Wil je in een e-marketing omgeving meer aandacht trekken, dan is er maar één mogelijke oplossing: méér relevante e-mailberichten uitsturen. Let op: de nadruk ligt niet op meer, maar wel op relevant. Het blindelings uitsturen van e-mail in grote getallen werkt nog steeds, maar levert zeker niet het hoogste rendement.
E-mailcampagnes die getriggerd worden door een doorklik, een aankoop, de levenscyclus van een vorige aankoop of naar aanleiding van een vraag tot informatie heeft volgens JupiterResearch tot 18 keer meer rendement dan de volgende bulkverzending van e-mailberichten. Persoonlijk is immers meer dan in een bulkbericht de naam van de lezer verwerken!
Op maat
De verklaring is eenvoudig. Omdat de reeks e-mailberichten door de ontvanger ‘uitgelokt’ worden zal hij of zij er ook ontvankelijker voor zijn. Bovendien staat de onderliggende oorzaak zoals bijvoorbeeld de aankoop van een product er borg voor dat de informatie voor de lezer relevant is. Hij of zij is er namelijk mee bezig. En elk extra stukje info is welkom. Een betere vorm van persoonlijk communiceren kan je niet vinden. Als je in eigen omgeving, bedrijf of product portfolio kijkt, dan zal je zeker meerdere mogelijke triggers terugvinden.
Inspanning
Het is tegelijkertijd duidelijk dat als je voor iedereen persoonlijk een e-mailbericht wil dichten dat de inspanning enorm groot zal zijn. Met 18 keer meer respons heb je wel wat bandbreedte, maar als je niet op let dan is deze zò opgesoupeerd. Daarom moet je in de mate van het mogelijke zoveel mogelijk standaardiseren. Werk met templates die afgestemd worden op de trigger zodat je deze kant en klaar in een soort bibliotheek hebt klaarstaan.
Inhoud
Verder is het belangrijk dat je ook de nodige informatie die je in de e-mailberichten wil meegeven voorbereidt. Ook deze tekstfragmenten, afbeeldingen en bestanden bewaar je best in een soort bibliotheek. Als je een actie wil opstarten dan heb je alle nodige elementen binnen handbereik. Je kan dan bijna op maat het e-mailbericht samenstellen in een minimum van tijd.
Verbinden
Nog mooier zou het zijn dat je via een intelligente template informatie uit de bibliotheek verbindt met je e-marketing platform. Flexmail beschikt bijvoorbeeld over een goed gedocumenteerde programma interface (API) die toelaat om de triggers uit het verkoopsysteem of de webstek te verbinden met een (mini) e-mail campagne. Waardoor je bijna zonder handen 18 keer meer rendement kan halen. Wie wil dat niet?