Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting

E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één doelgroep stuurt. Maar met marketing automation in het achterhoofd, ben jij ook van mening dat e-mail verleden tijd is? Dan is het hoog tijd dat je je e-mailcommunicatiestrategie nog eens onder de loep neemt.

Danielle Weisberg van TheSkimm gelooft trouwens ook niet dat e-mail dood is. Vanaf de opstart van TheSkimm vier jaar geleden kreeg Danielle al meteen heel wat tegenwind. Potentiële sponsors waren niet mild voor haar. “E-mailmarketing is op sterven na dood. Waarom creëer je geen app?” Maar dat antwoord moest ze dan toch slikken via een e-mail, wat meteen haar punt illustreerde. E-mail is nog nooit zo levendig geweest.

Maakt e-mail echt plaats voor social media? Laten we de cijfers er even langs leggen. Uit ervaring weten we dat zelfs minder kwalitatieve nieuwsbrieven nog met twee vingers in de neus een open ratio van 20% behalen. Vergelijk dat even met een Facebook-advertentie, die gemiddeld een doorklikratio van 0,01% procent haalt volgens Quora. En dat had Zuckerberg duidelijk ook in de smiezen. Als je dacht dat de emoji’s bij Facebook een leuke extra waren, dan moeten we je teleurstellen. Met de emoji’s kan je nu niet alleen berichten leuk vinden, maar geef je ook aan of een post je verdrietig, boos of net heel gelukkig maakt. Door te achterhalen welke zaken inspelen op ons gemoed, adverteren ze nu op een gerichtere manier. Een tactiek die Facebook duidelijk heeft afgekeken bij e-mailmarketing.

Helaas zien we nog te vaak de omgekeerde wereld. Marketeers passen gewoon de gedachtegang van Facebook-advertenties toe op hun e-mailcampagnes. Mensen worden getransformeerd tot ellenlange lijsten en volume lijkt opeens een vereiste. Op dat moment is e-mail geen communicatiemedium meer, maar een kanaal. Je verliest je persoonlijke toets die een e-mail net zo speciaal maakt. Een e-mail is persoonlijk en direct. Waarom daar niet de vruchten van plukken?

Behalve de voordelen van één-op-één communicatie is e-mail ook ingebouwd in het dagelijkse ritme van je ontvanger. Naast bellen en sms’en is je e-mail checken één van de meest populaire gebruiken voor smartphones. Een e-mail sturen is dus dé manier om je ontvanger te bereiken. Uiteraard is e-mail ook een universeel instrument. Het is een buitengewoon eenvoudige manier om met iemand aan de andere kant van de wereldbol in aanraking te komen.

Daarnaast kan je e-mailmarketing ook naadloos integreren in andere marketingstrategieën. Je kan iemand inlichten over je meest recente post op Facebook. Je kan iemand op de hoogte brengen als een webinar start. Je kan even verwittigen dat een aanbieding op zijn einde loopt. Traditioneel medium of niet, e-mailmarketing is zeker niet blijven stilstaan. Waar afzenders e-mails vroeger in een bulk naar hun contacten verzonden, zetten ze e-mail nu in om een persoonlijke band te scheppen met de ontvangers via personalisatie. Wij zien e-mail dus als een vaste waarde eerder dan ‘traditioneel’.

Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium.

Het zit hem dus erin om waarde toe te voegen door nuttige content via gepersonaliseerde e-mailcampagnes te voorzien. Gebruik de gegevens en contextuele informatie van jouw publiek om zo het juiste bericht op het juiste moment te sturen. In plaats van jouw contactenlijst massaal te bombarderen met onpersoonlijke e-mails, waag je eens aan het analyseren van het online gedrag van jouw ontvangers. Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium. Een verstandig marketeer heeft zijn standpunt ondertussen al genuanceerd, want eigenlijk zetten traditionele communicatiestrategieën gewoon een stapje opzij voor vernieuwende strategieën. En dat juichen wij alleen maar toe!

mrt 11, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!Next storyGeen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing
Home E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest
7 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting541
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Testing, Tips

Optimaliseer je verzendfrequentie met deze tips

De e-mailmarketeer moet steeds rekening houden met de correlatie tussen het rendement en de verzendfrequentie.  We weten immers van consumentenstudies dat te veel e-mails versturen, de berichten naar de spamfilter kunnen verwijzen. Een optimale verzendfrequentie kan daarentegen het potentiële rendement gevoelig de hoogte injagen. Deze grafiek die we terugvonden op Email-marketing-reports.com geeft een eenvoudige weergave […]

E-mailmarketing

Vernieuwd in Flexmail :: Contacten importeren met een vingerknip

Vaak start e-marketing met het importeren van e-mailadressen. En soms wordt een e-mailadres niet één keer, maar verschillende keren aangeboden. En bestanden kunnen vaak een andere herkomst en dus ook een afwijkende structuur hebben. Genoeg stof om een nachtmerrie te voor de e-marketeer te regisseren. sep 17, 2013Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Inspiratie!, Trends

Verras je publiek: video in e-mail, stap-voor-stap

In onze vorige blogpost ontsluierden we een eerste dimensie van video in e-mail. Tips en tricks om video’s sterker te maken maar ook voordelen van de integratie van video in e-mailcampagnes. Het vorige artikel gemist of een opfrissing nodig? HIER kan je het artikel terugvinden en nalezen. Vandaag gaan we dieper in op een tweede dimensie: […]

Afleverbaarheid, List Building

Krijg je het juiste e-mailadres?

Iedere e-marketeer, die tenminste zijn huiswerk heeft gemaakt, heeft er voor gezorgd dat op de juiste plaats een opt-in inschrijfformulier staat voor zijn of haar digitale nieuwsbrief. Helaas levert dit formulier niet altijd geldige e-mailadressen op… sep 8, 2010Ann Flipkens

E-marketeers krijgen een ‘zen moment’

Vaak worden we overdag onderbroken in ons geconcentreerd denken en werken. Het ‘ping’ geluid van de binnenkomende e-mail is natuurlijk één van die aandachtstrekkers. En een beetje geprikkelde internaut wil dan snel even nakijken of er een belangrijke boodschap in de wacht staat. mei 20, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Testing, Tips

Nieuws blijft het doen in e-mailmarketing

Het Amerikaanse Mailermailer heeft in 2009 al het e-mailverkeer dat via haar platform passeerde geanalyseerd. Ruim 900 miljoen onderwerplijnen verder filterden ze er de volgende woordenwolk uit. okt 27, 2010Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Zeven strategieën om een blooper te verzachten

E-mailmarketing is een snel instrument. Snel betekent soms iets te snel. En al heb je een goede procedure om klaarstaande zendingen na te kijken, de verzendknop is soms sneller ingedrukt dan je oog op een foutje valt. sep 12, 2014Michelle Dassen

Cases, Inspiratie!

Stuur een stappenplan

Het blijft in e-mailmarketing zoeken naar originele vormen om je boodschap over te brengen. Je moet steeds vaker opboksen tegen een overbevolking in een inbox. Daar bestaan twee remedies tegen, hou je bericht origineel en overzichtelijk. Het voorbeeld van ‘vlees in the box’ beantwoordt hier volledig aan. apr 3, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,978

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,513

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,833

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail