Apemag

  • Home
  • Whitepapers
  • Categorieën
    • Afleverbaarheid
    • Cases
    • Content
    • Design
    • E-commerce
    • E-mailmarketing
    • Enquêtes
    • Events
    • Flexmail TV
    • Hoe begin je met e-mailmarketing
    • Inspiratie!
    • List Building
    • Mobile
    • Personalisatie
    • Reporting
    • Social media
    • Strategie
    • Targeting
    • Testing
    • Thema-mailings
    • Tips
    • Trends
    • Wetgeving
  • Contact
E-mailmarketing, List Building, Trends

E-mailmarketinglijsten, de cijfers!

De groei van onze e-marketinglijsten is meestal onze grootste zorg. E-mailmarketing is pas succesvol, als we steeds weer verse aanvoer hebben van nieuwe e-mailadressen. Het Amerikaanse Marketingsherpa is voortdurend op zoek naar de strategieën die onze collega’s op dit vlak aan boord leggen.

chartofweek-03-19-13-lpIn hun onderzoek in december 2012 leerden ze dat meer dan vijftig procent van de ondervraagde e-marketeers een spontane en positieve evolutie zagen in hun e-marketinglijsten. Het aantal inschrijvingen ligt opnieuw hoger dan het aantal uitschrijvingen. Netto betekent dat groei. Het is ooit anders geweest. Dat werpt natuurlijk één vraag naar voren: ‘welke tactieken worden er gebruikt om de e-marketinglijsten te laten groeien’.

Traditie boven

Het zal je misschien niet verbazen dat ruim 77% procent van de ondervraagden hun eieren in het traditionele mandje leggen. Het klassieke inschrijfformulier op de website blijft nummer één. De tweede optie, de weg van de sociale media hinkt ruim dertig procent achterop. Het is misschien wel logisch. Een inschrijfformulier vergt weinig moeite en met de juiste ‘call to action’ blijft het nog steeds de beste e-mailadressen vanger.

Sociale media

Sociale media hebben ondertussen al een mooie tweede plaats in de rangorde verworven. Alleen ligt het hier allemaal iets ingewikkelder. Daar waar de verschillende e-mailplatformen standaard ‘in te bedden’ inschrijfformulieren aanbieden, moet je bij sociale media anders te werk gaan. Om een opt-in te realiseren via een sociale campagne ben je meestal verplicht om een app te laten bouwen. Dit zorgt er voor dat je budgettair met een ander kostenplaatje per e-mailadres te maken krijgt.

Zeker niet kopen

Want betalen voor een adres, dat doen we blijkbaar niet graag. Betaald zoeken, co-registratie en andere activiteiten die e-mailadressen op gekochte basis verzamelen scoren hier eveneens laag. Het ondersteunt zeker de gedachte dat een e-mailadres dat spontaan binnenkomt meer waard is, dan een betaald e-mailadres. Of het nu om echte euro’s gaat of om een cadeautje, dat maakt geen verschil. Het engagement van een spontane opt-in is nog steeds het grootst, de conversie zal dan ook zeker volgen.

Offline

En dan is er nog een leuke conclusie die uit deze bevraging naar voor komt. De offline evenementen scoren 47 procent. Dat is acht procent meer dan online evenementen. Mensen met potlood en papier aan de slag laten gaan om een e-mailadres achter te laten blijkt nog steeds te werken. Het ondersteunt de filosofie die vele trendwatchers vandaag nog steeds blijven verkondigen. De snelste weg naar online is nog steeds offline.

Besluit

Je kan zeker uit dit onderzoek concluderen dat het inschrijfformulier nog steeds de belangrijkste bron is van e-mailadressen. Tegelijkertijd is het duidelijk dat dit kanaal misschien wel traditioneel het sterkste is, maar dat het ook goed is om de groei van je lijsten op zoveel mogelijk manieren aan te wakkeren.

mrt 20, 2013Ann Flipkens
Previous storyToerisme Vlaanderen: e-mailmarketing en website werken samenNext storyEen e-mail voor een transactie verdient ook alle aandacht
Home E-mailmarketinglijsten, de cijfers!
10 jaar geleden E-mailmarketing, List Building, Trends494
Ann Flipkens
Twitter
De beste content rechtstreeks in je inbox

Wordt op de hoogte gehouden van nieuwe blogartikels of schrijf je in voor onze GDPR communicatie!

