De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december 1971.
Half uur
Wie zijn inbox controleert, verliest al snel enkele minuten per consultatie. Niet omdat het lezen zelf zoveel tijd vraagt, maar wel omdat het recupereren de aandacht na de onderbreking veel langer duurt dan we denken. Een simpele rekensom leert dat werknemers die hun inbox elk kwartier vluchtig screenen, dagelijks meer dan een half uur verliezen door deze onderbrekingen.
Cijfers
Hoewel cijfers uiteenlopen, ramen de meest voorzichtige specialisten het verlies van ondeskundig e-mailgebruik op € 3.000 per werknemer per jaar. Aangezien naar schatting 1,75 miljoen Belgische werknemers beschikken over e-mail, loopt de rekening op tot meer dan 5 miljard euro. Ter vergelijking: dit verlies bedraagt 1,7% van het Belgische BNP. Als we dergelijke berekeningen horen maken over de economische kost van het fileleed, dan fronsen we onze wenkbrauwen niet eens meer. Als we het over de economische kost van e-mail verkeer hebben, dan voel je des te meer het onbegrip.
Relevant
Zelfs al wordt het niet uitgesproken. De “e-mailloze dag” wil hier onze aandacht op richten. Niet dat er een kruistocht afgekondigd wordt tegen alles wat digitale communicatie betreft. Wel dat mensen even nadenken en alleen de nuttige communicatie via e-mail blijven onderhouden. De collega aan de overkant van je bureau kan je best oraal aanspreken. Op alle nieuwsbrieven die je niet leest kan je beter jezelf uitschrijven. Met distributielijsten waarop je niet thuishoort kan je hetzelfde doen. Als iedereen deze actie onderneemt, dan daalt niet alleen het e-mail verkeer. Maar dan stijgt ook de gemiddelde relevantie van elk e-mail bericht. Waardoor het meer aandacht zal krijgen. En daar kunnen we als e-marketeer niet tegen zijn!