Voor onze klanten in Nederland veranderen vanaf 1 januari de spelregels voor e-mailmarketing. In de nieuwe Code E-mail wordt er een waslijst van do’s en don’ts opgesomd. Maar welke grote veranderingen staan er nu concreet voor de e-mailmarketeer op stapel?
In Nederland is de regelgeving rond commerciële mailing heel strikt. Er geldt een algemeen spamverbod. Dat betekent dat je vooraf toestemming moet verkrijgen om te communiceren via e-mail zowel in B2C-omgevingen als bij B2B. Negeer je de wetgeving, dan hangt er een fikse boete boven je hoofd. Reden te meer dus om de code eens te bekijken.
We sommen hier alvast enkele belangrijke aandachtspunten op. Toch raden we je aan om de code zelf door te nemen om te testen of je voldoet aan de nieuwe regelgeving.
Toestemming
In principe mag je géén e-mail versturen zonder voorafgaande toestemming. Dat geldt ook voor een eerste e-mails waarin een opt-in gevraagd wordt. De wetgeving is hier onwrikbaar. Je pleegt ook inbreuk op de wetgeving als je een ‘tell-a-friend’-knop toevoegt. De abonnee mag dan wel op de verzendknop drukken, de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk verzenden.
Actief
Zorg ervoor dat het inschrijfformulier zo ‘vrij’ mogelijk is. Vooraf aangevinkte vakjes zijn uit den boze. Geef ook eerlijke informatie. Communiceer duidelijk dat je het e-mailadres nodig hebt voor het versturen van commerciële informatie en/of derdenverstrekking. Die toestemming mag dus niet zomaar in de Algemene voorwaarden of Privacy clausule ‘verborgen’ worden.
Willekeurigheden
Geef duidelijk aan wat de consument mag verwachten. Als de frequentie afwijkt van de te verwachten hoeveelheid, als je bijvoorbeeld dagelijks een e-mail wilt versturen, vermeld dat dan ook.
Uitzondering
Er bestaat één uitzondering op de ultieme regel. Je hoeft geen expliciete toestemming te vragen voor het verzenden van commerciële e-mail aan huidige klanten. Maar ook daar hangen een aantal voorwaarden aan vast. Je mag alleen producten uit het eigen assortiment aanbieden waarvan de ontvanger logischerwijs kan bedenken dat die tot het aanbod behoren.
Ook hier is duidelijke communicatie van belang. Je moet bij het verzamelen van het e-mailadres aangeven voor welke doeleinden je het gaat gebruiken en de klant moet het aanbod kunnen afslaan. Verder moet er ook rekening gehouden worden met de ‘economische levensduur van een product’. De code stelt immers dat je niets mag verzenden aan ex-klanten.
Hoe zit het weer met de Belgische wetgeving? Fris je kennis op met het artikel ‘Wat staat er in de wet over de opt-in?‘
Bron: Frankwatching.com