Recente posts
  • Je marketinginspanningen aanpassen aan COVID-19, nu en morgen 14 mei 2020
  • Communiceren in tijden van crisis 20 maart 2020
  • “It’s a salesting”, wat? 1 maart 2019
  • Kleur je e-mailcampagne in 19 juli 2018
  • De onderwijssector: Creatief werven met e-mailmarketing 8 juni 2018
  Gerelateerd posts  
E-mailmarketing, Privacy, Tips

Flexmail voert nieuwe Privacy Policy in voor nog meer garantie op privacy

Flexmail doet er alles aan om de veiligheid van de gegevens van haar gebruikers te waarborgen. Naast het dagdagelijks monitoren van systemen en processen hoort daar nu een nieuwe Password Policy bij. Omwille van deze nieuwe policy dien je eenmalig een nieuw paswoord in te stellen. Wil je de policy van je account nog verder […]

Content, Reporting, Tips

Onderwerpregel: maak je keuze!

Het openen van een e-mailbericht. Het blijft een kunst om je contact te verleiden tot lezen. De onderwerpregel van je e-mailbericht blijft de belangrijkste trekker in dat ene beslissingselement van de lezer. Grasduinend in wat Amerikaans onderzoek kwamen we volgende opmerkelijke uitspraken tegen… aug 24, 2012Ann Flipkens

Cases, context, E-mailmarketing, Marketing automation, Personalisatie, Trends

Verkoop in winkel, startpunt van een e-mail scenario

We hebben ons laten verleiden door de nieuwe iPad Pro. Dus trokken we naar de Apple Store en lieten een exemplaar over de toonbank gaan. In het daaropvolgend gesprek stelt de verkoper van dienst achteloos wat vragen, die we al even achteloos beantwoorden. apr 22, 2016Ann Flipkens

E-mailmarketing, List Building, Social media

Facebook als bron van nieuwe contacten

Het aanvullen van je e-marketinglijsten met nieuwe contacten is een kunst. Elke bron die je kunt aanboren is mooi meegenomen. Het lijkt misschien een tikkeltje bizar, maar ook Facebook kan je hierbij goed van dienst zijn. apr 10, 2013Ann Flipkens

Reporting

Selecteer de meetcijfers met deze strategie

Elk zichzelf respecterend e-mailmarketingplatform levert heel wat cijfermateriaal aan na elke e-mailcampagne. Die cijfers zijn nodig om je prestaties te meten en je tactiek eventueel aan te passen. Maar met een overload aan cijfers is een selectie onvermijdelijk. Ontdek hier de strategie voor het selecteren van de belangrijkste cijfers. jun 29, 2011Ann Flipkens

Geen onderdeel van een categorie

Stuur een factuur met een sterke CTA

De digitalisering is niet te stuiten. Voor de papieren factuur lijken de dagen stilaan geteld te zijn. Zeker in een B2B omgeving wordt een factuur steeds vaker als een pdf per e-mail verstuurd. We zien dat ook aan onze eigen in-box. De ene keer is dat een zo goed als leeg bericht met een bijlage. […]

E-mailmarketing, Social media

E-mail zal nooit verdwijnen!

Tenzij robotten ons eerder om zeep helpen. Dat is de mening van Paul Buchheit, de oorspronkelijke bouwer van Gmail. Vandaag is hij een infrastructuur architect bij Facebook. Deze uitspraak viel het voorbije weekend te noteren in een Crunchup event in San Francisco. nov 23, 2009Ann Flipkens

Afleverbaarheid, List Building

Een e-mail lijst moet je af en toe snoeien

Een sierplant laat je niet jaar in jaar uit ongemoeid groeien. Want iedereen weet dat ongecontroleerd groeien snel overgaat in verwilderen. Elk jaar, op een rustig moment de snoeischaar bijhalen levert een mooie struik op. Het klinkt misschien raar, maar de zomer is het ideale moment om je eigen mailinglijsten te snoeien. jul 1, 2009Thomas […]

Meest bekeken
5,782

Vijf tips voor echte originele verjaardagswensen

4,979

Tien kritische noten – met verbetering – bij een e-mail ter reactivering

4,260

Een animated gif als een conversie aanjager

3,759

In België voortaan je e-mailadres anderhalf jaar lang actief na vertrek provider

3,111

5 slimme e-mailmarketing voornemens voor 2014!

2,983

Verstuur je kerstwensen met e-cards

2,685

De checklist voor een goed inschrijfformulier

2,506

10 elementen voor een goede welkomstboodschap

2018 © Flexmail