Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Enquêtes

E-mailenquêtes genereren waardevolle feedback

Surveys in e-mail zijn handige instrumenten om in interactie te treden met je contacten. Bovendien ligt de responsratio meestal een pak hoger in vergelijking met je mainstream e-mailmarketing. In deze blogpost geven we je een aantal aandachtspunten mee.

Surveys worden meestal ingezet om te peilen naar de waarde van je product bij de klant. Bloomberg Businessweek maakte gebruik van een grote e-mailenquête om hun lezers de kans te geven om mee te denken aan het uitzicht en de inhoud van het magazine.

Die informatie reikt soms heel ver. Het magazine wendt die informatie zelfs aan om een idee te krijgen van welke content al dan niet succesvol is. Daarnaast geven de enquêtes een vollediger beeld over de doelgroep van het blad, maar ook van de soort promoties en stimulansen die nieuwe abonnees aantrekken, of die oudere klanten over de streep trekken om hun inschrijving te vernieuwen.

Verder is de e-mailenquête ook een manier om aan te geven dat je de mening van de klant waardeert. Bloomberg Businessweek is slechts één van de vele bedrijven en organisaties die e-mailsurveys inzetten om de klant beter te begrijpen en nuttige feedback over hun producten en diensten te genereren.

Goede surveys opstellen is en blijft een kunst. Hier geeft Flexmail al enkele tips mee.

Keep it short and simple

Hoe korter de survey, hoe hoger de responsratio zal zijn. Een ideale survey zou niet meer dan zestien vragen mogen bevatten. Maak het ook zo simpel mogelijk voor de deelnemers om de enquête in te vullen. Checkboxen, waarbij de deelnemers het antwoord moeten aanvinken, hebben meer succes dan tekstvakken.

In het e-mailmarketingplatform Flexmail kan je gebruik maken van de oplossing voor enquêtes en formuleren. De opmaak, het vraagtype en andere specificaties kan je zelf instellen.

Houd de tijd in het oog

Zorg ervoor dat je survey nooit langer dan vijf minuten duurt. Als de enquête te veel tijd opslorpt, loop je het risico dat de respondenten afhaken. Om dat te vermijden, kan je bijvoorbeeld werken met een tijdlijn die aangeeft in welke stap de respondent zich bevindt totdat hij de enquête heeft vervolledigd.

Bepaal het doel van je enquête

Ben je op zoek naar diepgaande feedback van je consumenten? Dan is het geen slecht idee om toch met tekstvakken te werken. Je trouwe abonnee laat zich daar niet door afschrikken en neemt de tijd om je enquête te beantwoorden.

Bied een stimulans aan

Hoewel het beantwoorden van de enquête ook de (potentiële) consument ten goede komt omdat hij op die manier inspraak krijgt in het product of de dienst, kan je hem het best prikkelen door een stimulans aan te bieden. Hem achteraf bedanken voor zijn deelname met een vriendelijk gebaar is ook een mogelijkheid.

feb 16, 2011Ann Flipkens
Previous storyE-mail marketing voor beginners: hoe stel je een contactenlijst op?Next storyPik in op achtergelaten winkelkarren
Home E-mailenquêtes genereren waardevolle feedback
12 jaar geleden Enquêtes395
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Content, E-mailmarketing, Tips

Hoe ‘droog’ is uw bevestiging?

Als iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief, krijgt hij meestal een e-mail bevestiging. Soms wordt er gevraagd om even op een link te klikken om de inschrijving daadwerkelijk te bevestigen. “Dank voor de inschrijving, klik hier om te bevestigen”, klinkt meestal droog… jul 2, 2009Ann Flipkens

Strategie, Targeting, Trends

De gevoeligheden van internationale e-mailmarketing

Steeds meer bedrijven richten hun pijlen naar het buitenland. Met een waaier aan communicatiemiddelen voor handen, hoeft de potentiële afzetmarkt immers niet te stoppen aan de landgrenzen. Maar hoe internationaliseer je je marketinginspanningen? nov 2, 2011Michelle Dassen

Content, Tips

Wees duidelijker dan ‘klik hier’

Stap één, de lezer leest het e-mailbericht. Stap twee, de lezer klikt op de link. Stap drie, de lezer van je e-mailbericht draagt bij aan de omzet. Dit is het ideale plaatje. Maar de tweede stap, daar zijn we soms minder sterk in. jun 7, 2013Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Tips

Recyclage van e-mailadressen

Yahoo begint met het recycleren van oude e-mailadressen. De actie start met het terugsturen – bouncen in een mooie vakterm – van alle e-mail van accounts die in aanmerking komen voor hergebruik. jul 7, 2013Ann Flipkens

Strategie, Tips, Trends

Vijf tips voor e-mails die abonnees willen delen

Sociale media zijn een zegen voor de e-mailmarketeer. Zonder dat hij er veel moeite voor moet doen, wordt de content gedeeld met het netwerk van de abonnee. Dat betekent een enorme boost in het bereik én eventueel een aantal extra inschrijvingen. Maar hoe krijg je je abonnee zo ver om je content te delen?  sep […]

Hoe je e-mail laten landen op een profielpagina?

De invloed van sociale netwerken op het digitale gedrag van de mensen neemt als maar toe. In het verlengde daarvan volgt natuurlijk het consumentengedrag. Een internaut beslist steeds minder alleen wat hij leest en dus interesse voor heeft. Dat doet zijn of haar netwerk. okt 1, 2009Ann Flipkens

Huur eens een andere nieuwsbrief in

E-marketing heeft het genereren van omzet als uiteindelijk doel. Daar twijfelt niemand aan. Maar hoe vergroot je de visvijver van potentiële klanten? Bij een advertentie in een krant is dat eerder eenvoudig. Het totale lezerspubliek wordt aangesproken. Bij e-marketing loopt het een tikkeltje anders. Het totale e-mail publiek aanspreken is bijna onmogelijk. En als het […]

Strategie, Tips, Trends

The event is comming, het wonderlijke is gebeurt!

Ja, de taalfouten staan bewust in de titel. Als trendwatcher in de wereld van de e-mailmarketing hebben we ons natuurlijk ingeschreven op tientallen nieuwsbrieven. sep 18, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,509

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,830

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail