Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting

E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één doelgroep stuurt. Maar met marketing automation in het achterhoofd, ben jij ook van mening dat e-mail verleden tijd is? Dan is het hoog tijd dat je je e-mailcommunicatiestrategie nog eens onder de loep neemt.

Danielle Weisberg van TheSkimm gelooft trouwens ook niet dat e-mail dood is. Vanaf de opstart van TheSkimm vier jaar geleden kreeg Danielle al meteen heel wat tegenwind. Potentiële sponsors waren niet mild voor haar. “E-mailmarketing is op sterven na dood. Waarom creëer je geen app?” Maar dat antwoord moest ze dan toch slikken via een e-mail, wat meteen haar punt illustreerde. E-mail is nog nooit zo levendig geweest.

Maakt e-mail echt plaats voor social media? Laten we de cijfers er even langs leggen. Uit ervaring weten we dat zelfs minder kwalitatieve nieuwsbrieven nog met twee vingers in de neus een open ratio van 20% behalen. Vergelijk dat even met een Facebook-advertentie, die gemiddeld een doorklikratio van 0,01% procent haalt volgens Quora. En dat had Zuckerberg duidelijk ook in de smiezen. Als je dacht dat de emoji’s bij Facebook een leuke extra waren, dan moeten we je teleurstellen. Met de emoji’s kan je nu niet alleen berichten leuk vinden, maar geef je ook aan of een post je verdrietig, boos of net heel gelukkig maakt. Door te achterhalen welke zaken inspelen op ons gemoed, adverteren ze nu op een gerichtere manier. Een tactiek die Facebook duidelijk heeft afgekeken bij e-mailmarketing.

Helaas zien we nog te vaak de omgekeerde wereld. Marketeers passen gewoon de gedachtegang van Facebook-advertenties toe op hun e-mailcampagnes. Mensen worden getransformeerd tot ellenlange lijsten en volume lijkt opeens een vereiste. Op dat moment is e-mail geen communicatiemedium meer, maar een kanaal. Je verliest je persoonlijke toets die een e-mail net zo speciaal maakt. Een e-mail is persoonlijk en direct. Waarom daar niet de vruchten van plukken?

Behalve de voordelen van één-op-één communicatie is e-mail ook ingebouwd in het dagelijkse ritme van je ontvanger. Naast bellen en sms’en is je e-mail checken één van de meest populaire gebruiken voor smartphones. Een e-mail sturen is dus dé manier om je ontvanger te bereiken. Uiteraard is e-mail ook een universeel instrument. Het is een buitengewoon eenvoudige manier om met iemand aan de andere kant van de wereldbol in aanraking te komen.

Daarnaast kan je e-mailmarketing ook naadloos integreren in andere marketingstrategieën. Je kan iemand inlichten over je meest recente post op Facebook. Je kan iemand op de hoogte brengen als een webinar start. Je kan even verwittigen dat een aanbieding op zijn einde loopt. Traditioneel medium of niet, e-mailmarketing is zeker niet blijven stilstaan. Waar afzenders e-mails vroeger in een bulk naar hun contacten verzonden, zetten ze e-mail nu in om een persoonlijke band te scheppen met de ontvangers via personalisatie. Wij zien e-mail dus als een vaste waarde eerder dan ‘traditioneel’.

Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium.

Het zit hem dus erin om waarde toe te voegen door nuttige content via gepersonaliseerde e-mailcampagnes te voorzien. Gebruik de gegevens en contextuele informatie van jouw publiek om zo het juiste bericht op het juiste moment te sturen. In plaats van jouw contactenlijst massaal te bombarderen met onpersoonlijke e-mails, waag je eens aan het analyseren van het online gedrag van jouw ontvangers. Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium. Een verstandig marketeer heeft zijn standpunt ondertussen al genuanceerd, want eigenlijk zetten traditionele communicatiestrategieën gewoon een stapje opzij voor vernieuwende strategieën. En dat juichen wij alleen maar toe!

mrt 11, 2016Ann Flipkens
Previous storyEen e-mailbericht in de vorm van een gekleurde kapstok!Next storyGeen Amerikaanse president zonder e-mailmarketing
Home E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest
4 jaar geleden E-mailmarketing, Personalisatie, Social media, Targeting541
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
Reporting

Door welke bril kijk je naar de ratio’s van je e-mailcampagne?

