Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Geen categorie

“E-mailloze dag”

De laatste vrijdag van november wordt gepromoot als een dag waar we even de e-mail uit ons leven sluiten. De datum is symbolisch maar sluit aan bij het moment waarop het eerste e-mailbericht verstuurd werd. Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN gebruikte voor de eerste keer een @ ergens in november of december 1971.

Dat ene e-mailtje in 1971 is ondertussen uitgegroeid tot een miljardenstroom aan digitale berichten. Als je voorzichtig stelt dat één op twee aardbewoners een e-mailadres heeft en daar dagelijks vijf berichten op ontvangt. Dan zit je al aan 15 miljard. Deze communicatieve stroom spreekt tot de verbeelding. Maar er is ook een keerzijde van de medaille. Omdat e-mail het werk voortdurend onderbreekt, gaat er kostbare tijd verloren bij het afhandelen van soms bedrijfskritische taken.

Half uur

Wie zijn inbox controleert, verliest al snel enkele minuten per consultatie. Niet omdat het lezen zelf zoveel tijd vraagt, maar wel omdat het recupereren de aandacht na de onderbreking veel langer duurt dan we denken. Een simpele rekensom leert dat werknemers die hun inbox elk kwartier vluchtig screenen, dagelijks meer dan een half uur verliezen door deze onderbrekingen.

Cijfers

Hoewel cijfers uiteenlopen, ramen de meest voorzichtige specialisten het verlies van ondeskundig e-mailgebruik op € 3.000 per werknemer per jaar. Aangezien naar schatting 1,75 miljoen Belgische werknemers beschikken over e-mail, loopt de rekening op tot meer dan 5 miljard euro. Ter vergelijking: dit verlies bedraagt 1,7% van het Belgische BNP. Als we dergelijke berekeningen horen maken over de economische kost van het fileleed, dan fronsen we onze wenkbrauwen niet eens meer. Als we het over de economische kost van e-mail verkeer hebben, dan voel je des te meer het onbegrip.

Relevant

Zelfs al wordt het niet uitgesproken. De “e-mailloze dag” wil hier onze aandacht op richten. Niet dat er een kruistocht afgekondigd wordt tegen alles wat digitale communicatie betreft. Wel dat mensen even nadenken en alleen de nuttige communicatie via e-mail blijven onderhouden. De collega aan de overkant van je bureau kan je best oraal aanspreken. Op alle nieuwsbrieven die je niet leest kan je beter jezelf uitschrijven. Met distributielijsten waarop je niet thuishoort kan je hetzelfde doen. Als iedereen deze actie onderneemt, dan daalt niet alleen het e-mail verkeer. Maar dan stijgt ook de gemiddelde relevantie van elk e-mail bericht. Waardoor het meer aandacht zal krijgen. En daar kunnen we als e-marketeer niet tegen zijn!

nov 26, 2009Ann Flipkens
Previous storyPlaatjes in je e-mail bericht, doen?Next storyEn wat vindt het panel van jouw e-mail?
Home “E-mailloze dag”
13 jaar geleden Geen categorie411
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Tips

Zijn de links in je bericht echt voor de hand liggend?

E-mailmarketing heeft een duidelijk doel. Dat is contacten zo ver krijgen dat er actie ondernomen wordt. Dus moet je call to action duidelijk zijn. Maar is dat voldoende? apr 19, 2013Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Events

Flexmail is genomineerd voor de Digital Marketing Awards 2015

Enkele dagen geleden ontvingen we groot nieuws in onze inbox. De jury van de Digital Marketing Awards heeft Flexmail genomineerd in de categorie “Best performing Belgian tool”. Het opbrengen van ROI en conversies, gebruiksgemak en service stonden hierbij centraal. okt 28, 2015Michelle Dassen

Cases

BrokerMail: “unieke combinatie zorgt voor 100 procent tevreden klanten”

Content is de sleutel voor efficiënte e-mailcommunicatie. Zo denkt BrokerMail er ook over. Het gemeenschappelijke initiatief van NewsMaster Publishing en Nextmove biedt een uniek ‘e-newsletter’-concept aan, specifiek voor zelfstandige verzekeringsmakelaren met of zonder bankactiviteiten. feb 1, 2012Michelle Dassen

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Flexmail TV, Hoe begin je met e-mailmarketing, Strategie, Targeting, Testing, Tips

Het ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?

Je hebt je ongetwijfeld al eens afgevraagd wanneer je best jouw campagne zou uitsturen. In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV geven we onze visie op de mythe van dinsdag en donderdag prijs. jun 25, 2014Michelle Dassen

Design, Tips

Creatief met de ‘preheader’ omgaan

Een eerste indruk is belangrijk. Want in die fractie van een seconde wordt er beslist over lezen of niet lezen. Daarvoor is de onderwerpregel een belangrijk gegeven. Maar door de groei van diensten zoals Gmail en het gebruiken van mobiele apparaten is er een nieuw element waar we rekening mee moeten houden. jun 27, 2012Ann […]

Tips

Drie tips om de concurrentie een stap voor te zijn

Nieuwe abonnees op je mailinglijst zijn altijd een overwinning. Nieuwe prospecten dienen zich aan, maar dat betekent nog niet dat de klantenrelatie bezegeld is. Consumenten schuimen de markt af naar goede deals en schrijven zich daarom op meerdere mailinglijsten in. Ontdek hier hoe je de concurrentie voor kunt zijn.  aug 10, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Nederlandse spammer krijgt kwart miljoen euro boete

Het Nederlandse OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft een privé persoon voor 250.000 euro aan boetes opgelegd. Dit voor het versturen van ongevraagde elektronische e-mailberichten. De eigenaar van de webstek www.adverterenisgratis.nl overtrad hiermee de wet. jul 28, 2009Ann Flipkens

Wetgeving

Nederlandse e-mail regels nu nog duidelijker

Overheden beginnen steeds meer oog te krijgen voor de nieuwe media. Ook e-mailmarketing werd van een wetgevend kader voorzien. In Nederland is deze wet al even in voege. Maar de DDMA en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie brachten hierop ter verduidelijking een nieuwe code in bij de Stichting Reclame Code. mrt 2, 2012Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,259

Een animated gif als een conversie aanjager

3,611

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,906

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail