Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt.
info
Dat bijeen sprokkelen mag alleen maar als het over zogenaamde info@bedrijfx.be adressen gaat. Het grote nadeel is dat het bedrijf je niet kent en hoogstwaarschijnlijk niet op e-mailbericht zit te wachten. Anderzijds heb je ook geen echte kennis van wie er achter het adres schuilt. Het is dan zo goed als onmogelijk om aan de zienswijze van relevante content, die vandaag bewezen nut heeft, te voldoen.

Dan toch relevante content

Bij het doorlopen van wat cases, stootten we op een interessant en vernieuwend idee. Een advocaat uit New York was op zoek naar nieuw cliënteel en wilde dit op een aparte wijze aanpakken. Geen grote twintig vierkante meters met dames en heren in strak pak om deskundigheid uit te stralen. Ook geen televisiespotjes die uitleggen dat je niet moet betalen als de gewenste uitspraak niet uit de mond van de rechter komt. Neen, de advocaat wilde de kaart van relevante content trekken.

Eerstelijns advies

Dus adverteerde hij in diverse bladen met kleine advertenties waar hij gratis eerstelijns rechtsadvies beloofde. Er was maar een enkele voorwaarde verbonden aan dit aanbod. Het advies kon alleen maar per e-mail gevraagd worden op een specifiek adres. Dat adres gebruikte de advocaat ook om te antwoorden en zo groeide er een vorm van aantoonbare relatie. In veel landen is dit voldoende om het adres nu te gebruiken voor e-mailmarketing. Maar vergis je niet, het heeft zeker nog niet de kracht van een dubbele opt-in. In België zit je met deze methode in de grijze zone.

Offline genereert online

Maar, als we even doordenken komen we toch op een werkbare methode. Vooreerst is het vernieuwende aan deze gedachte dat men offline inzet om straks online marketing te gaan voeren. Het werken met kleine advertenties in advertentiebladen waarbij je gratis advies of raad aanbiedt is een leuke nieuwe invalshoek. Het moet natuurlijk niet beperkt blijven tot gedrukte media. Hetzelfde aanbod kan ook met strooifolders, affiches en iedere andere vorm van klassieke marketing opgestart worden.

Vervolg op het antwoord

Een vraag moet natuurlijk ook een antwoord krijgen. Dat is een eerste belangrijke stap om je deskundigheid te tonen en het vertrouwen te winnen van je nieuwe contact. Dus wees eventueel voorbereid op een kleine stormloop. Niets is zo dodelijk als een e-mail te sturen en nooit antwoord te krijgen. Maar als je een advies of een goede raad terugstuurt, dan moet je natuurlijk in het slot van je e-mailbericht niet vergeten te wijzen op je nieuwsbrieven. Als men daar al spontaan op inschrijft, is het eerste succes al geboekt.

Segmenteren met de vraag

De gestelde vraag is natuurlijk een gedroomd startpunt. Je weet onmiddellijk wat je nieuwe contact bezighoudt. Je kan zelf al een eerste keer het profiel aanvullen. Je zou dan een gericht antwoord op die ene vraag kunnen geven, maar tegelijkertijd een paar gerichte en relevante berichten uit je nieuwsbrieven kunnen toevoegen. Verwijs in je antwoord op die extra literatuur die je meegeeft en uiteraard vergeet je niet de link naar de opt-in pagina.

Uitnodigen als laatste stap

In een laatste stap kan je je nieuwe contact rechtstreeks uitnodigen om in te schrijven op je nieuwsbrief. Vraag eventueel of je een dubbele opt-in mag sturen. Alles in de vorm van een uitgebreide dienstbaarheid. De kans is groot dat je hier een positief antwoord op krijgt. Een tactiek die je overigens altijd kan toepassen op iedere persoon die via e-mail contact zoekt. Zelfs al komt het van een online bron zoals een contactformulier op een website! Heeft iemand op dit vlak enige ervaring?

jun 21, 2014Ann Flipkens
Previous storyNederlands onderzoek bewijst nut segmentatie en dynamische contentNext storyHet ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?
Home E-mailadressen verzamelen met gratis advies
9 jaar geleden Cases, Strategie, Tips500
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Cases, Content, Design, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips

De perfecte e-mail met een sluitende korting in 7 stappen!

De Nederlandse kledingzaak Perfectly Basics is ook zeer sterk online bezig. Daar hoort ook een sterke e-mailmarketing strategie bij. En daar in het noorden wordt goed nagedacht over wat ze richting hun marketinglijst sturen. okt 17, 2014Michelle Dassen

Design, Strategie

Steek energie in je CTA, maar met mate!

Je digitale nieuwsbrief of je e-mailmarketing is eigenlijk niet meer, maar zeker niet minder, dan een drager voor de ‘call-to-action’ (CTA). Je spreekt je contacten aan, in de zoete hoop dat ze conversie geven. Dat kan omzet zijn, maar het kan even goed de verwachting invullen dat ze je Facebookpagina leuk gaan vinden mrt 27, […]

Cases, Content, context, Trends

Pik in op de media!

Media kan je vandaag veel ruimer zien dan alleen maar de gedrukte krant of het avondjournaal op televisie. Alles wat permanent aan leesbare berichten en zichtbare beelden gevoed wordt, kan je nu onder media sorteren. Daar horen dus ook de sociale media media bij, maar evenzeer de inbox van de e-mailclient. feb 26, 2016Michelle Dassen

E-mailmarketing, Flexmail TV, Tips

Heb jij de basics van e-mailmarketing onder de knie?

Vraag jij je wel eens af of je de basis van e-mailmarketing goed aanpakt? In deze nieuwe aflevering van Flexmail TV delen we de elementen die voor ons het belangrijkst zijn. Door deze basiselementen onder de knie te hebben, stuur je elke keer opnieuw een goed opgebouwd e-mailbericht dat de aandacht van je doelpubliek trekt. […]

E-mailmarketing, Strategie, Tips

De balans tussen een gelezen en een niet gelezen e-mail

Een e-mail marketing campagne kan alleen maar een succes worden als de doelgroep ook daadwerkelijk je boodschappen leest. Wat moet je doen om je e-mails geopend te krijgen? We zetten enkele basisregels op een rijtje… aug 19, 2009Michelle Dassen

Tips

Verspreid nieuws voor een grotere impact

In vele bedrijven wordt op de dag van vandaag de communicatie naar de media toe door meerdere personen in de organisatie gevoerd. En meestal hebben die mensen niet echt een communicatie-achtergrond. Speciaal voor hen hebben we hier een waardevolle tip! nov 18, 2011Michelle Dassen

Cases, E-mailmarketing, Inspiratie!, Tips, Trends

In 8 stappen van offline naar online klantencommunicatie

Iedere winkel die zichzelf respecteert, heeft een klantenkaart. Menig damesportefeuille puilt er van uit. Zo heeft het prestigieuze ‘Le Bon Marché’ in Parijs ook haar klantenkaart. Geheel en al offline. Maar met de eerste e-mail ter verwelkoming wordt er al gewerkt om de klant online actief te krijgen. aug 28, 2015Ann Flipkens

Cases, E-mailmarketing, Personalisatie, Strategie, Tips, Trends

Hoe segmenteer je?

Een e-mailbericht moet de lezer aanspreken. Tenminste als je naar hoge conversie ratio’s streeft. Content kun je relevanter maken door een bepaald type bericht te sturen naar een specifieke doelgroep. Je e-marketinglijsten segmenteren is één van de tactieken die je kunt toepassen. feb 7, 2014Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,757

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail