Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting

E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één doelgroep stuurt. Maar met marketing automation in het achterhoofd, ben jij ook van mening dat e-mail verleden tijd is? Dan is het hoog tijd dat je je e-mailcommunicatiestrategie nog eens onder de loep neemt.

Danielle Weisberg van TheSkimm gelooft trouwens ook niet dat e-mail dood is. Vanaf de opstart van TheSkimm vier jaar geleden kreeg Danielle al meteen heel wat tegenwind. Potentiële sponsors waren niet mild voor haar. “E-mailmarketing is op sterven na dood. Waarom creëer je geen app?” Maar dat antwoord moest ze dan toch slikken via een e-mail, wat meteen haar punt illustreerde. E-mail is nog nooit zo levendig geweest.

Maakt e-mail echt plaats voor social media? Laten we de cijfers er even langs leggen. Uit ervaring weten we dat zelfs minder kwalitatieve nieuwsbrieven nog met twee vingers in de neus een open ratio van 20% behalen. Vergelijk dat even met een Facebook-advertentie, die gemiddeld een doorklikratio van 0,01% procent haalt volgens Quora. En dat had Zuckerberg duidelijk ook in de smiezen. Als je dacht dat de emoji’s bij Facebook een leuke extra waren, dan moeten we je teleurstellen. Met de emoji’s kan je nu niet alleen berichten leuk vinden, maar geef je ook aan of een post je verdrietig, boos of net heel gelukkig maakt. Door te achterhalen welke zaken inspelen op ons gemoed, adverteren ze nu op een gerichtere manier. Een tactiek die Facebook duidelijk heeft afgekeken bij e-mailmarketing.

Helaas zien we nog te vaak de omgekeerde wereld. Marketeers passen gewoon de gedachtegang van Facebook-advertenties toe op hun e-mailcampagnes. Mensen worden getransformeerd tot ellenlange lijsten en volume lijkt opeens een vereiste. Op dat moment is e-mail geen communicatiemedium meer, maar een kanaal. Je verliest je persoonlijke toets die een e-mail net zo speciaal maakt. Een e-mail is persoonlijk en direct. Waarom daar niet de vruchten van plukken?

Behalve de voordelen van één-op-één communicatie is e-mail ook ingebouwd in het dagelijkse ritme van je ontvanger. Naast bellen en sms’en is je e-mail checken één van de meest populaire gebruiken voor smartphones. Een e-mail sturen is dus dé manier om je ontvanger te bereiken. Uiteraard is e-mail ook een universeel instrument. Het is een buitengewoon eenvoudige manier om met iemand aan de andere kant van de wereldbol in aanraking te komen.

Daarnaast kan je e-mailmarketing ook naadloos integreren in andere marketingstrategieën. Je kan iemand inlichten over je meest recente post op Facebook. Je kan iemand op de hoogte brengen als een webinar start. Je kan even verwittigen dat een aanbieding op zijn einde loopt. Traditioneel medium of niet, e-mailmarketing is zeker niet blijven stilstaan. Waar afzenders e-mails vroeger in een bulk naar hun contacten verzonden, zetten ze e-mail nu in om een persoonlijke band te scheppen met de ontvangers via personalisatie. Wij zien e-mail dus als een vaste waarde eerder dan ‘traditioneel’.

Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium.

Het zit hem dus erin om waarde toe te voegen door nuttige content via gepersonaliseerde e-mailcampagnes te voorzien. Gebruik de gegevens en contextuele informatie van jouw publiek om zo het juiste bericht op het juiste moment te sturen. In plaats van jouw contactenlijst massaal te bombarderen met onpersoonlijke e-mails, waag je eens aan het analyseren van het online gedrag van jouw ontvangers. Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium. Een verstandig marketeer heeft zijn standpunt ondertussen al genuanceerd, want eigenlijk zetten traditionele communicatiestrategieën gewoon een stapje opzij voor vernieuwende strategieën. En dat juichen wij alleen maar toe!

mrt 11, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!Next storyGeen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing
Home E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest
7 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting541
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Trends

Facebookmail gooit handdoek in de ring!

In 2010 deed het stof opwaaien. Facebook gaf iedere gebruiker een eigen e-mailadres eindigend op @facebook.com. Daarmee zou het in de toekomst communiceren met haar gebruikers. Deze week is Facebook, met de stille trom, begonnen met deze dienst op te doeken. mrt 6, 2014Ann Flipkens

Cases, Design, Inspiratie!

Verzin eens een droedel voor je volgende e-mail

Vandaag hebben we een B2B voorbeeld van eigen bodem. De zakelijke poot van Vlaanderens telecom bedrijf kwam met deze aparte aanpak voor ondernemers en managers met weinig tijd. apr 11, 2015Michelle Dassen

E-mailmarketing, Social media, Strategie

Koppel je marketingkanalen voor coherente communicatie

E-mailmarketing is niet statisch, ze evolueert. De fundamenten zijn gelegd, maar de tactieken veranderen door de jaren wanneer nieuwe technologieën hun intrede doen. Ook het veranderlijke consumentengedrag heeft een invloed op de evolutie. Maar wat betekent dat nu juist voor de e-marketeer?  apr 13, 2011Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie

Een goede landingspagina vergt een goed recept!

Het is niet moeilijk om over de juiste e-marketing instrumenten te beschikken. Advertentie platformen van het type ‘betaal per klik’ en e-mail platformen hebben uiteindelijk maar één doel: actie genereren bij de prospecten en de klanten. Doorklikken naar schitterende aanbiedingen, aanvullende informatie op de website of een landingspagina om er maar enkele te noemen. jan […]

E-mailmarketing, Tips

Was dit nuttig?

Goede content creëren is in e-mailmarketing een primaire vereiste. Zondig aan dit heilig principe en je zult nooit scoren in de wereld van e-marketing. Maar er is nog een tweede heilig principe. Je moet de juiste content op het juiste moment bij je contact afleveren. mei 22, 2013Thomas Vangelooven

E-commerce

Vijf tips voor een efficiënte transactiemail

Als e-marketeer heb je vast en zeker al gemerkt dat aankoopbevestigingsmails torenhoge open ratio’s halen. Daarom is het de uitgelezen kans om je reputatie als aanbieder eer aan te doen. Een checklijst.  jul 15, 2011Ann Flipkens

Bug in Hotmail doet e-mailmarketeers schrikken

Het was even schrikken vorige week toen Hotmail te kennen gaf dat er een bug in het systeem zat. Meer dan zeventienduizend gebruikers werden getroffen door het probleem. Het incident maakte de afhankelijkheidsrelatie tussen e-mailmarketeers en de technologie pijnlijk duidelijk. jan 12, 2011Ann Flipkens

Inspiratie!, Strategie, Thema-mailings, Tips, Trends

Doe een keer retro

Pakweg dertig jaar geleden, toen internet nog geen evidentie was, laat staan e-mailmarketing het ultieme middel, werd er evenzeer gecommuniceerd. Nieuwsbrieven zijn immers van alle tijden. jun 26, 2015Ann Flipkens

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail