De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen.
In hun onderzoek in december 2012 leerden ze dat meer dan vijftig procent van de ondervraagde e-marketeers een spontane en positieve evolutie zagen in hun e-marketinglijsten. Het aantal inschrijvingen ligt opnieuw hoger dan het aantal uitschrijvingen. Netto betekent dat groei. Het is ooit anders geweest. Dat werpt natuurlijk één vraag naar voren: ‘welke tactieken worden er gebruikt om de e-marketinglijsten te laten groeien’.
Traditie boven
Het zal je misschien niet verbazen dat ruim 77% procent van de ondervraagden hun eieren in het traditionele mandje leggen. Het klassieke inschrijfformulier op de website blijft nummer één. De tweede optie, de weg van de sociale media hinkt ruim dertig procent achterop. Het is misschien wel logisch. Een inschrijfformulier vergt weinig moeite en met de juiste ‘call to action’ blijft het nog steeds de beste e-mailadressen vanger.
Sociale media
Sociale media hebben ondertussen al een mooie tweede plaats in de rangorde verworven. Alleen ligt het hier allemaal iets ingewikkelder. Daar waar de verschillende e-mailplatformen standaard ‘in te bedden’ inschrijfformulieren aanbieden, moet je bij sociale media anders te werk gaan. Om een opt-in te realiseren via een sociale campagne ben je meestal verplicht om een app te laten bouwen. Dit zorgt er voor dat je budgettair met een ander kostenplaatje per e-mailadres te maken krijgt.
Zeker niet kopen
Want betalen voor een adres, dat doen we blijkbaar niet graag. Betaald zoeken, co-registratie en andere activiteiten die e-mailadressen op gekochte basis verzamelen scoren hier eveneens laag. Het ondersteunt zeker de gedachte dat een e-mailadres dat spontaan binnenkomt meer waard is, dan een betaald e-mailadres. Of het nu om echte euro’s gaat of om een cadeautje, dat maakt geen verschil. Het engagement van een spontane opt-in is nog steeds het grootst, de conversie zal dan ook zeker volgen.
Offline
En dan is er nog een leuke conclusie die uit deze bevraging naar voor komt. De offline evenementen scoren 47 procent. Dat is acht procent meer dan online evenementen. Mensen met potlood en papier aan de slag laten gaan om een e-mailadres achter te laten blijkt nog steeds te werken. Het ondersteunt de filosofie die vele trendwatchers vandaag nog steeds blijven verkondigen. De snelste weg naar online is nog steeds offline.
Besluit
Je kan zeker uit dit onderzoek concluderen dat het inschrijfformulier nog steeds de belangrijkste bron is van e-mailadressen. Tegelijkertijd is het duidelijk dat dit kanaal misschien wel traditioneel het sterkste is, maar dat het ook goed is om de groei van je lijsten op zoveel mogelijk manieren aan te wakkeren.