Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Trends, Wetgeving

E-mail, veiligheid en privacy…

Er is zoiets als het briefgeheim. De post mag nooit je brieven openen en daar in snuffelen. De overheid overigens ook niet, tenminste niet zonder een gerechtelijk bevel. En daar zijn we redelijk gerust over.

hangslotMaar bij e-mail kunnen we dat blijkbaar niet zijn. We sprokkelden enkele berichten uit de actualiteit van deze week. Hoewel dezelfde regels van privacy gelden, blijken internationaal verschillende organisaties, onder het mom van veiligheid lustig onze berichten mee te lezen.

Versleuteld

Bij Gmail zal dit nu een stukje moeilijker worden. Vanaf deze week zal je altijd een ‘encrypted https connection’ gebruiken als je e-mails checkt of verstuurt. Dat betekent dat niemand je boodschappen kan lezen als ze over en weer gaan tussen jouw browser en de servers van Gmail. Welke methode je ook gebruikt: een publieke wifi-verbinding gebruikt of niet of inlogt vanaf je computer, telefoon of tablet. Dat meldde de Google-blog. Hier werd door Google een topprioriteit van gemaakt nadat de fratsen van het Amerikaanse NSA bekend geraakten. Het was voor Google belangrijk om die onschendbaarheid van de berichten sluitend te maken. Op dergelijke manier krijgt e-mail terug een meerwaarde. Belangrijk voor ons als e-marketeers.

Doorsnuffeld

Microsoft heeft zich daarentegen dezelfde zonde van de NSA begaan. Het zou de Hotmail-account van een blogger doorzocht hebben, omdat het aanwijzingen had dat het langs die weg de identiteit zou kunnen achterhalen van een interne bron die bedrijfsgeheimen gelekt heeft. Het verhaal vertrekt van een tip van iemand die via een dergelijk account gecontacteerd werd om het verhaal te verifiëren. Omdat het om gelekte bedrijfsgeheimen ging, gaven de juristen van Microsoft de goedkeuring om in de Hotmail-account van de blogger op zoek te gaan naar de identiteit van de lekker.

Nogmaals

In een verklaring verdedigt Microsoft zijn beslissing om de Hotmail-account te doorsnuffelen. Blijkbaar staat in de kleine lettertjes van de gebruiksvoorwaarden dat Microsoft het recht heeft om in uitzonderlijke gevallen de inhoud van een Hotmail-account te bekijken. Bovendien zou een rechter hiervoor ook toestemming gegeven hebben voegden ze er bij Microsoft aan toe. Net zo goed als Microsoft, kijkt ook Google in onze mailbox. Zogezegd voor een passende aanbieding onder onze neus te steken. Maar evenzeer om de commerciële berichten apart te sorteren.We moeten ons dus geen illusies maken. Privacy is in de digitale wereld een moeilijk begrip. Maar zolang we dit beseffen, is er ook geen enkele barrière die ons e-marketeers moet tegenhouden.

mrt 22, 2014Thomas Vangelooven
Previous storyGeef je e-mailstrategie een lenteschoonmaak!Next storyEen A/B test voor je formulier
Home E-mail, veiligheid en privacy…
6 jaar geleden Trends, Wetgeving517
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips

10 elementen – van eenvoudig tot geraffineerd – voor een goede e-mail

Deze viel in onze inbox. En in één oogopslag zagen we een voorbeeld dat we de lezers niet wilden onthouden. Dit e-mailbericht van Thalys is tegelijkertijd stralend eenvoudig, maar details laten zien dat er behoorlijk wat denkwerk achter steekt. Het is een bericht volgens het boekje met een aantal verrassende invalshoeken. We zetten ze graag […]

Cases, Content, Design, Strategie, Testing, Tips

9 sleutelelementen voor elk bericht

De opmaak van een nieuwsbrief is steeds weer een uitdaging. Je moet zorgen voor een leuke eerste indruk. Maar tegelijkertijd moet alles wat je in een eerste blik voor ogen krijgt wel overwogen zijn. De nieuwsbrief van het Britse Moo die in onze inbox viel, beantwoordt aan al die eisen. nov 9, 2012Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Targeting, Trends

De transformatie van e-mailmarketing naar marketing automation

Een moderne marketeer beseft maar al te goed dat zijn klanten niet identiek zijn. Waarom dan een campagne uitsturen die niet afgestemd is op elke individu? Eenzelfde bericht naar al je contacten is helaas niet altijd de juiste aanpak. Iedereen wil toch campagnes die het open ratio verhogen en de conversie maximaliseren? aug 21, 2015Alessia […]

Kan het nog duidelijker?

We pakken graag uit met cijfers om ons gelijk te bewijzen. De laatste grafiek die MarketingSherpa uit haar 2010 Email Marketing Benchmark Report vrijgaf, liet weer eens een opmerkelijk beeld zien. Het nut van relevante inhoud staat nog steeds onwrikbaar vast. jun 9, 2010Ann Flipkens

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips

Verzorg je leads! Het achtste werk van Flexmail leert hoe!

Er zijn in e-mailmarketing twee grote fases waarbij je de mogelijke contacten tot klant maakt. De eerste fase is iemand overtuigen zich in te schrijven op je e-marketinglijst. De tweede stap is diezelfde persoon ook nog klant laten worden. Tussen beide stappen zit een wereld van verschil. sep 4, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Met goede content kan je de oorlog winnen

Flexmail lanceerde haar derde werk in de strijd om de aandacht van de lezer. En met deze aflevering zijn we tot de essentie van e-marketing gekomen. Alleen met goed content kun je succesvol ten strijde trekken. mrt 28, 2013Ann Flipkens

Tips

Voorkom een dood einde!

Een van de grootste uitdagingen (49%) van e-marketeers die bij het Forrester onderzoek eind vorig jaar naar boven kwam drijven was het bevorderen van de groei en het rendement van de open en doorklik ratio’s. Daar zijn natuurlijk nog behoorlijk wat boeken over volgeschreven. Maar vandaag willen we graag wijzen op een opportuniteit die vaak […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,658

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail