Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over.

hangslotMaar bij e-mail kunnen we dat blijkbaar niet zijn. We sprokkelden enkele berichten uit de actualiteit van deze week. Hoewel dezelfde regels van privacy gelden, blijken internationaal verschillende organisaties, onder het mom van veiligheid lustig onze berichten mee te lezen.

Versleuteld

Bij Gmail zal dit nu een stukje moeilijker worden. Vanaf deze week zal je altijd een ‘encrypted https connection’ gebruiken als je e-mails checkt of verstuurt. Dat betekent dat niemand je boodschappen kan lezen als ze over en weer gaan tussen jouw browser en de servers van Gmail. Welke methode je ook gebruikt: een publieke wifi-verbinding gebruikt of niet of inlogt vanaf je computer, telefoon of tablet. Dat meldde de Google-blog. Hier werd door Google een topprioriteit van gemaakt nadat de fratsen van het Amerikaanse NSA bekend geraakten. Het was voor Google belangrijk om die onschendbaarheid van de berichten sluitend te maken. Op dergelijke manier krijgt e-mail terug een meerwaarde. Belangrijk voor ons als e-marketeers.

Doorsnuffeld

Microsoft heeft zich daarentegen dezelfde zonde van de NSA begaan. Het zou de Hotmail-account van een blogger doorzocht hebben, omdat het aanwijzingen had dat het langs die weg de identiteit zou kunnen achterhalen van een interne bron die bedrijfsgeheimen gelekt heeft. Het verhaal vertrekt van een tip van iemand die via een dergelijk account gecontacteerd werd om het verhaal te verifiëren. Omdat het om gelekte bedrijfsgeheimen ging, gaven de juristen van Microsoft de goedkeuring om in de Hotmail-account van de blogger op zoek te gaan naar de identiteit van de lekker.

Nogmaals

In een verklaring verdedigt Microsoft zijn beslissing om de Hotmail-account te doorsnuffelen. Blijkbaar staat in de kleine lettertjes van de gebruiksvoorwaarden dat Microsoft het recht heeft om in uitzonderlijke gevallen de inhoud van een Hotmail-account te bekijken. Bovendien zou een rechter hiervoor ook toestemming gegeven hebben voegden ze er bij Microsoft aan toe. Net zo goed als Microsoft, kijkt ook Google in onze mailbox. Zogezegd voor een passende aanbieding onder onze neus te steken. Maar evenzeer om de commerciële berichten apart te sorteren.We moeten ons dus geen illusies maken. Privacy is in de digitale wereld een moeilijk begrip. Maar zolang we dit beseffen, is er ook geen enkele barrière die ons e-marketeers moet tegenhouden.

mrt 22, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyGeef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!Next storyEen A/B test voor je formulier
Home E-mail, veiligheid en privacy…
9 jaar geleden Trends, Wetgeving564
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, E-mailmarketing, Events, Inspiratie!, Marketing automation, Strategie, Targeting

De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing

Hogescholen en universiteiten gebruiken steeds meer online marketing. Ze zijn creatiever in de werving van studenten en dat is nodig om te concurreren met andere scholen. Om studenten aan te trekken hebben scholen een goede online strategie nodig en e-mailmarketing is een onderdeel van elke geslaagde online strategie. In dit artikel geef ik tips en […]

Content, Design

Professionaliseer je e-mailcampagnes met templates

Templates zijn een belangrijk element in de opmaak van je e-mailcampagne. Omdat we niet allemaal grafische ontwerpers zijn en toch professionele en consequente e-mailcommunicatie willen opzetten, brengen templates soelaas. mrt 18, 2011Thomas Vangelooven

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, List Building, Personalisatie, Strategie

Hoe een symfonie orkest in Amerika haar marketing lijst decimeerde en haar omzet verdubbelde!

Het Indianapolis Symphony Orchestra had doorheen de jaren vlijtig e-mailadressen verzameld. Haar marketinglijst telde duizenden e-mailadressen. Maar ondanks het grote aantal adressen, bleef de conversie zwaar achterlopen. Sleutelen aan de onderwerpregel, aan de calls to action en de content in het algemeen, bracht geen soelaas. Tijd voor een nieuwe aanpak lezen we in een studie […]

Thema-mailings

Volg de seizoenen!

Onderzoek van het Amerikaanse Elite Email bracht een merkwaardige trend aan het licht. Zowel e-marketeers als hun contacten volgen de seizoenen. jun 13, 2012Ann Flipkens

Content, Design, Hoe begin je met e-mailmarketing

Staat de essentie boven de vouw?

Het voorbeeld dat we hier opvoeren deed ons dadelijk aan de techniek van de krantenwereld denken. Soms kunnen we in de digitale wereld veel leren van de gedrukte wereld. Er is zoiets als de uitdrukking “boven de vouw”… jan 29, 2016Ann Flipkens

Social media

Laat je e-mail voeden door sociale media!

E-mail is natuurlijk in eerste instantie het uitgelezen instrument om content in de inbox van je contact te brengen. Maar je kan je e-mailmarketing ook laten voeden door een ander luik in je e-marketingstrategie: de sociale media! mrt 7, 2012Ann Flipkens

Even filosoferen over html en tekst georiënteerde e-mail berichten

Mike Adams, CEO van Arial Software poneerde een gedurfde stelling. E-mailberichten gespekt met HTML worden vaker weggegooid dan berichten in gewone tekstopmaak. Door de band genomen prefereren internauten e-mailberichten met een eenvoudige tekst opmaak. jan 15, 2010Ann Flipkens

Design, E-mailmarketing, Tips

Gebruik eens een ☺ in je onderwerpregel

Helaas, je bent niet de enige die met e-mailmarketing aan de slag gaat. Dus is het de kunst om jouw bericht er tussenuit te laten springen. En dat start bij de onderwerpregel. Deze op een pakkende en aantrekkelijke manier dichten is al een kunst. Maar dan zijn er nog mogelijkheden om je boodschap visueel in […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail