Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Trends

E-mailmarketinglijsten, de cijfers!

De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen.

chartofweek-03-19-13-lpIn hun onderzoek in december 2012 leerden ze dat meer dan vijftig procent van de ondervraagde e-marketeers een spontane en positieve evolutie zagen in hun e-marketinglijsten. Het aantal inschrijvingen ligt opnieuw hoger dan het aantal uitschrijvingen. Netto betekent dat groei. Het is ooit anders geweest. Dat werpt natuurlijk één vraag naar voren: ‘welke tactieken worden er gebruikt om de e-marketinglijsten te laten groeien’.

Traditie boven

Het zal je misschien niet verbazen dat ruim 77% procent van de ondervraagden hun eieren in het traditionele mandje leggen. Het klassieke inschrijfformulier op de website blijft nummer één. De tweede optie, de weg van de sociale media hinkt ruim dertig procent achterop. Het is misschien wel logisch. Een inschrijfformulier vergt weinig moeite en met de juiste ‘call to action’ blijft het nog steeds de beste e-mailadressen vanger.

Sociale media

Sociale media hebben ondertussen al een mooie tweede plaats in de rangorde verworven. Alleen ligt het hier allemaal iets ingewikkelder. Daar waar de verschillende e-mailplatformen standaard ‘in te bedden’ inschrijfformulieren aanbieden, moet je bij sociale media anders te werk gaan. Om een opt-in te realiseren via een sociale campagne ben je meestal verplicht om een app te laten bouwen. Dit zorgt er voor dat je budgettair met een ander kostenplaatje per e-mailadres te maken krijgt.

Zeker niet kopen

Want betalen voor een adres, dat doen we blijkbaar niet graag. Betaald zoeken, co-registratie en andere activiteiten die e-mailadressen op gekochte basis verzamelen scoren hier eveneens laag. Het ondersteunt zeker de gedachte dat een e-mailadres dat spontaan binnenkomt meer waard is, dan een betaald e-mailadres. Of het nu om echte euro’s gaat of om een cadeautje, dat maakt geen verschil. Het engagement van een spontane opt-in is nog steeds het grootst, de conversie zal dan ook zeker volgen.

Offline

En dan is er nog een leuke conclusie die uit deze bevraging naar voor komt. De offline evenementen scoren 47 procent. Dat is acht procent meer dan online evenementen. Mensen met potlood en papier aan de slag laten gaan om een e-mailadres achter te laten blijkt nog steeds te werken. Het ondersteunt de filosofie die vele trendwatchers vandaag nog steeds blijven verkondigen. De snelste weg naar online is nog steeds offline.

Besluit

Je kan zeker uit dit onderzoek concluderen dat het inschrijfformulier nog steeds de belangrijkste bron is van e-mailadressen. Tegelijkertijd is het duidelijk dat dit kanaal misschien wel traditioneel het sterkste is, maar dat het ook goed is om de groei van je lijsten op zoveel mogelijk manieren aan te wakkeren.

mrt 20, 2013Ann Flipkens
Previous storyToerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samenNext storyEen e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht
Home E-mailmarketinglijsten, de cijfers!
7 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Trends493
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Can you risk ‘free’ in your email message?

Spam filters can make the life of an e-marketer very difficult. Certain words get more negative scores than others when these filters are doing their job. That ‘Viagra’ is an alarming word in an email message, is clear. okt 26, 2012Ann Flipkens

Targeting

Je weet al wat je klant relevant vindt!

Bij klanten moet je volgens de huidige regelgeving niet om een opt-in bedelen alvorens je alle registers van je e-mailmarketingplan opentrekt. Maar besef goed dat niet iedere klant op al die e-mail zit te wachten. sep 23, 2009Ann Flipkens

Content, List Building, Reporting, Tips

Drie tips om je lezer actief te houden

Het is een vaststaand feit dat een opt-in e-mailadres geen mensenleven meegaat. Met een beetje zorg, kan je een lezer lang actief houden. Maar dan moet je er alles aan doen om het voor hen leuk te maken. Er is niets zo erg als elke week op hetzelfde tijdstip ongeveer dezelfde e-mail toe te krijgen. […]

Cases, Content, Design, Tips

Zoek de twee verschillen!

E-mailmarketing is en blijft een gevecht met de e-mailclient aan de zijde van de lezer. Daar moeten we steeds attent voor blijven. Een van de grote uitdagingen zijn de afbeeldingen. apr 20, 2012Thomas Vangelooven

E-mailmarketing, Trends

Hoe houd je je e-mail relevant?

Zoals jullie wel weten is relevantie het sleutelwoord voor efficiënte e-mailmarketing. Maar in sterk veranderende tijden, waar de ontwikkelingen in communicatiemiddelen niet stilstaan, moet je e-mailmarketing up-to-date blijven. Met deze drie tips weet je hoe je dat kan doen. aug 5, 2011Ann Flipkens

Afleverbaarheid

Let als e-marketeer op je reputatie!

Spam en e-mail zijn helaas onlosmakelijk met mekaar verbonden.  Zelfs in die mate dat veel marketeers steeds meer moeite hebben om hun e-mail communicatie in de inbox van de bestemmeling te krijgen. In dat kat en muis spel tussen de e-marketeer en de reguliere spammer hebben reeds menige technieken het licht gezien. Je kan er […]

Design, E-mailmarketing

Plaatjes in je e-mail bericht, doen?

In een groepsdiscussie werden we onlangs geconfronteerd met een vraagstuk over plaatjes in een e-mail bericht. Toevoegen of niet? Als het van de lezer afhangt, dan mag het gerust. Dat leren we uit een onderzoek dat Contactlab in Europa uitvoerde bij 4420 respondenten die op tenminste één nieuwsbrief geabonneerd waren. nov 24, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, Content, E-mailmarketing, Personalisatie, Targeting

Open de gate naar de inbox van je doelgroep

We spenderen zoveel tijd om ieder klein detail van onze campagne op punt te krijgen. We willen sprekende beelden en we malen uren over dat ene lettertype, bijpassende kleuren en de juiste hoeveelheid witruimte. We steken zoveel bloed, zweet en tranen in onze e-mails. En dan is er natuurlijk niets meer hartverscheurend dan erachter te […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,255

Een animated gif als een conversie aanjager

3,107

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,668

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2,354

Aan de slag met GDPR binnen e-mailmarketing

2018 © Flexmail