Real-time en diepgaande analyse is één van de voordelen die e-mail marketing op een speciale plaats zet tussen al het marketing geweld in de commerciële wereld. Het is ook iets wat marketing professionals nachten kan wakker houden… aug 7, 2009Michelle Dassen

E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Targeting

Maak een nieuwe start door je marketing automation campagne tijdig te stoppen

Hoor ik dat goed? Een campagne stopzetten? Inderdaad. We illustreren onze stelling graag met een voorbeeld. Stel nu dat Pinterest de volgende welkomstcampagne verstuurt naar haar nieuwe inschrijvers: Dag 1: Welkom! Dag 2: Hier alvast leuke borden om te volgen Dag 3: Maak je eerste bord! Dag 4: Hoe je bord delen met andere Pinteresters? […]

E-mailmarketing, Privacy, Wetgeving

Hoe communiceer jij veranderingen in je Algemene Voorwaarden?

Als je al in volle voorbereiding bent voor de GDPR, dan is de kans groot dat je een aantal zaken hebt aangepast in je algemene voorwaarden. Hoe kan je je deze wijzigingen – zoals het hoort – duidelijk communiceren naar je klanten? Vandaag belichten we een zeer goed voorbeeld van Linkedin. Wanneer je een wettelijke […]

Cases, E-mailmarketing, Hoe begin je met e-mailmarketing, Inspiratie!, Personalisatie, Tips

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

E-mailmarketing is een ideaal instrument om tijdsgebonden boodschappen te versturen. En dat zonder je er ook maar één vinger naar moet uitsteken. Mits een goede koppeling met je database waar de datum die verzending moet uitlokken, opgeslagen zit, kun je op bijna automatische wijze conversie nastreven. jun 6, 2014Michelle Dassen

E-mailmarketing, Tips

Doe eens iets geks met je e-mailmarketing campagne

E-mailmarketing zit in de lift. Dat heb je zeker al gemerkt. Heb je dan ook gezien dat anderen dit ook hebben gemerkt? Daarom is het soms nodig om uit de reeks te springen af en toe je e-mail campagne aan te vullen met, waarom niet, iets geks! feb 12, 2010Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Nogmaals: een e-nieuwsbrief is de beste keus!

De wereld heeft de mond vol van e-marketing. En dan passeren allerlei mogelijkheden de revue. Natuurlijk is daar e-mailmarketing bij, maar af en toe is er een criticaster die de effecten van een e-gedreven marketing in twijfel wil trekken. Vandaag zijn we blij dat we die criticaster compleet ongelijk kunnen geven. mei 29, 2013Thomas Vangelooven

Content, E-mailmarketing, Tips

Optimaliseer je onderwerpregel met deze tips

Het belang van een pakkende onderwerpregel hoeven we je waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Als die eerste regel er niet in slaagt om de aandacht van de ontvanger te trekken, dan is het afgelopen voor je mailing. Met deze drie punten haal je keer op keer het beste uit je onderwerpregel. jul 6, 2011Thomas […]

E-mailmarketing, Strategie, Trends

Hyper-personalisatie is de volgende stap

De consultant van een bekend CRM pakket belt naar de consultant op het vlak van e-mailmarketing van een gemeenschappelijke klant. Om even af te stemmen. Vroeger waren dat twee aparte werelden. Vandaag heeft e-mailmarketing veel weg van marketingtools en overigens geldt ook het omgekeerde. Als we even wat surfen in de wereld van de e-mailmarketing […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,675

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail