Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
Wetgeving

E-mailmarketing in Nederland: een checklijst

Voor onze klanten in Nederland veranderen vanaf 1 januari de spelregels voor e-mailmarketing. In de nieuwe Code E-mail wordt er een waslijst van do’s en don’ts opgesomd. Maar welke grote veranderingen staan er nu concreet voor de e-mailmarketeer op stapel?

In Nederland is de regelgeving rond commerciële mailing heel strikt. Er geldt een algemeen spamverbod. Dat betekent dat je vooraf toestemming moet verkrijgen om te communiceren via e-mail zowel in B2C-omgevingen als bij B2B. Negeer je de wetgeving, dan hangt er een fikse boete boven je hoofd. Reden te meer dus om de code eens te bekijken.

We sommen hier alvast enkele belangrijke aandachtspunten op. Toch raden we je aan om de code zelf door te nemen om te testen of je voldoet aan de nieuwe regelgeving.

Toestemming

In principe mag je géén e-mail versturen zonder voorafgaande toestemming. Dat geldt ook voor een eerste e-mails waarin een opt-in gevraagd wordt. De wetgeving is hier onwrikbaar. Je pleegt ook inbreuk op de wetgeving als je een ‘tell-a-friend’-knop toevoegt. De abonnee mag dan wel op de verzendknop drukken, de aanbieder is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk verzenden.

Actief

Zorg ervoor dat het inschrijfformulier zo ‘vrij’ mogelijk is. Vooraf aangevinkte vakjes zijn uit den boze. Geef ook eerlijke informatie. Communiceer duidelijk dat je het e-mailadres nodig hebt voor het versturen van commerciële informatie en/of derdenverstrekking. Die toestemming mag dus niet zomaar in de Algemene voorwaarden of Privacy clausule ‘verborgen’ worden.

Willekeurigheden

Geef duidelijk aan wat de consument mag verwachten. Als de frequentie afwijkt van de te verwachten hoeveelheid, als je bijvoorbeeld dagelijks een e-mail wilt versturen, vermeld dat dan ook.

Uitzondering

Er bestaat één uitzondering op de ultieme regel. Je hoeft geen expliciete toestemming te vragen voor het verzenden van commerciële e-mail aan huidige klanten. Maar ook daar hangen een aantal voorwaarden aan vast. Je mag alleen producten uit het eigen assortiment aanbieden waarvan de ontvanger logischerwijs kan bedenken dat die tot het aanbod behoren.

Ook hier is duidelijke communicatie van belang. Je moet bij het verzamelen van het e-mailadres aangeven voor welke doeleinden je het gaat gebruiken en de klant moet het aanbod kunnen afslaan. Verder moet er ook rekening gehouden worden met de ‘economische levensduur van een product’. De code stelt immers dat je niets mag verzenden aan ex-klanten.

Hoe zit het weer met de Belgische wetgeving? Fris je kennis op met het artikel ‘Wat staat er in de wet over de opt-in?‘

Bron: Frankwatching.com

dec 9, 2011Thomas Vangelooven
Previous storyVolg deze gids en blink uit in de e-mailgekteNext storyVerpak niet alleen je kerstgeschenken, maar ook je boodschap
Home E-mailmarketing in Nederland: een checklijst
11 jaar geleden Wetgevinganti-spam, anti-spamclausule, anti-spamregelgeving, code reclame via e-mail, regels e-mailmarketing, spam, wetgeving e-mailmarketing165
Thomas Vangelooven
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid

Dek je in tegen cybercrime met e-mail authenticatie

Cybercrime zit jammer genoeg in de lift. Spamfilters zijn wel alerter dan vroeger, maar de malafide verzenders hebben intussen ook niet stilgezeten. Wat kan je als e-marketeer doen om je betrouwbare mails bij de abonnees te laten belanden? nov 30, 2011Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Personalisatie

Drie trends leiden tot een optimale e-mailstrategie

E-mailmarketing wordt langzaam maar zeker dé tool voor de marketeer. Wil je naast de concurrentie van de spambots ook je concurrenten een stapje voor blijven, dan is het goed om de volgende drie trends in je achterhoofd te houden. feb 29, 2012Ann Flipkens

Cases, Reporting

Web-based e-mailclients nemen de leiding

Waar en hoe lezen je contacten je e-mail? Deze wijsheid is goud waard als je  e-mailmarketing zo nauwkeurig mogelijk wil afstellen op je lezer. E-mails lezen in een e-mailclient op je computer is een geheel andere ervaring dan e-mails lezen in een web-based omgeving. Voor één van onze grootgebruikers LimburgActueel.be zochten we dit even uit. […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail