Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Trends

E-mailmarketinglijsten, de cijfers!

De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen.

chartofweek-03-19-13-lpIn hun onderzoek in december 2012 leerden ze dat meer dan vijftig procent van de ondervraagde e-marketeers een spontane en positieve evolutie zagen in hun e-marketinglijsten. Het aantal inschrijvingen ligt opnieuw hoger dan het aantal uitschrijvingen. Netto betekent dat groei. Het is ooit anders geweest. Dat werpt natuurlijk één vraag naar voren: ‘welke tactieken worden er gebruikt om de e-marketinglijsten te laten groeien’.

Traditie boven

Het zal je misschien niet verbazen dat ruim 77% procent van de ondervraagden hun eieren in het traditionele mandje leggen. Het klassieke inschrijfformulier op de website blijft nummer één. De tweede optie, de weg van de sociale media hinkt ruim dertig procent achterop. Het is misschien wel logisch. Een inschrijfformulier vergt weinig moeite en met de juiste ‘call to action’ blijft het nog steeds de beste e-mailadressen vanger.

Sociale media

Sociale media hebben ondertussen al een mooie tweede plaats in de rangorde verworven. Alleen ligt het hier allemaal iets ingewikkelder. Daar waar de verschillende e-mailplatformen standaard ‘in te bedden’ inschrijfformulieren aanbieden, moet je bij sociale media anders te werk gaan. Om een opt-in te realiseren via een sociale campagne ben je meestal verplicht om een app te laten bouwen. Dit zorgt er voor dat je budgettair met een ander kostenplaatje per e-mailadres te maken krijgt.

Zeker niet kopen

Want betalen voor een adres, dat doen we blijkbaar niet graag. Betaald zoeken, co-registratie en andere activiteiten die e-mailadressen op gekochte basis verzamelen scoren hier eveneens laag. Het ondersteunt zeker de gedachte dat een e-mailadres dat spontaan binnenkomt meer waard is, dan een betaald e-mailadres. Of het nu om echte euro’s gaat of om een cadeautje, dat maakt geen verschil. Het engagement van een spontane opt-in is nog steeds het grootst, de conversie zal dan ook zeker volgen.

Offline

En dan is er nog een leuke conclusie die uit deze bevraging naar voor komt. De offline evenementen scoren 47 procent. Dat is acht procent meer dan online evenementen. Mensen met potlood en papier aan de slag laten gaan om een e-mailadres achter te laten blijkt nog steeds te werken. Het ondersteunt de filosofie die vele trendwatchers vandaag nog steeds blijven verkondigen. De snelste weg naar online is nog steeds offline.

Besluit

Je kan zeker uit dit onderzoek concluderen dat het inschrijfformulier nog steeds de belangrijkste bron is van e-mailadressen. Tegelijkertijd is het duidelijk dat dit kanaal misschien wel traditioneel het sterkste is, maar dat het ook goed is om de groei van je lijsten op zoveel mogelijk manieren aan te wakkeren.

mrt 20, 2013Ann Flipkens
Previous storyToerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samenNext storyEen e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht
Home E-mailmarketinglijsten, de cijfers!
10 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Trends494
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  

Spammers weer in actie na kort reces

De afgelopen weken hebben de spamberichteneen serieuze duik genomen ten opzichte van het normale peil. Verklaring: despammers zijn na een korte winterreces terug aan het werk. jan 14, 2011Ann Flipkens

E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een sprookje met ‘over-enthousiaste’ e-marketeers

Een huisvader regelt zijn vakantie. Hij heeft voor het gezin een keurig huisje gehuurd in het zonnige zuiden. Ze reizen er met de gezinsauto naar toe. Dus reserveert diezelfde huisvader een aantal hotelnachten voor onderweg. jun 25, 2013Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, List Building, Reporting, Strategie, Targeting, Tips

Beloven doet lezen

Je kent de routine. We schrijven een bericht met relevante inhoud. We bedenken daar ook ineens een goede onderwerpregel bij. En toch blijft de leesratio beneden de verwachting. Tijd om eens in de toverdoos te rammelen… okt 17, 2012Ann Flipkens

Afleverbaarheid, E-mailmarketing, Strategie, Testing, Tips, Trends

Nogmaals, de juiste dag?

E-mailmarketing is de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen op het juiste tijdstip. Het eerste is het vak van de marketeers, het tweede vloeit voort uit de samenstelling van je e-marketinglijst en en het laatste, ja, dat is een ‘weet’. okt 11, 2013Ann Flipkens

Content, E-mailmarketing, Strategie, Tips

Een goede reden om iemand een e-mail te sturen?

We hebben er alvast een paar. Je streeft toch ook naar een langdurige relatie met een klant? Waarom stuur je na een aankoop via de website alleen maar een standaard bedankbericht? Al te vaak focussen we op het product dat we aangeboden hebben of de verkoop zelf. Maar dat is maar van korte duur. Waar […]

Content, E-mailmarketing, Tips, Trends

Ga viraal met je e-mailcampagne

Een droge e-mail spreekt niet meer  aan; een mooie lay-out, een passende afbeelding of foto kan wonderen doen. Anno 2017 heb je nog meer opties en zo lijkt het embedden van video één van de belangrijkste trends te worden in e-mailmarketing. 60 procent van de marketeers doet al aan video-marketing en 82 procent is ervan […]

De “inbox der inboxen”

Je kent het fenomeen. Iedere ervaren internaut houdt er meerdere e-mailadressen op na. Er is het werkadres, het serieuze privé adres, het e-mailadres voor de fun en wie weet wel het e-mailadres voor de verborgen vriendin. Inloggen, uitloggen en onthouden in welk account deze of gene nieuwsbrief aankomt, is een moderne vorm van hersensport geworden. […]

Afleverbaarheid

Priority Inbox doet zijn werk

Priority Inbox voor de e-mailcliënt Gmail, die in augustus dit jaar zijn intreden deed, heeft de rommelige inbox van velen getransformeerd tot een meer opereerbare tool. Bij de lancering verkondigde Google al daarmee een succesverhaal in handen te hebben. Vandaag heeft het de cijfers om dat te staven. dec 8, 2010Michelle Dassen

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,977

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,258

Een animated gif als een conversie aanjager

3,442

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,110

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,771

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail