Vorige week verwelkomde Flexmail in haar kantoren te Brussel een nieuwe enthousiaste groep (toekomstige) e-marketeers voor haar masterclass. Naast de klassieke onderwerpen ontspon zich ook nu weer een boeiende discussie. De meest opmerkelijke vraag uit de groep? Welke e-mail clients worden het meest gebruikt?

Outlook
Microsofts Outlook is met 43 procent de onbetwiste kampioen. Binnen het aandeel van Outlook in de e-mailmarkt blijkt 80 procent toch nog de 2003 versie te gebruiken. De Outlook 2007 groeit maar met mondjes maat. Hotmail en Yahoo Mail bezetten respectievelijk de tweede en de derde plaats.
Gmail
Een totale verrassing voor de masterclass was de vierde plaats die Gmail bezette met slechts vijf procent. Iedereen had het gevoel dat dit meer had moeten zijn. Natuurlijk is dit een statistiek met een enorm grote scoop en kunnen er lokale verschillen optreden in de e-mailmarketing lijsten, maar het aandeel van Gmail is nergens zo groot als meestal ingeschat wordt.
Testen
Bij het versturen van de e-mailberichten naar je prospecten is deze wetenschap natuurlijk een belangrijk gegeven. Want je wil dat je bericht er netjes uitziet aan de zijde van de lezer. Testen en nog eens testen. Dat is het geheim. Je kan er voor zorgen dat je een testpopulatie aan bevriende lezers opbouwt die elk één van de e-mailclients uit het onderzoek gebruiken. En je kan hen vragen mogelijke gebreken te signaleren bij een testbericht. Alleen is dit ongelooflijk tijdrovend.
Module
In Flexmail werd een module ingebouwd waarbij je al dit werk in één klap kan oplossen. Je e-mailbericht wordt weergegeven zoals ze in de verschillende e-mailclients zichtbaar zal worden aan de lezer. Gewoon een opgemaakt bericht doorsturen en de resultaten bekijken. En dan zal je snel ervaren dat het niet eenvoudig is om een e-mailbericht op te maken dat in elke e-mailclient er exact hetzelfde uitziet.