We hadden al een vermoeden, maar de resultaten van de Email Barometer, het jaarlijkse nationale e-mailmarketing onderzoek in België, hebben een duidelijke bevestiging opgeleverd. E-marketeers rekenen op een goed extern e-mailplatform om hun digitale marketing te voeren.
De vraag was eenvoudig. Hoe pak je praktisch je e-mailmarketing aan? Besteed je het verhaal uit? Of ga je in eigen huis aan de slag? En daar werd nog eens gepeild naar de tools die gebruikt worden.
B2B en B2C gelijklopend
In een eerste vaststelling lopen de marketeers van B2C vrij gelijk met deze van de B2B communicatie. Slechts een klein gedeelte wordt uitbesteed. Bij B2B gaat 2,63 procent richting een reclamebureau. In een B2C is er geen agentschap, maar wel een dienstverlenend e-marketingplatform dat hulpvaardig optreedt.
Eigen tools
Driekwart van de respondenten kiest resoluut voor een extern e-mailplatform, zelfs al handelen ze de communicatie in eigen huis af. In B2B blijken toch nog 17,54 procent van de e-marketeers met eigen tools te werken. Bij B2C is dat lichtjes hoger en komt dit net boven de 20 procent.
Geen eigen werk
Maar het gros van de digitale marketeers hebben duidelijk begrepen dat communiceren slechts één onderdeel van het vak is. Een eigen tool onderhouden is tijdrovend en echt gespecialiseerd werk geworden. Goede e-mailmarketing platformen zien er zeer eenvoudig uit. Maar vergis je niet.
Veel know-how
Achter de schermen zit er immers een grote berg software, logica en hardware die er niet alleen voor zorgen dat je e-mail snel bij de bestemmeling arriveert, er ook wel degelijk aankomt en niet in de spamfilter terecht komt en bovendien ook nog eens netjes resultaten terugmeldt. Die rapportering is noodzakelijk voor een goed marketingbeleid. Geen sinecure om hier alleen te gaan pionieren. Met meer dan 75 procent is er zeker een trend gezet!