De meest waardevolle klanten heb je reeds in je vingertippen zitten. Met e-mailmarketing haal je het beste uit deze zakelijke relaties.
Klanten waar je een nauwe relatie mee onderhoudt zullen meer en regelmatiger bestellen. Bovendien is de kans groot dat zij je diensten of producten aanbevelen bij collega’s. Dit zijn daarom dan ook de verkoopgesprekken met de laagste interne kost. Maar met de huidige crisis die iedereen onder druk zet om zo goed mogelijke resultaten te halen vergeet men al eens deze meest eenvoudige principes.
Computer
E-mail is één van de meest aan te raden kanalen om je zakelijke contacten aan te houden. Je communiceert immers met prospecten en klanten die eigenlijk al de hele dag voor hun computer zitten. Een open kanaal is één van de mooiste dingen die een marketeer zich kan dromen: een geweldig digitaal tweerichtingsverkeer, dat bij verstandig gebruik maximaal rendement oplevert.
Tijdsverschil
De meeste e-mailplatformen laten een tijdsverschil toe tussen het creëren van een campagne en het versturen van een e-mailing. Zo kan je reeds op voorhand en op basis van een uitgedoktert schema een hele reeks van boodschappen programmeren. Denk bijvoorbeeld aan het jaarlijks preventief onderhoud van productie machines. Maar denk ook aan de jaarlijkse herinnering om een abonnement te vernieuwen.
Bestellen
E-mail is het perfecte middel om tijdsgebonden communicatie naar je klanten op te zetten. Zij zullen het waarderen. En allicht de periodieke dienst bestellen of hernieuwen. Een omzet die tegen geen kost binnengehaald wordt. Een goede verbinding tussen je CRM en je e-mailplatform in combinatie met diverse templates die de juiste boodschap bevatten en je e-mail marketing loopt als een fluitje van een cent.
En dan is er nog
E-mail is eveneens een ideale weg om nieuwe klanten te verwelkomen, om een nieuwe verkoopsmedewerker voor te stellen, om de nieuwe collectie aan te kondigen, om je klant uit te nodigen op je stand op een vakbeurs. Maar waarom ook niet een vernieuwde pagina op je webstek onder de aandacht brengen van je lezer? De mogelijkheden zijn bijna oneindig. E-mail wordt zo beetje bij beetje het bindmiddel tussen je verkoopsactiviteiten en de trouwe klant!