Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Strategie, Trends

E-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.

Niet dat iedereen al de weg naar e-mailmarketing gevonden heeft. Zelfs de barometer leerde in haar laatste enquête dat heel wat bedrijven de stap nog moeten zetten. Maar dat laatste zijn ze ook wel van plan. Zij die al even bezig zijn op dit pad, zien alleen maar groei.

emailbarometer2016Uiteraard is een goede marketing manager een druk en bezet persoon. De klanten komen immers niet vanzelf in rijen aanschuiven. Tenzij je toevallig een hippe iDevice in de aanbieding hebt. Maar toch is van de bevraagde doelgroep die nog geen e-mailmarketing inzet, het digitale een belangrijk instrument. Ze zijn al aanwezig op sociale media, doen al druk aan SEO op hun website en gebruiken online-advertenties. E-mailmarketing is dan ook het logische sluitstuk.

Starten met e-mail

Toch wil meer dan een vijfde van de bevraagden in 2016 het hoofdstuk e-mailmarketing aansnijden. Het maken van tijd is een eerste hindernis die ze willen nemen. Anderzijds zijn ze er zich van bewust dat het noodzakelijk is om een goede databank met contacten uit te werken en ook relevante e-mails te schrijven om te voorkomen dat ze als spam aanzien worden. Dit is uiteraard al een eerste wijsheid.

Gelijke aandachtspunten

Een wijsheid die ook terug te vinden is bij de ervaren gebruikers van e-mailmarketing. Want gevraagd naar hun aandachtspunten in 2016 komen drie grote antwoorden naar voor. In de B2B zegt 15,10 procent nog meer aandacht te gaan besteden aan het verder uitbouwen van hun databank met nieuwe contacten. Ruim 14 procent wil nog harder werken aan gepersonaliseerde e-mails. Dat komt uiteindelijk de relevantie ten goede. En de top drie sluit af met 13,80 procent van de e-mailmarketeers die hun bestaande communicatie willen optimaliseren. Dat vergt natuurlijk vooral een investering in tijd.

Groeiende tevredenheid

Die investering blijkt ook de moeite te zijn. Want bij het peilen van de tevredenheid van de e-mailmarketeers over de resultaten van e-mail tegenover hun marketing doelstellingen blijkt in een B2B omgeving 63,95 procent tevreden te zijn over de resultaten. In een B2C omgeving zakt dit wel tot 44,23 procent wat duidelijk aantoont dat deze doelgroep op dit vlak misschien wat moeilijker te benaderen is.

Groeiend resultaat

Toch blijft er nog steeds duidelijk een groeiende trend waar te nemen. Want als je naar de ratio’s kijkt, dan blijkt er niet alleen beter – een toename van 34,12 procent in B2B en 38,46 procent in B2C – gelezen, maar ook meer – een toename van 35,29 procent in B2B en 40,38 procent in B2C – door geklikt te worden. De B2C omgeving doet het in deze trendsetting ook beter dan de B2B omgeving. Uiteindelijk zal dat het resultaat ten goed komen. En dus ook de groei van e-mailmarketing. Een winner zet je immers toch vaker in?

Het volledige onderzoek met alle resultaten kan je hier raadplegen

mei 24, 2016Ann Flipkens
Previous storyKeuzemogelijkheden in je e-mailcampagneNext storyLaat contacten de communicatieroute van jouw e-mailmarketingstrategie uitstippelen
Home E-mailbarometer bevestigt: e-mail kan nog steeds groeien.
4 jaar geleden E-mailmarketing, Strategie, Trends257
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Tips

Bereik jij de inbox? Twee misverstanden worden twee tips!

E-mailmarketing staat of valt met met de leesdichtheid van je bericht. Hoe meer lezers, hoe groter de kans dat je contacten overgaan tot actie en hoe lucratiever de conversie wordt. Maar komen al je berichten in die inbox en dus onder de neus van de lezer terecht? feb 24, 2012Michelle Dassen

Content, E-mailmarketing, Tips

5 vuistregels bij het schrijven van onderwerpregels

Je hebt slechts 35 tot 50 tekens om van je e-mailcampagne een succes te maken. Je onderwerpregel is immers het eerste wat de lezer onder ogen krijgt. Dat zorgt er voor dat het schrijven van een onderwerpregel bijna een even  grote uitdaging is als het schrijven  van de e-mailtekst. Deze 5 vuistregels kunnen een hulp […]

Events

Nieuwe versie Flexmail gepresenteerd!

Dat het e-mail segment binnen alle marketing inspanningen aan een forse groei bezig is, dat zal niemand verbazen. Dat elke e-mail marketingcampagne een redelijke conversie geeft, dat weten we allemaal ook uit ervaring. Maar is meer mogelijk? Op het seminarie ”Haal nog meer uit je e-mailmarketing !” werd hierover doorgedacht en kregen de deelnemers een […]

Cases, Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Communiceren in tijden van crisis

We hebben lang en hard nagedacht of we een e-mailcommunicatie zouden uitsturen rond onze dienstverlening in tijden van Covid-19. Hierbij alvast een geruststelling: ons team is er volledig op voorzien om van thuis uit te kunnen werken. Er is geen enkele impact op de continuïteit van onze diensten en onze support is nog altijd bereikbaar […]

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

E-commerce

De bijbel voor de e-mailmarketeer

Onderzoeksbureau Nielsen heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar het onlineshopgedrag van 25.000 consumenten in 51 landen. Met andere woorden heeft het bureau hier min of meer de bijbel voor de e-mailmarketeer geschreven. nov 16, 2011Michelle Dassen

E-mailmarketing, Social media

Bijten sociale media uw e-mail marketing?

De sociale media op internet hypen nog steeds. In de voorbije verkiezingsronde was Facebook niet weg te denken uit de campagne. Mensen krijgen steeds meer informatie via webapplicaties, sociale media, widgets op de desktop toegespeeld. E-mail zou in deze context alleen nog een functie als overleg- en communicatieplatform behouden. jun 18, 2009Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nederland : afleverratio’s van het hoogste niveau

De Nederlandse E-mail Benchmark 2015, van de DDMA in samenwerking met de Nederlandse providers, is bekend. Het bevat een aantal opmerkelijke inzichten. Omdat het steeds interessant is om te leren van goed afgeschermde biotopen, willen we hier toch even wat dieper op ingaan. jun 19, 2015Thomas Vangelooven

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail