Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Cases, Strategie, Tips

E-mailadressen verzamelen met gratis advies

Iedereen heeft wel zijn methode om e-mailadressen op een doordachte manier te verzamelen. Want e-mailadressen met een gekende geschiedenis zijn oneindig veel meer waard dan adressen die je – op het randje van het legale – zo maar her en der bijeen sprokkelt.
info
Dat bijeen sprokkelen mag alleen maar als het over zogenaamde info@bedrijfx.be adressen gaat. Het grote nadeel is dat het bedrijf je niet kent en hoogstwaarschijnlijk niet op e-mailbericht zit te wachten. Anderzijds heb je ook geen echte kennis van wie er achter het adres schuilt. Het is dan zo goed als onmogelijk om aan de zienswijze van relevante content, die vandaag bewezen nut heeft, te voldoen.

Dan toch relevante content

Bij het doorlopen van wat cases, stootten we op een interessant en vernieuwend idee. Een advocaat uit New York was op zoek naar nieuw cliënteel en wilde dit op een aparte wijze aanpakken. Geen grote twintig vierkante meters met dames en heren in strak pak om deskundigheid uit te stralen. Ook geen televisiespotjes die uitleggen dat je niet moet betalen als de gewenste uitspraak niet uit de mond van de rechter komt. Neen, de advocaat wilde de kaart van relevante content trekken.

Eerstelijns advies

Dus adverteerde hij in diverse bladen met kleine advertenties waar hij gratis eerstelijns rechtsadvies beloofde. Er was maar een enkele voorwaarde verbonden aan dit aanbod. Het advies kon alleen maar per e-mail gevraagd worden op een specifiek adres. Dat adres gebruikte de advocaat ook om te antwoorden en zo groeide er een vorm van aantoonbare relatie. In veel landen is dit voldoende om het adres nu te gebruiken voor e-mailmarketing. Maar vergis je niet, het heeft zeker nog niet de kracht van een dubbele opt-in. In België zit je met deze methode in de grijze zone.

Offline genereert online

Maar, als we even doordenken komen we toch op een werkbare methode. Vooreerst is het vernieuwende aan deze gedachte dat men offline inzet om straks online marketing te gaan voeren. Het werken met kleine advertenties in advertentiebladen waarbij je gratis advies of raad aanbiedt is een leuke nieuwe invalshoek. Het moet natuurlijk niet beperkt blijven tot gedrukte media. Hetzelfde aanbod kan ook met strooifolders, affiches en iedere andere vorm van klassieke marketing opgestart worden.

Vervolg op het antwoord

Een vraag moet natuurlijk ook een antwoord krijgen. Dat is een eerste belangrijke stap om je deskundigheid te tonen en het vertrouwen te winnen van je nieuwe contact. Dus wees eventueel voorbereid op een kleine stormloop. Niets is zo dodelijk als een e-mail te sturen en nooit antwoord te krijgen. Maar als je een advies of een goede raad terugstuurt, dan moet je natuurlijk in het slot van je e-mailbericht niet vergeten te wijzen op je nieuwsbrieven. Als men daar al spontaan op inschrijft, is het eerste succes al geboekt.

Segmenteren met de vraag

De gestelde vraag is natuurlijk een gedroomd startpunt. Je weet onmiddellijk wat je nieuwe contact bezighoudt. Je kan zelf al een eerste keer het profiel aanvullen. Je zou dan een gericht antwoord op die ene vraag kunnen geven, maar tegelijkertijd een paar gerichte en relevante berichten uit je nieuwsbrieven kunnen toevoegen. Verwijs in je antwoord op die extra literatuur die je meegeeft en uiteraard vergeet je niet de link naar de opt-in pagina.

Uitnodigen als laatste stap

In een laatste stap kan je je nieuwe contact rechtstreeks uitnodigen om in te schrijven op je nieuwsbrief. Vraag eventueel of je een dubbele opt-in mag sturen. Alles in de vorm van een uitgebreide dienstbaarheid. De kans is groot dat je hier een positief antwoord op krijgt. Een tactiek die je overigens altijd kan toepassen op iedere persoon die via e-mail contact zoekt. Zelfs al komt het van een online bron zoals een contactformulier op een website! Heeft iemand op dit vlak enige ervaring?

jun 21, 2014Ann Flipkens
Previous storyNederlands onderzoek bewijst nut segmentatie en dynamische contentNext storyHet ideale moment om campagnes te verzenden, mythe of werkelijkheid?
Home E-mailadressen verzamelen met gratis advies
8 jaar geleden Cases, Strategie, Tips453
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Tell-a-friend is handig, maar niet waterdicht

Via tell-a-friend worden ongevraagd berichten verzonden. Er bestaan nogal wat misverstanden over dit systeem. De consument drukt weliswaar op de knop, maar de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijke verzenden. Ontdek hier of jij conform de wetgeving bent.  aug 24, 2011Thomas Vangelooven

Personalisatie, Targeting

Personaliseer je nieuwsbrieven met Contact Related Content

Dankzij een nieuwe functie van Flexmail kan je de één-op-ééncommunicatie met je klanten nog verder uitbouwen. De consument van vandaag wordt graag op zijn wenken bediend. Hij wil niet zoek geraken in hopen informatie. Je moet er dus voor zorgen dat je hem écht relevante content aanbiedt op een dienblaadje. feb 27, 2012Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Geen onderdeel van een categorie, Inspiratie!, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Ontdek de nieuwe Contact Related Content in de Smart Builder 2.0

Personalisatie en targeting zijn al lang belangrijke trends binnen digitale marketing, en daar spelen we bij Flexmail dan ook zwaar op in. Zo lanceerden we in het verleden uitgebreide segmentatiemogelijkheden, interessegroepen, voorkeuren en de Workflows om uitgebreide marketing automation scenario’s op te zetten. Ook Contact Related Content zit al enkele jaren in ons arsenaal, maar […]

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Social media, Strategie, Tips, Trends

Knoop sociale media vast aan je e-mailmarketing

Elk kanaal heeft haar merite. Maar voor een maximum bereik en rendement moet je beide samen, gestructureerd inzetten. Dat leert het tiende werk van Flexmail ons. nov 13, 2013Ann Flipkens

Inspiratie!, Strategie, Trends

Filosofische bedenking over e-mailmarketing en communicatie

Deze blog ontstond naar een klein berichtje in de krant. Google heeft weer iets nieuws bedacht. Op zijn gmail platform gaat het aan de gebruikers antwoorden voorstellen. Wat kunnen we hier uit leren op het vlak van e-mailmarketing? nov 6, 2015Ann Flipkens

E-mailmarketing, Tips

Bloopers in e-mailmarketing

Bloopers in de filmwereld zijn leuk. Meestal liggen acteurs en kijkers in een deuk. Bloopers in de wereld van de e-mail marketing zijn misschien even leuk, maar de acteur in de rol van de e-marketeer zal er achteraf misschien toch minder hard om lachen. sep 9, 2009Ann Flipkens

List Building, Tips

Zet eens een banner!

We kunnen altijd nieuwe e-mailadressen gebruiken om onze e-mailcampagnes te voeden.  En daarvoor hebben we als goede e-marketeer reeds alle mogelijke middelen voor ingezet. Van een degelijk digitaal opt-in formulier tot manueel in te vullen formulieren aan het verkoopspunt. Maar heb je ooit al een banner geprobeerd? sep 12, 2013Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail