten zouden als een raket de hoogte inschieten.

Verder kijken

E-mail marketeers die even buiten de lijnen durven kleuren, hebben reeds lang begrepen dat marketing lang geen monoloog meer is. “Neen”, stelt Steven Roe, “e-mail marketing is één van de weinige kanalen waar de prospect je gevraagd heeft iets van je bedrijf, product of jezelf te laten horen. In deze wereld van het nu en direct is e-mail de geknipte communicatievorm om snel en adequaat te reageren op elke reactie die de ontvanger van de e-mail te weeg brengt”. Bovendien kan je je e-mail campagne gedoseerd uitsturen. Naargelang de reactie van iedere brok aangeschreven prospecten kan je je boodschap verfijnen. Om zo je resultaat te verhogen. Dat kan je niet met een advertentie in de krant. Eens gedrukt is de boodschap voor iedere lezer onherroepelijk vastgelegd.

Val op

Want de opdracht je e-mail boodschap te verfijnen, is zeker geen loze boodschap. Nu stilaan iedereen e-mail erkent als de ideale weg om de commerciële contacten te benaderen is de ‘inbox’ nogal druk bevolkt. Vermits velen zo maar berichten de digitale wereld insturen zonder oog te hebben voor de klassieke valkuilen, is het mogelijk om een intelligente e-mail strategie te ontwikkelen die je boven de anderen laat uitsteken. En dit tegen een lage kost per contact. Een e-mail campagne is nog steeds een topper op de rangschikking van de marketing afdeling die de ROI uitrekent. En daarom zal e-mail een blijver zijn in de marketing mix.

jun 27, 2009Michelle Dassen
Previous storyOutlook onder vuur…Next storyZijn uitschrijvers echt uitschrijvers?
Home E-mail is een blijver in de marketing mix
14 jaar geleden E-mailmarketing247
Michelle Dassen
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Reporting, Strategie, Testing, Thema-mailings, Tips

Opvallende stijging van leespercentages tijdens zomermaanden

De zomervakantie is de periode waarin veel marketeers hun e-mailmarketingverkeer op een lager pitje zetten. Ze gaan er immers vanuit dat een groot deel van hun lezers op vakantie zijn. Maar eigenlijk lopen ze hier een unieke gelegenheid mis om écht op te vallen. jul 26, 2012Thomas Vangelooven

Cases, Tips, Trends

Experiment: hoe veel info geef jij in je nieuwsbrief?

Het is altijd een vorm van afwegen. Geef je veel of weinig info in je e-mailbericht? Waar zit het verzadigingspunt. Hoeveel moet je vertellen om een lezer tot een doorklik te verleiden? Maar vooral, wat doe je om de hoogste conversie te krijgen? mrt 14, 2014Ann Flipkens

E-mailmarketing, Thema-mailings, Tips

Bloopers die je kunt vermijden…

E-mailmarketing is niet alleen een vorm van inspiratie, maar ook een vorm van transpiratie. Er zijn zoveel details die je in het oog moet houden. En voor je het weet, ben je weer een onsterfelijke blooper rijker. dec 27, 2012Michelle Dassen

Omdat stilzitten nog steeds geen optie is!

Vorige week verhuisde de masterclass die Flexmail regelmatig organiseert naar een nieuwe locatie. De class verzamelde in de nieuwe kantoren van Flexmail in Brussel. Naast een boeiende discussie over e-mail adressen kwamen de klassieke ingrediënten over e-mailmarketing aan bod. jun 30, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, List Building, Strategie

Geen tweede kans voor een goede eerste indruk!

Een nieuw e-mailadres loopt via een opt-in binnen in je e-marketinglijst van je nieuwsbrief. En jij antwoordt standaard met een ‘dankjewel’.En daarmee is de basis van een lange digitale relatie gelegd? Neen, niets is minder waar. Je krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken! jan 27, 2010Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

12 inhoudselementen om in je e-marketing plan te verwerken

Een goed e-mailmarketing bericht of blogartikel ontstaat niet door toeval. Wel door een goede planning met een gevarieerd aanbod aan content. Maar naast inhoud, is ook de vorm belangrijk. Content kan je op allerlei manieren presenteren. We zetten graag ter inspiratie van je e-marketing kalender van volgend jaar enkele minder voor de hand liggende vormen […]

E-mailmarketing, List Building, Tips

Hoe meer e-mailadressen verzamelen? Drie eenvoudige tips!

Iedereen heeft ondertussen wel begrepen dat het inzamelen van e-mailadressen in de huidige constellatie van de markt een verschil kan maken tussen succes en achteraan bengelen. Maar hoe doe je dat in een tijd waar de opt-in overal in de wetgeving ingeschreven wordt? okt 23, 2009Thomas Vangelooven

Meer dan een onderwerpregel en een CTA!

Er staan voor e-marketeers nog enkele drukke weken voor de boeg. De eindejaarsfeesten zijn ideale momenten om via e-shops in extremis nog een laatste pakje aan te schaffen. En hoe breng je volk naar de e-shops? Via e-mail berichten natuurlijk! dec 11, 2013Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail